Hoe houdt je katten uit huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hoe houdt je katten uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 21:52

Nadat er al een tijd een .... kat door de tuin struint en mijn groente bakken uitschelt en volschijt ondanks een best lastige omheining liep deze vanavond door de woonkamer heen, onder de net schone gedroogde was die ik nu meteen weer moet wassen. |( -:(-

Ik ben namelijk heel erg allergisch voor katten. Een haar kan me al flink ziek maken. %)

Om nu voortaan alles potdicht te houden omdat iemand anders zijn huisdier niet bij zich wel houden. Ultrasoon is geen oplossing omdat ik daar zelf ook last van heb. Ik krijg daar hoofdpijn van -O-

Zelf een huisdier aanschaffen kan niet ivm die allergie.

Vjestagirl

Re: Hoe houdt je katten uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:05

Een hordeur plaatsen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:06

De eigenaar erop aanspreken. Die is verantwoordelijk en hoort te zorgen dat een ander geen last van zijn kat heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 22:11

Geen idee waar dat beest woont helaas. -O- Hordeur zou een optie zijn al is dat wel onhandig als je vaak in en uit loopt. Nu hangt er een vliegengordijn waar je met je handen vol door kunt lopen. Met een hordeur wordt dat lastiger.

Hoe bevestig je zoiets? Het is niet mijn huis en grote gaten in een goed kozijn zal denk ik niet zo prettig zijn. Of bestaan ze ook klemmend?

Bestaat er iets als een stinkende spray die afgaat als zo n beest langsloopt? Of krijg je dan zelf ook de volle laag? Andere beestjes zijn wel welkom in de tuin. Uit de tuin houden zou het fijnste zijn lijkt me

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:15

Uit een tuin houden is heel lastig, hooguit zou je denk ik kunnen kijken naar sproeiers op een bewegingssensor, maar ik heb geen idee wat dat kost. Anders moet je echt je hele tuin afzetten, en dat is sowieso duur.

En uit je huis, misschien een magnetische hor? Twee van die delen die in het midden sluiten met een magneet? Daar loopt je makkelijker doorheen met je handen vol, maar zijn optisch dichter dan een gordijn en gaan misschien ook wat minder makkelijk open?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:18

Zo’n watersproeier op beweging neerzetten?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:19

Ken je dit soort raamsluitingen?

https://www.gamma.nl/assortiment/axa-ra ... /p/B526899
Dat heb ik op mijn ramen en deuren waar geen hor voor zit, ik zet ze dan op de kierstand en die kier is te klein voor een kat om doorheen te passen.

Zoiets kan misschien ook, is goedkoper (moet je wel een kleine hebben anders past een kat er alsnog doorheen).
https://www.praxis.nl/ijzerwaren/tuinbe ... m/10022677

Wanneer ik gewoon aanwezig ben dan staan mijn deuren en ramen open omdat ik een kat dan zelf kan spotten en verjagen. Zo niet, dan heb ik dus die axa raamsluitingen. Niet tof in de zomer wanneer je wilt luchten, maar anders zijn mijn eigen huisdieren niet veilig.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:21

Misschien kun je de kat een belbandje omdoen met je telefoonnummer en de vraag of ze je terugbellen? Gewoon van een strookje papier en stukje plakband om zijn nekje doen. Zo kun je de eigenaar achterhalen.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:23

Een hor geeft nog geen garantie. Ik had een hor om mijn katten binnen te houden, maar ze gaan er gewoon dwars doorheen -O- (dus mijn balkon maar afgezet met een Kattennet nu)

Ik denk dat het heel lastig wordt om katten echt buiten de deur te houden verder. Het enige wat bij mijn ouders werkte was zo'n kattenverjager (met dat geluid). Maar ik (en buurkinderen) hoorde dat zo goed dat die inmiddels weer weg is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:36

Je tuin afzetten hoeft niet duur te zijn maar je moet het maar willen als je zelf geen kat hebt.

Wij hebben goedkope vlaggenstok houders gekocht. Bezemstelen van de action en kattennet van zooplus. Was denk ik voor 50 euro klaar. Ohja ook nog wat tiewraps

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:49

Ik zit dan met een tuinsproeier klaar. Dat beste beest had me toch een oliebol aan water over zn bakkes gekregen.
Twee keer goed timen en die zie je een tijdje niet meer.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:16

Jokonootje schreef:
Ik zit dan met een tuinsproeier klaar. Dat beste beest had me toch een oliebol aan water over zn bakkes gekregen.
Twee keer goed timen en die zie je een tijdje niet meer.

Tenzij je mijn kat in je tuin hebt, die vindt het heerlijk om nat te worden. :+ maar die gaat niet van het balkon af en zal nooit bij iemand anders in de tuin komen.

Vervelend Karuna. En belachelijk dat jij jezelf op kosten moet jagen door andermans dier.

Sommige katten hebben een hekel aan de geur van citroen. Misschien citronellakaarsen aan doen en spuiten met een mix van water en citroensap in een plantenspuit? Je kan ook spuitbusjes kopen bij de dierenspeciaalzaak, maar die zijn best duur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 23:17

Vjestagirl schreef:
Uit een tuin houden is heel lastig, hooguit zou je denk ik kunnen kijken naar sproeiers op een bewegingssensor, maar ik heb geen idee wat dat kost. Anders moet je echt je hele tuin afzetten, en dat is sowieso duur.

En uit je huis, misschien een magnetische hor? Twee van die delen die in het midden sluiten met een magneet? Daar loopt je makkelijker doorheen met je handen vol, maar zijn optisch dichter dan een gordijn en gaan misschien ook wat minder makkelijk open?

Zoiets hangt er en werkt niet. Die magneet horflappen bedoel ik -O-

Spuitbus is dan stap 1. Gaas helpt al niet op tuinhek en schutting. Dit beest wurmt zich daardoor helaas -:(-

Voor nu een wasmachine bak op scherp bij de deuropening gezet als noodoplossing zodat een iets handigere methode gevonden is. De bak is al een keer omgekwakt en ik hoorde een gesmoorde kreet }> . Dat is alvast stap 1 maar 8)7

Zelf vangen is geen optie. 1 haar geeft al nare huidontstekingen en meest wondroos ook %)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 05:39

Bijzondere uitspraak.

Wondroos wordt veroorzaakt door bacterien (streptokokken en stafylokokken) en kattenharen of huisdierhaar in het algemeen kunnen wel eventueel voor eczeem zorgen en astma achtige klachten maar niet huidinfecties en zeker niet wondroos.

Verder als jij echt zo ontzettend allergisch zou zijn zou ik dus de tuin hermetisch afzetten zodat de kat met geen mogelijkheid meer binnen zou kunnen komen. Niet enkel het huis.
Want hij kan ook op je tuinstel en tuinkussens gaan liggen.
En blijkbaar heb je er dus geen last van (van je wondroos en huidinfectie) als je gaat tuinieren.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 06:29

Hier was de truc ultrasone dierenverjagers en de tuin minder doorloop proof maken. Mega hinderlijke dingen kan het je ook ook zeker niet aanraden om eeuwig aan te hebben. Maar er zitten hier meerdere territoriale katers en onze tuin was het strijd toneel tussen drie territoriums. Dus het gesproei en gepoep was immens. Ik heb er zelfs eentje tegen mijn was aan zien sproeien. Wij hebben onze schutting minder klim interessant gemaakt door wilgenmatten te plaatsen, de borders gevuld met extra bodem bedekking en die ultrasone units geplaatst (wat nog even zoeken was naar de juiste techniek). Maar onze tuin werd langzamerhand zo naar voor de katers dat ze in paniek raakte zodra ze in de tuin landden en inmiddels zijn de ultrasone verjagers opgeruimd en lopen onze eigen dames zo nu en dan een rondje door de tuin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 07:56

Aluminiumfolie? Dat schijnen katten echt heel naar te vinden om overheen te lopen. En doen ze dus ook niet. En je hebt van die speciale rollers, voor bovenop een hek. Daar kan geen kat overheen komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:09

SusanH schreef:
Aluminiumfolie? Dat schijnen katten echt heel naar te vinden om overheen te lopen. En doen ze dus ook niet. En je hebt van die speciale rollers, voor bovenop een hek. Daar kan geen kat overheen komen.

Oh hier gaan ze gewoon bovenop aluminium lopen en liggen.

Ik zou gaan voor zo'n ultrasone verjager: https://www.agrishop.nl/ongediertebestr ... ymEALw_wcB

En anders inderdaad de tuinslang erop met een waterstraal die zo sterk is dat ze zich de rambam schrikken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:09

Wat voor gaas heb je op de schutting en hoe zit het bevestigd, heb je een foto? Kattennet schuin naar binnen werkt goed maar dan moet je het wel goed plaatsen.

Een stroomdraadje kan ook nog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 09:38

We gaan ons vandaag beraden wat te doen.

Ik tuinier structureel met handschoenen en lange mouwen hier en de tuinset is al heel lang grondig geblokkeerd. Het gaas is een stuk stevig metaal en naar buiten gevouwen bij het tuinhek. Het stuk ernaast is slap kippengaas. Het kleine stukje waar dat samenkomt is de plek waar het kreng over/doorheen wringt. Het andere hek is van onderaf dichtgezet zodat de kat daar niet probeert. Zat daar al eens in klem 8)7 en dat kan nu niet meer. Dan treft je een krijsende kat aan die spartelend probeert los te komen terwijl de haren en klauwen in de rondte vliegen. :x Dat was nogal een gedoe om die veilig los te krijgen

Geen idee wat de tuin zo interessant maakt opeens of het huis. :? Er valt niks te halen :n

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:43

Daihyo schreef:
SusanH schreef:

Oh hier gaan ze gewoon bovenop aluminium lopen en liggen.

Ik zou gaan voor zo'n ultrasone verjager: https://www.agrishop.nl/ongediertebestr ... ymEALw_wcB

En anders inderdaad de tuinslang erop met een waterstraal die zo sterk is dat ze zich de rambam schrikken.

Ik vind die verjagers vreselijk, wat een rotgeluid is dat! Mijn buren kochten er een (zijn zelf 60+, horen dat geluid niet) en ik kan mijn tuin niet meer in als dat ding aanstaat. Hij gaat aan op alles wat beweegt (inclusief blaadjes door de wind, maar hij registreert mij ook als ik door mijn eigen tuin loop) en ik heb het kippenvel overal staan van dat geluid, brrrr. We hebben gelukkig afspraken met de buren kunnen maken over wanneer hij aan en uit staat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 09:44

Die geluidsdingen kunnen hier ook niet :n ik krijg er enorme koppijn van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:48

Die ultrasone verjagers zijn echt de hel. Mijn buren hadden er ook eentje, en ik kon ook mijn tuin niet meer in, want als ik door mijn tuin liep ging hij ook aan. Ik werd er helemaal naar van. Op een gegeven moment moest ik ongeveer om de dag appen of hij uit mocht, en toen hebben ze hem maar opgeborgen.

Niet voor niets worden ze ook ingezet op plekken waar ze geen hangjongeren willen; kinderen, jongeren en volwassenen met een goed gehoor horen ze ook. Daarnaast zijn ze ook slecht voor overige dieren (vogels, egels etc.).

Ik zou eerder gaan voor iets met water dan voor geluid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:55

karuna schreef:
We gaan ons vandaag beraden wat te doen.

Ik tuinier structureel met handschoenen en lange mouwen hier en de tuinset is al heel lang grondig geblokkeerd. Het gaas is een stuk stevig metaal en naar buiten gevouwen bij het tuinhek. Het stuk ernaast is slap kippengaas. Het kleine stukje waar dat samenkomt is de plek waar het kreng over/doorheen wringt. Het andere hek is van onderaf dichtgezet zodat de kat daar niet probeert. Zat daar al eens in klem 8)7 en dat kan nu niet meer. Dan treft je een krijsende kat aan die spartelend probeert los te komen terwijl de haren en klauwen in de rondte vliegen. :x Dat was nogal een gedoe om die veilig los te krijgen

Geen idee wat de tuin zo interessant maakt opeens of het huis. :? Er valt niks te halen :n

Als je weet waar de kat naar binnenkomt is het toch een kwestie van dit dichtmaken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 09:59

Dat hekje wordt dagelijks gebruikt. Vandaar dat daar twee soorten gaas zitten. Dat maakt het zo lastig het helemaal te blokkeren. Met de fiets of scootmobiel door het huis moeten gaan is ook zowat -O-

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:02

Ander gaas gebruiken waar de kat niet doorheen komt?