Wat kan je doen tegen een Terror kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Wat kan je doen tegen een Terror kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 17:29

Wist even geen andere titel te omschrijven.

Wij hebben een lieve poes en kater, die buiten komen in de tuin en steeg. Verder dan dat gaan ze eigenlijk nooit. Ze zijn sociaal en vriendelijk. De buren naast onze buren hebben een bengaal, een Terror beest. Hij zit regelmatig achter onze katten maar echt puur om ze te vermoorden. Hij stopt namelijk niet…. Deze kat kan alleen via onze tuin de steeg in (onder de poort door) om de buurt in te gaan omdat de buren en zij ook een hele dichte tuin hebben. Ze weten dat hun kat dat doet. Het is een ouder stel die zich vaak afvragen waarom ze er nog aan begonnen zijn. In huis is hij druk, gooit spullen om en is flink aanwezig. Dus: gooien ze hem naar buiten toe. Tot nu toe is het met kleine vechtpartijen goed gekomen. Onze katten vinden hem doodeng dus vluchten snel naar binnen.

Helaas, is tijdens onze vakantie het helemaal misgegaan. Onze oppas op de katten had het opgeschreven maar niet geappt, komen net toch thuis…. Schijnt die Bengaal binnen te zijn gekomen door ons kattenluik en binnen achter onze katten aan gezeten. Overal pies, poep en plukken haar met bloed. 2 mega bange katten nu binnen…. Het schijnt vrijdag gebeurt te zijn. Onze oppas (helaas ernstig ziek sinds paar dagen) heeft niet alles schoon kunnen maken dus het was nog erger….

We zijn naar die buren geweest om het aan te kaarten. Dit al vaker gedaan ook, ze vind het verschrikkelijk maar gaat niet die kat binnenhouden omdat wij er last van hebben. Ze vind dat wij onze katten maar binnen moeten houden. Hij is binnen ook verschrikkelijk volgens haar. Onze buren houden hun katten al standaard binnen door die kat. Wij willen onze katten niet de vrijheid ontnemen door die kat, maar dit is ook niks.

Kan je iets van stappen ondernemen tegen zo’n dier? Ze hebben nu geen ernstige verwondingen maar stel ze krijgen abcessen, kan je dat dan op hun verhalen? Wij willen die kat gewoon weg of 100% binnengehouden zien worden. Dit dier spoort niet. Tegen mensen is hij thuis vriendelijk maar in onze tuin haalt hij ook wel eens uit naar mensen als ik hem weg wil jagen van de schutting af (ik wuif gewoon, ben een kattenvriend dus doe niks geks).

Thanks als je dit allemaal hebt kunnen lezen…. Ik heb opzoek naar ervaringen, tips…

Amber_anne

Re: Wat kan je doen tegen een Terror kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:33

Kun je je tuin niet afsluiten, dus dat de kat jou tuin niet meer in kan komen

Tevens zijn de eigenaren van de bengaal verantwoordelijk voor de schade die hun kat maakt. Dus dierenarts kosten kun je op hun verhalen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:34

Iedere eigenaar is verantwoordelijk voor zijn eigen kat, zij dus ook.
Als een 1 op 1 gesprek niet werkt zou ik de wijkagent inschakelen voor een gesprek.
En maak vooral foto's van de ellende en schade!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:38

Je tuin afzetten zodat er geen kat uit kan maar ook niet in.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:39

Mijn katten lopen ook in de buurt, maar als er zulke ellende speelde zorgde ik er zelf wel voor dat ze de tuin niet meer uitkonden. En de terror kat dus niet meer in de tuin.

Tot die tijd zou ik een kattenluik met chip plaatsen en de terror kat met wat meer ellende uit je tuin jagen. Ik ben ook een kattenmens, maar deze had hier toch echt een emmer water naar zich toe gekregen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:43

prugelpiet schreef:
Mijn katten lopen ook in de buurt, maar als er zulke ellende speelde zorgde ik er zelf wel voor dat ze de tuin niet meer uitkonden. En de terror kat dus niet meer in de tuin.

Nou precies, om die reden heb ik mijn tuin afgezet. Dan kan mijn kat niet bij anderen de ellendeling uithangen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:54

Wegjagen met water. Zou niet alles oplossen maar is wel een begin.

En ik ben ook een kattenmens. Heb er zelf 3. Als mijn kat overlast veroorzaakt mogen ze er ook een emmer water over gooien.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:43

Ik weet dat er ooit een aflevering van rijdende rechter was waar ze een kat die niet binnen te houden was maar overlast veroorzaakte uit huis hebben moeten plaatsen. Misschien kun je het terug vinden. Ging om een kat die dieren en vogels aanviel en jaagde bij buren. Als meerdere buren er last van hebben kan je er misschien iets mee. Maar persoonlijk zal ik zo een drama in de buurt niet beginnen.

Ik zal ook er voor kiezen mijn tuin af te schermen. Je hebt van die draaiende balken die je op de schutting kan maken.

https://m.youtube.com/watch?v=S2CxW74AUtA
Heb de link voor je gevonden.
Laatst bijgewerkt door aalstreep op 15-09-24 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:48

Wanneer die kat mijn huis zou binnendringen en er zo’n puinhoop van maakte dan stond binnen de kortste keren de vangkooi klaar en leverde ik hem bij het asiel af. Jammer van zulke eigenaren.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:49

Dat water zal bij een bengaal waarschijnlijk niet werken. Die hebben namelijk geen angst voor water.

Ik vraag me af of die mensen wel enig idee hebben gehad wat voor soort kat je met dit ras in huis haalt. Het zijn geen “beginners” katten om het zo maar te noemen en om deze dan zomaar buiten te laten en de buurt er dan mee op te zadelen vind ik echt niet kunnen.

Lastig wat je nu verder doen moet aangezien je het al hebt aangekaart bij deze mensen. Ik zou denken dat ze toch in ieder geval moeten zorgen dat die kat niet uit hun tuin weg kan maar goed dan moeten ze dus wel mee willen werken aan een oplossing.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:56

Je kunt overwegen schrikdraad op je schutting rondom te plaatsen. Wij hebben dit ook, in eerste instantie om onze eigen katten binnen te houden (geen zorgen ze hebben het nooit aangeraakt, het horen was voldoende dat alle interesse in schutting klimmen weg was. Ze hebben andere klimopties en zijn daarin content). Nu houdt het de nieuwsgierige buurkatten buiten. Ik vrees namelijk dat onze kattendames hen vermoorden als ze in onze tuin komen, zo territoriaal zijn ze. En onze hond zijn ze niet van onder de indruk, maar zit er ook niet op te wachten dat hij een haal krijgt als ze zich wel een keer in het nauw voelen. Dus schrikdraad aan. Werkt als een trein.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:03

Als iedereen zijn eigen katten nou eens op eigen terrein zou houden, zou dit hele gedoe niet bestaan.
Je laat je honden ook niet lukraak los lopen buiten, snap niet waarom katten dat recht wel nodig blijken te hebben?

Ik zal vast voor sommige een verkeerde mening hebben maar ik vind dat je je dieren in je eigen tuin moet houden.

En ja, mijn eigen katten zitten in een afgesloten tuin, waar ook geen andere kat in kan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:15

Ladygiroc schreef:
Als iedereen zijn eigen katten nou eens op eigen terrein zou houden, zou dit hele gedoe niet bestaan.
Je laat je honden ook niet lukraak los lopen buiten, snap niet waarom katten dat recht wel nodig blijken te hebben?

Ik zal vast voor sommige een verkeerde mening hebben maar ik vind dat je je dieren in je eigen tuin moet houden.

En ja, mijn eigen katten zitten in een afgesloten tuin, waar ook geen andere kat in kan.

Even los van mijn andere bericht ben ik het helemaal met je eens!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 20:54

Melzazu schreef:
Dat water zal bij een bengaal waarschijnlijk niet werken. Die hebben namelijk geen angst voor water.

Ik vraag me af of die mensen wel enig idee hebben gehad wat voor soort kat je met dit ras in huis haalt. Het zijn geen “beginners” katten om het zo maar te noemen en om deze dan zomaar buiten te laten en de buurt er dan mee op te zadelen vind ik echt niet kunnen.

Lastig wat je nu verder doen moet aangezien je het al hebt aangekaart bij deze mensen. Ik zou denken dat ze toch in ieder geval moeten zorgen dat die kat niet uit hun tuin weg kan maar goed dan moeten ze dus wel mee willen werken aan een oplossing.

Hij laat zich niet afschrikken met water inderdaad! Ze hebben deze van hun zoon gekregen die een lol nestje Bengalen had gefokt.

Update trouwens: buuf kwam toch weer aan de deur, voelde zich wel erg schuldig en houden de kat voortaan binnen! Nou hopen dat dit lang duurt en ik hem niet weer volgende week buiten zie lopen….

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:56

Sowieso voor de zekerheid een kattenluikje met chipreader zodat jullie huis wel een veilige plek blijft voor jullie katten.
En hopelijk houden ze idd de kat voortaan binnen (succes daarmee buuv := ) en anders zetten ze de tuin af zodat hij niet weg kan.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:44

Dat klinkt inderdaad als buren die niet helemaal kunnen omgaan met het gedrag van een bengaal helaas.
Inderdaad stap 1 zou zijn een kattenluik op chip zodat jouw katten alleen naar binnen- en buiten kunnen.
De verwondingen van jouw katten kun je denk ik alleen verhalen als je kunt aantonen dat hij het heeft gedaan.
Ik hoop dat ze hem binnen kunnen houden! Het is sneu dat jouw katten nu zo bang zijn...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 00:13

Bengalen willen toch ook altijd graag wel veel uitdaging dmv een ren in de tuin, zo’n groot loopwiel voor katten in huis, spelen en Volgensmij vaak liefst een vriendje. Hebben ze zo’n loopwiel in huis?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 01:07

BigOne schreef:
Wanneer die kat mijn huis zou binnendringen en er zo’n puinhoop van maakte dan stond binnen de kortste keren de vangkooi klaar en leverde ik hem bij het asiel af. Jammer van zulke eigenaren.

Dit deed ik met de kat van de buren die alles onder plaste

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 01:43

Hannanas schreef:
Je tuin afzetten zodat er geen kat uit kan maar ook niet in.

Hier sluit ik mij volledig bij aan!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 06:16

Maar hey, je laat je toch niet zo afschepen door die buren?!
Ik niet in iedergeval! Met mij waren ze met zo'n houding nog niet klaar hoor!
Het kan toch niet zo zijn dat iederen zijn/haar kat binnen moet houden omdat zij hun terror kat naar buiten willen hebben, oude mensen of niet!

Ik zou buurtbemiddeling inschakelen, dieren bescherming, noem het maar op, maar die kat bleef binnen of gaat weg! Wereld opz'n kop toch?!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:39

De kater die alles onderplaste hebben ze na 4x uit het asiel halen wat aan gedaan. Ik vond het echt oprecht zielig voor het dier om dit te doen, want naar mijn mening is het nog steeds de eigenaar die hier tekort schiet.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 13:07

Hannanas schreef:
Bengalen willen toch ook altijd graag wel veel uitdaging dmv een ren in de tuin, zo’n groot loopwiel voor katten in huis, spelen en Volgensmij vaak liefst een vriendje. Hebben ze zo’n loopwiel in huis?

Neejoh ik denk dat ze geeneens met het dier regelmatig spelen… Heb het ook wel met hem te doen hoor! De buurvrouw wil nu hem een nieuw huis gunnen maar haar man is zo dol op hem, dus die wilt hem houden. Tot nu toe niet meer gezien dus zit nog steeds binnen. Hij zal daar t huis wel afbreken over een paar dagen denk ik

Betreft het afzetten van de tuin zou in overleg moeten met de buren (delen een schutting) en ik denk dat zij daar niet mee instemmen. Het is een lagere schutting tussen ons. Maargoed zolang hij binnen blijft is voor nu het probleem opgelost :)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:35

Op eigen terrein mag je wel een schutting plaatsen ik meen tot 1.80 hoogte is toegestaan. Een stroomdraadje erop is geen slecht idee.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:06

dioni schreef:
Op eigen terrein mag je wel een schutting plaatsen ik meen tot 1.80 hoogte is toegestaan. Een stroomdraadje erop is geen slecht idee.

Om een nieuwe schutting te bouwen om de kat van een ander buiten te houden.. Geld kan wel naar betere dingen.

Dit is toch netjes van de buren? Hun kat is nu écht een brug te ver gegaan (al eerder maar dat vonden zij blijkbaar van niet) en ze willen hem weer binnen houden.
De man wordt binnen een paar dagen knetter gek en ze zullen dan wel een ander huisje voor hem zoeken :+

Luikje op chip is anders een fijne eerste stap. Heb je ook van Petsafe en die is regelmatig in de aanbieding voor €45

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:43

Of ze gooien hem weer naar buiten en dan is ts weer terug bij af.