Aftakeling oudere hond en dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Aftakeling oudere hond en dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 15:33

Dag bokkers,

Even mijn verhaal doen en bij jullie luisteren wat jullie zouden doen. Ik zit in dubio en weet het niet echt meer.

Het gaat over een erfhond die gewoon is van buiten te leven. Het is een border collie van bijna 14 jaar. Ik heb in het verleden nog een paar topics aangemaakt over haar omdat het niet de makkelijkste hond is wat karakter betreft.

Sinds vorig jaar zien we de hond heel hard achteruit gaan. Ze heeft in haar hele lichaam artrose en nu sinds een tijdje ook een tepelontsteking die niet meer weggaat en een kankergezwel op de tepel. Het gezwel zou geen probleem mogen geven dit zit ingekapseld.

De hond lijkt ons dit jaar ook niet goed in haar wintervacht te zitten. Vroeger was dit heel dik, nu lijkt het eerder dun. Ze is ook heel sterk beginnen verharen een maand geleden. Het haar viel met bakken uit.

Sinds vorig jaar hebben we al aanpassingen gemaakt. Zo slaapt ze niet meer in een mand in de ren (staat in de stal) maar hebben we een volledige stal voor haar met dik stro en hooi waar ze lekker warm kan liggen. Overdag loopt ze buiten. Vorig jaar had ze het ook al sneller koud en dan heb ik geprobeerd om haar ook in huis te laten maar dit wil ze niet. Ze wil onmiddellijk naar buiten en van zodra de deur open gaat loopt ze, ondanks de kou, naar buiten.

Dit jaar zien we haar nog meer aftakelen. Ze heeft moeite om te stappen, zal eerder hupsen eenmaal ze wat in gang is wordt het wel wat beter.
Als ze lang gelegen heeft zowel op harde als zachte ondergrond geraakt ze maar moeilijk recht en zie je dat ze pijn heeft. Ze kan ook met een gekromde rug lopen.
Ik geef haar sinds september meer gespreid eten zodanig dat ze voldoende brandstof heeft om haar warm te houden maar dat lukt niet. Ik heb haar al verschillende malen betrapt op bibberen ondanks dat het 9 graden was. Ik roep haar dan binnen maar ook nu weer weigert ze te blijven.
Ik heb ook al aan een jas gedacht die ze constant aanhoudt.

We geven ook al pijnstillers bij en de ontsteking is behandeld met antibiotica. Hierdoor was het op die moment iets beter.

Gisteren was de dierenarts hier terug en heb ik haar er terug over aangesproken. Bij mij begint het te wringen. Is dit nog hondwaardig, hoe lang rekken we het?

Echter als de dierenarts er is of iemand anders leeft ze helemaal op. Doet ze kranig haar best om happy te zijn en zal ze ook vrij veel bewegen. De dierenarts oordeelt dus: ze is nog veel te goed om te laten inslapen. Ok kan ik volgen want zij ziet een oude maar nog happy hond.

Als wij alleen met haar zijn zie ik ook met momenten nog de happy hond maar op andere momenten en zeker wanneer het zeer koud is zie ik geen happy hond. Dan zie ik een hond die koud heeft, die pijn heeft om te lopen en recht te staan die binnen mag maar niet binnen wil.
Ik weet ook niet hoe blij ik haar ga maken met een jas. Het is nogal een speciale hond van karakter. Ze is soms niet de braafste, durft grommen en bijten als ze pijn heeft. (Deze manier van communiceren doet ze al heel haar leven. DA is hiervan op de hoogte. Ondanks dit gedrag heeft ze zich altijd wel redelijk goed gedragen omdat wij haar goed kennen en ze ons respecteert. Mijn zoon heeft ze niet graag en daar gromt ze naar. Hij negeert haar en dat werkt.)

Ik weet het dus niet goed meer. Langs de ene kant heb ik iets van: ja het is het moment. Ik wil haar niet meer laten aftakelen en kou afzien.
Langs de andere kant zegt de DA neen ze is te goed maar dan denk ik: het beeld dat zij heeft is vertekend. Dus twijfel ik want je gaat toch niet zomaar een hond laten inslapen. Ze hoeft ook zeker niet weg integendeel.

Ik heb al gedacht van haar te filmen en dit aan de DA te tonen. Lang verhaal kort: Ik weet het niet goed wat te doen.

Wat zouden jullie doen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:41

Ze krijgt op dit moment nog geen pijnstillers? Indien niet zou ik dit asap opstarten => Pijn zorgt dat het lichaam overbelast is => gaat minder bewegen => wordt stijver => nog meer pijn. Pijn zorgt ook dat het gewicht en de vacht achteruit gaat waardoor ze het nog moeilijker krijgen. In de natuur gaan ze na het krijgen van pijn dood ...

Dit is natuurlijk niet de bedoeling, dus éérst de pijn doorbreken. Als ze met medicijnen niet meer pijnvrij is dan moet je sowieso de knoop doorhakken.

Daarnaast zou ik inderdaad ook kijken voor een goede jas. Kijk eens naar de paardenmerken, die hebben minijasjes voor honden die hetzelfde comfort en kwaliteit als voor paarden hebben, dikke kans dat dit al een heus verschil zal zijn.

Edit: ik zie nu dat ze al pijnstillers krijgt, is dat al op volledige dosering? Is dit gewoon metacam - achtig?
Voor honden met artrose bestaat er pijnstilling die eens per maand gegeven wordt (of een pil of een injectie), die geeft heel vaak veel betere resultaten dan metacam of meloxoral.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 28-11-24 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:43

Drinkt je hond ook veel? Zo ja, laat dan eens testen op Cushing. Slechte vacht en spierzwakte zijn daar symptomen van. En ontstekingen die niet overgaan ook.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-11-24 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:44

Ik zou haar filmen, en meerdere momenten laten zien waar ze duidelijk pijn of koude ervaart.
Als je veel van je hond houdt, en ook al veel aanpassingen hebt gedaan, en ze dan nog steeds deze symptomen laat zien, ben je volgens mij niet te vroeg. En dat kan dus nu zijn.

Als de dierenarts niet wil, kan je evt. een andere dierenarts benaderen.

Sterkte, is altijd moeilijk,

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:45

Zoals je zelf al schrijft zou ik haar filmen op haar slechte momenten en dat de dierenarts laten zien.
Oud worden komt met gebreken, een pijntje hier of daar hoort er bij maar het moet geen lijden worden en de goede momenten moeten veel vaker zijn dan de slechte momenten.

De winter komt er aan, de kans op slecht/koud weer is dan groter. Dat lijkt me voor de hond zoals je haar beschrijft echt niet fijn meer.

Earth

Re: Aftakeling oudere hond en dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:51

Ik zou haar ook filmen en het laten zien. Lijkt me niet relevant om nog met zo'n oudje veel te gaan dokteren. Zeker omdat ze het gewoon altijd koud heeft.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:58

Als ze nu met pijnstilling al zo slecht is, stijf is en pijn heeft, zou ik haar laten gaan.
Dat is geen fijn leven meer voor haar.
Veel sterkte gewenst met jullie beslissing. Het blijft moeilijk. :(:)

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:25

misschien niet waar je naar opzoek bent maar er zijn ook dierenartsen die een soort euthanasie diensten hebben. die komen alleen maar voor thuiseutanasie. wij sturen mensen wel eens door naar zo'n dienst en horen alleen maar prettige ervaringen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:12

De hond sowieso een deken opgeven, en verder, dit is geen hondwaardig leven meer, je hebt helemaal gelijk. Op basis van al haar kwalen en haar leeftijd zou het al duidelijk moeten zijn voor de dierenarts, ik vraag me af of een filmpje hem gaat overtuigen.

Ik zou even naar een andere dierenarts gaan, het verhaal uitleggen en duidelijk zeggen dat je euthanasie wenst. Dus ook niet meer vragend zijn. Wel vriendelijk natuurlijk, maar laat merken dat je er goed over nagedacht hebt en dat het niet eerlijk meer is.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 17:22

Ibbel schreef:
Drinkt je hond ook veel? Zo ja, laat dan eens testen op Cushing. Slechte vacht en spierzwakte zijn daar symptomen van. En ontstekingen die niet overgaan ook.

De hond drinkt niet veel. In de stal staat een bak water bij haar maar hier drinkt ze 'normaal' uit.
Het extra eten dat ik geef eet ze niet allemaal op.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 17:23

Duhelo schreef:
Ze krijgt op dit moment nog geen pijnstillers? Indien niet zou ik dit asap opstarten => Pijn zorgt dat het lichaam overbelast is => gaat minder bewegen => wordt stijver => nog meer pijn. Pijn zorgt ook dat het gewicht en de vacht achteruit gaat waardoor ze het nog moeilijker krijgen. In de natuur gaan ze na het krijgen van pijn dood ...

Dit is natuurlijk niet de bedoeling, dus éérst de pijn doorbreken. Als ze met medicijnen niet meer pijnvrij is dan moet je sowieso de knoop doorhakken.

Daarnaast zou ik inderdaad ook kijken voor een goede jas. Kijk eens naar de paardenmerken, die hebben minijasjes voor honden die hetzelfde comfort en kwaliteit als voor paarden hebben, dikke kans dat dit al een heus verschil zal zijn.

Edit: ik zie nu dat ze al pijnstillers krijgt, is dat al op volledige dosering? Is dit gewoon metacam - achtig?
Voor honden met artrose bestaat er pijnstilling die eens per maand gegeven wordt (of een pil of een injectie), die geeft heel vaak veel betere resultaten dan metacam of meloxoral.

Ze krijgt de maximale dosis pijnstillers. Is idd metacam. De maandelijkse medicatie is besproken met de DA en er is besloten van dit niet te doen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:27

Aan de hand van je verhaal zou mijn conclusie zijn om de hond in te laten slapen. Dit is in mijn ogen geen fijn en eerlijk leven meer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:34

Je kunt ook afwachten totdat ze echt lijdt maar wat schiet je daar mee op? Mooi leven gehad, altijd lekker buiten. Dan kun je dat beter voltooien voordat ze het echt slecht krijgt. Helemaal nu de winter voor de deur staat. Tot die tijd kun je wel zo’n electrische warmtepad in haar mand leggen. Daar heb ik hele mooie dingen mee gezien. En is beslist warmer dan stro of hooi. Dat is niet warm, hooguit minder koud.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:37

Ik begrijp jou volledig en heb ook zo gezeten met een boxer. In de dierenarts praktijk leek hij een fitte oude man maar thuis 1 hoopje ellende. Dierenarts stelde dus onderzoeken voor ipv euthanasie. In mee gegaan in mijn hoop op nog een tijd samen. Echter thuis de auto uit was direct weer 1 hoop ellende. Dat gefilmd en direct terug contact opgenomen dat het echt op was. Had de volgende dag een andere dierenarts die weer viel over klinisch goed beeld. Tot hij epileptische aanval kreeg in de spreekkamer. Toen begreep ze het wel ook omdat een bekende assistent aan gaf dat wij echt niet zomaar laten inslapen en zeker niet een hond beu zijn en het een makkelijke oplossing vinden. Toch kom ik nooit meer bij die praktijk dankzij die ervaring. Het is zo heftig te ervaren dat een dierenarts twijfelt aan jou als eigenaar en je gevoel richting je dier.

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:39

Wat voor pijnstillers krijgt je hond, kan daarin nog wat aangepast worden?

Het blijft moeilijk, je moet beslissen over het het leven van je hond.
Mijn vorige hondje is bijna 18 geworden en takelde ook af.
Ik zat er ook mee, wanneer is het genoeg, vooral omdat hij ook elke dag wel goede momenten had.

Mijn dierenarts zei toen hierover: elke dag heeft een hond wel een paar goede momenten, ook al gaat het nog zo slecht met hem.
Je moet je niet vastklampen aan die paar goede momenten.
Als er meer slechte dan goede momenten zijn, ben je nooit te vroeg om in te laten slapen.
Maar het blijft moeilijk als het om je eigen hond gaat, veel sterkte!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:04

Zodra de mindere dagen de goede dagen overheersen en daar geen verbetering in komt op korte termijn.
Dan zou het voor mij klaar zijn.

Ik zou die hond echt niet meer de herfst en winter door laten lopen met kou en nattigheid.
Als jij stellig bent tegenover je dierenarts dan gaat die echt wel met je mee in deze beslissing maar als je om raad gaat vragen zeggen de meeste dierenartsen dat je nog wat moet proberen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:28

dierenfan schreef:
Ik begrijp jou volledig en heb ook zo gezeten met een boxer. In de dierenarts praktijk leek hij een fitte oude man maar thuis 1 hoopje ellende. Dierenarts stelde dus onderzoeken voor ipv euthanasie. In mee gegaan in mijn hoop op nog een tijd samen. Echter thuis de auto uit was direct weer 1 hoop ellende. Dat gefilmd en direct terug contact opgenomen dat het echt op was. Had de volgende dag een andere dierenarts die weer viel over klinisch goed beeld. Tot hij epileptische aanval kreeg in de spreekkamer. Toen begreep ze het wel ook omdat een bekende assistent aan gaf dat wij echt niet zomaar laten inslapen en zeker niet een hond beu zijn en het een makkelijke oplossing vinden. Toch kom ik nooit meer bij die praktijk dankzij die ervaring. Het is zo heftig te ervaren dat een dierenarts twijfelt aan jou als eigenaar en je gevoel richting je dier.

Helaas zijn er dierenartsen die eindeloos door willen 'sleutelen'(meer verdienste). Zelfde situatie als dierenfan beschrijft meegemaakt. Arts 1: we kunnen nog...... hele riedel medicijnen enz) ik vond het dier onwaardig, gelijk doorgelopen naar zijn collega in deze groepspraktijk. Het verhaal uitgelegd, hij keek even in gegevens vd hond en binnen 30 minuten was mijn hond vriendelijk en rustig ingeslapen. Bij vertrek fluisterde hij nog even: excuses voor mijn collega, je verzoek was volkomen terecht.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:33

Ik zou het inderdaad ook filmen en laten zien.
Het is niet alsof je jullie hond om niets in wil laten slapen dus ik vind je dierenarts niet heel fair eerlijk gezegd.
Juist een dierenarts hoort te weten wat adrenaline met een dier doet en hoe dat een vertekend beeld kan geven tijdens een observatie.
Mocht je dierenarts nou nògmaals weigeren na het zien van de beelden en het aanhoren van jullie hele verhaal, zou ik naar een andere dierenarts gaan.
Wat hierboven ook gezegd wordt; A patiënt cured/ dead is a customer lost... Zuur maar waar.

Ik vind het heel goed dat je zo helder voor ogen hebt wat je wèl en niet wil voor je dier. Zouden meer mensen moeten doen. Tegenwoordig wordt er zoveel geleurd om maar in leven te laten, wat jij ook zegt; Dieronwaardig.

Sterkte voor jullie!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:46

Ook de dierenarts moet op de eigenaar vertrouwen. Ik werk als assistente, als een eigenaar met dit verhaal bij ons zou komen dan geloven we dat gewoon, dat de hond meer slechte dagen heeft als goede, de kou echt parten speelt en met het oog op de aankomende winter het misschien ook wel gewoon goed is. Ook als diezelfde hond dan voor het oog redelijk fit lijkt, een vreemde omgeving of vreemde mensen doen soms veel.

Het is ontzettend moeilijk, maar soms is een dier gewoon oud en op. Je doet alles wat je kan, maar als een hond op een hoge dosering pijnstillers het nog lastig heeft, dan moeten er keuzes gemaakt worden. Mocht je teveel twijfelen, zou ik met je dierenarts kijken/overleggen wat een andere pijnstiller, eventueel gecombineerd, kan doen. Als dat ook niet werkt, dan weet je denk ik sowieso wel genoeg.

Maar laat je keuze niet teveel in de weg zitten door wat de dierenarts ziet. Zoals je zelf al aangeeft, die ziet maar een momentopname. Jij kent je dier het beste, ziet de hond dagelijks en kan het beste inschatten hoe het met hem gaat.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:56

Sorry verkeerde topic

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 20:07

Het verhaal wordt nog wat uitgebreider. Deze namiddag had de oude hond onze jonge hond (3jaar) aangevallen. De jonge hond snuffelde aan de neus van de oude, wat ze altijd doet, en plots valt de oude hond aan. Bijten in de nek.

Deze avond terug hetzelfde maar nu in de neus van de jonge hond gebeten met een wond tot gevolg. ;(

Pffff ze lag ook weer te bibberen. Ze is nochtans binnen gemogen maar ze zoekt dan een uit weg waardoor ze 1 trede naar beneden gegaan is naar de volgende ruimte en het lukte niet meer om terug de trede op te gaan.

Ik vind het moeilijk en mijn verstand zegt steeds meer: dit is niet ok.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:08

Sorry als ik eroverheen heb gelezen wij hebben ook een oudere hond en die heeft nu 24/7 een heel dik warm pak aan. Weet zo het merk niet maar is lekker warm en dat scheelt echt enorm in haar conditie

Onze hond wil ook niet binnen liggen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:11

Dat bijten dat is niet oké, kan best komen door pijn.
Ik denk dat je wel weet wat je te doen staat, maar ik snap dat de beslissing moeilijk is. Sterkte.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:18

Ik zou haar laten gaan. Agressie vanuit pijn of verwarring ondanks hoge pijnmedicatie lijkt mij duidelijk genoeg.
Sterkte!. Het zijn altijd van die ontzettend moeilijke beslissingen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:26

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. Ze zit op de maximale dosis metacam en de andere medicatie is besproken maar geen optie. Ze heeft nog steeds pijn. Ik denk dat je dan eigenlijk genoeg reden hebt om de knoop door te hakken. Pijn doet het altijd, je kan enkel proberen "op tijd" te zijn en niet te laat.