Waar zoeken naar een pup?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Waar zoeken naar een pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 11:36

Hallo allemaal,

Onze Cane Corso is al langer als een jaar overleden. We besloten geen nieuwe hond meer te nemen… maar het begint toch weer te kriebelen :+

Ik heb geen specifiek ras in mijn hoofd, wat de zoektocht denk ik moeilijker maakt omdat je anders gerichter kan zoeken bij fokkers etc. Ik heb wel rassen die ik absoluut niet wil. Waar kan ik nu het beste zoeken? Ik wil uiteraard ook niet bij een broodfokker gaan kijken die meerdere rassen heeft zitten.

We zoeken een klein/middel formaat.

Mizora

Re: Waar zoeken naar een pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:46

Ik zou beginnen met gaan naar shows om te kijken welk ras je het beste ligt, en dan de selectie terugbrengen naar 3-5 rassen. Dan meegaan naar een aantal groepswandelingen van de verschillende rassen, of eventueel naar clubmatches, om een vastere keuze te maken en vanaf daar via de rasvereniging te gaan zoeken.

Wil je een kruising, dan zou ik bij kleine 'rassen' minimaal PL en ECVO getest willen zien, en het liefst ook HD en ED, zeker bij de grotere middenmaat. En dan bij voorkeur dna-getest op alle aandoeningen die bij 1 van de twee rassen voor komt, maar in ieder geval dna-getest op alle aandoeningen die bij beide rassen voorkomen. Marktplaats is voor kruisingen een prima plaats om te zoeken, maar ga er vanuit dat 90-95% van de nesten wel broodfok of in ieder geval twijfelachtige fok zijn. Je moet dus heel streng selecteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:49

Bij herplaatsing honden worden ook vaak nog jonge honden aangeboden die vanwege omstandigheden weg moeten.
Ik heb al leuke langs zien komen de laatste tijd.

Ik heb niet naar deze specifieke hond gekeken maar ik geef je de links dat mocht je geïnteresseerd zijn je naar het totale aanbod kunt kijken.

Bandit https://www.hhin.nl/component/hhin/hond/15091.html
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-10-24 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:49

Kijk eens mee op facebook groep bewust kruisen (honden). Veel outcross maar ook leuke kruisingen uit geteste ouders. Ik kijk overigens ook gewoon op marktplaats gebruik je gezond verstand en dan staat er best veel leuks op

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:00

ik vind de site puppyplaats wel fijn. Dat lijkt me wel wat professioneler dat bijvoorbeeld marktplaats. Of inderdaad via rasverenigingen kun je gericht zoeken die houden ook bij waar nestjes geboren worden. succes!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:10

Ik zou eerst uitzoeken welke rasgroepen je aanstaan. En dan verder in een bepaalde rasgroep gaan zoeken. Wellicht kan de site van de raad van beheer je verder kan helpen.
https://www.houdenvanhonden.nl/

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:47

Wat wil je met je hond gaan doen? Als je bijvoorbeeld een bepaalde hondensport in gedachten hebt, ga dan eens kijken bij een training of evenement, dan zie je verschillende honden in actie (en dan krijg je echt een heel ander beeld dan op een show).

Fokkers vind je oa via de rasverenigingen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:05

Ik heb paar jaar geleden op een site buitenlandse honden de meest lieve bastaard gevonden, heb ruim vijf jaar van haar mogen genieten (ze was al 9 jaar). Maak een lijst en probeer zo veel mogelijk te weten te komen over de hond die je in gedachten hebt, ga niet over een nacht ijs.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:17

Wij hebben nu een nestje (jackrussel)en absoluut geen broodfok en adverteren op marktplaats. Dus marktplaats is ook een plaats om te zoeken alleen daar moet je wel goed screenen op broodfok

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:18

misschien even een bezoekje brengen aan het lokale asiel?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:31

Ik zou me eerst verdiepen in welke rassen je aanspreken. Welke karaktereigenschappen spreken je aan? Wat wil je met de hond doen? Hoeveel fysieke en mentale uitdaging heb je te bieden? Hoe ervaren ben je in het opvoeden van een hond en hoe consequent ben je? Dat zijn allemaal vragen op basis waarvan je een selectie kunt maken. En natuurlijk zaken als formaat, beharing, etc.

Als je een beeld hebt van welke rassen bij jou wensen aansluiten kun je eens bij rasverenigingen kijken of je met het ras kunt kennismaken, eventueel via een van de aangesloten fokkers, en een keuze maken. Daarna kun je dan via de rasvereniging een goede fokker zoeken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 14:52

Wij zoeken geen actieve hond. Ik heb zelf een hondenopvang gehad aan huis dus ik ben met veel verschillende rassen bekend, en veel ervaring. Geen sport, gewoon een ‘huis’hond die uiteraard wel zijn dagelijkse beweging krijgt.

Mijn hart ligt bij grote honden, grote lobussen, maar we hebben net het hele huis verbouwd en ik zit echt niet meer te wachten op overal kwijl.

Een kruising vind ik ook helemaal prima! Alleen marktplaats leek mij niet heel geschikt, maar hier komen toch wisselende reacties.

Het liefst heb ik geen hond uit het buitenland, ik heb er een gehad uit Spanje die ik met 1,5 jaar in moest laten slapen aan leishmania. Vaak zijn het ook wel honden met een rugzakje, en ik heb een kindje van 4. Vandaar ook het liefst een pup zodat hij opgroeit met een kind in de buurt. Bij het asiel zitten in deze tijd denk ik weinig pups, maar ik zal eens rondzoeken.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:56

Uit welke regio kom je ? Wellicht kan ik je iets meer vertellen over het aanbod qua pups in het asiel hier, als dat te bereizen is..

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:05

Ik zat net even op de site van dierenasiels.com te kijken naar het aantal pups wat een huisje zoekt maar het is allemaal afkomstig uit het buitenland. Wat betreft pups was er genoeg aanbod maar ik vraag me af waarom alles uit het buitenland komt.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:25

Aanbod via markplaats (en puppyplaats) is enorm wisselend in kwaliteit. Er zitten broodfokkers tussen, onzorgvuldige pretnestjes (eigenlijk net zo erg als broodfok) maar ook wel hele leuke hondjes die verantwoord gefokt zijn. Dus wees kritisch ;). Iedere fokker, of dat nou een hobbyfokker is of niet, moet kunnen uitleggen waarom hij voor een bepaalde combinatie heeft gekozen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 15:27

Flevolander schreef:
Uit welke regio kom je ? Wellicht kan ik je iets meer vertellen over het aanbod qua pups in het asiel hier, als dat te bereizen is..

Noord Brabant, maar even reizen is geen probleem!

Met pups uit het buitenland ben ik bang dat ze wat onder de leden hebben wat nog niet getest kan worden en het er later uit komt. Ik heb dit al 1x mee gemaakt, en wil dat niet nog een keer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:58

Ik heb wel een aanal keer via marktplaats een puppy gevonden. Je kunt om info en filmpjes vragen. Mensen die gek van hun honden zijn geven overal graag antwoord op.
Een labrador bv wil je wel getest hebben, dan is via marktplaats kopen al lastiger.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:09

Booooo schreef:
Wij zoeken geen actieve hond. Ik heb zelf een hondenopvang gehad aan huis dus ik ben met veel verschillende rassen bekend, en veel ervaring. Geen sport, gewoon een ‘huis’hond die uiteraard wel zijn dagelijkse beweging krijgt.

Mijn hart ligt bij grote honden, grote lobussen, maar we hebben net het hele huis verbouwd en ik zit echt niet meer te wachten op overal kwijl.

Een kruising vind ik ook helemaal prima! Alleen marktplaats leek mij niet heel geschikt, maar hier komen toch wisselende reacties.

Het liefst heb ik geen hond uit het buitenland, ik heb er een gehad uit Spanje die ik met 1,5 jaar in moest laten slapen aan leishmania. Vaak zijn het ook wel honden met een rugzakje, en ik heb een kindje van 4. Vandaar ook het liefst een pup zodat hij opgroeit met een kind in de buurt. Bij het asiel zitten in deze tijd denk ik weinig pups, maar ik zal eens rondzoeken.

Wij hebben nu een Berner sennen (hiervoor een rottweiler) Grote lobus (check), heeft wel beweging nodig maar zijn geen hele actieve honden die de hele dag bezig gehouden moet worden qua beweging (check), die van ons kwijlt eigenlijk nooit maargoed dat verschilt misschien weer per hond.

Dus misschien wel een goede kanshebber voor jullie, zijn wel echt gezinshonden, grote schoothondjes ook wel gezegd :P

Wij hebben onze Sky ook gewoon via marktplaats, tuurlijk wel opletten waar je ze haalt maar het zijn niet allemaal broodfokkers. Vaak als je een naam en adres googled komt er wel al wat naar voren mocht het met broodfok te maken hebben, en goed kijken hoe de pups gehuisvest worden, of de paspoortjes kloppen, of beide ouders aanwezig zijn etc

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:11

wij hadden een presa Canario. ook een grote lobbes met ongeveer hetzelfde karakter als een Cana maar ze kwijlen niet.
super lieve hond maar wel heel waaks.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:22

Keell94 schreef:
Vaak als je een naam en adres googled komt er wel al wat naar voren mocht het met broodfok te maken hebben, en goed kijken hoe de pups gehuisvest worden, of de paspoortjes kloppen, of beide ouders aanwezig zijn etc

Beide ouders aanwezig zou voor mij juist een reden zijn voor argwaan. De fokkers die ik ken reizen regelmatig het hele land door (en soms ver daarbuiten) om hun teef te laten dekken door de reu die ze het best vinden passen. Teef en reu samen op 1 adres betekent soms ook dat er niet is nagedacht over de combinatie en dat er zomaar een beschikbare reu op een teef is gezet (geldt ook voor de reu van de buurman).

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:44

Het asiel!
Zoveel leuke honden die een plekje zoeken :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:03

Dahlia85 schreef:
Het asiel!
Zoveel leuke honden die een plekje zoeken :)

Ja dit. Ik zou websites an herplaatspagina's op facebook in de gaten houden en kijken voor een leuke, jonge herplaatser.

Overigens komen mijn huidge 2 honden en ook mijn vorige hond (en mijn katten) van marktplaats. Er staat echt wel wat leuks op!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:06

TS, op zich is MP een prima plek hoor om te zoeken, zolang je maar weet wat je doet en waar je op moet letten. Net als bij elk platform of elke fokker.

Als je wel van groot houdt maar niet van veel kwijl dan zou je het kunnen zoeken bij grote rassen die gewoon een gezonde hoeveelheid lip hebben (dus mooi aangesloten). De Rhodesian ridgeback is niet direct de lobbes zoals jij het voor ogen hebt vermoed ik en mogelijk ook te actief voor wat je zoekt?

vilheide schreef:
Ik zat net even op de site van dierenasiels.com te kijken naar het aantal pups wat een huisje zoekt maar het is allemaal afkomstig uit het buitenland. Wat betreft pups was er genoeg aanbod maar ik vraag me af waarom alles uit het buitenland komt.

Voornamelijk omdat er een markt voor is. Mensen willen graag pups, asiels willen graag dieren plaatsen (en de rest van het aanbod in het asiel is ofwel moeilijke hond, ofwel al weg voor je het gezien hebt).

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:11

Mjelleke schreef:
Keell94 schreef:
Vaak als je een naam en adres googled komt er wel al wat naar voren mocht het met broodfok te maken hebben, en goed kijken hoe de pups gehuisvest worden, of de paspoortjes kloppen, of beide ouders aanwezig zijn etc

Beide ouders aanwezig zou voor mij juist een reden zijn voor argwaan. De fokkers die ik ken reizen regelmatig het hele land door (en soms ver daarbuiten) om hun teef te laten dekken door de reu die ze het best vinden passen. Teef en reu samen op 1 adres betekent soms ook dat er niet is nagedacht over de combinatie en dat er zomaar een beschikbare reu op een teef is gezet (geldt ook voor de reu van de buurman).

Sky komt niet van een erkende fokker, deze man fokt paarden voor de springsport en had om het jaar een nestje met een van zijn 2 teefjes voor de hobby, dit was het eerste nest van deze reu vertelde hij en kon hij ook aantonen op papier, vader had netjes alle testen doorstaan, HD en ED vrij (al zegt dit natuurlijk ook niet altijd wat) Sky is inmiddels nu een jaar bij ons en een vrolijke gezonde hond, denk dat je als je via marktplaats koopt ook gewoon goed moet kijken en naar je eigen gevoel moet luisteren.

Ik had voordat we bij deze man gingen kijken ook nog contact met iemand anders maar dat voelde niet goed, vroeg eigenlijk niks aan ons over waar de hond terecht zou komen was vooral geïnteresseerd in de centjes en opdringerig met het maken van een afspraak. Dit gaf bij mij alarmbellen. Sneu voor de pups, maar die fout hebben we helaas met onze vorige hond wel gemaakt, door enkel op de schattige foto's af te gaan en niet daarlangs te kijken.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:17

Onze eerste hond kwam uit het asiel, schat van een beest. Echt de makkelijkste hond die we gehad hebben. De 2e was een herplaatser via markplaats. Prima ervaring mee,zeker als je weet wat je qua karakter wil valt er echt wat te vinden. Onze huidige hond hebben we vanaf pup af aan omdat mijn vriend graag een hond vanaf jongs af aan wilde. Toch zal k de volgende keer weer een herplaatser of asielhond willen
In mijn mening heb je op die manier zelfs veel meer info of de hond binnen jullie situatie past.