Ik heb een vraag over mijn kat. Hij is sinds gisteren behoorlijk aan het kwijlen, hij niest ook af en toe en slikt/smakt regelmatig alsof zijn mond droog is. Verder eet hij nog wel gewoon, maar hij is wel wat meer binnen en aanhankelijker (hij kan zelf kiezen tussen binnen of buiten en is sowieso al aanhankelijk, maar het lijkt meer). Vooral het kwijlen valt echt op, maar ik zie op internet niet zo snel iets dat echt past. Iemand hier die een soortgelijke ervaring heeft of een idee heeft wat het kan zijn? Alvast bedankt!
Meeste logische reden: last van z'n gebit. Misselijk zal-ie niet zijn als hij nog eet, giftige plant kan, maar gebitsproblemen komen gewoon vaker voor.
GamblersCup
Geplaatst: 11-10-24 18:11
Als je een duidelijke verandering ziet, zoals dit kwijlen en aanhankelijker zijn, zou ik niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan. Hij kan zich niet lekker voelen, er kan wat vastzitten, het kan het gebit zijn... en er zijn vast nog wel wat andere problemen waardoor een kat kan gaan kwijlen. Maar kwijlen doet ie niet voor de lol, dus zal er wat aan de hand zijn. Naar de DA dus.
Emj_23
Geplaatst: 11-10-24 18:15
De keren dat mijn kat kwijlde voelde hij zich miserabel en kwam ik gewoon bij de dierenarts uit. Normaliter zou ik denken misselijkheid, maar aangezien de kat nog eet…. Kan er iets vastzitten in neus of keel? In jouw situatie was ik voor t weekend naar de dierenarts gegaan om het weekendtarief te vermijden.
Kunga
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-24 18:17
Ik was gisteren nog niet gealarmeerd, omdat hij wel vaker eens kwijlt tijdens het aaien enzo. Alleen nu kwam ik thuis en viel het mij op dat er meer kwijl was dan normaal en dus ook de andere symptomen liet zien, vandaar dat ik nog niet gelijk de dierenarts gebeld had. Wel een goed idee dus, aan de verhalen te horen. Dan maar het weekendtarief, hij is belangrijker . Bedankt voor de reacties!
Edit: Kan ik zelf ook al iets checken aan zijn gebit? Waar kan ik dan zoal op letten?
Laatst bijgewerkt door Kunga op 11-10-24 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt
kally
Geplaatst: 11-10-24 18:18
Is het alleen kwijlen of ook een soort van lucht tekort?
Hebben ooit een kat gehad die enorm kwijlde en hijgde en die dus vocht achter z’n longen had.
Kunga
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-24 18:18
kally schreef:
Hebben ooit een kat gehad die enorm kwijlde en hijgde en die dus vocht achter z’n longen had.
Zijn ademhaling is gewoon rustig en stabiel gelukkig!
kally
Geplaatst: 11-10-24 18:20
Kunga schreef:
kally schreef:
Zijn ademhaling is gewoon rustig en stabiel gelukkig!
Kijk of z’n tandvlees echt rood is, stinken uit z’n bek , veel tandsteen ? Dat kun je zelf zien.
Emj_23
Geplaatst: 11-10-24 18:23
Gelukkig! Heb ook wel eens een hele benauwde kat gehad. Dan heb je echt stress om bij de dierenarts te komen. Bij mijn kat kan ik ik niet echt in de mond kijken zonder gevaar voor eigen leven, dus geen tips. Maar tandvleeskleur probeer ik te checken als ik mij zorgen maak. Te bleek of heel rood is niet goed.
Snoraly
Geplaatst: 11-10-24 18:25
Heb hier een kat met gebitsproblemen die we aan het behandelen zijn, bij hem is duidelijk een rode lijn te zien bij zijn tandvlees. Zoals hierboven zijn tandsteen en een stinkende bek ook zichbaar/te ruiken.
ellepel
Geplaatst: 11-10-24 18:27
Ik heb een gehad die een grasaar in de keel had zitten en daardoor dus kwijlde en geïrriteerd was. Kijk of je wat ziet zitten? Anders toch morgen maar even bellen lijkt me.
Bedankt voor de tips! Hij heeft net weer gegeten en is toen naar buiten gegaan, als hij zo terug is ga ik gelijk maar even kijken. Gebitsproblemen zou wel een goede mogelijkheid kunnen zijn denk ik als ik dit zo hoor.
Onze kat kwijlde van de zomer ook een paar dagen heel erg. Toen kwam het doordat ze aan een bieslook plant had geknabbelt, die hebben we gelijk ergens anders gezet. Zij vertoonde verder ook geen afwijkend gedrag.
franka75
Geplaatst: 11-10-24 19:35
Hoi Als ze een pad vangen kunnen z e ook erg gaan kwijlen. Blij dat hij ok is
Ik denk inderdaad ook meteen aan het gebit. Hoektandjes breken nog wel eens af of gaan ontsteken. Of natuurlijk ergens anders in het gebit ontstekingen
Gebitsproblemen, of letsels aan de tong (viraal of blessures), misselijkheid, intoxicaties... Alles kan. Hopelijk niets ernstig Goed kijken of ze nog eet!
Grasaar, tandprobleem, dat kan heel goed... wij hadden een kat die 10 jarige leeftijd ook kwijlde, dan denk je aan de tanden, maar er zat een wondje in de bek. Ok. Maar uiteindelijk bleek het wondje het begin van een kaaktumor. (Het genas niet en werd snel erger). Maar we zullen niet van het ergste uitgaan, maar wat de oorzaak ook is, het is zéker een bezoekje aan de dierenarts waard, alleen al omdat een kat die kwijlt zich niet lekker voelt. En zowel een grasaar als een tandprobleem lost zich niet vanzelf op.