Wat mag een kat eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Wat mag een kat eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 14:50

In de toekomst wil ik graag 2 ragdoll poezen.

Nu heb ik nog nooit eerder katten gehad. Wel basis kennis door mijn paravertrinair opleiding en altijd interesse gehad in katten.

Nu ben ik opzoek naar informatie over katten voer.

Mijn herder staat op diepvries gestoomd voer en doet het daar heel goed op. Bestaat dit ook voor katten? Of hebben katten ook echt brokjes nodig. En zo ja welke brokjes zijn dan het beste? uiteraad is dat per dier/kat verschillend.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 29-10-24 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Wat mag een kat eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 14:52

Kruiden?
Katten kunnen prima op vlees, brokjes zijn geen must.
Kattengras is evenmin een must.

Veel uitzoekplezier!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 14:57

Vers vlees bestaat ook voor katten en dat is (wat mij betreft, want er zijn veel verschillende meningen over dit onderwerp) wat mij betreft de beste voeding. Katten zijn gevoelig voor blaasproblematiek en met voldoende vocht kun je een hoop voorkomen. Katten zijn geen goede drinkers, omdat ze dit van nature uit hun voeding halen. Door ze (vers) vlees aan te bieden, geef je ze ook al een hoop vocht.

Er zijn ook verschillende kruiden waar je het dieet van een kat mee kan verrijken, maar dat zou ik op het niveau van het individu bekijken of t.z.t. aanbieden als verrijking, net als kattengras.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 14:58

Ik heb al 30 jaar katten en geef ze eigenlijk juist nooit vlees uit blik of zo. Alleen droge brok en water. De brokjes heb ik er dan ook altijd staan, dan kunnen ze eten wanneer ze willen. Katten eten dan ook niet in eens alles op, maar een paar keer per dag een paar brokjes. En af en toe vangen ze er zelf wel een muis of een vogeltje bij dat ze heerlijk oppeuzelen. Wel goede brok met voedingsstoffen, ik heb altijd Versela Laga.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:10

Katten geef je ook het liefst meerdere keren kleine beetjes eten ipv 1 of 2 keer per dag.

Mijn eigen katten krijgen 4x per dag eten (eerst 5x maar de laatste keer namen ze nooit). Ze krijgen in de ochtend en avond KVV, eerst altijd blikvoer maar inmiddels zijn we al een tijd geswitcht. Dan door de dag heen krijgen ze nog 2x brokjes uit de voer automaat.
Als brok zou ik persoonlijk aanraden om te kijken naar eentje die hoog in eiwitten/vlees is. Ik geef zelf power of nature, maar er zijn nog andere goede merken. Purina en soortgelijke brokken zijn vooral granen en daar kunnen katten niet zo heel veel mee.

Kruiden zou ik achterwege laten. Ik zou eerder dingen toevoegen en als verse vis, rauw/gekookt eitje (kwartel), bottenboullion etc kun je ze zeker wel geven.

Voor katten heb je ook gestoomd eten, ritzenberger heeft ook een katten variant. Of andere merken dat ook aanbieden weet ik eigenlijk niet.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:13

Kijk eens op https://www.catmoneo.nl heel veel informatie over waar je bij kattenvoer op moet letten.

Korte samenvatting let niet op marketing, kies voor hoog vlees gehalte, hoog in eiwitten, laag in koolhydraten. En veel vocht, dus meer natvoer en minder brok. Het liefst onbeperkt voer, is dit ivm gewicht niet mogelijk, dan meerdere kleine porties per dag in bijv. een slowfeeder

Onze kater krijgt 7x per dag voer, 4x natvoer en 3x brok en is netjes op gewicht.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:18

De facebookgroep Katten weetjes is top. Hier staat veel info op.

Wat voor katten nog extra belangrijk is, is vocht toevoegen. Elke dag natvoer (of kvv of worst of weet ik het) en het liefst nog met een scheutje water er door, is zo belangrijk voor katten.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:22

Ik voer onze katten ook met name KVV (vers vlees) en af en toe goede kwaliteit blikvoer (min. 80% vlees) voor als ik vergeet KVV uit de vriezer te halen of tijdens vakanties.

Met KVV is het wel belangrijk goed op te letten of het merk dat je voert compleet is en dat je wisselt met merken en diersoorten. Omdat ik dit zelf teveel uitzoekwerk vind, krijgen onze katten ook hoge kwaliteit (min. 70% vlees en graanvrij) brok.

Onze katten kunnen niet onbeperkt op brok. Als kitten wel gedaan, maar werden beide moddervet. Inmiddels een goede balans gevonden waarbij de ene 1x per dag een hand brokjes in een chip-apparaaat krijgt waar ze ca 12 uur mee doet. De andere krijgt uit een apparaat met timer 2x per dag een portie brokjes omdat ze anders alles gelijk op eet. Voor we naar bed gaan, krijgen ze dan hun KVV met wat extra water

Kattengras is niet strict nodig, maar wordt wel erg gewaardeerd. Zeker door binnenkatten. Buiten katten eten elders in tuinen gras, dus zullen er minder behoefte aan hebben. Die van ons komen niet buiten, dus ik koop eens in de zoveel tijd (met name in de ruiperiode) een kattengras plant

En nog een tip: katten drinken slecht. Wat helpt is bewegend water aanbieden (bijvoorbeeld een fonteintje) en het water niet te dicht bij het voer en/of kattenbak te zetten. Ze drinken dan al gelijk veel beter ;)

Veel succes en goed dat je je nu alvast inleest! Er zijn veel verschillende ideeen over voer, dus kijk vooral wat voor jou goed voelt. Maar denk vooral aan zorgen voor genoeg vocht, want nierproblemen zijn helaas niet voor niets een veelvoorkomende kwaal bij oudere katten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:25

Ga inderdaad niet voor die onzin als 'Main coon voer' van Royal Canin enzo, dat is echt de grootste flauwekul.
Het combineren van brok en vlees is het meest ideaal. Je kunt dan voor diepvries vers gaan, maar dat vond ik toch wel veel gedoe, dus wij hebben vlees van Animonda.
en dan inderdaad een brok met een hoog vleesgehalte. Jammer dat catmoneo de lijst niet meer zo beschikbaar heeft, want met die info weet je goed waar je op moet letten. Ga dus bijvoorbeeld niet voor brok waar vullers inzitten zoals rijst, graan, aardappel of meer van dit.

Dit soort voer kun je niet vinden in de supermarkt, daarvoor moet je echt naar webshops zoals zooplus.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 15:28

dank jullie wel voor de tips. Ja ind een fonteintje zat ik ook aan te denken. Het worden sowieso binnen katten. Ik vind een ragdoll geen buitenkat en daarnaast wil ik niet mijn onder een auto komt.

Heb al paar cattery's op het oog. Ook die al kvv/ vlees geven. Ik wil ook nog een tibetaanse spaniel hondje erbij. Dus de katten krijgen ook hun 'eigen' kamer waar de hond dan niet bij kan komen hoop ik. Want een tibetaanse spaniel past waarschijnlijk ook door een kattenluik haha

Maar zorg dat het eten hoog staat zodat de hond er niet bij kan.

Wel wil ik een kattenren in de tuin voor de zomermaanden. Ik ben nog aan uitvogelen of ik het zo kan doen dat het aangelosten kan worden via een kattenluik aan het huis zodat ze zelf kunnen kiezen. Maar wordt nogal lastig met mijn huis.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:13

Volgens mij bestaan er katten luiken die op chip gaan. Als je dat een optie vind kun je ze op die manier in de kamer laten zonder dat de hond erin kan.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:19

Earth schreef:
Het combineren van brok en vlees is het meest ideaal. Je kunt dan voor diepvries vers gaan, maar dat vond ik toch wel veel gedoe, dus wij hebben vlees van Animonda.
en dan inderdaad een brok met een hoog vleesgehalte. Jammer dat catmoneo de lijst niet meer zo beschikbaar heeft, want met die info weet je goed waar je op moet letten. Ga dus bijvoorbeeld niet voor brok waar vullers inzitten zoals rijst, graan, aardappel of meer van dit.

Dit soort voer kun je niet vinden in de supermarkt, daarvoor moet je echt naar webshops zoals zooplus.

Catmoneo heeft deze lijsten nog, maar inmiddels zitten er wel kosten aan verbonden. Het bijhouden van deze lijsten kost heel veel tijd.

Dus nog een tip TS, catmoneo heeft gratis webinars over kittenvoer, algemeen voer en voor senioren en betaalde lijsten waar al het voer met informatie en een classificatie opstaan.

En bij Anneleen van I love Happy Cat, veel informatie over huisvesting van katten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:24

Let er wel op, als je volledig vers vlees gaat voeren. Dat het niet alleen zacht is.
Voor de tanden, het tandvlees en de darmen is het ook belangrijk dat er wat meer structuur in zit.
Die van mij kregen bv kuikens of kippen/eenden nekken hiervoor.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:12

Blue_flower schreef:
Volgens mij bestaan er katten luiken die op chip gaan. Als je dat een optie vind kun je ze op die manier in de kamer laten zonder dat de hond erin kan.

Hier ook een kattenluik op chip. Dat is echt ideaal.

We hebben die ooit genomen omdat er een keer bij terugkomst van vakantie een vreemde kat op ons bed lag en onze kat op zolder zat te bibberen... Maar nu is zij de enige die binnen en buiten kan. Werkt heel handig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 21:57

Werkt een katten luik dan op de chip die ze in de nek hebben? Dat zit Ind ideaal zijn

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:00

Ja op die chip inderdaad.
Het duurt wel eventjes voor die opengaat dus ze kunnen er niet volle vaart doorheen rennen zegmaar

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:06

Hier momenteel 10 Ragdolls in huis. 2 poezen waarvan 1 met 8 super schattige kittens.
Hier eten ze brokjes van hoogwaardige kwaliteit. Tussendoor wel eens een blikje natvoer. Maar op brok doen ze het hier het best.

Ragdolls staan erom bekend vrij gevoelig te zijn op hun spijsvertering. Dus ik raad de kopers van mijn kittens altijd af om veel te experimenteren met voedsel.

Onze 8 kittens. Inmiddels ruim 7 weken oud.

Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:15

Welk brok voer je dan?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:12

Qua voer is er al veel nuttigs gezegd. Inderdaad hoog in eiwitten en laag in granen is toch wel het advies. Daarbij uit ervaring zou ik ook voer met rund vermijden. Veel katten kunnen dat niet goed verteren . Heb ook nog nooit een kat een koe zien vangen :Y) . Gevogelte en vis vallen wel goed en vind ik persoonlijk ook natuurlijker. Qua brok ben ik heel tevreden met power of nature, die kwam toen ik 3 jaar geleden onderzoek deed er heel goed uit qua prijs/kwaliteit.

Om je hond uit de kattenkamer te houden: je kan je kattenluikje op hoogte maken met een plankje aan beide kanten waar de katten op kunnen springen. Zo kan de hond er niet zomaar bij. Een chipluik kan ook, maar als de hond vlak achter de kat aan gaat kan hij er doorheen glippen als hij nog niet is dichtgevallen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:28

Je gaat heel veel verschillende meningen krijgen en dat is prima. Kies wat voor jou het fijnste voelt.
Houd in de gaten dat een kat van nature geen goede drinker is, dus handig is het om water aan het eten toe te voegen als je brokjes voert. Nat en vers vlees hebben al vocht. Een kat doet het goed op meerdere kleine porties per dag in tegenstelling tot een hond die je prima 1 keer per dag kan voeren.

Ik voer vers vlees en mijn katten doen het daar goed op.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:30

Eef_Bam schreef:
Qua voer is er al veel nuttigs gezegd. Inderdaad hoog in eiwitten en laag in granen is toch wel het advies. Daarbij uit ervaring zou ik ook voer met rund vermijden. Veel katten kunnen dat niet goed verteren . Heb ook nog nooit een kat een koe zien vangen :Y) . Gevogelte en vis vallen wel goed en vind ik persoonlijk ook natuurlijker. Qua brok ben ik heel tevreden met power of nature, die kwam toen ik 3 jaar geleden onderzoek deed er heel goed uit qua prijs/kwaliteit.

Om je hond uit de kattenkamer te houden: je kan je kattenluikje op hoogte maken met een plankje aan beide kanten waar de katten op kunnen springen. Zo kan de hond er niet zomaar bij. Een chipluik kan ook, maar als de hond vlak achter de kat aan gaat kan hij er doorheen glippen als hij nog niet is dichtgevallen.

Hoewel veel katten vis eten en dit goed verdragen is dit net als de koe geen dier die ze van oorsprong vangen. Gevogelte en kleine knaagdieren staan in het wild op het menu.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 02:06

plutolover schreef:
Werkt een katten luik dan op de chip die ze in de nek hebben? Dat zit Ind ideaal zijn

Ja, je moet bij het instellen een keer de kat er doorheen halen en op oke drukken en daarna werkt het op die kat. Je kunt het dus ook voor meerdere katten instellen.
En het werkt best snel, ook als ze rennen dan gaat het toch wel meteen open (als ze ergens van schrikken of zo).

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:22

Nyaleti schreef:
Welk brok voer je dan?

Natural health fish & beans voor de volwassen katten.
De kitten variant voor de kleintjes.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:44

Ik ga nu alvast het leukste zeggen waar je totaal niets mee kunt: Kijk naar de kat zelf...

Ik heb 2 katten, en had ook bedacht "ik moet dit doet, en moet dat doen", de ene vertikt het om natvoer te eten, eet alleen brokjes, allerlei soorten geprobeerd.. maar nee....

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:53

Ro0sje schreef:
Natural health fish & beans voor de volwassen katten.
De kitten variant voor de kleintjes.

Ik was even benieuwd naar de samenstelling. Op het eerste gezicht lijken er veel eiwitten in te zitten en redelijk laag in koolhydraten.

Maar de meeste eiwitten komen uit gedroogd vlees en planten. Doordat het vlees gedroogd is, gaat de kwaliteit van de eiwitten achteruit. En ook plantaardige eiwitten zijn niet optimaal voor katten.

Maar als ze het er goed op doen is dat fijn. Want het belangrijkste is dat een kat eet, er zijn nogal wat katten die heel kritisch zijn qua voer.