Even wat info:
Over max 2 jaar komt er terug een tweede hond. We hebben nu een riesenschnauzer, onze tweede. Ik vind het een geweldig ras

Daarom ben ik aan het rond kijken voor een wat kleinere hond.
Maar welke?
De hele kleine terriers worden niet meteen overwogen (evenmin afgeschreven). Momenteel springen de ierse, de soft coated en de airedale (ook al wel groot mss?) er het meest uit. Ik heb inmiddels met 2 fokkers van de ierse terrier contact gehad en ik ga binnenkort wandelen met een lieve bokker die voorstelde met haar ier kennis te maken.
Toch blijft de twijfel omdat er al enkelen de ier afdoen als nerveus en asociaal tov andere honden.
Wat zoeken we in een hond?
Een energiek, blij ei vind ik leuk. Van een nerveuze, onstabiele hond word ik zelf nerveus. Dus dat zéker niet. Waaks mag, wel niet keffen om niets. Hoeft niet per se iedereen en alles leuk te vinden, maar wel geen agressie noch uitvallen naar andere honden. De hond gaat mee op meerdaagse wedstrijd en daar lopen erg veel honden dus zulk gedrag is erg ongewenst. Een middelmatige conditie om oa mee op wandelvakanties te gaan.
Wat kunnen we bieden?
Ik ben haast altijd thuis. Wij hebben de paarden aan huis dus we zijn veel buiten. De hond gaat ook mee met de kar. We hebben een erg grote omheinde tuin. Ik wandel dagelijks, min. 1 grote wandeling per dag. Wekelijks doe ik detectie en af en toe mantrailen. Hersenwerkjes doen we ook regelmatig. Verder gaat de hond ook overal mee naar toe waar kan: restaurant, met de campervan, meerdaagse wedstrijd, op bezoek, 1x/wk naar een woonzorgcentrum, …
Graag hoor ik jullie ervaringen!