Groepje konijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

Groepje konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 10:51

Hoi! :)

Sinds vorige week heb ik een groepje van vier konijnen. Ik heb mijn gecastreerde ram naar een konijnenopvang gebracht en aangegeven dat ik een groepje erg leuk zou vinden. Maar als dat niet zou lukken, was ik ook tevreden met één andere voedster. Het belangrijkste voor mij is dat het goed zou gaan tussen de konijnen.

In de opvang is mijn ram gekoppeld aan twee voedsters (die al samen waren) en een gecastreerde ram van vijf maanden. Ik heb ze vorige week opgehaald en het ging eigenlijk de hele tijd heel goed, tot gisteren. De twee rammen beginnen soms te 'vechten' en er liggen plukken haar door het hok. Ook hebben ze allebei bijtafdrukken in hun oren. Ze vermijden elkaar en houden afstand. Gelukkig zitten ze in een groot hok, dus ze zitten elkaar niet continu op de lip.

Ik heb contact opgenomen met de konijnenopvang en zij gaven aan dat dit gedrag te maken heeft met het bepalen van de rangorde, en dat ik ze niet uit elkaar moet halen. Ik vertrek morgenavond op vakantie en zit nu een beetje in dubio over wat ik het beste kan doen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zouden jullie in deze situatie doen?

DubbelFun

Re: Groepje konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:55

Waarom zou je bewust 2 rammen met voedsters in een hok plaatsen ??
Volgens mij is dat vragen om problemen, daar doe je de rammen geen plezier mee en jezelf ook niet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:57

Ik heb zelf ook een groep gehad van twee rammen en twee voedsters. Ik heb ze uiteindelijk toch uit elkaar gehaald

De enige manier hoe dit kan werken is als je een ram hebt die zo ontzettend onderdanig is dat hij geen enkele bedreiging vormt voor de andere ram.

In deze situatie zou ik ze uit elkaar halen. Dit gaat niet beter worden

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:01

Hoe groot is het hok?
En is dat het hok van de ram die je al had? Zo ja dan grootte kans dat hij gewoon zijn territorium verdedigt. Als je konijnen koppelt moet je dat altijd op neutraal gebied doen.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 11:04

Het hok is ongeveer 2.5 m bij 6m. Ze zijn gekoppeld bij de konijnenopvang dus op neutraal terrein. De konijnenopvang gaf aan dat niet alle rammen 3 voedsters 'aankunnen' en dat ze daarom deze keuze hadden gemaakt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:07

De ene ram terug en niet gaan lopen tobben zo net voor je vakantie.

Wat niet gaat gaat niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:13

5 maanden zit op de grens naar volwassen, dat kan zowel ideeen geven aan zo'n jonge ram als problemen met de acceptatie door een volwassen ram.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:34

Normaal gesproken is het advies om minimaal 3 voedsters per ram te hebben in een groep met meerdere rammetjes. Precies om dit te voorkomen, rammetjes met te weinig voedsters gaan vaak vechten. Ik snap de keuze van de opvang om dat rammetje erbij te zetten dus niet goed, want hij zat toch nog niet bij die voedsters?

Ik zou dat rammetje helaas terugbrengen naar de opvang, naar mijn verwachting gaat dit eerder verder uit de hand lopen dan dat het zich oplost.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 12:37

Bedankt voor jullie berichten! Ik denk dat ik inderdaad de ram dan maar weer terug breng..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:40

Uit ervaring zou ik afwachten. Ik heb veel ervaring maarrrr wel Vlaamse reuzen, franse hangoren en groot lotharingers. Heb maar 3 dwergjes gehad. Altijd meerdere gecastreerde rammen en na de eerste wen periode nooit problemen meer gehad. Mijn ren was wel groter en ik gaf behoorlijk veel uitdaging met eten, speelgoed, stuk gras erbij enz.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:01

Thincla schreef:
Het hok is ongeveer 2.5 m bij 6m. Ze zijn gekoppeld bij de konijnenopvang dus op neutraal terrein. De konijnenopvang gaf aan dat niet alle rammen 3 voedsters 'aankunnen' en dat ze daarom deze keuze hadden gemaakt.

Mijn ram komt ook van een opvang, zij advieseerde mij om ook thuis nog een tijdje beide konijnen op neutraal terrein te houden. Ik weet niet of je die optie hebt anders kun je dat nog proberen.
Jammer dat je hem anders alsnog weg moet brengen.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 14:54

Bedankt voor jullie berichten! Ik denk dat ik inderdaad de ram dan maar weer terug breng..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:39

Hmmm dit heb ik ook geprobeerd. Ik had een leuk stel van een gecastreerde ram en een voedster. Volgens de fokker kon ik er zo nog een stel bij zetten "want ze zijn nog jong" Verder gaf hij het advies er bij weg te lopen en het vooral even de tijd te geven. Eerst leek het goed te gaan maar uiteindelijk gingen de rammen vechten inclusief bloed. Ten heb ik maar ingegrepen, schijnt dat ze doorvechten tot 1tje het begeeft.
Denk ook dat het goed was gegaan met 1 ram en 2 voedsters, maar de verhouding 2 op 2 is teveel.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:51

Jaren een konijnenopvang gehad en die draait nog steeds, maar dan zonder mij :) Wij hadden heel vaal groepen van gelijk aantal rammen en voedsters, dat kan heel goed werken. Echter groepen blijven complex en moeilijk, alle schakels moeten klikken. Ik had zelf zo kort voor je vakantie geen net gekoppelde konijnen mee gegeven, omdat daarna nog best een tijdje wat rangorde bepaling kan plaats vinden. Ook met gewoon een koppel 1 op 1, had ik het afgeraden. Een drietal valt regelmatig een konijntje buiten de boot, maar is natuurlijk altijd te proberen. Momenteel heb ik een drietal, maar wel de optie om er weer een vierde bij te zetten of op te splitsen in twee koppels. Bij ons gingen groepen ook alleen weg als men de wil had om vroeg of laat op te splitsen inkoppels. Wat nog wel eens gebeurd is dat de baas zwakker wordt er namelijk veel onrust komt in een groep en het soms niet meer werkt.

Verder is jonge konijnen binnen een groep een risico, omdat hun karakter nog niet volledig volwassen gevormd is. Voor nu zou ik ook overwegen de ram terug te brengen of je groepje tijdens je vakantie in de opvang laten verblijven. Als je de ram terug brengt goed kijken of er geen van de konijnen buiten de boot gaat vallen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:14

Opzicht is 2 aan 2 niet heel gek gedacht alleen ik denk dat hier de leeftijd van de jongste ram 5 maanden een rol in speelt en dat dit niet de beste keuze was. Ik

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:32

Hier ging het ook niet met 2 rammen en 2 voedsters. De heren gingen elkaar te lijf en we hebben er toch maar een scheiding tussen gezet. Daarna was het weer pais en vree.