Tips om kittens te laten wennen aan stofzuiger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Tips om kittens te laten wennen aan stofzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 12:53

Mijn vraag:

Hoe hebben jullie je jonge kat/ kitten laten wennen aan de stofzuiger? Alle tips zijn welkom!

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:02

Mijn ervaring is dat iedere kat er anders op reageerd, heb mijn hele leven katten gehad.

De eerste keer vonden ze allemaal eng, het grote enge lawaaimakende poezen opzuigende apparaat :+

De enigste die er nooit aan heeft kunnen wennen en doodsbang bleef is de laatste kat die ik had, als hij uit stond durfde ze er wel op te gaan zitten.

De rest vloog soms weg, bleef soms gewoon zitten, als ik niet te dichtbij kwam, of ging ergens anders in dezelfde kamer zitten.

Gewoon beginnen met stofzuigen, bang zijn mag, ze merken gauw genoeg dat de herrie ook zo weer voorbij is.

Als ze gewoon de kamer uit kunnen komt dat echt wel goed.

Gefeleciteerd met de kleintjes <3

Foaly

Re: Tips om kittens te laten wennen aan stofzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:08

Ik zou er ook geen 'ding' van maken maar gewoon gaan zuigen en de deur openzetten zodat ze weg kunnen. De mijne gaan gewoon op de trap zitten wachten tot ik klaar ben :+

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:25

Onze katten zijn nu 1 jaar en het poesje heeft het meteen vanaf de eerste keer doodeng gevonden. We laten hier inderdaad de deur open zodat ze weg kan. De kater vindt het niet zo heel spannend, maar dat is echt een rooie Garfield die alles doet voor eten :+ Wat wij in het begin veel hebben gedaan is de stofzuiger in de kamer en snoepjes gegeven terwijl het uit stond. Maar ligt dus echt ook aan de kat zelf hoe hij erop reageert :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:26

Uhm, gewoon gaan stofzuigen?
Zorg dat je kat weg kan, dus ergens op een prutsmuts plekje kan gaan zitten ofzo. Hij leert het vanzelf, niks aan de hand.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:50

Gewoon beginnen en in het begin even niet in de buurt stofzuigen. Eerst laten wennen aan het geluid. Ik heb een nestje nu van augustus. Laat de stofzuiger ook wel rustig even aanstaan zonder wat te doen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:03

Ik heb nu sinds een kleine week ook 2 kittens in huis en ik doe gewoon alles wat ik normaal ook doe. Dus ook stofzuigen. Is even wennen maar dat komt vanzelf wel! Hier gaan ze onder de bank zitten :)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:13

Hier hebben we er nooit een ding van gemaakt
2 van de 3 genieten er dan ook echt van om gestofzuigd te worden. Bij de 3de was dit zo, tot we een andere stofzuiger kregen. Sindsdien loopt zij er voor weg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:55

Ik stofzuig gewoon, dan zitten ze in de krabpaal, de oudste zuig ik nog net niet overheen die is niet bang.

Terwijl als ik de robotstofzuiger laat lopen ze daar niet bang voor zijn daar wandelen ze achteraan en omheen.

Toen ik kittens had deed ik gewoon bij de ren stofzuigen en het interesseerde ze niet.

Wat ik merk dat als je zo'n normale stofzuiger heb dat ze die enger vinden dan bv een steelstofzuiger.
Ik heb er ook nooit een ding van gemaakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:02

Ik heb geen idee hoe je het moet aanleren maar ik had er graag meer tijd in geïnvesteerd. 3 jaar later is het nog steeds het engste dat er js (samen met de grasmaaier die het parkje voor huis netjes houdt). Ik zorg dat hij weg kan en als het zo komt dat hij er voor langs de stofzuiger moet zet ik hem even voor hem uit.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:08

Bij ons is het drama. Ik had er twee die niet bang waren en met de komst van een derde die echt doet alsof die dood gaat zijn de eerste twee ook ontzettend bang. Kat nummer 4 is dus ook bang |o

Wat kan helpen is de stofzuiger in de kamer te laten staan als je niet zuigt zodat ze er aan kunnen wennen. Verplaats hem ook af en toe zodat ze zien dat als jij er mee loopt het ook niet eng hoeft te zijn. Daarna zorg ik dat ze altijd weg kunnen en niet in paniek raken en opgesloten zitten.

Overigens heb ik een robot stofzuiger waar ze niks om geven dus die gaat elke dag aan en de normale stofzuiger maar eens in de zoveel tijd

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:15

Gewoon stofzuigen en zorgen dat ze weg kunnen vluchten, sommige wennen er aan, anderen niet.
Mijn sphynx zat er altijd op tijdens het stofzuigen omdat ze de luchtstroom die er uit kwam lekker vond voelen :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:58

Gewoon doen, zou ik zeggen. Zorg dat ze weg kan, als ze dat wilt.

Hier hebben we de katten nu +3 jaar. Ze zijn nog steeds niet blij als de stofzuiger wordt boven gehaald. Ze smeren hem meestal ook meteen, maar komen ook meteen na het stofzuigen weer terug, dus ze zijn er in die mate wel mee vertrouwd dat ze weten "hij eet ons niet op" :)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:02

Bij onze 2 kittens van 4 maanden was het eerst natuurlijk even schrikken. We geven ze de ruimte om weg te kunnen komen, maar maken er verder helemaal niks van.
Geen geruststelling, geen apart praatje, gewoon doen.
Het is wat het is, daar moeten ze het maar mee doen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:42

Misschien komt Xoran dadelijk nog even langs met advies. Mijn kat die ik bij haar vandaan heb komt enthousiast aanrennen als de stofzuiger aangaat, ff kijken wat ik ga doen. Geen idee hoeveel dat voor elkaar heeft gekregen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:23

LWDaisy schreef:
Gewoon doen, zou ik zeggen. Zorg dat ze weg kan, als ze dat wilt.

Hier hebben we de katten nu +3 jaar. Ze zijn nog steeds niet blij als de stofzuiger wordt boven gehaald. Ze smeren hem meestal ook meteen, maar komen ook meteen na het stofzuigen weer terug, dus ze zijn er in die mate wel mee vertrouwd dat ze weten "hij eet ons niet op" :)

Die van ons vonden de herrie niet echt leuk, maar bang waren ze er niet voor, ze vonden het eerder irritant. Vanwege de herrie dus. :')

Genoeg uitwijkmogelijkheden naar andere ruimtes scheelt ook in het begin, maar katten zijn allemaal anders.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:27

We hebben er 1 die de stofzuiger heel leuk vindt en me overal volgt :+
De rest rent ervoor weg. Ik zorg altijd dat ik precies hetzelfde rondje maak, zodat ze weten waar ik heen ga. Alleen als ze per ongeluk ergens toch zitten, dan sla ik dat stukje even over. Ze gaan toch gauw weg.

Bij ons kunnen ze alleen wel naar buiten (een ren achter het huis), dus daar maken ze meestal gebruik van.

En erna geef ik altijd een snoepje, met het idee om er een soort positive ervaring van te maken. Dat helpt voor geen meter tegen de angst, maar de rust is wel altijd snel terug omdat ze precies weten dat ze wat krijgen op dat moment.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:27

Gewoon doen en er geen ding van maken

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:29

Emj_23 schreef:
Misschien komt Xoran dadelijk nog even langs met advies. Mijn kat die ik bij haar vandaan heb komt enthousiast aanrennen als de stofzuiger aangaat, ff kijken wat ik ga doen. Geen idee hoeveel dat voor elkaar heeft gekregen.

Hahaha nou gewoon stofzuigen vanaf dat ze een week of 4 oud zijn en dat gewoon elke week herhalen. Wel zorgde ik dat hun moeder niet direct in de buurt was. Die vind stofzuigen helemaal niks. Maar verder vonden de kittens dat over het algemeen heel gewoon en waren vooral nieuwsgierig naar wat ik aan het doen was. Een aantal liet zich ook stofzuigen. Dat is wat ik als fokker belangrijk vind. Kittens hebben fases waarin ze leren. Ook periodes waarin ze dingen eng vinden (rond de 8 -10 weken) juist dan is het super belangrijk dat je dit soort dingen blijft herhalen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:08

Nou, dat dus. :)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 15:27

Ik heb een kat die het eng vindt en eentje waarvan ik de losse haren gewoon met de stofzuiger (op lage stand uiteraard) van haar vacht mag wegzuigen. Een vorige kat vond dat ook heerlijk. Maar zijn broer vond het niks, die zocht een rustige plek op. Ik geef ze de ruimte en dan kunnen ze er naar behoefte mee omgaan.