De situatie is als volgt. Ik heb twee katten van zes en vijf jaar oud. Zij gingen redelijk goed met elkaar om, maar ik merkte dat één van de twee poezen aansluiting miste en de ander graag met rust gelaten wilde worden. Na heel lang twijfelen toch de gok genomen om een derde poes erbij te doen in de hoop dat zij aansluiting kon vinden met de poes die graag wat meer aandacht wilde. Uiteindelijk via via bij een stichting gekomen en een poesje van 9 maanden geadopteerd uit Spanje. Ze is heel gezellig en makkelijk en vindt alles en iedereen leuk. Zij heeft eerst een weekje apart gezeten, waarbij ik rustig iedereen heb laten wennen dat er een nieuwe poes in huis was. Na die week was het zo dat wij verhuisd zijn van een appartement naar een eengezinswoning (deze timing kon helaas niet anders). In de nieuwe woning hebben wij de poezen alle drie bij elkaar gezet, daar het voor iedereen een nieuwe omgeving was en er daarom nog geen territorium zou zijn. Dit ging verbazingwekkend goed eigenlijk! Iedereen was rustig en tolereerde elkaar.
Helaas is (voor mij ogenschijnlijk uit het niets) de situatie helemaal veranderd. De oudste poes is sinds een maand helemaal gefixeerd op de nieuwe poes. Daarbij vertoont zij veel staargedrag, sluipt ze naar de nieuwe poes toe en valt zij haar aan. De nieuwe poes slaat niet terug en is alleen maar heel angstig voor haar geworden. De oudste poes blokkeert bijvoorbeeld de trap, waardoor zij niet naar boven kan en laat haar niet uit de kattenbak als zij haar behoefte doet. Dit heeft erin geresulteerd dat de nieuwe poes een paar keer haar behoeften op een andere plek heeft gedaan. Nadat vorige week de spanningen heel hoog opliepen bij de oudste poes, heb ik haar op advies van de dierenarts elke keer een time-out gegeven in een kamer als zij de nieuwe poes aanviel. Dit leek te werken, maar vannacht is het weer opnieuw helemaal mis gegaan. Morgen heb ik een afspraak bij de dierenarts om te onderzoeken of het gedrag van de oudste poes een medische oorzaak heeft, maar ik ben inmiddels ten einde raad en de situatie zorgt bij mij voor veel verdriet en stress. Mijn vriend en ik wisselen elkaar nu ook af met thuiswerken, omdat we bang zijn wat er gebeurt als we er niet zijn.
Het vreemde is dat er ook heel erg veel momenten zijn dat het goed gaat tussen de oudste en nieuwe poes. Ze eten naast elkaar en slapen bijvoorbeeld vlak bij elkaar, maar dan opeens escaleert het weer. Ik ben nu geneigd om de oudste poes vannacht apart te doen, want niemand slaapt goed in huis. Dit zal zij wel erg moeilijk gaan vinden gok ik, want als ze een time-out heeft laat ze al duidelijk weten dat ze het daar niet mee eens is.
Dank alvast!