Hij is niet gecastreerd en helaas heeft hij 1 bal niet ingedaald.
Bucky is een hele fijne, lieve en gedreven hond. Als we gaan wandelen luisterd hij over het algemeen best heel prima.
Voor de mensen die geen zin hebben om de onderbouwing te lezen, alvast de vraag waar het om gaat:
Voor ik een definitief besluit maak over wel of niet castreren, wil ik graag uitzoeken of dit gaat helpen Bucky's gedrag te verbeteren, door hem eerst (eenmalig?) chemisch te laten castreren.
Nou zijn de dierenartsen bij onze praktijk er niet helemaal over uit of dit verstandig is, ivm het krimpen van de ballen na chemische castratie, waardoor het straks misschien moeilijker wordt de niet ingedaalde bal te vinden..
Ze zouden bij uitwerken weer terug naar normaal formaat moeten gaan, maar wat is de invloed op de niet ingedaalde bal? Daar hebben ze geen eenduidig antwoord op.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
En dan nu de onderbouwing waarom ik dit wil

We lopen zeker 2x per dag een uur, waarin Bucky los komt, mag zwemmen en spelen met andere honden als we die tegen komen en waarvan de baas het ook goed vindt (Bucky is sociaal en duidelijk. Stopt ook wanneer de andere hond dit aangeeft). Ook probeer ik verschillende rondes te lopen of hem mee te nemen naar andere plekken. Recall is over het algemeen ook heel prima!
Ook hebben we sinds kort (weer) jachttraining.
Maar "over het algemeen best prima" is natuurlijk lastig, op de momenten dat het niet zo prima is.
Hij lijkt vrij veel stress te hebben buiten, veel hijgen, overmatig snuffelen, heeeel snel afgeleid en aan de lijn snel gestressed door andere honden.
Ik moet hem vaak weer echt even terug bij de les vragen, anders gaat hij trekken.
Ook heb ik hem los vaak aan de sleeplijn, voor de momenten dat die recall niet werkt..

Ik twijfel al een tijd om hem wel of niet te castreren.
In theorie doe ik dit namelijk liever niet.
Maar ik zie wel de stress in hem..
Nou kwam vandaag een punt, waardoor ik toch nog serieuzer ga nadenken..
Ik was bij de jachttraining en er was 1 teefje die aan het eind van de loopsheid was (vorige week geen les gehad en zij is net naar onze groep overgestapt).
Dit was niet gemeld en ik raakte al gefrustreerd omdat Buck echt voor geen meter aan het meewerken was.
Tot Bucky moest apporteren en de dummy liet voor wat het was en rechtstreeks naar dit teefje rende (waarvan de eigenaar ook niet aan het opletten was en de hond dus ook wegrende..).
Gelukkig had ik de lange sleeplijn aan Bucky, dus die had ik vrij snel te pakken.
Dit kan natuurlijk ook gebeuren buiten de training om tijdens de gewone wandeling..
En dit drukte me wel echt met de neus op de feiten dat hij dan echt zijn denkbeeldige middelvinger naar me opsteekt als ik hem dan terug roep.
En naar mijn vriend gaat hij in zo'n situatie al helemaal niet luisteren.
En zin in ongelukjes heb ik niet!
Dus ik hoor graag ervaringen met chemische castratie bij een cryptorche reu. Want stel dat castratie geen verschil maakt in zijn algemene gedrag, dan doe ik dit waarschijnlijk toch liever niet (ook ivm onzekerheid naar andere honden wanneer aan de lijn)
(Sorry voor t lange verhaal)