Ten einde raad; poes valt andere poes aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jatoby

Ten einde raad; poes valt andere poes aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 08:26

Hopelijk heeft iemand tips? :)

De situatie is als volgt. Ik heb twee katten van zes en vijf jaar oud. Zij gingen redelijk goed met elkaar om, maar ik merkte dat één van de twee poezen aansluiting miste en de ander graag met rust gelaten wilde worden. Na heel lang twijfelen toch de gok genomen om een derde poes erbij te doen in de hoop dat zij aansluiting kon vinden met de poes die graag wat meer aandacht wilde. Uiteindelijk via via bij een stichting gekomen en een poesje van 9 maanden geadopteerd uit Spanje. Ze is heel gezellig en makkelijk en vindt alles en iedereen leuk. Zij heeft eerst een weekje apart gezeten, waarbij ik rustig iedereen heb laten wennen dat er een nieuwe poes in huis was. Na die week was het zo dat wij verhuisd zijn van een appartement naar een eengezinswoning (deze timing kon helaas niet anders). In de nieuwe woning hebben wij de poezen alle drie bij elkaar gezet, daar het voor iedereen een nieuwe omgeving was en er daarom nog geen territorium zou zijn. Dit ging verbazingwekkend goed eigenlijk! Iedereen was rustig en tolereerde elkaar.

Helaas is (voor mij ogenschijnlijk uit het niets) de situatie helemaal veranderd. De oudste poes is sinds een maand helemaal gefixeerd op de nieuwe poes. Daarbij vertoont zij veel staargedrag, sluipt ze naar de nieuwe poes toe en valt zij haar aan. De nieuwe poes slaat niet terug en is alleen maar heel angstig voor haar geworden. De oudste poes blokkeert bijvoorbeeld de trap, waardoor zij niet naar boven kan en laat haar niet uit de kattenbak als zij haar behoefte doet. Dit heeft erin geresulteerd dat de nieuwe poes een paar keer haar behoeften op een andere plek heeft gedaan. Nadat vorige week de spanningen heel hoog opliepen bij de oudste poes, heb ik haar op advies van de dierenarts elke keer een time-out gegeven in een kamer als zij de nieuwe poes aanviel. Dit leek te werken, maar vannacht is het weer opnieuw helemaal mis gegaan. Morgen heb ik een afspraak bij de dierenarts om te onderzoeken of het gedrag van de oudste poes een medische oorzaak heeft, maar ik ben inmiddels ten einde raad en de situatie zorgt bij mij voor veel verdriet en stress. Mijn vriend en ik wisselen elkaar nu ook af met thuiswerken, omdat we bang zijn wat er gebeurt als we er niet zijn.

Het vreemde is dat er ook heel erg veel momenten zijn dat het goed gaat tussen de oudste en nieuwe poes. Ze eten naast elkaar en slapen bijvoorbeeld vlak bij elkaar, maar dan opeens escaleert het weer. Ik ben nu geneigd om de oudste poes vannacht apart te doen, want niemand slaapt goed in huis. Dit zal zij wel erg moeilijk gaan vinden gok ik, want als ze een time-out heeft laat ze al duidelijk weten dat ze het daar niet mee eens is.

Dank alvast!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:33

Ik heb ook in zo een soort situatie gezeten en veel dingen geprobeerd. Lees het topic in mijn onderschrift maar eens door. Wat bij mij heeft geholpen is ze naar een kattenhotel te brengen. Hier zitten ze in een groep met andere katten op voor hun onbekend terrein waardoor ze op neutraal terrein zijn. Dit ging direct goed en na een week heb ik ze opgehaald en direct thuis samen losgelaten. Dit gaat nu na een aantal jaar nog steeds goed en ze zijn helemaal gewend aan elkaar.

Ja het is stressvol, maar de situatie bij jou thuis is nu ook niet fijn voor ze. Daarom heb ik dit in overweging genomen.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:35

Heb je genoeg kattenbakken (op verschillende plaatsen), drink- en eetplekken? En slaapplekken, m.a.w. kunnen ze elkaar ontzien? Je kunt feliway proberen. Ik zou ze sowieso niet bij elkaar laten wanneer er niemand thuis is, dus ook ‘s nachts niet. Er zijn speciale katten gedragsdeskundigen, zeker het overwegen waard om zo iemand mee te laten kijken, vaak kun je met ogenschijnlijk kleine aanpassingen al veel veranderen voor de katten.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 08:53

Maureen95 schreef:
Ik heb ook in zo een soort situatie gezeten en veel dingen geprobeerd. Lees het topic in mijn onderschrift maar eens door. Wat bij mij heeft geholpen is ze naar een kattenhotel te brengen. Hier zitten ze in een groep met andere katten op voor hun onbekend terrein waardoor ze op neutraal terrein zijn. Dit ging direct goed en na een week heb ik ze opgehaald en direct thuis samen losgelaten. Dit gaat nu na een aantal jaar nog steeds goed en ze zijn helemaal gewend aan elkaar.

Ja het is stressvol, maar de situatie bij jou thuis is nu ook niet fijn voor ze. Daarom heb ik dit in overweging genomen.

Ja ik had jouw topic toevallig vorige week gelezen toen het zo escaleerde! Ik vond het echt heel bijzonder om te lezen en ik ben blij dat het voor jou zo heeft uitgepakt! Ik kan dat zeker meenemen ter overweging :).

tanec_meisje schreef:
Heb je genoeg kattenbakken (op verschillende plaatsen), drink- en eetplekken? En slaapplekken, m.a.w. kunnen ze elkaar ontzien? Je kunt feliway proberen. Ik zou ze sowieso niet bij elkaar laten wanneer er niemand thuis is, dus ook ‘s nachts niet. Er zijn speciale katten gedragsdeskundigen, zeker het overwegen waard om zo iemand mee te laten kijken, vaak kun je met ogenschijnlijk kleine aanpassingen al veel veranderen voor de katten.

Ja genoeg kattenbakken! Ik heb er drie. Ze stonden eerst allemaal op zolder, maar inmiddels staat er ook eentje op de eerste verdieping. Dat lijkt wel te helpen, dus dat blijft zo staan voorlopig. Feliway heb ik al vanaf dag 1 inderdaad, maar lijkt niet echt effect te hebben. Drink en eetbakjes staan op elke verdieping.

Zou je dan adviseren om de oudste kat apart te doen?
Ik ga, zeker als medische oorzaken zijn uitgesloten, inderdaad een katten gedragsdeskundige laten meekijken. Ik moet alleen nog mij erin verdiepen wie wat waar :).

Hevonen

Re: Ten einde raad; poes valt andere poes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:31

Zorg voor voldoende plekken waar een kat zich kan terugtrekken, doosjes, of juist hoge plekken, her en der in huis. Ik denk dat de oudste poes zich bedreigd voelt, en de nieuwe een vluchtplek nodig heeft, dus eigenlijk hebben ze beide schuilplekken nodig.

Ik verwacht dat het wel goed komt, ik heb al heel veel katten samen gehad, veel nieuwelingen erbij ook. Soms heeft het tijd nodig, maar echt ruzie is nooit lang gebleven.

Houd er rekening mee, dat als een kat naar de dierenarts is geweest hij anders ruikt, dat kan ook voor tijdelijke vijandigheid zorgen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:44

Hier is echt ruzie wel lang gebleven. Sommige katten mogen elkaar gewoon niet.
Als dit al maanden duurt ben ik hier vrij makkelijk in en zou de jongste herplaatsen. Zou mij de stress voor de oudste kat niet waard zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:22

Het moet wel leuk blijven, en dat is het zo niet meer.
Uit elkaar houden is bijna niet te doen en de jongste kat wordt blijkbaar als bedreiging/inbreuk in het territorium van de oudste gezien.
's Nachts opsluiten kan, maar dan zit je nog steeds met overdag. Ze kunnen niet naar buiten begrijp ik? Is er genoeg ruimte elkaar uit de weg te kunnen gaan?
Als het niet gaat dan is eentje herplaatsen wellicht het beste.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 12:08

Dank voor jullie reacties!

Het is nog geen maanden aan de gang gelukkig, maar enkele weken waarvan de laatste week echt intens was. De dierenartsafspraak kon worden vervroegd naar vandaag, dus daar komen we net vandaan. Zoals verwacht is er (gelukkig) medisch niets aan de hand met de oudste poes. We hebben iets kalmerends meegekregen voor alle poezen, met een dubbele dosis voor de oudste poes. Ook hebben we een kattengedragsdeskundige aangeraden gekregen, dus die ga ik contacteren. Er is inderdaad ook gesproken over herplaatsen, maar dat wil ik echt als laatste optie doen als al het andere geprobeerd is want we zijn heel erg gehecht geraakt aan de jongste poes.

De poezen gaan inderdaad niet naar buiten, maar ze hebben drie verdiepingen waarover ze zich kunnen verspreiden. Lastige is alleen dat de oudste poes de jongste poes echt doelgericht opzoekt op sommige momenten. Hoewel het onwenselijk is, ga ik nu ook in de woonkamer een kattenbak neerzetten zodat op alle verdiepingen alles aanwezig is voor ze.

Mochten anderen nog tips hebben, dan hoor ik het graag :).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:43

Jatoby schreef:
Ja genoeg kattenbakken! Ik heb er drie. Ze stonden eerst allemaal op zolder, maar inmiddels staat er ook eentje op de eerste verdieping. Dat lijkt wel te helpen, dus dat blijft zo staan voorlopig. Feliway heb ik al vanaf dag 1 inderdaad, maar lijkt niet echt effect te hebben. Drink en eetbakjes staan op elke verdieping.

Ik ga, zeker als medische oorzaken zijn uitgesloten, inderdaad een katten gedragsdeskundige laten meekijken. Ik moet alleen nog mij erin verdiepen wie wat waar :).

Nee, dat zijn niet genoeg kattenbakken, je moet er minimaal 4 hebben en de zolder is veel te ver weg. Zet er zeker 2 beneden neer (en de andere 2 dan op de eerste verdieping) en haal de kappen er van de bakken af. Hoe je het nu hebt maakt de stress alleen maar groter, gelukkig kun je dat gedeelte dus vrij eenvoudig oplossen (hoewel er mensen zijn die pertinent geen bak beneden willen of geen open bak willen, dus wellicht zul je daarvoor over een drempel moeten stappen).

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:46

Als het zo erg is dat de oude kat de jongste echt opzoekt om te vatten en zelfs blokkeert in de kattenbak, dan zou ik ze nu uit elkaar halen en houden. En inderdaad snel een gedragsdeskundige bellen.

Met een beetje hommelles af en toe wilt een Feliway wel werken maar met zulk gedrag niet. Feliway ophangen kan wel maar dan zou ik het hangen in de kamer waar je de oudere kat even in opsluit zodat ze daar wat rustiger is.

Elke keer dat ze vechten of een slechte interactie hebben, wordt die band slechter en slechter. Dus 'snachts sowieso apart en ook als je er geen zicht op hebt.
Af en toe even omwisselen zodat de oudere kat wel haar ding kan doen want 24/7 in een kleinere kamer doet haar ook geen goed natuurlijk. (Als het kan de nieuwe kat dan in een andere kamer opsluiten dan in de kamer waar de oudste kat zit, maar dat moet ook maar kunnen in je huis).

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 12:48

GDG schreef:
Jatoby schreef:

Nee, dat zijn niet genoeg kattenbakken, je moet er minimaal 4 hebben en de zolder is veel te ver weg. Zet er zeker 2 beneden neer (en de andere 2 dan op de eerste verdieping) en haal de kappen er van de bakken af. Hoe je het nu hebt maakt de stress alleen maar groter, gelukkig kun je dat gedeelte dus vrij eenvoudig oplossen (hoewel er mensen zijn die pertinent geen bak beneden willen of geen open bak willen, dus wellicht zul je daarvoor over een drempel moeten stappen).

Drie waren genoeg volgens de dierenarts :). En zoals aangegeven staat er al een tijdje 1 op de eerste verdieping en sinds vanmorgen 1 in de woonkamer, dus even afwachten of dat wat in positieve zin doet! Op alle verdiepingen staan nu dus kattenbakken en eten en drinken. Plus genoeg plekjes om terug te kunnen trekken.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 12:50

Nyaleti schreef:
Als het zo erg is dat de oude kat de jongste echt opzoekt om te vatten en zelfs blokkeert in de kattenbak, dan zou ik ze nu uit elkaar halen en houden. En inderdaad snel een gedragsdeskundige bellen.

Met een beetje hommelles af en toe wilt een Feliway wel werken maar met zulk gedrag niet. Feliway ophangen kan wel maar dan zou ik het hangen in de kamer waar je de oudere kat even in opsluit zodat ze daar wat rustiger is.

Elke keer dat ze vechten of een slechte interactie hebben, wordt die band slechter en slechter. Dus 'snachts sowieso apart en ook als je er geen zicht op hebt.
Af en toe even omwisselen zodat de oudere kat wel haar ding kan doen want 24/7 in een kleinere kamer doet haar ook geen goed natuurlijk. (Als het kan de nieuwe kat dan in een andere kamer opsluiten dan in de kamer waar de oudste kat zit, maar dat moet ook maar kunnen in je huis).

Dank voor je reactie! Inmiddels heb ik het contactformulier ingevuld voor de gedragsdeskundige, dus ben benieuwd. We gaan ze vanaf nu sowieso uit elkaar houden als we niet thuis zijn of gaan slapen. En dan onder toeziend oog van ons kunnen ze hun eigen gang gaan. Inmiddels zijn we zo wanhopig dat we zoveel mogelijk thuis zijn, in ieder geval een van ons.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:54

3 Katten zijn 4 bakken, maar ik zou op iedere verdieping 2 bakken zetten.
Geregeld zie ik.

Meerdere voerplekken en water plekken.

En als je er geen zicht op heb uit elkaar houden. Splits eventueel huis als dit kan en wissel regelmatig zodat ze wel elkaars geur oppikken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:55

De vuistregel kwa bakken is aantal katten + 1 . Ik zou ook bij 1 of 2 bakken inderdaad de kap er even afhalen.

Hoelang is die nieuwe kat er nu? En hoe gaat het met de andere kat (dus de kat voor wie je het maatje hebt gehaald)?
Hou herplaatsing wel in je achterhoofd. Voor de nieuwe kat dan.
Liever herplaatsen en even stress voor de herplaatser dan dat je 3 ongelukkige, gestresste katten hebt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:01

Jatoby schreef:
Drie waren genoeg volgens de dierenarts :). En zoals aangegeven staat er al een tijdje 1 op de eerste verdieping en sinds vanmorgen 1 in de woonkamer, dus even afwachten of dat wat in positieve zin doet! Op alle verdiepingen staan nu dus kattenbakken en eten en drinken. Plus genoeg plekjes om terug te kunnen trekken.

Maar dat is het niet. Je kunt veel beter nu nóg meer dan 4 neerzetten zelfs, er zijn namelijk flinke problemen. Maar 4 is het minimum.
En die kapper er echt af.

Je hebt een serieus probleem dus daar past bij dat je je er (even) overheen zet dat je liever geen bakken beneden wil. Deels heb je dat nu inderdaad gedaan gelukkig, mooi zo! Maar zet er nog eentje bij en haal de kappen eraf.

En ik zou ze ook niet meer bij elkaar laten zonder toezicht. Super dat je het contactformulier van de GD hebt ingevuld, hoop echt dat het gaat helpen!

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 13:26

Dank voor jullie reacties!

De kappen van de kattenbakken zaten er sowieso al niet op trouwens :). Ik vind het prima om er nog eentje (of meer) bij te halen hoor, dat is het probleem niet en zal ik even bestellen. Vroeger toen ik alleen de oudste poes nog had woonde ik in een studio, dus ik ben wel wat gewend met kattenbakken haha.

We gaan in ieder geval alles proberen wat mogelijk is en zoals aangegeven zijn ze inderdaad vanaf vandaag niet meer zonder toezicht bij elkaar.

@Nyaleti, de nieuwe kat is er sinds begin juli! De derde kat doet het hartstikke goed. Zij bemoeit zich eigenlijk nergens mee en komt alleen geschrokken aangerend als de oudste weer bezig is. Zij gaat eigenlijk juist heel goed met de nieuwe poes en spelen af en toe al voorzichtig met elkaar. Dat maakt dat ik het juist zo moeilijk vindt, aangezien ik precies dit had gehoopt. Ik had alleen niet verwacht dat de oudste poes zo heftig zou reageren. Zij houdt zich altijd afgezonderd van de derde poes namelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:26

Katten blijven een ding.

Wij hebben altijd katten samen gehad en nooit problemen. Toen een tijd geen kat en toen kwam er 1 die niet met andere katten kon, dus prima. Ging wel goed met de honden.

Er zou na hem nooit meer ene kat komen, maar ja.........Die kat nam echt allerlei vriendjes mee naar huis en lag samen met vreemde katten op mijn bed te slapen of de bank, stonden samen te eten etc. Daarop een kitten gehaald, maar dat werden nooit hele goede vrienden. Ze hadden speelmomenten, maar dat was het. Ze accepteerden elkaar wel.

Toen de kat met spoed in de kliniek kwam en daar werd ingeslapen na 3 dgn had hij geen afscheid genomen en lag een weke later ook op de kliniek. Er kwam niks uit uitgebreid onderzoek en hij knapte weer op.
Dus toch een poes erbij gekocht. Een zielig gevalletje met ernstig giardia en doof. Ze zijn nooit goede vrienden geworden, maar accepteren elkaar.

Alles is gelijkvloers en we hebben 3 kattenbakken, maar ze gaan maar op 1. Ondanks wat we doen. dat is de oudste en wil ik vanaf, maar ze gaan echt alleen op die.

De poes was gevoelig voor vlooien en kreeg een bravecto. Daarop is de kat haar heel erg gaan aanvallen en deed echt heel raar naar haar. Dat stopte weer na ongeveer 3 weken.
Nooit meer gegeven, ook omdat ze er kapot van gaat, maar het was echt een hele typische reactie.

Ze accepteren elkaar, eten samen en liggen ook wel op eigen niveau op een grote klimpaal, maar worden nooit hechte vrienden. Ze liggen bijv wel tegen de honden aan en daar wordt ook gewassen en gedaan.

Ik zou toch gaan kijken naar luchtjes of afwijkend gedrag.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:20

Ik heb 4 katten en 2 bakken, gaat probleemloos. Hoewel je een extra bak kan proberen is het echt geen must maar hangt het gewoon van je katten af.
Gedragsdeskundige lijkt me een goede stap!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:27

Chill druppels: Bach bloesem druppels (te koop bij drogist….. voor mensen die bv rij examen gaan doen enzo) in de waterbak

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:56

Kimbers schreef:
Ik heb 4 katten en 2 bakken, gaat probleemloos. Hoewel je een extra bak kan proberen is het echt geen must maar hangt het gewoon van je katten af.

Pfoe deze gezegdes vind ik altijd zo slecht. Een kat is een jager maar ook een prooidier. Dit betekend dat ze hun behoeftes ten alle tijden graag willen begraven en daarom altijd op de bak zullen gaan als het ergens maar mogelijk is. Dit betekend niet dat ze met minder bakken aangenaam zijn maar er vanuit noodzaak uiteraard gebruik van maken. Zie het als dat je zelf heeeel nodig naar het toilet moet maar de enige optie is een heel vieze wc bij de pomp. Je gaat toch maar en hangt erboven want een alternatief is er niet. Ben je netjes naar het daarvoor bestemde toilet geweest, ja. Was het aangenaam, nee! Sorry maar altijd die, ik doe het ook niet volgens de voorschriften van de gedragsexperts en het gaat wel goed geneuzel, dan snap je kattengedrag gewoon niet goed genoeg.

Dan TS, zeker met de gedragsexpert gaan praten. Katten van 9 maand en 6 jaar hebben andere behoeftes in sociaal gedrag. Daarnaast zijn katten over het algemeen ook egocentrisch als het draait om de basisbehoeften. Dus voldoende mogelijkheid voor water, voer, kattenbak, schuilplaats. Op moment dat ze schaarste ervaren is er meer kans op onenigheid tussen niet familie katten in 1 huishouden. Dat betekend dat voor alles de basisregel aantal Katten plus 1 is. En 2 eetbakjes naast elkaar tellen niet als 2 maar als 1. Een kat moet bij de basisbehoeften kunnen zonder het pad van een andere kat te moeten kruisen. Bij mij in huis betekend dat water, voer, bak krabpalen etc in huiskamer, slaapkamer en kattenkamer (2 katten). Ook zijn katten solitaire jagers (niet te verwarren met solitaire dieren) en moeten ze dus altijd de mogelijkheid heb tot individueel jachtspel (hengeltje of iets), wellicht raakt je oudste kat daardoor ook minder gefixeerd op de jongste als ze daar haar jachtgedrag mee kwijt kan. Verder kan ik je nog heel veel meer vertellen over gedrag van katten en wat de oorzaak hiervan is maar dat kan een goede gedragstherapeut ook. Maar hierboven wellicht dus de n+1 tip met uitleg waar hè hopelijk al iets mee kunt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:04

Wat een overdreven reactie. Die bakken zijn helemaal niet vies. Worden meerdere keren per dag uitgeschept en zeer regelmatig helemaal verschoond.

Dat je mijn kennis automatisch onderschat vind ik ook mooi. Het is gewoon simpelweg niet altijd nodig.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 16:11

Dank voor alle reacties weer, ik waardeer het :).

Die chill druppels is wellicht ook nog wel een goeie voor in de waterbakjes. Ik heb net op aanraden van de dierenarts nieuwe brokjes besteld: Royal Canin Calm. Ik ben er sceptisch over, maar ik ben bereid om echt alles te proberen.

@Riviera87 dank voor je uitgebreide advies! Nu staat inderdaad op elke verdieping alle basisbehoeften voor ze, dus in theorie hoeven ze elkaars pad niet te kruisen. Nu hoop ik dat de oudste poes dan ook niet actief op zoek gaat naar de jongste poes.
Ik zie wel op tegen vannacht, want dat gaan we de oudste poes in een aparte kamer laten. Daar houdt ze niet van/is ze niet gewend, want normaal slapen ze allemaal bij ons in de kamer/op bed. De oudste ligt vaak naast mij en de jongste bij onze voeten. Dat gaat voor paar uur helemaal goed en dan opeens schiet de vlam in de pan om een of andere gekke reden. En dat willen we wel voorkomen vannacht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:43

Riviera87 schreef:
Kimbers schreef:

Pfoe deze gezegdes vind ik altijd zo slecht. Een kat is een jager maar ook een prooidier. Dit betekend dat ze hun behoeftes ten alle tijden graag willen begraven en daarom altijd op de bak zullen gaan als het ergens maar mogelijk is. Dit betekend niet dat ze met minder bakken aangenaam zijn maar er vanuit noodzaak uiteraard gebruik van maken. Zie het als dat je zelf heeeel nodig naar het toilet moet maar de enige optie is een heel vieze wc bij de pomp. Je gaat toch maar en hangt erboven want een alternatief is er niet. Ben je netjes naar het daarvoor bestemde toilet geweest, ja. Was het aangenaam, nee! Sorry maar altijd die, ik doe het ook niet volgens de voorschriften van de gedragsexperts en het gaat wel goed geneuzel, dan snap je kattengedrag gewoon niet goed genoeg.

Dan TS, zeker met de gedragsexpert gaan praten. Katten van 9 maand en 6 jaar hebben andere behoeftes in sociaal gedrag. Daarnaast zijn katten over het algemeen ook egocentrisch als het draait om de basisbehoeften. Dus voldoende mogelijkheid voor water, voer, kattenbak, schuilplaats. Op moment dat ze schaarste ervaren is er meer kans op onenigheid tussen niet familie katten in 1 huishouden. Dat betekend dat voor alles de basisregel aantal Katten plus 1 is. En 2 eetbakjes naast elkaar tellen niet als 2 maar als 1. Een kat moet bij de basisbehoeften kunnen zonder het pad van een andere kat te moeten kruisen. Bij mij in huis betekend dat water, voer, bak krabpalen etc in huiskamer, slaapkamer en kattenkamer (2 katten). Ook zijn katten solitaire jagers (niet te verwarren met solitaire dieren) en moeten ze dus altijd de mogelijkheid heb tot individueel jachtspel (hengeltje of iets), wellicht raakt je oudste kat daardoor ook minder gefixeerd op de jongste als ze daar haar jachtgedrag mee kwijt kan. Verder kan ik je nog heel veel meer vertellen over gedrag van katten en wat de oorzaak hiervan is maar dat kan een goede gedragstherapeut ook. Maar hierboven wellicht dus de n+1 tip met uitleg waar hè hopelijk al iets mee kunt.

Je overdrijft wel een beetje op een reactie die iemand schrijft uit eigen ervaring.

Ik schreef ook al; Wij hebben 2 katten, 3 kattenbakken en ze kiezen er zelf voor om er maar 1 te gebruiken. De andere 2 doen ze echt niks mee. Zelfde steentjes, al op andere plekken gezet, ver uit elkaar, naast elkaar. het maakt niks uit.

En vroeger ook meerdere katten gehad die daarvoor kozen. Heb zelfs broer en zus gehad die weleens tegelijk erop zaten.

Wij hebben een grote krabpaal, naast een kleinere en speelgoed. Ze wisselen van plek, maar als de een kiest voor de hoogste plek gaat de ander op een andere plek, ongeacht volgorde. En dan zijn dit dus geen katten die zo lief schattig en klef tegen elkaar aan liggen.
Dat doen ze dus wel bij de honden; as we speak ligt de zwarte in een hondenmand bij een hond.

Spelen doen ze individueel, maar ook echt wel samen. Totaal ander spel, maar ook belangrijk.

Ik hoor en lees vaak allerlei vooroordelen of wetenschap over katten, zeker over het samen houden. Maar dat is vaak gericht op de probleem gevallen. Je hoort nooit hoe vaak het wel goed gaat en katten heel goed samen gaan.
Ik ben 50 en heb mn hele leven katten samen gehad op 1 na, die we al hadden overgenomen als kat die ruzie maakte met anderen en dat ook in onze (afgezette) tuin naar voorbijgangers deed. Nooit in mn hoofd gehaald om het dan toch te proberen. Hij was de allerliefste voor ons en de honden.

En qua eten en drinken; Voor een kat zou eten nooit kant en klaar in een bakje horen te staan als je het zo gaat bekijken.

Je moet zeker wel aan hun behoefte voldoen wat betreft spel, gedrag etc. Onze zwarte loopt wel mee naar de schuur en paarden en die vangt weleens een muis. Ik vind het niet leuk, maar hij is erg snel. Hij is heel voldaan daarna. Hij is lief, maar geen knuffelkat en dat is prima.

Alles op 1 hoop gooien is nooit goed. Overal slaan mensen dan door en wordt vergeten naar de individu te kijken.
Heel veel mensen in Nederland hebben katten en spreken uit ervaring. Soms zijn er problemen, vaak niet.
Ik vind de oplossing met chemische middelen weer de laatste waar ik naar zou grijpen, maar die is tegenwoordig bijna standaard als advies. Tja, laat het mensen maar proberen en ervaren dan. Hun keus.

Mijn moeder had ooit op het werk 2 katten en die hadden ieder een eigen bak. Dat is 18jr lang goed gegaan.
En als ik zie dat ik al tijden 3 bakken heb staan, maar ze echt maar 1 gebruiken, ga ik ze ook niet meer laten staan, ongeacht wat een zgn gedragstherapeut daarvan vindt. Gaat het niet goed, kopen we er weer eentje bij als wij dat nodig achten.

Hoop ook dat TS iets heeft aan een consult, maar als ik zo een reactie lees hoop ik dat ze zich ook niet te gek laat maken.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:50

Kimbers schreef:
Wat een overdreven reactie. Die bakken zijn helemaal niet vies. Worden meerdere keren per dag uitgeschept en zeer regelmatig helemaal verschoond.

Dat je mijn kennis automatisch onderschat vind ik ook mooi. Het is gewoon simpelweg niet altijd nodig.

Ik zeg nergens dat jouw bakken thuis vies zijn. Ik probeer met mijn voorbeeld aan te geven dat de katten wellicht comfortabel lijken met de situatie maar dat dat niet het geval hoeft te zijn. Viesheid heeft ook niks te maken met de hoeveelheid bakken die door experts geadviseerd worden. Het feit dat jij het simpelweg niet altijd nodig vind voor katten zegt niks over de basisbehoeften die de kat heeft. Dus ja, adviseren dat het niet altijd nodig is gaat tegen het advies van de experts in.
Of een kat naar buiten kan wanneer zij wil speelt hierbij uiteraard ook nog een rol (buiten is 1 grote kattenbak naar keuze) maargoed daar gaat het nu niet over.

Dan voor TS, als het in de nacht escaleert helpt het wellicht om de oudste kat moe te maken met spel voor het slapen gaan. Je zou ook nog een camera neer kunnen zetten en recorden op welk moment het mis gaat, gaat hier iets aan vooraf? Het komt wellicht voor ons uit het niks maar als de spanning al wat hoger is zijn er soms maar hele kleine dingen nodig om een situatie te laten escaleren. Denk aan bepaalde geluiden, buurkatten buiten, gedrag 'middelste' kat etc. Vanaf hier uiteraard gissen, maar daar is de gedragsdeskundige voor.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:25

Rivera: hier 2 katten, 3 bakken en ze gebruiken er maar 1. Dus die regel is ook niet heilig en het is niet nodig om daar zo fel op in te gaan.
Komen er gedragsproblemen, dan is het goed om zulke dingen onder de loep te nemen. Heeft TS gedaan, er staan nu 4 bakken.

TS: kun je de kat niet opsluiten in de slaapkamer? Zij heeft al stress van het opgesloten zitten, kan ze in iedergeval op haar vaste plekje slapen.
De andere 2 hebben elkaar en het hele huis. Die vinden wel wat.