Schildpad in de sloot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reggledoos

Schildpad in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 14:44

We hebben vanmorgen een schildpad ontdekt in de (brede) sloot vlakbij ons huis. Zeer waarschijnlijk gedumpt dus. Hij zit veel te ver weg om zomaar even te pakken dus ik heb de dierenambulance gebeld. Die is gekomen, ze hebben gekeken en geconstateerd dat hij niet gewond is. Daarom werd er besloten om hem te laten zitten aangezien de reptielenopvang zo bomvol zit dat die niets meer opnemen. Op deze manier zal hij vanzelf doodgaan. Hij zal zich als invasieve exoot ws niet voortplanten.
Dit is van rechtswege zo bepaald. Ze mogen hem niet meenemen (tenzij gewond. Dan wordt hij geëuthaniseerd)
Ik begrijp de redenatie maar ik vind hier toch ook wel wat van. Sowieso van het feit dat mensen zo hun beest dumpen!
Nou vroeg ik me af of er nog bokkers zijn die ervaring hebben met of geïnteresseerd zijn in schildpadden die misschien een oplossing weten.
Zelf heb ik er absoluut geen verstand van en ik heb er niet zo veel mee.
Het gaat vermoedelijk om een geelwangschildpad.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 14:48

Contacteer het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek. Die gaan je graag verderhelpen.
https://www.natuurhulpcentrum.be/

Triest voor het dier dat het gedumpt werd inderdaad. En laten creperen is ook niet fijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:04

alle schildpadden opvangen zitten bomvol, maar ze zegt overleeft niet in wild, maar dat kan best, ze graven zich diep in de modder in in de winter, mijn vader had hele grote diepe vijver in de tuin en daar had ie zijn aquarium schildpadden in losgelaten toen ze te groot werden voor aquarium, met gedachte die halen we voor de winter binnen, werden niet meer gevonden, maar in april waren ze er weer en dat meerdere jaren achter elkaar, ging prima.

DubbelFun

Re: Schildpad in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:43

Hier is ook wel eens een geelwang ontsnapt toen hij eens op het gras mocht. Nergens meer te vinden.
Een vol jaar later zagen we hem ineens in de vijver zwemmen; sterk vermagerd en onder de wormen. Maar hij is ontwormd en heeft het overleefd, maar mocht niet meer op het gras 8-)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:47

Geen idee waar je wopnt maar hier in noord drenthe stond laatst een weg gelopen schilpad gemeld

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:49

Ik meen me te herinneren dat exotische waterschildpadden op inheemse vissen jagen. Alleen al daarom zou zo'n dier uit de sloot moeten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:52

Op verschillende plaatsen in Nederland zitten kolonies schildpadden, zoals in de gracht in Zwolle. Daar zitten honderden schildpadden. (Rood-en geelwang)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:56

Bij mn ouders in drenthe leven ze in de sloten. Kan prima.
Ze graven zich prima in in de winter

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:05

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:07

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:15

Ze horen hier zeker niet, maar ze gaan echt niet per definitie dood.
In het Mastbos bijvoorbeeld leven al jarenlang meerdere schildpadden in één van de wateren. Die doen het er prima.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:33

speurneusc schreef:
alle schildpadden opvangen zitten bomvol, maar ze zegt overleeft niet in wild, maar dat kan best, ze graven zich diep in de modder in in de winter, mijn vader had hele grote diepe vijver in de tuin en daar had ie zijn aquarium schildpadden in losgelaten toen ze te groot werden voor aquarium, met gedachte die halen we voor de winter binnen, werden niet meer gevonden, maar in april waren ze er weer en dat meerdere jaren achter elkaar, ging prima.

Ik weet ook van wat schildpadden die het jarenlang buiten overleefden. Waren gedumpt, maar een bekende van me, bioloog, zei dat ze het daar prima uit konden houden. Waren soort geel of roodwang. Die soort overleeft ook in de VS, dus zal NL ook meevallen voor ze. Na jaren is 1 van de schildpadden gevangen, na jaren buiten geleefd te hebben dus. Was iemand die ook dacht dat ze "het niet overleven in Nederland." Wel dus. Bioloog en ik vonden het stiekem jammer, want in de zomer lagen ze regelmatig te zonnebaden, hadden een veel leuker leventje daar dan in een glazen bak bij iemand in huis. En nu schijnt het dus verboden te zijn om ze te houden...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 15-09-24 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:33

Wij hebben er echt heel veel in de sloten om ons heen zitten. Allemaal een keer los gelaten maar op de een of andere manier lijken ze nog goed te overleven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:01

speurneusc schreef:

Klopt, dat deden mijn schildpadden vroeger ook. Toen ze te groot werden, mochten ze bij mijn oom in de vijver en daar groeven ze zich tegen de winter in in het zand. Met het voorjaar zwommen ze weer vrolijk rond. Eén van de vier had echter het volgende seizoen de benen genomen via een stukje klimop, dat vergeten was te snoeien. Die schildpad hebben ze later in het kanaal zien zwemmen, maar konden ze niet meer te pakken krijgen. Je loopt best kans dat dat ook het geval is (geweest) bij deze schildpad, TS.
Helaas zitten de opvangcentra vol, maar dat komt ook omdat bepaalde soorten niet meer particulier gehouden mogen worden en omdat mensen het onderhoud van schildpadden enorm onderschatten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:25

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:43

Je moet wel niet een al te strenge winter hebben. Die van mijn oma, maar dat was een landschildpad, heeft zich 35 jaar lang elke winter onder de plantenkas begraven, maar na een erg strenge winter, kwam ie in het voorjaar niet meer boven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:03

Zoolgangster schreef:
En nu schijnt het dus verboden te zijn om ze te houden...

Nee dus!! Je mag ze houden tot ze dood gaan, niet verhandelen en er ook niet mee fokken.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:24

Bij ons in de buurt zit er ook een schildpad in de sloot, die schijnt er al veel langer te zitten, heeft al meerdere winters overleeft.
Voortplanten zal niet snel gebeuren als het de enige is, maar zolang er geen echte harde winters komen, heeft het beestje dus wel een aardige overlevingskans.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:43

DubbelFun schreef:
Zoolgangster schreef:
En nu schijnt het dus verboden te zijn om ze te houden...

Nee dus!! Je mag ze houden tot ze dood gaan, niet verhandelen en er ook niet mee fokken.

Dat is duidelijk. Er blijkt inderdaad nog geen lijst te zijn, zoals er wel is bij de zoogdieren.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 15-09-24 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:47

Precies. Ik gok dat dat ook de reden is dat ze nu in de natuur worden losgelaten ;(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:58

DubbelFun schreef:
Precies. Ik gok dat dat ook de reden is dat ze nu in de natuur worden losgelaten ;(

Dat denk ik ook, al gebeurde het dumpen ook al voordat het verbod er was. Sommige mensen dumpten ze zelfs in dierentuinen. Namen ze hun schildpadden stiekem mee naar de dierentuin en ineens had de dierentuin nog meer schildpadden erbij...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:08

Pandora2 schreef:

Triest voor het dier dat het gedumpt werd inderdaad. En laten creperen is ook niet fijn.

Opglabbeek mag ze helaas ook niet meer aannemen. Paar jaar geleden al een duif gebracht, en onderweg kwamen we een grote roodwang tegen midden op een druk kruispunt. Dus ook maar opgeraapt en meteen meegenomen. Daar aangekomen zeiden ze: breng hem maar naar de dichtstbijzijnde sloot of plas, en zet hem daar maar neer. Want wij mogen hem niet meer aannemen.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 00:00

Ik had geen idee dat het zo'n groot ding was in Nederland. En blijkbaar dus ook in België en Duitsland. Ik denk dat ik hem dan maar laat zitten en hoop op het beste voor hem

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 06:00

Ze mogen hem wel aannemen maar dan moeten ze euthaniseren en dat willen ze niet. De schildpaddeb planten zich tot nu toe niet voort maar hebben wel een enorme negatieve Impact op de inheemse vissenstand

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 06:20

Pandora2 schreef:

Ook deze mogen bepaalde soorten niet meer accepteren en zijn jammer genoeg verplicht het zelfde advies te geven. Laten zitten, verplaatsen naar meer met meer levenskansen, of euthanasie