Ouder wordende kat met artrose, supplementen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Ouder wordende kat met artrose, supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 19:14

Hoi kattenliefhebbers

Sinds augustus merkte ik dat ik op dat mijn kat (11 jaar) met wat meer moeite van de vloer op de bank sprong.

Eventjes aangekeken en langs de DA geweest, die vermoedde beginnende artorse en gaf metacam mee. Met die metacam was meteen verbetering te merken.

De dierenarts zei ze dat ik dit langdurig kon blijven geven, hoewel ze adviseerde dat de maandelijkse injectie minder ontlastend was voor lever en nieren was (maar gezien deze kat niet de fijnste heedt gehad en ze ook echt shockerend sterk is (ik heb 32 jaar katten maar dit nooit meegemaamt). Maar thuis met wat natvoer en daaroverheen de metacam het natvoer gaat het er zonder probleem.

Mijn vraag is dus over online/vrij verkrijgbare ondersteunende supplementen om de klachten die ze ervaart vab de beginnende artrose wat te ondersteunen

Ik weet nog van +/- 159 jaar geleden dat ik als bijrijdster destijds glucosamine moest geven naar weet dus ook niet onder al lang achterhaald is en of dat kan helpend kan katten.

Wat zijn de supplementen die jullie je kat aanbieden? Is dat dan naast de metacam ofngelijktijdig? En zijn er mensen die metacam standaard langer dan een jaar gebruiken?

Afbeelding

Edit; even een sh*tload aan typos veranderd
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 06-11-24 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:20

Bij langdurig gebruik is het aan te raden om regelmatig (ideaal gezien elke 6 maanden) een bloedonderzoek te laten doen om te kijken hoe de nieren en lever er onder blijven. Zeker bij een wat oudere kat.

Ik zou vooral kijken hoe erg het is. Is zij echt beperkt in haar dagelijkse doen en laten, zou ik haar op pijnstillende medicatie laten (ofwel Metacam ofwel Solensia, die injectie).
Is ze iets wat stijver maar kan ze haar dagelijkse dingen pijnvrij uitvoeren, zou ik het wel aandurven met supplementen als groenelipmossel of glucosamine, samen met evt duivelsklauw als natuurlijke pijnstiller.

Glucosamine of Groenelipmossel zou ik sowieso bij geven en kan prima naast de metacam.

Daarbij wel: katten zijn fantastisch in het verbergen van pijn. Als jij hem schat op pijnschaal van 2, zit ze waarschijnlijk op 4 zegmaar.

kinel

Re: Ouder wordende kat met artrose, supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:25

Ik werk bij dierapotheker.nl en bij ons wordt heel veel flexadin verkocht.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:27

Wij gebruiken ook Flexadin en Easy Pills resolvin joints. De Flexadin blieft ie niet zo dus dat meng ik stiekem door z'n voer. :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 19:29

Nyaleti schreef:
Bij langdurig gebruik is het aan te raden om regelmatig (ideaal gezien elke 6 maanden) een bloedonderzoek te laten doen om te kijken hoe de nieren en lever er onder blijven. Zeker bij een wat oudere kat.

Ik zou vooral kijken hoe erg het is. Is zij echt beperkt in haar dagelijkse doen en laten, zou ik haar op pijnstillende medicatie laten (ofwel Metacam ofwel Solensia, die injectie).
Is ze iets wat stijver maar kan ze haar dagelijkse dingen pijnvrij uitvoeren, zou ik het wel aandurven met supplementen als groenelipmossel of glucosamine, samen met evt duivelsklauw als natuurlijke pijnstiller.

Glucosamine of Groenelipmossel zou ik sowieso bij geven en kan prima naast de metacam.

Daarbij wel: katten zijn fantastisch in het verbergen van pijn. Als jij hem schat op pijnschaal van 2, zit ze waarschijnlijk op 4 zegmaar.

Het adcies van regelmatig de lever en nierfunctie te laten controleren kreeg ik ook van de assistente, dat zal ik ook zeker doen.

War me valt sinds een paar weken is dat ze aanstalten maakt om de de bank te springen, dan 'huptst' ze een paar keer om de sprong te maken en dan doet het ze het ook. Zelfde zijn met het vastklampen van haar nageltjes, of gewoon in 1x.

kinel schreef:
Ik werk bij dierapotheker.nl en bij ons wordt heel veel flexadin verkocht.

War is flexadin en het verschil met metacam?

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:27

Flexadin is een supplement voor de gewrichten. Ik wilde die ook al noemen.
Zou zelf voor zoiets gaan, kwaad kan het niet om te proberen, en zeker niet langdurig metacam oid geven.
Wel vrij prijzig. Maar ja, dat zal pijnstilling ook zijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:33

Je kan het proberen, maar vaak als pijnstillers echt een duidelijk verschil gaan maken, ben je het stadium van ondersteuning met supplementen vaak wel voorbij.

Metacam/novacam is echt een pijnstiller op recept. Een supplement is een supplement, vrij verkrijgbaar en ter ondersteuning, maar gaat vaak niet de kracht halen die een pijnstiller wel heeft. Langdurig geven is niet ideaal, maar een dier pijn laten lijden is een nog slechter plan.

Katten zijn meesters in het verbergen van pijn en ongemak. Onderschat dat niet.

Ik ken bijna alleen maar goede ervaringen met Solensia. Ik begrijp uit je OP niet helemaal waarom dit geen optie is? Iets met sterke kat? Je kan het wel veilig landurig geven, minder belastend voor de organen en ze hebben er vaak echt baat bij. Maar als je dan over prijzig begint, wint deze wel ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:40

Kijk eens naar een goed mobility voer. Flexadin is ook een optie. Solensia ook erg fijn. De injectie is niet meer dan een vaccinatie. Misschien is er een dierenarts bij jou in de buurt die aan huis komt?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 22:44

Langdurig metacam kwam mijnn DA mee.

Solencia is dan de maandelijkse langwerkende injectie begrijp ik (wist de naam ervan niet). Mijn kat is zeer stress gevoelig, en vertrouwt mijn zelfs niet meer de daaropvolgende dagen.

Als ik dam moet kiezen tussen een blije kat die haar metacam elke dag met eeen beetje natvoer met smaak opeet, of elke maand onder dwang in een mandje gestopt te worden, geen idee waar ze naar toe gaan en dan ook nog onderzocht worden en een prik krijgt een vreemde, heeft dat ook met kwaliteit van leven te maken in mijn ogen en

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:51

Wellicht kan je de dierenarts vragen of je het zelf thuis mag geven? Ik weet dat er praktijken ziin waar dat gebeurt.

Maar, ze worden ook niet zomaar of gegarandeerd ziek van langdurig metacam hoor. Genoeg dieren die hier langer op staan. Als het mandje al een strijd is, snap ik goed je keuze om haar dat niet aan te doen.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:10

Vitamine D, dit heeft bij mijn bejaarde hondje een wereld van verschil gemaakt. Gewoon een pilletje per dag door zijn voer. Eventueel ook omega 3 olie

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:15

_Karlijn schreef:
Langdurig metacam kwam mijnn DA mee.

Solencia is dan de maandelijkse langwerkende injectie begrijp ik (wist de naam ervan niet). Mijn kat is zeer stress gevoelig, en vertrouwt mijn zelfs niet meer de daaropvolgende dagen.

Als ik dam moet kiezen tussen een blije kat die haar metacam elke dag met eeen beetje natvoer met smaak opeet, of elke maand onder dwang in een mandje gestopt te worden, geen idee waar ze naar toe gaan en dan ook nog onderzocht worden en een prik krijgt een vreemde, heeft dat ook met kwaliteit van leven te maken in mijn ogen en

Mee eens! Je hebt ook even tijd om je te verdiepen. Het is niet dat je kat van de metacam af moet nu. Langzaam eens oriënteren de aankomende maanden. Wel zou ik als eigenaar vastgesteld willen hebben dat het artrose is, bijv via röntgen. Zodat je zeker weet wat er speelt.

Supplementen naast die al genoemd zijn zou je ook extra (als in kan allemaal tegelijk naast elkaar) kunnen kijken naar groenlipmossel(olie) en dergelijke.

We hebben hier jaren terug in de eerste fase verbetering gezien met flexadin. Tot het na driekwart jaar niet meer gegeten werd. Moeilijke eters hebben wij. Veel supplementen krijg ik er niet in, dus toen oa ook mobility voer erbij. Later onsior. Daarna solensia ivm nierfalen. Daar doet hij het nog steeds goed op. Prikken we zelf thuis. Af en toe gaat er nog een flexadin in, maar helaas als dat er 2 in een week zijn is dat veel. Dingen als synopet eten ze ook niet hier.

Dus ik geef je gelijk dat je ook moet kijken naar wat de kat mogelijk maakt. Veel stress is ook niet gewenst. De ene kat kan dingen wel, de andere niet. Gaat toch proberen worden.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:26

Mijn kat krijgt solensia en dit mocht ik na uitleg en voordoen van de dierenarts sindsdien zelf thuis spuiten. Dus weet dat dat ook een optie is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:18

Mijn 18 jarige krijgt ook solensia.