Blaasgruis kat en binnen plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke137

Blaasgruis kat en binnen plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 14:51

Hi Bokkers,

2 weken geleden al via een ander topic wat vragen gesteld over het feit dat 1 van onze katten binnen plaste. Nu blijkt dat beide onze katten blaasgruis hebben. Onze Pip is nu ruim 2 weken bekend en zit nu op zijn speciale brokken. Onze Moos is nu ongeveer anderhalve week bekend, de dierenarts gaf wel aan dat het lang geleden was dat ze zo'n ernstig geval had gezien. Dus voor Moos was het advies om langer door te gaan met het nat voer. Hij krijgt nu al bijna 2 weken alleen nat voer. Eerst verdeeld over 4 keer per dag, nu nog maar 2 keer.
Prima, we weten wat het is, behandelen, speciaal voer en klaar... Dat dachten we.

Helaas, sporadisch plassen de katten nog steeds in huis.
We kunnen onze vinger er niet op leggen waarom ze dit doen. Ze drinken beide goed en maken veel gebruik van de katten bakken. We hebben 3 katten bakken staan, elke verdieping 1. Deze worden elke dag schoongemaakt, en er is altijd wel 1 bak die nog bijna niet gebruikt is.

Wat kan nou nog de reden zijn dat ze alsnog soms in huis plassen? Hoelang moet dit te tijd krijgen voordat ze niet meer in huis plassen. Het lijkt ook af te wisselen welke van de 2 plast, we weten het natuurlijk niet altijd. Heel soms zien we het gebeuren.

Wat kunnen we nog doen, of moeten we nog geduld hebben en heeft dit langer nodig om helemaal weg te trekken?

Hier nog voor jullie beeld; onze 2 draken :D :o <3
Want ondanks alle plas welke we nu iedere keer moeten ruimen, zijn ze nog steeds heel lief.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kirrietje

Re: Blaasgruis kat en binnen plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:05

Welke brokken geef je? Hier ook een kat met gevoelige blaas en last van blaasgruis. Zit nu permanent op de Hill's Urinary Care Stress, hier doet ze het echt ontzettend goed op en de laatste urine test was perfect. Dit was echter wel na 6 weken na de slechte urine test. Heel soms bij stress en als ze zich ongemakkelijk voelt wilt ze nog wel is een hoekje opzoeken.
Wat bij haar wel helpt is echt haar eigen kattenbak en plekje waar ze kan slapen. We voeren haar apart van de rest en snachts slaapt ze bij ons voor meer rust en minder stress. Want ook hoe leuk ze kan spelen en knuffelen met de jongere katten krijgt ze er ook wel eens stress van. Dus scheiden en rust geven helpt hier wel.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 15:18

Wij hebben vanuit de DA royal canin cat urinary meegekregen.
Onze Pip zit nu dus op de brokken, en onze Moos krijgt nog alleen natvoer. Moos moet over 2 weken weer getest worden.

Onze katten krijgen wel gescheiden eten, maar slapen kunnen ze zelf kiezen. Merendeel van de tijd slapen ze bij ons op de kamer, wel ieder op zijn eigen plekje.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:21

Krijgt je kat maar 2 keer per dag voer? Het wordt aangeraden om katten minstens 4 keer per dag eten te geven. Er bestaat ook een natvoer automaat die het koud houdt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:21

Ik lees niet dat je katten geopereerd of gecatheteriseerd zijn, dus ik ga ervan uit dat het blaasgruis niet weggehaald is. Speciaal voer kán genoeg zijn om het blaasgruis op te lossen maar dat is natuurlijk niet meteen opgelost, dat kan wel 4 tot 6 weken duren (áls het al helemaal lukt). Dus de kans is gewoon groot dat je katten nog steeds pijn hebben en daarom nog op andere plekken plassen. Het is dus nog een kwestie van de behandeling voortzetten en geduld hebben.

Als het plassen buiten de bakken na een week of 6 niet over is zou ik zeker de urine nogmaals laten controleren.

Wat je ondertussen wel kunt doen is toch meer kattenbakken neerzetten (en zonder kap), eventueel met een ander grit erin (die voor katten fijn is, dus zonder geurtjes enzo). Het kan zijn dat dat toch helpt nu, ondanks dat je in principe genoeg bakken hebt staan. Stel dat ze het vaakst beneden buiten de bak plassen zou je vooral beneden twee bakken erbij kunnen zetten. Baat het niet, schaadt het niet in elk geval.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:28

Hoe maak je de plekken schoon waar ze geplast hebben?

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 15:33

@Amber_Anne, onze katten hebben altijd 2X per dag eten gekregen. Op advies van de DA hebben we Moos een week 4X kleinere porties gegeven, maar daarna mochten we weer terug naar 2X.

@GDG, nee ze zijn inderdaad beide niet geopereerd. Fijn om te weten dat het inderdaad zo lang kan duren, dan weet ik dat ik nog wat geduldiger moet zijn. Is gewoon vervelend om iedere keer de plas van het houten vloer te moeten halen. Ze doen het inderdaad het vaakst beneden, of op de vloer maar nu ook al een paar keer op de aanrecht. Onze Moos wordt over 2 weken weer gecontroleerd, tot die tijd kunnen we dan het beste afwachten.

@Nyaleti, we doen het eerst af met water en daarna sprayen we nog allesreiniger verdunt met water. Ook een paar keer met een stoomreiniger er over gaan, maar dit is alleen op water basis, zonder toevoegingen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:56

Kijk eens naar UF2000 of iets vergelijkbaars.
In kattenurine zit een bepaald enzym wat niet zo maar afbreekt. Daardoor blijft de kat het ruiken en kunnen ze daardoor blijven plassen.
Eerst de UF erop, (of met een keukenrol laten opzuigen maar niet deppen of wrijven), spul laten intrekken en dan pas wrijven met doekje en Schoonmaakmiddel.
Alles met bleek of chloor vermijden want dat kan katten weer aantrekken.

Het is ook zeker niet 123 opgelost. Zeker niet als er enorm veel gruis in zit. Dus het weer 100% netjes in de bak plassen moet je helaas ook langer de tijd geven.

Heb je een drinkfontein staan? Of in iedergeval meerdere waterbakken?
Ik zou ook nog wat extra water door het natvoer doen, gewoon een klein scheutje.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:59

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 16:07

@Nyaleti, dankjewel voor de aanvullende informatie, ik ga voor dat spul kijken. Kan toch weer een beetje schelen.
Ze hebben inderdaad ook een drinkfontein en op de eerste verdieping staat nog een waterschaaltje. Die moeten we iedere dag bijvullen. Onze Pip drinkt altijd heel veel tijdens het eten.
Wat jij nog aangeeft, water bij het voer doen we inderdaad ook de afgelopen 2 weken al. Dus ik durf wel te zeggen dat ze nu genoeg vocht binnen krijgen. Het aantal plassen in de bakken en helaas nog buiten de bakken bevestigd dit wel :j

@Amber_anne, ik zal mij er straks in verdiepen, helaas zijn we niet in staat om onze katten welke dag 4X per dag eten te kunnen geven. Maar ik ga kijken wat ik er mee kan doen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:11

Daar zijn speciale voorautomaten voor tegenwoordig :)

Mijn hond is destijds geopereerd om het blaasgruis weg te krijgen.
Als het zo'n ernstig geval is zou ik hier alvast naar informeren, al is het alleen al om voor jezelf duidelijk te krijgen na hoeveel weken dit een optie is.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 16:15

@kimbers, maar wij hebben 2 katten, die eten los van mekaar, in aparte ruimtes. Ze hebben niet hetzelfde eettempo. Dan loop ik toch een risico dat als Moos klaar is, hij Pip zijn eten gaat opeten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:47

Top dat je al water bij geeft en ze goed drinken!

Ja een voer automaat op chip is er volgens mij nog niet.. -O- laat staan voor natvoer.

Hier hebben de 2 katten ook heel ander eetgedrag. Ik vond de voerbak op chip veel te duur dus heb een houten kistje gemaakt en daar een luikje op chip in gedaan. Van PetSafe tussen de 40-60 euro. Ben je een beetje handig, is zo gemaakt.
De voerbakjes staan dus in het houten kistje. Als je hem groot maakt, kan er natuurlijk ook een voer automaat in. Die van natvoer zijn plat geloof ik. Die voor brokjes vaak wel van die torentjes.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:47

Citaat:
@GDG, nee ze zijn inderdaad beide niet geopereerd. Fijn om te weten dat het inderdaad zo lang kan duren, dan weet ik dat ik nog wat geduldiger moet zijn. Is gewoon vervelend om iedere keer de plas van het houten vloer te moeten halen. Ze doen het inderdaad het vaakst beneden, of op de vloer maar nu ook al een paar keer op de aanrecht. Onze Moos wordt over 2 weken weer gecontroleerd, tot die tijd kunnen we dan het beste afwachten.

Klopt, het kan zeker nog even duren. Maar je kunt dus, naast afwachten, wel nog een paar kattenbakken beneden erbij zetten.

En dat water: 2 plekken is wel weinig, dus daar kun je ook beter nog zeker een bakje extra van neerzetten op een andere plek.

Nyaleti schreef:
Top dat je al water bij geeft en ze goed drinken!

[b]Ja een voer automaat op chip is er volgens mij nog niet.. -O- laat staan voor natvoer.

Hier hebben de 2 katten ook heel ander eetgedrag. Ik vond de voerbak op chip veel te duur dus heb een houten kistje gemaakt en daar een luikje op chip in gedaan. Van PetSafe tussen de 40-60 euro. Ben je een beetje handig, is zo gemaakt.
De voerbakjes staan dus in het houten kistje. Als je hem groot maakt, kan er natuurlijk ook een voer automaat in. Die van natvoer zijn plat geloof ik. Die voor brokjes vaak wel van die torentjes.

Daarom heb ik dus ook chipluikjes in eethokjes ipv chipvoerbakjes. Ik vind het zoveel handiger: je kunt er veel meer in kwijt, verschillende bakjes voer (nat en droog), een voerautomaat, voerspellen... En ze kunnen zelf ieder moment van de dag/nacht bepalen of ze willen eten en hoeveel.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:55

Voor mij nooit meer de ellende van voer, in huis plassen, verstopt raken, dood ziek..

Met katten jaren gedokterd, duizenden euro's verder.. tot we bij een nuchtere arts kwamen die een penisamputatie deed. Dieren hebben nog jaren zonder problemen en in huis plassen geleefd. Voor mij een reden geen katers meer in huis te halen..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:01

Ik heb nu drie ex-katers, eentje daarvan heeft soms blaasontsteking en dan sproeit hij soms, maar dat is heel zelden. Ik had een poes en die sproeide overal, ik heb eindeloos veel boeken, meubelen en andere spullen moeten weggooien omdat schoonmaken gewoon niet meer lukte. Alles stonk, zelfs de kachel, ze plaste overal. Ik ken nu iemand met drie katten 2 ex-katers en 1 poes, en daarbij is de poes ook de enige die sproeit. Ze worden er gek van. Uit onderzoek kwam niets.

Mijn katten hebben speciaal urinary-voer en dat helpt heel behoorlijk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:30

mvdbijl schreef:
Voor mij nooit meer de ellende van voer, in huis plassen, verstopt raken, dood ziek..

Met katten jaren gedokterd, duizenden euro's verder.. tot we bij een nuchtere arts kwamen die een penisamputatie deed. Dieren hebben nog jaren zonder problemen en in huis plassen geleefd. Voor mij een reden geen katers meer in huis te halen..

"Elke" dierenarts doet een penis amputatie, dat heeft niks met een nuchtere arts te maken. Maar het is best een risicovolle operatie met kans op complicaties.
Als een kat herhaaldelijk verstopt zit, dan pas wordt een amputatie een optie. Maar niet voor 1x gruis zonder operatie of 1x verstopt zitten.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:59

Nyaleti schreef:
"Elke" dierenarts doet een penis amputatie, dat heeft niks met een nuchtere arts te maken. Maar het is best een risicovolle operatie met kans op complicaties.
Als een kat herhaaldelijk verstopt zit, dan pas wordt een amputatie een optie. Maar niet voor 1x gruis zonder operatie of 1x verstopt zitten.

Mijn kater was een jaar oud toen hij voor de eerste keer blaasgruis had, hij zat zo verstopt dat katheteriseren niet meer lukte, penisamputatie was toen de enige optie om hem te kunnen redden.
Een jaar later zat hij weer dicht ondanks speciaal voer.
Toen gelukkig wel kunnen katheteriseren door de ruimte die er al was door de penisamputatie.
Helaas heeft hij er aan overgehouden dat hij snachts 1x buiten de bak plast, altijd bij de voordeur.
Of hij gaat de nacht dus te tuin in of ik leg matjes bij de voordeur neer.
Hij doet dit alleen snachts, overdag niet.
Inmiddels is hij 11 jaar oud.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:36

Is al gekeken welk type gruis het is? Struviet of oxalaat? In geval van oxalaat zal aangepast voer niet zoveel doen, dat werkt alleen bij struviet. Voor het oplossen van struviet schijnt hills s/d heel effectief te zijn. Dat mag max een paar weken gegeven worden en dan ga je over op een "regulier" urinary dieet zoals je nu al voert.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:44

Mijn poes heeft ook blaasgruis, denk niet dat daar een penis af te halen is :+

Eerste keer was het struviet, dit keer waarschijnlijk calciumoxalaat en dus een operatie.

Biotex groen schijnt ook de goede enzymen te bevatten trouwens.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:02

Zal inderdaad nog wel een aantal weken duren voor het beter gaat.
Heb je geen medicatie meegekregen trouwens? Voor mijn kat was dat nodig naast het speciale voer.

Hij moet altijd op speciaal voer blijven. Eerst hills s/d en nu hills c/d.
Maar na een week of 6 waren we er wel redelijk doorheen :j

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:02

Hier een kat met blaasgruis, hij is enorm opgeknapt van dieetvoer. Zijn vacht is ook heel mooi geworden. Wij voerde voorheen de RC urinary moderate calorie. Maar hij begon op dit voer uiteindelijk geregeld te braken. Ook in de revieuws van dit product lees je dat meer katten hier last van hebben bij RC. Ik ben nu sinds een klein jaartje overgestapt op Prins en hij doet het er super op en geen gekots meer

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:41

hier ook een kat met regelmatig blaasgruis, al gaat het alweer een hele tijd goed (3 maanden). mijn kat krijgt blaasgruis door stress. de verhuizing in augustus zorgde voor klachten. met wat metacam, rust en regelmaat gaat het dan al snel weer beter. mijn kat heeft veel baat bij stabiliteit, krijgt 2x per dag natvoer en heeft de hele dag brokjes ter beschikking. dit zijn geen 'speciale' blaasgruis brokjes, want daar kotst hij helaas van, waardoor de stress verergert. de brokjes zijn van purina one.
mijn kat plast ook (sporadisch) weleens buiten de bak. ik maak het altijd schoon met dettol en dan plast hij niet weer op dezelfde plek

heb je ook metacam voor je kat ts?

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 14:10

Beide hadden Struviet, beide hebben ze ook medicatie gekregen (Meloxidyl).

Pip gaat heel goed, het is onze Moos die af en toe nog een plasje laat gaan.
Moet alleen nog een extra waterbak neerzetten, het liefst doe ik dan ook een fontein.

Moos laten we over 2 weken opnieuw testen, dan hoop/ verwacht ik verbetering te zien. De vraag is dan of het voldoende verbetering is.