Hondenschoentjes: de keuze is reuze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Hondenschoentjes: de keuze is reuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 14:16

Hoi Bokkers,

Momenteel ligt 1 van mijn honden in de lappenmand met een flink kapotte voetzool. Er zit nu een compres op met verband om het vuil eruit te trekken en daarna moeten we het weer afharden (loop bij de DA). Omdat ik geen zin heb in dat gefrot met boterhamzakjes bij het uitlaten om het verband droog te houden heb ik een medical pet boot besteld. Handig ding maar ziet niet uit natuurlijk. Moet om het verband heen dus zit ook best los.

Nu was ik aan het denken... ze is altijd gevoelig op dispels, bramen, brandnetels etc en dit is wel een nadeel in ons trainen en werken. Maar als ik haar nu tijdens het werk goed passende schoenen aandoe! Maar wat zijn goede hondenschoenen?

Ik zag bij de decathlon een merk, 41 euro voor 2 schoenen en dan op medpets de Trixie active walker en Rukka Light Path.

Die van ruffwear zijn me te duur tenzij hier iedereen massaal mee komt aanzetten. Ik zou ze bij voorkeur ook willen passen in een winkel maar wat voor winkel verkoop hondenschoenen? Kan in Noord-Holland of Limburg. Daar ben ik regelmatig te vinden.

Brand los: ervaringen, tips om ze aan te passen en waar kan ik ze het beste kopen?

Tieneke

Re: Hondenschoentjes: de keuze is reuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:33

Ik heb de Trixie active walkers liggen. Die zijn goed voor een proper wandelingetje, maar voor het "wildere" werk denk ik niet dat ze echt geschikt zijn. Ik gebruik ze niet veel, maar als ik ze gebruik, heb ik toch wel regelmatig dat ik eentje moet oprapen en opnieuw moet aantrekken bij m'n hond, ook al zet ik de klittenband vrij strak. Nu, in jouw geval zou ik er dan eerst een sokje om doen en vervolgens pas de schoen, dan zit het allicht wat beter verpakt allemaal.

Ik gebruik ze trouwens voornamelijk als er veel sneeuw/strooizout op de weg ligt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 14:42

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:52

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:54

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:57

Met werk bedoel je jacht denk ik, als ik zo naar je profielfoto kijk. Hier ook een Vizsla (Draadhaar) waar we mee werken en canicrossen, maar ik zou toch echt geen schoentjes met harde zool aanraden tijdens de jacht. Ik kan je wel sokjes aanraden! Hierbij kunnen de poten en tenen vrij bewegen en ook het ademend vermogen is beter. Wij hebben verschillende soorten. Twee sets van Non stop dogwear, waarvan er 1 speciaal voor sneeuw en 1 speciaal voor asfalt. Je ziet deze sokjes ook vaak voorbij komen bij canicross en skijoring etc. Ons derde setje komt van de lokale 'welkoop' achtige winkel uit Noorwegen. Een iets goedkopere variant die standaard in onze honden ehbo doos zit.
Afgelopen winter ook veel in de sneeuw gelopen in Noorwegen en erg blij met de sokjes. Met sokjes kan hij nog steeds zijn voet vrij bewegen op alle soorten oppervlakte, dit is met een hondenschoen met harde zool niet altijd zo.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:39

Ik volg even.

Onze hond knaagt letterlijk zijn zooltjes kapot en ben opzoek naar goede schoentjes of sokjes voor hem.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 18:56

Klopt, ik heb via het andere topic een enorm uitgebreide uitleg gekregen en de Non Stop protector booties komen morgen aan. Ik heb voor haar ook het Protector vest en ben er tevreden.

Het gaat inderdaad over jacht. Ik spaar haar al 4 jaar niet in het trainen maar ondanks loopt ze met hoog opgetrokken poten een distelveld over en als ik het haar met dat makkelijker kan maken doe ik dat graag. Dat is het nadeel van een korthaar denk ik dan :+

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:40

Ik heb om te proberen sokjes bij temu besteld die zitten goed bij haar laat ze ook zitten.

Deze zijn dan wel antislip voor binnen maar ze hebben ook andere

Sweetgirl1 schreef:
Ik volg even.

Onze hond knaagt letterlijk zijn zooltjes kapot en ben opzoek naar goede schoentjes of sokjes voor hem.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:28

Sweetgirl1 schreef:
Ik volg even.

Is ook bekend waarom zij dit doet? Vaak is dit terug te herleiden naar bijvoorbeeld een allergie.
Mocht je hond al door de medische molen zijn geweest, dan kan ik alsnog de non stop booties aanraden. Die zijn stevig en ademend.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:47

Pippa13 schreef:
Sweetgirl1 schreef:
Ik volg even.

Is ook bekend waarom zij dit doet? Vaak is dit terug te herleiden naar bijvoorbeeld een allergie.
Mocht je hond al door de medische molen zijn geweest, dan kan ik alsnog de non stop booties aanraden. Die zijn stevig en ademend.

We hebben speciaal voer voor hem .maar hij doet t alsnog vandaar dat ik even volg

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:47

Ik heb schoentjes van ruffwaer. Ooit gekocht ivm kapotte zool. Op vakantie gebruik ik ze wanneer we in de bergen wandelen. Ik merk dat de voetjes op de rotsgrond snel gevoelig worden. Maar ik denk dat het net als met mensen is. Het zal per merk en per hond anders zijn.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:15

Pippa13 schreef:
Ons derde setje komt van de lokale 'welkoop' achtige winkel uit Noorwegen.

Welke winkel is dat? Biltema? Als ze ze daar voor een mooie prijs hebben laat ik ze daar even halen, vriend zit nu in Noorwegen.

Mijn hond heeft een litteken op een van haar kussentjes en is op dat plekje wat gevoeliger voor brandnetels, strooizout, etc. Ze heeft al sokjes van Canada pouch voor op heet asfalt, maar die gebruiken we eigenlijk nooit (al zijn prima voor waar ze voor ontworpen zijn).

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:42

De Felleskjøpet! Ik heb helaas geen foto, maar wij hebben de zwarte met groen klittenband. Ze zitten per 4 verpakt.
Als je naar andere merken booties/sokjes wil kijken in Noorwegen, dan kun je de Intersport nog proberen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:00

Pippa13 schreef:
De Felleskjøpet! Ik heb helaas geen foto, maar wij hebben de zwarte met groen klittenband. Ze zitten per 4 verpakt.
Als je naar andere merken booties/sokjes wil kijken in Noorwegen, dan kun je de Intersport nog proberen.

Mijn vriend gaat binnenkort even kijken, dankjewel!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:05

Als het puur ter bescherming van haar zooltjes is, waarom dan geen babysokjes met antislip?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 17:09

Wildgirl schreef:
Als het puur ter bescherming van haar zooltjes is, waarom dan geen babysokjes met antislip?

Die zijn prima voor binnenshuis op een kwetsbare houten vloer bijvoorbeeld, maar tijdens jacht(training) blijven die echt niet heel en blijven ze ook niet zitten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 07:52

Ik heb afgelopen weekend de Non Stop Protector booties gebruikt en ben er tevreden van. Ben naar de boerderij vertrokken met 4 schoentjes en met 4 terug gekomen. Ben wel blij dat ik mijn hond heb leren zoeken naar mijn crocs in de tuin want oef, als ze terug komt van de tarwestoppel of sloot en je moet zelf een zwart schoentje zoeken wordt het lastig.

Als ze door de zware klei rennen is er best een kans dat het schoentje blijft zitten maar de hond doorloopt zeg maar. Dat wil ik dus eens ervaren tijdens een wandeling want dat is anders dan met 3 honden door het land rauzen.

De booties blijven voor pootmankementen maar ik denk dat ze voor mijn teef ook wel waardevol kunnen zijn op ondergrond met prikplanten tijdens de jacht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:01

Schuur_ schreef:
Ik heb afgelopen weekend de Non Stop Protector booties gebruikt en ben er tevreden van. Ben naar de boerderij vertrokken met 4 schoentjes en met 4 terug gekomen. Ben wel blij dat ik mijn hond heb leren zoeken naar mijn crocs in de tuin want oef, als ze terug komt van de tarwestoppel of sloot en je moet zelf een zwart schoentje zoeken wordt het lastig.

Als ze door de zware klei rennen is er best een kans dat het schoentje blijft zitten maar de hond doorloopt zeg maar. Dat wil ik dus eens ervaren tijdens een wandeling want dat is anders dan met 3 honden door het land rauzen.

De booties blijven voor pootmankementen maar ik denk dat ze voor mijn teef ook wel waardevol kunnen zijn op ondergrond met prikplanten tijdens de jacht.

Ik spreek uit ervaring, je hebt ze dan gewoonweg niet goed zitten. Als ze goed zitten en goed vastgezet worden is verliezen vrijwel onmogelijk. Daar moet je even handig in worden, en dat gaat je zeker wat booties kosten aan het einde van de rit.

Wij hebben ze eigenlijk alleen nog maar deze in gebruik: https://www.runwithpride.nl/Bootie-Armor,-per-stuk, die kun je per maat en per stuk bestellen. Dat vind ik echt een grote plus, net zoals mensen zijn er ook honden die één poot meer belasten dan een andere poot waardoor sommige booties sneller verslijten. Zo kan ik toch geregeld een paar nieuwe kopen zonder direct een fortuin kwijt te zijn.

Plus, wat ik héél fijn vind is dat je dus verschillende maten kunt bestellen aangezien over het algemeen voor en achter verschillende maten heeft.

https://www.runwithpride.nl/Bootie-Snowmax Deze hebben wij afgelopen jaar voor het eerste gebruikt voor één hond, maar in combinatie met haar spandex pakje is het vrijwel onmogelijk ze te verliezen. Deze zijn wel echt top voor verse sneeuw. :brr: