Oude poes die dun wordt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Oude poes die dun wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 07:35

Wij hebben sinds 13 jaar een Maine Coon Fientje.
Fien is altijd een grote poes geweest van zo'n 6/7 kg.
Nu is het mij opgevallen dat ze ineens ontzettend afvalt, ik voel de bobbels van haar ruggengraat en de rest van haar vet verdwijnt ook.

Maandag wil ik bellen naar een dierenarts, maar maak mij onwijze zorgen.

Het meest aannemelijke lijkt mij schildklierproblemen??
Maar wat is hier allemaal aan te doen?

Ze heeft onbeperkt brokken van purizon en krijgt af en toe applaws natvoer verdeeld met de andere 2.

Wat denken jullie wat er is en wat is hier aan te doen?

Ondanks dat ze in maart 14 wordt, zijn we nog totaal niet toe aan een afscheid van deze poes.

Elke dag slaapt ze bij onze kleine meid van 5 en is haar allerbeste vriendin.

Afbeelding

Jolliegirl

Re: Oude poes die dun wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 07:51

Dit kan zoveel zijn... Ouderdom, schildklier, suikerziekte, andere ziekten.

Ik zou de dierenarts eens bloed laten afnemen.
En kijk of je het eten lekker kan maken zodat ze wat meer eet.

Hoeveel eet ze precies op een dag nu?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 07:56

Jolliegirl schreef:
Dit kan zoveel zijn... Ouderdom, schildklier, suikerziekte, andere ziekten.

Ik zou de dierenarts eens bloed laten afnemen.
En kijk of je het eten lekker kan maken zodat ze wat meer eet.

Hoeveel eet ze precies op een dag nu?

Bloedafname zal de eerste stap zijn denk ik inderdaad.

Geen idee hoeveel ze eet, ze heeft onbeperkt brokken staan in 3 smaken.

Ik zie haar wel regelmatig bij de brokken eten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:01

Ik zou dat toch eens gaan wegen.
Wegen, neerzetten en na 24 uur weer wegen, dan weet je wat ze in 24 uur gegeten heeft.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:02

Gebitsproblemen? Dan zou meer natvoer geven misschien een optie zijn tot het dierenarts bezoek. Weet niet of ze voldoende drinkt maar dan krijgt ze ook extra vocht binnen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 08:05

Jolliegirl schreef:
Ik zou dat toch eens gaan wegen.
Wegen, neerzetten en na 24 uur weer wegen, dan weet je wat ze in 24 uur gegeten heeft.

Ik heb 3 katten, dus heb geen idee hoe ik dit zou moeten doen?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 08:05

Jildau schreef:
Gebitsproblemen? Dan zou meer natvoer geven misschien een optie zijn tot het dierenarts bezoek. Weet niet of ze voldoende drinkt maar dan krijgt ze ook extra vocht binnen.

Dat doe ik nu inderdaad.
Haar gebit onderzoeken zal wel een uitdaging worden bij de dierenarts

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:06

Idd eerste zorg is zeer uitgebreid bloedonderzoek. Laat het niet te specifiek pakken. Dat doen veel dierenartsen graag maar de kans dat je dan niets of niet alles vind is gewoon groot. Ik zou ook brok wegen de komende dagen en drinken meten plus bijhouden hoeveel plassen en poepen. Is belangrijke informatie. Je zou het beste ook al urine op kunnen vangen. Daar is veel al direct in te zien en geeft ook veel informatie via andere weg dan bloedbeeld. Er zijn speciale kattenbak korrels voor.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:06

Vanaf 7 jaar is een kat al senior en wordt door onze DA jaarlijks een controle van bloed en bloeddruk geadviseerd. Ik zou daar maandag mee beginnen.
Verder zou ik vooral natvoer gaan aanbieden zodat ze vocht binnen krijgt, omdat katten uit zichzelf vaak slecht drinken.
Tot slot zou ik proberen google (of bokt) er niet te veel op na te slaan want het kan van alles zijn en daar maak je jezelf denk ik alleen maar bezorgder mee.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:25

Inderdaad eerst bloedonderzoek doen om dingen uit te sluiten. Vermageren bij oudere katten kan diverse redenen hebben.

Absoluut (!!) niet stoppen met natvoer!! Katten hebben dat vocht uit de voeding echt nodig.

[Edit] ik las verkeerd, je geeft juist extra, heel goed!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:31

Eerst een seniorencheck laten doen. Bij deze bloedafname worden de waardes van lever nieren schildklier en glucosegehalte gemeten. En een algemene lichamelijke controle waarbij ook hart en gebit wordt gecontroleerd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:35

Ik denk ook aan gebitsproblemen. https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... gebit.html . Bij Main Coons is het bekend dat ze daar erg gevoelig voor zijn. Trekken van de kiezen en eventueel de tanden helpt ze meestal heel goed om weer goed te kunnen eten en weer gezonder te worden. Mijn kat van 13 is een "vuilnisbakken raskat", geen idee wat voor rassen erin zitten, maar wel langharig. Bij haar bleek van het voorjaar dat ze enorme ontstekingen in haar bekkie had. Het is nooit een grote dikke kat geweest, maar van 3,4 kg. naar 2,4 was toch wel een groot verlies op dat kleine lijfie. Alles wat er aan kiezen en tanden nog in zat is getrokken. Nu is ze weer op haar oude gewicht en ook weer een stuk fitter kan ik merken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:45

Ik zou ook als eerste stap een check bij de DA laten doen.

Krijgt ze voldoende taurine binnen? Wat ik begrepen hebben moeten oudere katten dit bijgevoerd krijgen omdat ze het zelf niet meer aanmaken oid.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 08:47

We hebben een drinkfontein, emmer ( waar ze dol op is) en nog een glazen vaas staan. Mevrouw is hier zeer regelmatig te vinden, heb dus niet het idee dat ze slecht drinkt.

Ik heb net in haar mond gekeken ( zover mogelijk) en tanden lijken mooi schoon en wit, maargoed achterin was niet te zien.
Hoop wel dat ze dit toe laat bij de dierenarts, want ze is behoorlijk pittig.
Zal inderdaad vragen om een uitgebreid bloedonderzoek, liever teveel dan dat we dingen missen omdat ze misschien kosten willen besparen.

Hoop ook echt dat ze maandag of dinsdag plek hebben, ben er echt niet gerust op
Ze mankeert ook nooit wat, dus vind dit maar niks.

Zal haar ( en de anderen 2) nu vaker natvoer geven, hopelijk helpt dat al iets.

Baal ook dat ik het niet eerder gevoeld heb, maar zij ligt altijd bij de kleine meid en de anderen bij ons.

Taurine heb ik geen idee, ze krijgt gewoon naar voer, maar geen extra supplementen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:49

Hier ook een opa van bijna 19.
Was ook altijd wel goed gevuld en wordt ook magerder.
Eet als een bootwerker dus daar ligt het niet aan.

Extra check is nooit slecht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:51

Elisa2 schreef:
Ik zou ook als eerste stap een check bij de DA laten doen.

Krijgt ze voldoende taurine binnen? Wat ik begrepen hebben moeten oudere katten dit bijgevoerd krijgen omdat ze het zelf niet meer aanmaken oid.

Geen enkele kat maakt taurine aan. Is de reden waarom ze absoluut vlees nodig hebben.
In commercieel voer zit normaalgezien altijd voldoende taurine, al dan niet extra toegevoegd.

@TS: kan vanalles zijn, idd eerst bloedonderzoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:58

Ja, alleen hier raadde de DA om oude katten extra taurine te geven.

Mijn ouders hadden ook een senior die ineens zo mager werd, voor die was dit de oplossing. Maar ik kan het helaas niet beter uitleggen. :o

Denk sowieso dat het handig is als een DA controleert.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:59

Ik ben geen da, ik zou meteen herstelvoeding gaan geven zodat ze wat extra’s binnenkrijgt. Hills en purina pro care hebben dat. Mijn poes vond het heerlijk en ze at het goed. Beterschap, ik hoop voor je dat het iets simpels is.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 09:06

Whizz schreef:
Ik ben geen da, ik zou meteen herstelvoeding gaan geven zodat ze wat extra’s binnenkrijgt. Hills en purina pro care hebben dat. Mijn poes vond het heerlijk en ze at het goed. Beterschap, ik hoop voor je dat het iets simpels is.

Ineens ander voer geven durf ik niet.
Ze zit al jaren op Purizon, hiervoor taste of the wild of applaws.
Ben bang dat als ik nu ineens wat anders voert, ze aan de diarree gaat en dan valt ze juist nog meer af plus dat het voor ongemak zorgt.
Mocht de dierenarts dit aangeven gaan we dat doen, maar nu hou ik het bij onbeperkt brokken en 2x per dag natvoer.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:08

Mijn kat is 10 en had dit enkele weken geleden ook. We weten niet waarom. Dierenarts ook niet. Na vier bezoeken aan de dierenarts met speciaal voer, eet ze nu redelijk, maar het blijft een moeilijk etende kat. Die aan de magere kant blijft.( echo, bloedonderzoek, tanden etc zijn gedaan)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 09:11

magicmist schreef:
Mijn kat is 10 en had dit enkele weken geleden ook. We weten niet waarom. Dierenarts ook niet. Na vier bezoeken aan de dierenarts met speciaal voer, eet ze nu redelijk, maar het blijft een moeilijk etende kat. Die aan de magere kant blijft.( echo, bloedonderzoek, tanden etc zijn gedaan)

Wat vervelend.
Is een second opinion bij een andere arts geen optie?
Ik geloof niet dat ik hier rust bij zou hebben, maargoed ik ben dan misschien weer te wantrouwig

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:15

laura1987 schreef:
Whizz schreef:

Ineens ander voer geven durf ik niet.
Ze zit al jaren op Purizon, hiervoor taste of the wild of applaws.
Ben bang dat als ik nu ineens wat anders voert, ze aan de diarree gaat en dan valt ze juist nog meer af plus dat het voor ongemak zorgt.
Mocht de dierenarts dit aangeven gaan we dat doen, maar nu hou ik het bij onbeperkt brokken en 2x per dag natvoer.

Zo lang ze eetlust heeft zou ik idd ook niet wisselen van voer! Zijn prima merken die je voert!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 09:18

Slmt9 schreef:
Zo lang ze eetlust heeft zou ik idd ook niet wisselen van voer! Zijn prima merken die je voert!

Heb daar nooit op willen besparen, zou het verschrikkelijk vinden om ze zooi te voeren omdat het goedkoop is.
Koop ze per 6,5 kg zakken, dus dan doet het maar 1x per zoveel maanden zeer haha

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:25

Ik zou het natvoer de komende dagen flink gaan ophogen. Nierproblemen zijn namelijk ook zeer gebruikelijk bij katten.

De basis is hier 200g natvoer (animonda, want van applaws is het natvoer niet compleet) en daar krijgen ze dan nog brokjes naast, juist omdat die nieren zo kwetsbaar zijn. 200g natvoer levert 150-160ml vocht toe, en daar bovenop drinken ze nog. Dat drinkt een kat op grotendeels/volledig brok eigenlijk nooit weg.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:04

Ik zou aan nierproblemen denken, gezien je aangeeft dat ze ook vaak bij het water te vinden is. Als ze zo snel vermagert zou ik haar echt dingen geven die ze erg lekker vindt, desnoods apart van de rest. Stinkt ze ook uit haar bek?