Supplement mens gebruiken voor dier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Olympia96

Supplement mens gebruiken voor dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-24 18:57

Zomaar een brainwave. Alles waar de P van paard voor staat of de H van hond staat voor mijn gevoel gelijk aan hogere prijzen.

Onze hond heeft (tijdelijk hopen we) wat hulp nodig nu ze geblesseerd is. Ik heb Synopet aangeschaft en dat slaat goed aan. Maar jee wat een geld. En de ingrediënten (groenlipmossel, curcuma, zwarte bessen blad en vitamine C) zitten ook in de variant voor mensen van bijvoorbeeld LucoVitaal. Alleen een stuk fijner geprijsd.

Zijn er redenen te bedenken waarom je de mens-variant wel of niet aan je dier kan geven?

tengeltje11

Re: Supplement mens gebruiken voor dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:00

Neen hoor, ik zou de verhoudingen en hoeveelheden even vergelijken en daarop gebaseerd gerust de mens-variant geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:01

Eens met bovenstaand. Altijd even vergelijken..
En soms gaat fijne informatie mond tot mond ook nog wel eens. Iberogast bijvoorbeeld voor de gevoelige magen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:02

De ingrediënten mogen dan gelijk zijn, de onderlinge verhouding kan voor dieren heel anders zijn.
Verder zit je met de omrekenfactor qua dagelijks benodigde hoeveelheid: 1 pil per dag voor een mens hoeft niet een halve pil voor een grote hond te zijn !!

Ik zeg niet dat het níet kan, maar wel dat je er heel voorzichtig mee moet zijn.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-24 19:07

Ik heb Groenlipmossel en van die algen waarvan ik de naam even niet weet, ook wel eens aan de paarden gevoerd. Vandaar dat ik erop kwam.

Ik snap wat je zegt DF, ik zal ze nog eens goed naast elkaar zetten. Heb van beide de vloeibare variant op het oog. En sowieso wil ik na de acute fase, waar we nu in zitten, gaan afbouwen om te zien met hoe weinig ze toe kan zonder ‘last’ te krijgen.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:09

Ik heb voor mijn grote honden, steeds een supplement gevoerd voor paarden, wel natuurlijk in verhouding met de aantal kilo's. Ik kwam toen anderhalf jaar toe met een pot van 1 kilo denk ik. Kocht het aan via de dierenarts.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:18

Ach al zo vaak hier zwart om gemaakt op bokt...ja ik doe het gerust...al tientallen jaren en mijn dieren worden er gewoon oud op. Zelfs in overleg met mijn dierenartsen. Wij hadden 3 grote honden continu op pijnstilling. Ze kregen novacam paard. Dosering moest 10x zo weinig als voor honden zelf. Samen (dierenarts en ik) onafhankelijk van elkaar uitgerekend en kwamen op dezelfde dosering. Kon met 1 fles a 35 euro (jaren geleden he) 1 jaar doen. Precies hetzelfde maar scheelde echt honderden euro's!
Magnesium citraat hetzelfde verhaal en ook kurkuma en duivelsklauw. Neem voor paard en ook mijn honden krijgen dat indien eventueel nodig.
Nu wordt mijn herder oud. In overleg met dierenarts krijgt hij groenlipmossel en omega 3,6,9 extra voor zijn gewrichten. Gewoon 1 capsule per dag van beiden. Inmiddels 4 weken en zie echt verbetering in beweging maar ook absoluut in vacht en energie. Zij kwam hier zelf mee. Librela injectie en/of permanente pijnstilling is een volgende stap maar door op tijd supplementen te starten hoop ik daar nog poos/jaren mee te kunnen wachten.
Natuurlijk moet je oppassen met doseringen maar het zijn vrijwel allemaal natuurlijke supplementen. Zoek goed uit, gebruik je verstand maar het is geen euthanasie middel als je begrijpt wat ik bedoel te zeggen. Ik zoek uit en bereken wat kan. Mocht berekening niet voor handen zijn geef ik lage dosis en bouw eventueel op of af. Het gaat echt niet vlot fout in het lichaam als je het hebt over supplementen. Let op algeheel gedrag en ontlasting en je weet al veel.

Ik heb ooit een duif gered met pijnstilling paard...1 druppeltje per dag en na 3 dagen vloog hij weer. De beste manier? Op dat moment wel!

Oh ik heb wel diverse trainingen en cursussen achter de rug over natuurlijke middelen, vitamines, mineralen, bach bloesem enz enz en misschien dat ik daardoor gerust durf over te stappen.

Indien niet nodig niets gebruiken en indien nodig dan zoeken wat werkt en kijk breedt dat werkt soms verhelderend.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:23

Je moet inderdaad rekening houden met de juiste dosering. Verder zou ik even kijken naar eventuele hulpstoffen en of de supplementen er niet voor zorgen dat andere vitaminen/mineralen minder of niet meer werken.

Maar bij veel supplementen is het volgens mij wel mogelijk.

Sterkte voor je hond!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:23

Oja, zo was er een man die ibuprofen omdoopte tot equiprofen.

Ik gebruik ook humane magnesium voor het paard. Lang leve Jacob hooij.
En zo nu met de reu, die krijgt monnikspeper.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:04

Hier krijgt de oude hond ook kurkuma en groenlipmossel. Ik heb het als poeder los besteld bij de baroen. Ze krijgt van beide poeders 3 gram per dag (18kg hond). Ik weeg het af voor een paar weken en meng dit, vervolgens met water mengen en daarna als blokjes in de vriezer. Ik haal elke dag een blokje uit de vriezer en laat dat ontdooien in de voerbak. Het blokje eet ze in 1x op. Dat scheelt me erg veel poetsen want het losse kurkuma poeder geeft veel gele vlekken en ze smeert haar snoet dan overal aan af.

De beste is niet altijd de leukste

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:11

Het kan met sommige preparaten en producten maar het kan eveneens gevaarlijk zijn met anderen.

Xylitol wat vaak gebruikt wordt als hulpstof in humane middelen, is dodelijk voor honden...
En dat staat niet altijd duidelijk vermeld als hulpstof...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:31

Little_Gift schreef:
Het kan met sommige preparaten en producten maar het kan eveneens gevaarlijk zijn met anderen.

Xylitol wat vaak gebruikt wordt als hulpstof in humane middelen, is dodelijk voor honden...
En dat staat niet altijd duidelijk vermeld als hulpstof...

Nu ben ik dat nog nooit in vitaminen of mineralen enz tegen gekomen. Wel in tandpasta of kauwgum maar dat gebruik ik weer niet voor de gezondheid van mijn dieren te verbeteren.
Waar zit het nog meer in dan en dan dus gericht op middelen die er zijn om de gezondheid te versterken en dus meer kruiden, vitaminen en mineralen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:40

Xylitol kan in vanalles zitten...zelfs in eiwitproteïnen poeders, in supplementen tegen tandplak en tandsteen, in groenten en fruit, in producten met vezels, in humane medicijnen zit het heel vaak, in snoepgoed en in kauwgom, in tandpasta en muntjes, in pindakaas etc...

Ook deze producten verwerkt in een ander product of supplement kunnen dus xylitol toevoegen aan de betreffende supplementen en het staat vaak niet duidelijk omschreven

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:45

Little_Gift schreef:
Xylitol kan in vanalles zitten...zelfs in eiwitproteïnen poeders, in supplementen tegen tandplak en tandsteen, in groenten en fruit, in producten met vezels, in humane medicijnen zit het heel vaak, in snoepgoed en in kauwgom, in tandpasta en muntjes, in pindakaas etc...

Ook deze producten verwerkt in een ander product of supplement kunnen dus xylitol toevoegen aan de betreffende supplementen en het staat vaak niet duidelijk omschreven

Humane medicatie zou ik niet vlot geven. Is heel ander verhaal medicatie of supplementen.
Goed dat je het aan geeft maar mijn idee is dat je xylitol eigenlijk nooit tegen komt in vitaminen/mineralen/kruiden die je voor mens en dier kunt gebruiken.
De dingen die jij op noemt waar het in zit komen echt niet bij mij op als dingen die ik zou durven te geven aan mijn honden. Zie daar ook geen toegevoegde waarde van in. Teveel mensgericht/bewerkt/kunstmatig.

Zo zou ik ook nooit probiotica voor mensen voor dieren in zetten. Probiotica voor paard kan wel voor hond overigens maar zullen ze minder lekker vinden door (even uit mijn hoofd) 1 extra toevoeging. En uiteraard moet je qua verhouding de hoeveelheid opnieuw berekenen.
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 21-09-24 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:48

Manadeluca schreef:
Ik heb voor mijn grote honden, steeds een supplement gevoerd voor paarden, wel natuurlijk in verhouding met de aantal kilo's. Ik kwam toen anderhalf jaar toe met een pot van 1 kilo denk ik. Kocht het aan via de dierenarts.

Ik weet niet hoe het met natuurproducten zit, maar let op: die omrekening in kilo's gaat zeker voor medicijnen niet altijd op. Previcox bijvoorbeeld (pijn/ontstekingsremmer, vaak gegeven bij artrose) is ontwikkeld voor honden. Toch moet een paard van 500 kg vaak maar een half pilletje waar een hond een heel pilletje van nodig heeft. En een mens zou het aan zijn hart krijgen van dit product.

@TS, als je de verhoudingen kan achterhalen, kan je de ingrediënten misschien zelfs apart kopen en zelf mengen, wordt dan nog goedkoper.

Ik heb zelf bij een paard met zinktekort nog zinktabletjes gevoederd van Kruidvat, en de waarden hadden zich inderdaad hersteld na een kuur (was dan wel een 6tal tabletjes daags, gelukkig at ze het gemakkelijk).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:55

hwn schreef:
Manadeluca schreef:

Ik weet niet hoe het met natuurproducten zit, maar let op: die omrekening in kilo's gaat zeker voor medicijnen niet altijd op. Previcox bijvoorbeeld (pijn/ontstekingsremmer, vaak gegeven bij artrose) is ontwikkeld voor honden. Toch moet een paard van 500 kg vaak maar een half pilletje waar een hond een heel pilletje van nodig heeft. En een mens zou het aan zijn hart krijgen van dit product.

@TS, als je de verhoudingen kan achterhalen, kan je de ingrediënten misschien zelfs apart kopen en zelf mengen, wordt dan nog goedkoper.

Ik heb zelf bij een paard met zinktekort nog zinktabletjes gevoederd van Kruidvat, en de waarden hadden zich inderdaad hersteld na een kuur (was dan wel een 6tal tabletjes daags, gelukkig at ze het gemakkelijk).

Klopt en bijvoorbeeld tectonic pour on als ik zie hoe weinig mijn trekpaarden moeten hebben tov als ik om reken wat ik mijn honden zou moeten geven (advantix heeft dezelfde werkzame stof) dan krijgen mijn honden 3x zoveel terwijl mijn paarden zo'n 800 kg meer wegen. We zitten dan echter op medicatie gebied en niet op supplementen. Heel groot verschil en ben met medicatie dus ook stukken voorzichtiger en altijd! overleg met dierenarts.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:05

Ik kijk altijd eerst in me eigen kast.

# Schimmel bij paard gebruik maar gewoon schimmel crème van de mens stukken goedkoper werkt net zo goed.

#ondersteunen maagzweer yoghurt / yakult

# verkoudheid hoest siroop van eigen kruidvat merk (of trekpleister)

# ontsteking emugel met zoveel % ibuprofen ( volgens mijn heet dat zo)

# buikkrampen/koliek cola!

# vochtophoping(bijv dik been) zuurkool!

# maagzweren rennies!

En zo kan ik nog wel even doorgaan met waslijst.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:28

hwn schreef:
Manadeluca schreef:

Een paard en een hond hebben een andere stofwisseling en dus ook een andere dosering….

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-24 08:32

Bedankt allemaal voor de input!

Met medicijnen zou ik niet zelf experimenteren. Maar dit is een supplement op kruiden basis vandaar dat ik het me afvroeg. Vind 50€ of €14 euro (aanbieding) voor 200ml een belachelijk verschil.

Verschil tussen dieren ben ik me van bewust. Mijn kippen dierenarts schrijft medicatie voor honden voor voor de kippen (ontworming en pijnstilling) en het is bizar wat zo’n kippie van 3 kilo krijgt ten opzichte van een grote hond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:51

Oh ja als ik verder na denk...mijn terrier heeft hooikoorts. 2 jaren lopen kloten, veel dierenarts kosten dankzij consulten en weer een andere zalf. Dit jaar heb ik zelf ook hooikoorts ontwikkeld. Wij delen de oogdruppels van de huisarts hiervoor en geen enkele oogontsteking gehad in afgelopen zomer! Zelfs geen pootjes bijten meer wat kennelijk dus kwam door het wrijven in dd ogen dat die ook irriteerden.
Mijn paard wrijven we sudocrem op, calendulan, honingzalf enz (plekken door zomereczeem) en ik maak zelf anti vliegenspray en ga zo maar door.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:35

Wat synopet betreft: ik geef de paard-versie aan mijn hond :j
Ik heb het bedrijf gemaild of de inhoud hetzelfde was, en het enige verschil is dat er bij de paard-variant wat glucose doorheen zit. En mijn hond lust het net zo graag.

Mijn glucosamine tabletten voor de hond komen ook gewoon van Holland and Barrett. Dosering aanpassen, en ze doet het er prima op.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:39

8nnemiek schreef:
Ik heb het bedrijf gemaild of de inhoud hetzelfde was, en het enige verschil is dat er bij de paard-variant wat glucose doorheen zit. En mijn hond lust het net zo graag.

Mijn glucosamine tabletten voor de hond komen ook gewoon van Holland and Barrett. Dosering aanpassen, en ze doet het er prima op.

Zo leerzaam dit en super bedankt! Ik heb voor dit jaar nog genoeg voor mijn hond aan supplementen maar volgend jaar gaat hij hier op over!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-24 11:50

8nnemiek schreef:

Oh wauw. Wat een scam dan hè? Paard of hond scheelt dan ook gewoon de helft! Mocht de Lucovitaal te veel afwijken dan ga ik de paard variant gebruiken.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:08

Andersom kan het vaak ook wel, zo heb ik nog anderhalve liter pharmox over en volgens het bedrijf is het prima geschikt voor humane consumptie. Iets wat ik overweeg als m'n mensenspul op is en ik het nog niet heb verkocht. Vind het zonde om weg te gooien. Of het ook lekker is moet ik nog proberen :')

~~ HEEL VEEL HONDENSPULLEN TE KOOP ~~ prijzen n.o.t.k.: Bokt/Marktplaats
Bandit '06 (2020 - x) | Astra '98 (2018 - x) R.I.P.:

Django '13 (2019 - 2024) | Hammstein '19 (2020 - 2022) |
Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) |
Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:15

Ja hoor , hier deed ik het ook wel eens.
Zo kreeg mijn hond naast dexamethason ( die ik via de Da kreeg ) ook bepaalde vitaminepillen van de kruitvat erbij.

Bij luizen op de paarden gebruikte ik wel eens een beetje Pour-on wat eigenlijk voor schapen is.

en zo zijn er nog wel meer dingen waarbij je soms de mens/ ander dier variant kan gebruiken zonder schade te berokken.

Follow your dreams ....
[LZP] Van bouwval tot landgoed