Cryptorche reu chemisch castreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Cryptorche reu chemisch castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 12:01

Ik heb een 2 en een half jaar oude labrador reu, 3/4 werklijn.
Hij is niet gecastreerd en helaas heeft hij 1 bal niet ingedaald.
Bucky is een hele fijne, lieve en gedreven hond. Als we gaan wandelen luisterd hij over het algemeen best heel prima.

Voor de mensen die geen zin hebben om de onderbouwing te lezen, alvast de vraag waar het om gaat:

Voor ik een definitief besluit maak over wel of niet castreren, wil ik graag uitzoeken of dit gaat helpen Bucky's gedrag te verbeteren, door hem eerst (eenmalig?) chemisch te laten castreren.
Nou zijn de dierenartsen bij onze praktijk er niet helemaal over uit of dit verstandig is, ivm het krimpen van de ballen na chemische castratie, waardoor het straks misschien moeilijker wordt de niet ingedaalde bal te vinden..
Ze zouden bij uitwerken weer terug naar normaal formaat moeten gaan, maar wat is de invloed op de niet ingedaalde bal? Daar hebben ze geen eenduidig antwoord op.

Heeft er hier iemand ervaring mee?

En dan nu de onderbouwing waarom ik dit wil ;-)

We lopen zeker 2x per dag een uur, waarin Bucky los komt, mag zwemmen en spelen met andere honden als we die tegen komen en waarvan de baas het ook goed vindt (Bucky is sociaal en duidelijk. Stopt ook wanneer de andere hond dit aangeeft). Ook probeer ik verschillende rondes te lopen of hem mee te nemen naar andere plekken. Recall is over het algemeen ook heel prima!
Ook hebben we sinds kort (weer) jachttraining.

Maar "over het algemeen best prima" is natuurlijk lastig, op de momenten dat het niet zo prima is.
Hij lijkt vrij veel stress te hebben buiten, veel hijgen, overmatig snuffelen, heeeel snel afgeleid en aan de lijn snel gestressed door andere honden.
Ik moet hem vaak weer echt even terug bij de les vragen, anders gaat hij trekken.
Ook heb ik hem los vaak aan de sleeplijn, voor de momenten dat die recall niet werkt.. :+

Ik twijfel al een tijd om hem wel of niet te castreren.
In theorie doe ik dit namelijk liever niet.
Maar ik zie wel de stress in hem..

Nou kwam vandaag een punt, waardoor ik toch nog serieuzer ga nadenken..
Ik was bij de jachttraining en er was 1 teefje die aan het eind van de loopsheid was (vorige week geen les gehad en zij is net naar onze groep overgestapt).
Dit was niet gemeld en ik raakte al gefrustreerd omdat Buck echt voor geen meter aan het meewerken was.
Tot Bucky moest apporteren en de dummy liet voor wat het was en rechtstreeks naar dit teefje rende (waarvan de eigenaar ook niet aan het opletten was en de hond dus ook wegrende..).
Gelukkig had ik de lange sleeplijn aan Bucky, dus die had ik vrij snel te pakken.

Dit kan natuurlijk ook gebeuren buiten de training om tijdens de gewone wandeling..
En dit drukte me wel echt met de neus op de feiten dat hij dan echt zijn denkbeeldige middelvinger naar me opsteekt als ik hem dan terug roep.
En naar mijn vriend gaat hij in zo'n situatie al helemaal niet luisteren.

En zin in ongelukjes heb ik niet!

Dus ik hoor graag ervaringen met chemische castratie bij een cryptorche reu. Want stel dat castratie geen verschil maakt in zijn algemene gedrag, dan doe ik dit waarschijnlijk toch liever niet (ook ivm onzekerheid naar andere honden wanneer aan de lijn)

(Sorry voor t lange verhaal)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:10

Bij een niet-ingedaalde bal, zou ik deze laten verwijderen. Vroeg of laat gaat dit zeker klachten geven.

Chemisch castreren kun je zeker proberen. Het is geen blijvend resultaat, maar je hebt wel antwoord of dit voor je hond gaat werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:17

Ik lees mee.
Hier een hond met 2 niet ingedaalde ballen.
Zijn karakter is voor ons fijn.
Hij is fel maar op momenten ook onzeker. En dat laatste willen we niet versterkt hebben.

Daardoor ook al eens over chemische castratie gehad.

Maar dan zegt de ene da. Niet ingedaalde ballen sowieso weg halen. Dus chemisch niet doen want moet toch.

De ander zegt af en toe een echo maken van de bal.
Perse castreren is oude info.

Over niet kunnen vinden is hier nooit wat gezegd

Goof

Re: Cryptorche reu chemisch castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:21

Ik heb geen ervaring met de niet-ingedaalde bal, wel met chemisch castreren.
Mijn labrador reu kwam met 2,5 jaar o gecastreerd bij mij en was niet te hanteren. In die zin dat hij buiten super overprikkeld was, alleen maar snuffelde en languit op straat ging liggen kwijlen en klappertanden bij plasjes van teefjes. Na chemische castratie werd hij veel stabieler en ik heb hem, toen dat uitgewerkt was, meteen laten castreren.
Veel fijner voor de hond zelf ook.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:22

Je dierenarts kan het beste even contact opnemen met het merk van de chemische castratie. Ben die naam even kwijt maar die kunnen wel antwoord geven wat er met de niet-ingedaalde bal gebeurt.

Ik heb altijd geleerd: castreren, die bal eruit. Maar tegenwoordig schijnt dat niet per definitie meer te moeten. Is er wel eens een echo gemaakt? Of die bal überhaupt bestaat en te vinden is? Als die bv nu al vergroot is, weet je dat castratie een goede oplossing gaat zijn.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:31

Ik heb zelf alleen ervaringen met chemische castratie & gewone castratie. En mijn advies is dan ook als je al een onzekere hond hebt, doe het niet.

Probeer hem eerder met eventuele eenmalige chemische castratie door loopsheid periodes etc heen te helpen, maar liever met een supplement zoals hyperseks.

Mijn hond had ik gecastreerd, maar dat had ik nooit moeten doen. Zijn onzekerheid werd erger, de reactiviteit aan de lijn werd erger ondanks training. Als ik alles terug kon draaien had ik het toendertijd nooit gedaan.

Castreren is namelijk echt geen wonder hulp middel voor reuen. En om heel eerlijk te zijn, waarom zou een reu gecastreerd moeten worden omdat er een loopse teef in de buurt is? Er zijn veel andere manieren om een reu te helpen en ondersteunen hierin.

Laat goed onderzoeken wat de risico's zijn van de niet-ingedaalde bal. Zit hij er daadwerkelijk wel? Kan hij blijven zitten etc.?

beauty1love

Re: Cryptorche reu chemisch castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:08

Mijn reu had 2 niet ingedaalde ballen. Ook een onzekere reu. Heb hem eerst chemisch gecastreerd om te zien wat het met zijn gedrag doet. Hij is niet onzekerder geworden. Na het verlopen van de chemische castratie hebben we hem definitief laten helpen. Voor de castratie hebben we eerst een echo laten maken waarbij ze beiden ballen gelokaliseerd hebben. Hierdoor wisten ze exact waar ze bij de castratie moesten zoeken. Na definitieve castratie ook geen verandering in gedrag.
De twee niet ingedaalde ballen waren overigens niet de reden om te castreren. We kregen een intacte teef in huis die bedoeld was om mee te fokken. Ook al was hij wss steriel (dat is meestal wanneer de ballen niet ingedaald zijn heb ik me laten vertellen) toch het zekere voor het onzekere genomen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 13:12

In de tijd dat wij Bucky hebben gekocht werkte ik als paraveterinair bij mijn dierenarts. Ik heb het hier toen dus ook best uitgebreid over gehad. Ik ken de voor- en nadelen van (chemische) castratie en normaal zeg ik "als het niet nodig is, niet doen!", ik denk zeker niet dat het een heilig middel is voor gedragsproblemen, vandaar dat ik eerst wil kijken wat er gebeurd voor ik hem definitief laat castreren.

Op dat moment was het volgens het laatste onderzoek het beste om de niet ingedaalde bal te laten verwijderen. Dit gaat dus sowieso met de tijd gebeuren, maar heeft nu nog niet perse haast. Problemen komen vaak pas op wat latere leeftijd.
En aangezien ik hem liever niet twee keer onder het mes wil hebben, maak ik liever eerst het besluit of ik hem wel of niet helemaal laat castreren.

Bucky is nog niet onder de echo geweest, maar 2 van de dierenartsen denken de bal in de lies te hebben gevoeld.

Edit; Bucky is trouwens van nature niet echt onzeker.
Hij wordt onzeker in de on natuurlijk en oneerlijke situatie als hij aan de lijn zit en een andere hond (los) naar hem toekomt. Hij krijgt dan een flinke borstel en kan echt wel lelijk doen.
Dit is eigenlijk de enige situatie waarin hij onzeker gedrag laat zien
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 15-09-24 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 13:14

beauty1love schreef:
Mijn reu had 2 niet ingedaalde ballen. Ook een onzekere reu. Heb hem eerst chemisch gecastreerd om te zien wat het met zijn gedrag doet. Hij is niet onzekerder geworden. Na het verlopen van de chemische castratie hebben we hem definitief laten helpen. Voor de castratie hebben we eerst een echo laten maken waarbij ze beiden ballen gelokaliseerd hebben. Hierdoor wisten ze exact waar ze bij de castratie moesten zoeken. Na definitieve castratie ook geen verandering in gedrag.
De twee niet ingedaalde ballen waren overigens niet de reden om te castreren. We kregen een intacte teef in huis die bedoeld was om mee te fokken. Ook al was hij wss steriel (dat is meestal wanneer de ballen niet ingedaald zijn heb ik me laten vertellen) toch het zekere voor het onzekere genomen.

Fijn om te weten dat de chemische castratie het niet lastiger lijkt te hebben gemaakt om de ballen te vinden :) !

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:32

Nyaleti schreef:
Je dierenarts kan het beste even contact opnemen met het merk van de chemische castratie. Ben die naam even kwijt maar die kunnen wel antwoord geven wat er met de niet-ingedaalde bal gebeurt.

Ik heb altijd geleerd: castreren, die bal eruit. Maar tegenwoordig schijnt dat niet per definitie meer te moeten. Is er wel eens een echo gemaakt? Of die bal überhaupt bestaat en te vinden is? Als die bv nu al vergroot is, weet je dat castratie een goede oplossing gaat zijn.

Suprelorin bedoel je waarschijnlijk?

Verder kan ik je niet helpen TS. Geen ervaring met niet ingedaald ballen bij reuen.