Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Als het voor het dier beter is om te herplaatsen, dan is het niet falen maar juist het beste wat je kan doen. Maar hier zal ik niet perse kiezen om haar op een boerderij oid te plaatsen. Ze is al bang en buiten is onbekend voor haar. Om dan direct als "boerderij kat" door het leven te gaan is wel echt een hele switch. Dan is alles nieuw. Is ze schrikachtig naar omgevingsgeluiden of alleen naar mensen?
Schrikachtig voor plotselingen geluiden, bewegingen en echt doodsbang voor vreemde mensen
Heb je meerdere soorten bakken Hoeveel bakken heb je nu staan? Groot, met kap zonder kap? Waarom gebruik je die geur korrels? Katten hebben daar vaak een hekel aan.
Ik zou eens proberen om gewoon wat zand / aarde in de bak te doen.
we hebben grote bakken staan. Rechthoekig en 3 hoek vorm. Vorige kat waar ze mee samenleefde was een x main coone
Grint zondergeur of geurkorrels weigert ze sws om de bak te gebruiken. Zand nooit geprobeerdeigenlijk. Wel die houtkorrels maar was geen succes
Hoe maak je de plas plekken schoon?
Eerst met keukenrol plas opnemen, met reinigen al veel geprobeerd. Schiinmaak azijn,
dettol, bleek, en speciale spray ervoor.
Wanneer is ze medisch gezond verklaard? En wanneer is er voor het laatst een urine onderzoek gedaan? Door de loop van de tijd kan de stress wel blaasproblemen geven en kan best zijn dat ze nu (meer) naast de bak plast omdat ze toch een blaasontsteking heeft.
Ook zou ik Zylkene eens proberen. Zijn capsules maar die mag je gewoon open maken en het poeder zo over haar eten strooien.
ze is verschillende keren gecontroleerdbij de da, ook urine.
Maar hier zijn we uiteindelijk zo'n 2 jaar geleden mee gestopt omdat ze er enorm veel stress van ervaart.
Ook dingen als bv vlooien pipetje, vlooienbandje omdoen of wormen kuur is stress.
Ze laat het allemaalwel toe, maar zit dan helemaal in freeze stand. Omkopen met wat lekkers lukt niet.
Britta31 schreef:Heb je meer katten of is ze alleen?
Nyaleti schreef:Naar een boerderij lijkt me dan geen optie. Wel makkelijk wantja, ze plast maar een eind buiten. Maar dan zal ze super bang zijn.
Dat is idd hetgene waar ik ook tegenaan loop, ze gaat nog angstiger worden.
Gekke kat dat ze juist geur korrels wiltgewoon een hoop zand wil wel eens werken hoor. Zeker het proberen waard. En dan misschien juist een plasje erin laten liggen zodat het nog naar haar ruikt?
Dat kan ik nog wel eens gaan proberen. Al ben ik bang dat het snel ruikt, daar loopt ze al snel tegen aan.
Geen idee of het bij katten kan, omdat die eigenlijk van zichzelf zindelijk zijn, maar bij honden wil het nog wel eens helpen om helemaal terug naar de basis te gaan alsof je een pup weer zindelijk maakt. Misschien kun je zoiets eens opzoeken?
Heb ik geprobeerd, maar werkte juist averechts. Evenals de kap van de bak af.
Met zo'n urine reiniger: eerst dat erop. Even intrekken en dan pas gaan wrijven met een keukenrol / doekje whatever. En dan schoonmaken. Geen bleek / chloor / azijn middelen want dat vinden katten weer lekker en daardoor kunnen ze er juist blijven plassen!
Klopt wat je zegt betreft bleek en azijn, maar op den duur ga je alles proberen. Ik ga het eens andersom proberen, bedankt voor de tip
Misschien de moeite om weer eens urineonderzoek te doen. Dat kan gewoon thuis met een zakje Katkor. Hoeft de kat niet mee naar de dierenarts, zeker niet als ze bekend is met deze problemen.
En ontworming kun je verpulveren en tegenwoordig zijn er ook tabletten voor vlooien / teken (Credlio en AdTab) die je kan verpulveren.
pilletjes vermalen en door het eten trapt ze niet in. Ook niet in vlees wat ze echt lekker vind. Het is geen schrokker, vlees, pate etc eet ze dmv oplikken. En eet er ook nog eens heel weinig van.
Hoe lang woont de kat al alleen? Was ze daarvoor maatjes met de andere kat? Is het gedrag verergert sinds de andere kat er niet meer is?
Zie antwoord hierboven
Amber_anne schreef:Heb je al een gedragstherapeut in huis gehad?
Is de kat ooit zindelijk geweest? Normaal doe je ze op een kleine kamer met alleen een kattenbak en breid je dat langzaam uit. Wij hebben twee kittens van de boerderij en straat en die heb ik beide eerst in een konijnen ren gehad, heeft twee dagen geduurd en toen waren ze zindelijk
Eapy schreef:Inderdaad, urineonderzoek is echt stap 1. Zijn het kleine plasjes, of normale hoeveelheden?
Wat voor kattenbakken heb je? Met deksel, met deur? Of open?
Is het buiten de bak plassen iets wat ze nu 6 jaar lang stelselmatig doet, of zit er een stijgende (of soms dalende) lijn in? Ontlasting ook weleens buiten de bak? Soms kan pijn (van bijvoorbeeld artrose, zo’n 60% van de katten ouder dan 6 hebben hier last van zonder dat eigenaren dit weten) een rol spelen in het gedrag rondom de kattenbak.
Amber_anne schreef:Een goede gedragstherapeut zal de kat nooit in een postie brengen waar ze zich onveilig voelen
Ik zou het toch nog overwegen
Nyaleti schreef:Ik zou toch een gedragstherapeut benaderen want zo te lezen is het wel een typische![]()
Die hoeft haar echt niet in het nauw te drijven, bij een vlugge kennismaking ziet ze misschien al genoeg. Ze kan wel met jouw woonsituatie etc meekijken en toch gerichter advies geven.
Teruglezen werkt even niet mee maar je hebt nu 2 bakken staan? Minimaal een erbij.
En als het goed is gegaan en nu weer erger wordt, dan toch opnieuw een urine onderzoek laten doen.
Amber_anne schreef:https://kattengedragstherapeuten.nl/vin ... stherapeut
Ik denk dat dit wel een goede site is om te beginnen. Dan weet je zeker dat ze een opleiding hebben gehad
Oefen je ook met de bel of met een vreemde horen? Je kunt de kat ook Gaba geven (een kalmeringsmiddel) om te oefenen en de scherpe randjes eraf te halen. De Gaba zorgt er voor dat ze echt ontspannen niet dat alleen hun lichaam ontspant. Heb je ook al iets als Bach bloesem druppels geprobeerd?
Nyaleti schreef:Maar komen vast wel vaker (voor haar) vreemde in je huis. Je zult iets moeten.
Ik zou eerder even Zylkene proberen (duurt wel even voor je het optimale resultaat ziet) dan direct Gaba. Is ook niet eerste keus vanuit de dierenarts volgens mij en wordt vooral gebruikt voor kortdurende stress. Langdurig dient het meer als pijnstiller (in een andere dosering). Die kat heeft wel iets nodig kwa ondersteuning of kwa stappen want na 6 jaar jezelf nog steeds te pletter schrikken bij een onbekende stem is gewoon echt niet oké.
Jullie hebben last van de onzindelijkheid maar hoe meer ik lees, zit die kat echt enorm in de knel en heeft ze helemaal geen leuk leventje zo. En dat bedoel ik niet slecht naar jou, jij kan er niks aan doen. Maar je moet wel iets. Dus toch even een keer een vreemde in huis. Urine inleveren en evt een telefonische consult met de dierenarts over welke gedragsmedicatie.
Amber_anne schreef:Gaba is inderdaad voor kortdurende stress. Het maakt ze echt kalm dus niet een soort opgesloten in het lichaam effect.
Je kan het vooral gebruiken voor tripjes naar de dierenarts
LWDaisy schreef:Het kan ook aan het soort bak liggen, ipv aan het soort zand.
Heb je een hop-in bak al geprobeerd? Heb je de bakken al eens ergens anders proberen zetten?
Feliway in het stopcontact?
Hevonen schreef:Je zou eens kunnen proberen om haar een paar dagen novacam/metacam (voor katten) te geven. Gewoon beginnen met de normale dosis en dan in een dag of 5 afbouwen.
Als er toch iets van pijn speelt, kun je dat zo ontdekken.
Mijn DA heeft dat ook bij een van mijn katten voorgesteld, en dat hielp een stuk bij de diagnose.
Het plassen van jouw kat klinkt niet echt als stress (al kan stress de situatie natuurlijk wel verergeren), mogelijk is er toch een probleem dat niet zo een twee drie te zien is. Zelfs dierenartsen weten/zien niet alles.