Katten voeren in het buitenland, kan niet of begrijpelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

Katten voeren in het buitenland, kan niet of begrijpelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:11

Hee allemaal, ik ben op vakantie en nu zit ik mij toch af te vragen hoe jullie denken over de volgende kwestie.
Ik ben op vakantie in gran canaria, hier lopen ontzettend veel zwerfkatten.
Ik zit in een hotel met de regel niet de katten te voeren, en ondanks dat ik weet dat het niet mag, kan ik het toch niet laten ze sochtends en savonds wat te eten te geven en een bakje water buiten te zetten snachts. Het gaat om een stuk of 5 katten, meer zitten hier ook niet.
Ik kan mijn rug simpel niet toekeren naar het feit dat hun buikjes dun zijn, hun botjes lichtelijk uitsteken en het water aanbod hier schaars is.
Misschien hebben ze het hier wel super, en zit ik helemaal fout en dan stop ik er ook direct mee.
Toch denk ik echter dat ze een beetje eten en water wel kunnen gebruiken, en vraag ik me af of ik de enige ben die dit zou doen.
Ik zit op de onderste verdieping en gelijk vanaf dag 1 zat er al een katje voor onze deur te miauwen.
Mijn dierenhart kan het niet negeren.
Zit ik hier echt zo fout? Is het echt zo een misdaad om ze eten te geven? Hoe denken jullie hierover?
Ik ben hier een aantal keer eerder geweest en het zijn precies dezelfde katten als de vorige keren.
Ik weet dat ze ook jagen ed, maar toch.
Zouden jullie dan het negeren en ze wegjagen?
Ik weet niet waarom er überhaupt een verbod zit op een dier eten te geven. Overlast lijken ze er niet van te hebben bij dit hotel, aangezien het steeds maar 5 dezelfde katten zijn die steeds terugkeren.
Als ik honger had zou ik ook voor de deur gaan zitten wachten.
Als ik ze ook een beetje te eten geef druipen ze weer af, 1tje komt af en toe langs voor een aaitje.
Overdag zie ik ze niet, savonds komen ze weer even buurten.
Is het echt raar dat ik hier het kwaad gewoon niet van in wil/kan zien?
Ik vind een dier tot overlast noemen sowieso niet eerlijk, aangezien wij als mensen verantwoordelijk zijn voor het feit dat ze hier überhaupt rondzwerven.
Toch ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken, let me know!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:14

Niet doen. Nu zijn het er vijf, maar als elke hotelgast eten gaat geven want 'zielig' zijn het er straks vijftig. En jij zit er maar een week, en 'ziet' de overlast dus niet, maar het hotelpersoneel dat er jaarrond zit hangt niet voor niets zo'n bordje op.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:17

Foaly schreef:
Niet doen. Nu zijn het er vijf, maar als elke hotelgast eten gaat geven want 'zielig' zijn het er straks vijftig. En jij zit er maar een week, en 'ziet' de overlast dus niet, maar het hotelpersoneel dat er jaarrond zit hangt niet voor niets zo'n bordje op.

Dat snap ik, en daarom mochten er steeds meer komen zou ik er ook mee stoppen. Zoals ik al zei, het zijn dezelfde 5 als vorige jaren en er zijn er niet meer bijgekomen dn ik zit hier al bijna een week.
Katten zitten hier toch al en gaan niet meer weg.

_chou

Re: Katten voeren in het buitenland, kan niet of begrijpelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:23

Ze hangen dat bordje niet voor niks op.

Stel: jij hebt een paardje op een weiland staan, waarbij je een bordje zet dat hij niet gevoerd mag worden door anderen. Je ziet mensen toch het bord negeren want paardje zielig, dan vind je dat toch ook niet leuk? Of vind jij het prima dat ze dan een bordje negeren die jij daar met een reden hebt gezet?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:26

Je zou kunnen vragen of er een instantie is die voor de dieren zorgt of een programma heeft, en vragen wat je toch kunt doen en evt een donatie doen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:28

Ik zou zelf om een aantal belangrijke zaken niet naar Gran Canaria gaan.

Maar zwerfkatten voeren? Ja hoor.
(Als het hotel dat niet wil, twintig meter verderop.)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:29

Ik zie net dat je beter niet vragen kan stellen aan het hotelpersoneel.

http://www.canaryforum.com/2/easyblog/9 ... an-canaria
If you are confronted by strays in your hotel or complex there are two important things. Firstly don't feed them in the apartments or restaurants or any other busy area. This will encourage them to become a nuisance to subsequent guests, resulting in complaints (and ruined holidays for those with allergies). Feed them (only if they are noticeably underweight) only at the designated feeding station or as far away from the main thoroughfare as possible. Unfortunately the excessive feeding of cats by tourists, beyond what they actually need, gives rise to larger litter sizes and more and more unwanted kittens.

Don't approach the management with your concerns, even if you are worried about their welfare, because this may be viewed as a complaint and result in the implementation of an extermination programme; but channel your report to a local animal protection group. Alternatively on your return contact Animal Samaritans Abroad which is the coordinating group of the only three UK charities that work in the Canary Islands and ask them to pass on the information to a relevant local group. The group will then make an approach to the hotel about neutering programmes and advice on feeding points and the disposal of rubbish in cat proof facilities.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:31

_chou schreef:
Ze hangen dat bordje niet voor niks op.

Stel: jij hebt een paardje op een weiland staan, waarbij je een bordje zet dat hij niet gevoerd mag worden door anderen. Je ziet mensen toch het bord negeren want paardje zielig, dan vind je dat toch ook niet leuk? Of vind jij het prima dat ze dan een bordje negeren die jij daar met een reden hebt gezet?

Ik denk dat een paard in een weiland in nederland wel een ander verhaal is als de straatkatten hier. Ik begrijp je punt, maar de katten worden hier niet verzorgd, maar gezien als plaag. Katten lopen hier over straat met dikke ontstoken ogen, slechte vacht en dunne lichamen (gelukkig niet allemaal, maar wel te veel).En ja, ik zou een paard dat vermagerd in een weiland stond ook eten en drinken geven ja. Niet als ze al worden gevoerd, dan is het anders natuurlijk! Maar ik kan je verzekeren dat dat hier niet gebeurd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:33

Niet 's nachts voeren, je hebt dan garantie op ook of juist ratten voeren.
Water aanbieden als ze komen vragen geen probleem, voer juist niet doen.Ook voor de groei dan van de aantallen katten, die redden het niet als die voedselbron vervolgens wegvalt door einde toeristenseizoen, etc.
Je kan vragen of ze gecastreerd zijn en dat anders eventueel te regelen met de lokale DA, maar voeren = andere mee-eters en meer dieren dan dat plekje voedsel voor heeft zonder jouw extra's.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:34

F_Orumster schreef:
Ik zie net dat je beter niet vragen kan stellen aan het hotelpersoneel.

http://www.canaryforum.com/2/easyblog/9 ... an-canaria
If you are confronted by strays in your hotel or complex there are two important things. Firstly don't feed them in the apartments or restaurants or any other busy area. This will encourage them to become a nuisance to subsequent guests, resulting in complaints (and ruined holidays for those with allergies). Feed them (only if they are noticeably underweight) only at the designated feeding station or as far away from the main thoroughfare as possible. Unfortunately the excessive feeding of cats by tourists, beyond what they actually need, gives rise to larger litter sizes and more and more unwanted kittens.

Don't approach the management with your concerns, even if you are worried about their welfare, because this may be viewed as a complaint and result in the implementation of an extermination programme; but channel your report to a local animal protection group. Alternatively on your return contact Animal Samaritans Abroad which is the coordinating group of the only three UK charities that work in the Canary Islands and ask them to pass on the information to a relevant local group. The group will then make an approach to the hotel about neutering programmes and advice on feeding points and the disposal of rubbish in cat proof facilities.

Thanks!!! Wat een wereld leven we in ook :(

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:35

tamary schreef:
Niet 's nachts voeren, je hebt dan garantie op ook of juist ratten voeren.
Water aanbieden als ze komen vragen geen probleem, voer juist niet doen.Ook voor de groei dan van de aantallen katten, die redden het niet als die voedselbron vervolgens wegvalt door einde toeristenseizoen, etc.
Je kan vragen of ze gecastreerd zijn en dat anders eventueel te regelen met de lokale DA, maar voeren = andere mee-eters en meer dieren dan dat plekje voedsel voor heeft zonder jouw extra's.

We gooien wat natvoer over het balkon, voor ieder een beetje. Ze eten het allemaal op, dus andere dieren hebben hier geen eten aan…
Verder heb je een punt, hier heb ik ook over gedacht. Vind het gewoon lastig niet te doen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:44

Ik weet niet hoe het er in Gran Canaria aan toe gaat, ik spreek nu even uit eigen ervaring in Turkije. Daar worden de zwerfkatten verzorgt door de inwoners en vaak ook door hotelpersoneel. In het Resort waar ik deze zomer was, gaven ze de katten op een wat achteraf gelegen plekje te eten. Er stond ook water.

1 kitten heb ik naar de dierenarts gebracht omdat deze aan het sterven was. De dierenarts vertelde me ook dat de Turken goed voor de straatkatten zorgen. Zelf had hij op zijn veranda slaapplaatsen gemaakt voor de katten en voer/water staan. Het katje heeft het gered, ik heb haar geadopteerd maar ze blijft bij de dierenarts wonen.

Wat ik hiermee wil zeggen, misschien is het niet nodig dat jij de katten ook voert. Ook al zijn ze magerder. De bouw van deze katten is anders dan de bouw van de gemiddelde NL kat. Die zijn vaak te dik. Je kunt ook best aan iemand van de receptie vragen hoe de bevolking/hotels met zwerfkatten omgaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:47

Ik vind het persoonlijk echt extreem asociaal om katten te gaan voeren terwijl je ergens te gast bent en de eigenaar aangeeft dat het niet mag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:49

Niet doen. Het verzoek van het hotel is duidelijk en redelijk. Je maakt het probleem nu zelf erger.

Wil je wat doen voor de katten, zet voer op daarvoor bestemde plaatsen of doneer aan het lokale asiel.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:52

Dorine92 schreef:
Ik vind het persoonlijk echt extreem asociaal om katten te gaan voeren terwijl je ergens te gast bent en de eigenaar aangeeft dat het niet mag.

Asociaal? Dieren laten creperen, dát is pas asociaal

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:53

Weet je heel zeker dat ze al dat natvoer opeten? Een muis of rat heeft aan een paar kruimeltjes genoeg, en je wilt echt geen muizen- of rattenplaag in je hotel. Waarbij dat ongedierte vervolgens niet gevangen wordt door de katten die er lopen omdat die al genoeg te eten krijgen van de hotelgasten :=

Kortom, gewoon echt niet doen. Dat bordje hangt er niet voor niets. Als je toch wilt helpen, neem dan idd contact op met een lokale dierenorganisatie om ze wat geld toe te stoppen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:56

Foaly schreef:
Weet je heel zeker dat ze al dat natvoer opeten? Een muis of rat heeft aan een paar kruimeltjes genoeg, en je wilt echt geen muizen- of rattenplaag in je hotel. Waarbij dat ongedierte vervolgens niet gevangen wordt door de katten die er lopen omdat die al genoeg te eten krijgen van de hotelgasten :=

Kortom, gewoon echt niet doen. Dat bordje hangt er niet voor niets. Als je toch wilt helpen, neem dan idd contact op met een lokale dierenorganisatie om ze wat geld toe te stoppen.

Ik weet het echt heel zeker, want elke kruimel word opgelikt door ze. Geen kruimel word over gelaten, wat ik ook niet zou doen als ik honger had. Geen rat hier gezien overigens. Ik zal eens kijken waar ik geld kan doneren. Doe ik met liefde, net zoals donaties aan de dierenbescherming in nederland.
Verder vul ik altijd waterbakjes op de boulevard, en zet ik daar ook soms wat eten neer.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:01

Ik zou de regels volgen en ze niet voeren bij het hotel, maar misschien op een andere plek buiten het hotel?

Ik voerde ze ook in Griekenland en bood water aan. Dit mocht ook gewoon, de eigenaren van het hotel gaven de katten in de winter ook eten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:02

Het is altijd anders en heftig om het dierenleed echt te zien en er zelf goed te hebben. Het dringt wel door tot je hart...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:04

Mijn hart breekt ook altijd bij zoiets.
Maar bedenk ook eens : jij en misschien andere gasten voeren NU de katjes. Dus in het "seizoen" worden ze van eten en water voorzien.

Dan eindijgd het seizoen, jullie en de andere gasten blijven weg en misschien wordt het hotel dan zelfs een tijdje gesloten.
Wat dan ?
Op eens is voor de katjes geen eten meer waar zij aan gewend waren... en dat is dan pas in mijn ogen wreed.

Er zijn ook in Gran Canaria stichtingen of organisaties voor zwerfdieren, ga die aub benaderen en vraag daar om hulp.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:09

sardientje schreef:
Foaly schreef:

Ik weet het echt heel zeker, want elke kruimel word opgelikt door ze. Geen kruimel word over gelaten, wat ik ook niet zou doen als ik honger had. Geen rat hier gezien overigens. Ik zal eens kijken waar ik geld kan doneren. Doe ik met liefde, net zoals donaties aan de dierenbescherming in nederland.
Verder vul ik altijd waterbakjes op de boulevard, en zet ik daar ook soms wat eten neer.

Heel bot: jij draagt nu bij aan waarom de locals steeds meer een hekel krijgen aan toeristen.

Bemoei je niet met lokale problemen tenzij je expliciet opdracht hebt van de lokale bevolking.
Je hebt die opdracht van het hotelpersoneel; houdt je daaraan!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 12:20

sasja0705 schreef:
Mijn hart breekt ook altijd bij zoiets.
Maar bedenk ook eens : jij en misschien andere gasten voeren NU de katjes. Dus in het "seizoen" worden ze van eten en water voorzien.

Dan eindijgd het seizoen, jullie en de andere gasten blijven weg en misschien wordt het hotel dan zelfs een tijdje gesloten.
Wat dan ?
Op eens is voor de katjes geen eten meer waar zij aan gewend waren... en dat is dan pas in mijn ogen wreed.

Er zijn ook in Gran Canaria stichtingen of organisaties voor zwerfdieren, ga die aub benaderen en vraag daar om hulp.

Dat is waar, gelukkig is hier in gran canaria geen seizoen en is het hotel het hele jaar door geopend. Ook in de winter maanden is het hier warm dus zullen er toeristen naar toe trekken.
Ik geef ze niet te veel, en ik zie ze jagen op kakkerlakken in de nacht.
Ik zal er mee ophouden ze te voeren bij het hotel, maar op de boulevard zal ik ze eten blijven geven.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:21

Mijn katten doen ook altijd alsof ze nooit wat krijgen als ik met iets lekkers aankom (zoals natvoer), dus dat zegt helemaal niets over hoeveel honger ze hebben. Net als het feit dat jij in die paar dagen in je schone hotel nog geen rat hebt gezien. Weet jij hoeveel moeite het kost om dat zo te houden? En wat niet helpt, is toeristen die de regels straal negeren en eigenwijs doen omdat ze denken dat ze het beter weten dan de locals.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 12:25

Foaly schreef:
Mijn katten doen ook altijd alsof ze nooit wat krijgen als ik met iets lekkers aankom (zoals natvoer), dus dat zegt helemaal niets over hoeveel honger ze hebben. Net als het feit dat jij in die paar dagen in je schone hotel nog geen rat hebt gezien. Weet jij hoeveel moeite het kost om dat zo te houden? En wat niet helpt, is toeristen die de regels straal negeren en eigenwijs doen omdat ze denken dat ze het beter weten dan de locals.

Haha zo schoon is mijn hotel niet hoor, maar fijn dat je het allemaal zo goed in kan schatten aangezien je hier het met je eigen ogen bekijkt en meemaakt.
Ik snap dat jouw katten komen zeuren om wat lekkers, naast dat ze brokjes krijgen en een hoop aaitjes, ik zou ook komen zeuren bij toeristen als ik 3 kakkerlakken zou hebben als ontbijt en diner.
Zoals ik in mijn vorige reactie al zei, ik zal stoppen met voeren bij het hotel, wat er 20 meter van het hotel gebeurd, is niet hun probleem.
Btw, de locals, dus niet het personeel van het hotel zetten wel bakjes neer op de boulevard.
Dus ik denk dat de locals in dit geval er niet zo definitief slecht over denken zoals jij nu doet!
Laatst bijgewerkt door sardientje op 27-10-24 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:27

Waarom de regel niet opvolgen? Ik kan daar niet zo goed tegen. Het staat er niet voor niks.

Zelfde als in een dierentuin. Er staan overal bordjes met dat de mensen niet op het glas mogen rammen maar wel lekker blijven doen.