Welke terrier past het best bij ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Welke terrier past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 17:42

Of, voor welk terrierras zijn wij het meest geschikt?

Even wat info:
Over max 2 jaar komt er terug een tweede hond. We hebben nu een riesenschnauzer, onze tweede. Ik vind het een geweldig ras <3 ! Echter, 2 riesen is wel veel hond. Ik loop vaak alleen en dan loop je toch makkelijk met min. 65kg hond aan de lijn, veel meer dan ikzelf weeg. Op restaurant stop je niet even 1-2-3 twee riesen onder tafel. En in onze campervan is de plaats ook beperkt.
Daarom ben ik aan het rond kijken voor een wat kleinere hond.

Maar welke?
De hele kleine terriers worden niet meteen overwogen (evenmin afgeschreven). Momenteel springen de ierse, de soft coated en de airedale (ook al wel groot mss?) er het meest uit. Ik heb inmiddels met 2 fokkers van de ierse terrier contact gehad en ik ga binnenkort wandelen met een lieve bokker die voorstelde met haar ier kennis te maken.
Toch blijft de twijfel omdat er al enkelen de ier afdoen als nerveus en asociaal tov andere honden.

Wat zoeken we in een hond?
Een energiek, blij ei vind ik leuk. Van een nerveuze, onstabiele hond word ik zelf nerveus. Dus dat zéker niet. Waaks mag, wel niet keffen om niets. Hoeft niet per se iedereen en alles leuk te vinden, maar wel geen agressie noch uitvallen naar andere honden. De hond gaat mee op meerdaagse wedstrijd en daar lopen erg veel honden dus zulk gedrag is erg ongewenst. Een middelmatige conditie om oa mee op wandelvakanties te gaan.

Wat kunnen we bieden?
Ik ben haast altijd thuis. Wij hebben de paarden aan huis dus we zijn veel buiten. De hond gaat ook mee met de kar. We hebben een erg grote omheinde tuin. Ik wandel dagelijks, min. 1 grote wandeling per dag. Wekelijks doe ik detectie en af en toe mantrailen. Hersenwerkjes doen we ook regelmatig. Verder gaat de hond ook overal mee naar toe waar kan: restaurant, met de campervan, meerdaagse wedstrijd, op bezoek, 1x/wk naar een woonzorgcentrum, …

Graag hoor ik jullie ervaringen!

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:06

Ik zou zeggen de Cairn. Klein hondje, super enthousiast, werkwillig, leergierig, maar vindt zichzelf nogal groots :D Houdt erg van wandelen (jagen waar het kan), ontdekken, ravotten en een echt gezinshondje. En verhaart niet ivm plukvacht +:)+

Ik vind ze echt werelds. Ze zijn klein van stuk, maar wel echt een hond met karakter :)) .

Imre

Re: Welke terrier past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:30

Een border terriër. <3 Wellicht wat kleiner dan je wil, maar groter dan bijvoorbeeld de cairn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:33

Ik ben al 30 jaar jack russell fan. Wel een kleintje dus.
Kan me gewoon niet voorstellen zonder zo'n blij gupje.
Dan is het zo leeg en stil.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:05

Wij hebben een Parson Russel Terriër meisje. Handzaam hondje, maar toch wel echt een stoere hond (met uiteraard een ego van een flinke herder ;) ). Onze is een ukkie van maar 6 kilo, de meeste zijn iets groter.

Onze eerste hond en vind haar geweldig. Als ik min puntjes zou moeten noemen is het dat ze soms wat overprikkeld kan zijn (dan gaat ze HEEL hard rondjes rennen, maar als ik haar even in de bench stuur is dat ook weer klaar, deurtje hoeft niet eens dicht) en dat ze soms wat eigenwijs is :j . Maar ach, dat zijn mijn shetten ook :') .
Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:17

Borderterrier , echt blije eitjes, geweldig voor kinderen . Lui in huis , actief buiten.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:30

Wij hebben vroeger (zo'n 40 jaar terug) :') een Soft Coated gehad. Prima hond, helaas had ze veel gezondheidsproblemen maar dat was ws botte pech. Ieren kom ik wel eens tegen en ik herken het nerveuze en niet sociale totaal niet.
Airdale is gewoon een grote hond

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 20:15

Leuk al jullie reacties! Zeker andere terriers dan ik aanvankelijk voor ogen had. Ook al zijn de kleintjes klein van formaat, in hun kopje zijn ze erg groot :) .

Schattig hondje Dennis!

Van al de terriers waarover ik wat gelezen heb, valt idd de soft coated toch wel op als diegene met de meeste gezondheidsissues. En dat benoem jij nou ook net Reggledoos. Fijn om lezen dat jij het nerveuze en asociale in de ier niet herkent.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:20

Ik kom buiten altijd een buurman tegen met zijn Welsh terrier. Vreselijk lief dier, stabiel en sociaal naar onze hond. Lijkt wel enorm op een Airdale maar is een stuk kleiner.

Een andere buurvrouw heeft een schotse terrier en dat is wel een waaks ding. Lief en rustig naar mensen als ze ermee buiten loopt maar op eigen terrein wordt er gekeft en gemopperd naar alles wat langs loopt :=

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:47

Mensen uit de straat hebben een Ierse Terrier en een Fox Terrier.
Van wat ik zie zijn het beide vrolijke honden. Lopen los.
Blaffen veel en spelen veel. Gaan prima met andere honden samen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:48

CairnTerrier schreef:
Ik zou zeggen de Cairn. Klein hondje, super enthousiast, werkwillig, leergierig, maar vindt zichzelf nogal groots :D Houdt erg van wandelen (jagen waar het kan), ontdekken, ravotten en een echt gezinshondje. En verhaart niet ivm plukvacht +:)+

Ik vind ze echt werelds. Ze zijn klein van stuk, maar wel echt een hond met karakter :)) .

Ik dacht ook gelijk aan de cairn! Ik heb er ook 1 en voldoet aan al je wensen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:55

Een Hollandse Smous misschien?

Ook rasgroep 2, net als Riesenschnauzer

Volgens mij zitten de 'echte terriers' in rasgroep 3.

Smous komt dan wat dichterbij, leuk formaat en ik ken ze ook vooral als vrolijke blije eitjes.
In tegenstelling tot de meeste terriers, die ik vaak wat scherper vind.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 21:38

Femke_Tweety schreef:
Een Hollandse Smous misschien?

Ook rasgroep 2, net als Riesenschnauzer

Volgens mij zitten de 'echte terriers' in rasgroep 3.

Smous komt dan wat dichterbij, leuk formaat en ik ken ze ook vooral als vrolijke blije eitjes.
In tegenstelling tot de meeste terriers, die ik vaak wat scherper vind.

Ik woon in België en kan geen smousje krijgen :( . Ik had al geïnformeerd want ik vind ze errruugg leuk!

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:20

Waarom geen dwergschnauzer? Die voldoet denk ik aan je eisen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:29

Mijn ervaring met de Ier en de Welsh is dat er in beide rassen veel allergieën zitten. Vooral de Welsh spant daarin de kroon.

Parsons vind ik zelf heel leuk of de boerenfox!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:52

En de irish Glen of imaal terriër dan? Die zijn ook zooo leuk <3

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 23:47

Mijn broer heeft een wheaten terrier, erg blij en leuk dier.

Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 00:37

Een draadhaar foxterriër. Zulke leuke hondjes! Heel leergierig en slim. Een sterk ras dat ook nog eens nauwelijks verhaart :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 01:48

gertrud schreef:
Waarom geen dwergschnauzer? Die voldoet denk ik aan je eisen.

De dwerg en middenslag zijn natuurlijk de meest voor de hand liggende keuzes dus ik begrijp je antwoord volledig :j .
De dwergjes staan nogal bekend om hun kefferig geblaf en dat schrikt me af. Persoonlijk ken ik er eentje die dat niet doet, echt een lieverdje, maar toch …

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 01:51

Flux schreef:
Mijn ervaring met de Ier en de Welsh is dat er in beide rassen veel allergieën zitten. Vooral de Welsh spant daarin de kroon.

Parsons vind ik zelf heel leuk of de boerenfox!

Wat zijn de karakterverschillen tussen die 2?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 01:52

Hettieheks schreef:
En de irish Glen of imaal terriër dan? Die zijn ook zooo leuk <3

Daar heb je gelijk in, die zien er op een aparte manier grappig uit! Kan je er meer over vertellen? Hun specifieke “trekjes” ?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 01:54

ingvdh schreef:
Mijn broer heeft een wheaten terrier, erg blij en leuk dier.

[ Afbeelding ]

Mooie gond !

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 02:24

Wij zijn erg blij met onze black&tan 'jack russel'. Ze staat iets hoger op de poten dan een jack russel.
Ontzettend leuk beest. Vriendelijk, sportief, speels, slim. Echt een allemansvriend, gek op kinderen.
Een stuk makkelijker qua karakter dan onze teckel... }>

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 05:44

De mijne haha duitse jacht terrier x labrador. Beter hondje is er niet te vinden. Kan overal los, luisterd tegen prefectie aan en negeert alles en iedereen. Mee te paard vind hij het einde.
Afbeelding

Afbeelding

Helaas zal deze kruising zeer moeilijk te vinden zijn. De Duitse jacht terrier op zichzelf kan een optie zijn maar is best heftig gemiddeld genomen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:00

Geen officieel ras maar wel in mijn ogen een superhond, de Boerenfox !