Kvv- de sleutel naar een gezonde kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Kvv- de sleutel naar een gezonde kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 22:23

Ik ben veel te veel bezig met het voeren van mijn katten.
Nu is dat natuurlijk oke, want ik wil dat ze het goed hebben!
Maar wie heeft de sleutel voor mij zodat ik weer wat rustiger wordt en ik voor mezelf het idee krijg dat ze niks te kort komen.

Voorheen hadden mijn katten onbeperkt brokken en kregen ze in de avond blikvlees.
Ik ben nu over gestapt naar volledig kvv.

En ik heb wat vragen aan de mensen die kvv voeren aan de kat.
- hoe doe je dat met porties aanbieden als je 8 uur van huis bent ?
Mijn katten zijn geen grote eters (moeten sowieso nog goed door krijgen dat ze 'vlees eters' zijn)
- ik had in een bakje 150 gram zitten en dit heb ik verdeeld over 2 katten vandaag. Niet alles is opgekomen. Dit lijkt me toch zo weinig? Wat ze eten..
- er spelen veel allergieën waardoor ik nog niet compleet kan voeren , iemand een premix kan aanraden voor de kat zonder calcium? (En zonder vis aangezien een allergisch is voor vis.)
- op het moment voer ik, kb raw konijn, paard en fazant.
Alleen merk ik enorm dat ze gelijk bottendrollen hebben.
Bij kb raw is het percentage van bot best hoog lees ik. Zijn er merken waar minder bot in zit , waar moet ik op letten etc ..

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:44

Denk je er wel om dat je voldoende afwisselt? Als je alleen deze drie soorten voert, en ze niet compleet zijn, dan krijgen ze onvoldoende voedingsstoffen binnen.

Ik zie KVV overigens totaal niet als de sleutel naar een gezonde kat. Het is onhandig (als je weg gaat idd, een kat heeft minimaal 3 voermomenten nodig), het is best een uitdaging om compleet te voeren zeker i.g.v. allergieën, je kan het eigenlijk niet laten staan vanwege bacteriegroei, het is vaak erg vet ook. Het is onhygiënisch, m.n. voor ons dus altijd goed schonmaken en opletten. En idd, die harde ontlasting. Ik voegde wat psyilliumvezeltjes toe, helpt iets maar geen wondermiddel. Helaas hier een kat gehad die geen brokken meer verdroeg dus was veroordeeld tot KVV.

Zonder calcium voeren lijkt me onmogelijk? Al heb ik mij daar nooit in verdiept.

Ik zou als het een beetje kan altijd kiezen voor een goede brok aangevuld met natvoer. Dan weet je zeker dat ze alles wat ze nodig hebben binnenkrijgen. In de groep "kattenweetjes" op facebook is veel info te vinden. Ook over KVV voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:55

Ik voer al jaren kvv, voorheen van Darf en nu van Lotgering. Omdat ik een wat kieskeurige eter heb, doe ik er wel wat natvoer doorheen. Smilla en dan in bouillon. Daardoor is de ontlasting ook iets zachter, maar zonder de stinklucht van brok. Van brok stinken ze echt meer. Ik heb wel brokjes voor als ik een keer oppas nodig heb, of het te laat uit de vriezer heb gehaald. Maar dat krijgen ze niet zo vaak als kvv.
Verder krijgen ze ook af en toe kip of rund vers.

Ik heb een tijdje terug alleen brokjes gevoerd, maar ben toch weer terug gegaan op kvv. Betere vachten, betere ontlasting, minder stank.

Stybba

Re: Kvv- de sleutel naar een gezonde kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:16

Mijn katten krijgen 2x per dag te eten, 25g per maaltijd (en vaak ook nog een blikje Almo Nature verdeeld over de 3 ter afwisseling/voor de smaak). Ook nog behoorlijk kieskeurig, ze eten alleen Bandit wildmix en af en toe een worstje van Farmfood. Ze zijn al wat ouder, als ik ze meer voer worden ze te dik. Omdat ik hetzelfde probleem had met de drollen, voer ik naast kvv ook nog (graanvrije) brok bij om de drollen wat zachter te houden. Om de dag in de avond. Ik had in eerste instantie gekeken of ik zelf wat bij kon mengen aan spier en orgaanvlees zonder bot, maar dat maakt het al helemaal ingewikkeld omdat je dan nog meer moet letten of het wel volledig genoeg blijft. En het is een heleboel werk.

Als het geen snelle eters zijn zou je ook nog kunnen kijken naar voerbakjes waar je een koelelement onder kan leggen. Ik ken ze van voerautomaten, maar misschien zijn er zo ook wel gewone voerbakjes waarbij dat kan.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:58

Het liefst zou ik echt gaan voor een kvv met een premix. Dan heb je als goede opties oa Carnibest, KB raw complete of Barfmenu. Mijn ervaring is ook dat bij KB raw en barfmenu de drolletjes al snel heel hard worden; de mijne doen het enkel goed op Carnibest.
Wat soms helpt is voldoende vezels toe voegen, dus bv mbv psylliumvezels (+ voldoende water!!). Maar vaak ook geen wondermiddel helaas.

Je zegt allergieën, dat is idd lastiger, maar van Carnibest heb je bv een eend-mix, en van Kb raw heb je paard compleet, en ik geloof van barfmenu ook konijn iig. Het is echter dus een beetje de vraag of je de ontlasting goed gaat krijgen; veel katten hebben daar stiekem toch last van op kvv. Je kunt ook overwegen om bv 50/50 kvv en een fijn compleet natvoer te kiezen (ook daar heb je veel varianten met maar 1 eiwitbron, ideaal voor bij allergie). Die kun je dan zelfs in een voerbak op timer doen, voor als je weg moet.