Hond tand los

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Hond tand los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 20:22

Vanavond tijdens het stoeien zag ik ineens wat bloed op het speeltje, en nu heeft mijn 5-jarige hond een losse voortand.

Ik lees op internet dat je naar een DA moet als de tand er helemaal uit is of los en scheef zit. Hij zit wel echt los, maar nog wel recht er in. Groeit zoiets weer aan vanzelf, of toch goed om langs een DA te gaan (en zo ja nu spoedspoed of morgen/maandag)? Twijfel wel of een DA hier wat aan zou kunnen doen, zolang de tand er nog enigszins recht in hangt.

Iemand ervaring hiermee? Hoe liep het bij jou af?

Goof

Re: Hond tand los

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:26

Yup. Mijn mini was boos en beet in mijn schoen, toen zat zijn voortand los. Hij hing ook iets lager dan de rest, dus ik had weinig hoop dat die weer vast ging zitten.
Hij heeft nu een fietsenrek boven _O-

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 20:29

Goof schreef:
Yup. Mijn mini was boos en beet in mijn schoen, toen zat zijn voortand los. Hij hing ook iets lager dan de rest, dus ik had weinig hoop dat die weer vast ging zitten.
Hij heeft nu een fietsenrek boven _O-

Oh echt, die is er dus uitgevallen? En daarna gewoon genezen, geen behandeling ofzo gehad? Heb geen probleem met een fietsenrek haha maar als pijn gaat doen of ontsteken ofzo zijn we verder van huis :(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:31

Nee, hij is eruit gevallen en dat is het. Geen bloed, geen restantje, geen ontsteking, niks aan de hand.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 20:46

Goof schreef:
Nee, hij is eruit gevallen en dat is het. Geen bloed, geen restantje, geen ontsteking, niks aan de hand.

Ah ok, daar hoop ik hier ook maar op dan! Hij is nu fijngeprakt vlees aan het eten, kijken of de tand er nog is zit zo :Y)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:47

Ik zou zelf de DA in ieder geval even gebeld hebben voor overleg.
Maar ik ben ook wel redelijk gauw in "paniek" als er iets met mijn honden is. :o
Liever even overleg in zo'n geval.

Sterkte voor je hond! Hopelijk valt het mee.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:57

Gewoon even aankijken. Je kan maandag altijd nog bellen...
Als hij er geen last van heeft zou ik het gewoon aankijken

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 21:12

Hij heeft er geen last van in ieder geval lijkt het. Hij likt af en toe met z'n tong erlangs, zal wel raar aanvoelen. Maar geen bloed verder, en het eten ging er ook goed in. Tand zit nog op z'n plek :D

Ik las dus dat tanden ook gewoon weer vast kunnen groeien, daar hoop ik dan maar op.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:24

Geen spoed, maar maandag wel even bellen voor een afspraak komende week. Afhankelijk van welke tand het is kan het later wel klachten in de bek geven. Succes met je hondje!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 21:44

Eapy schreef:
Geen spoed, maar maandag wel even bellen voor een afspraak komende week. Afhankelijk van welke tand het is kan het later wel klachten in de bek geven. Succes met je hondje!

Ja dat is wel een goeie inderdaad. Het betreft 1 van de 2 voortanden (boven).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:04

Bij allebei onze honden waren de voortanden doormidden gespleten in de lengte. En bij de herder wisselde de hoektand niet en groeide de nieuwe erlangsop.
Alle drie de keren moest er geopereerd worden. Wij hadden overigens nooit spoed. Was altijd iets wat in de loop der tijd opviel. Ze aten ook gewoon goed. En ook na DA controle was er geen spoed.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:25

Ik zou hier idd ook morgen even naar je eigen praktijk voor bellen. Een loszittende tand is de grootste ramp niet per direct, maar wel iets waar echt even naar gekeken moet worden omdat je ook te maken hebt met mond bacteriën en voedsel wat erin kan gaan zitten, dus dan moet je eigenlijk toch wel even beter ernaar laten kijken en of er toch ingrijpen nodig is ja en zodat je gewoon een beter beeld hebt- een dierenarts kan hier toch meestal net wat meer over zien en zeggen. Beter laten checken als dat zoiets zou gaan ontsteken door viezigheid wat je niet altijd kunt voorkomen in de bek van dieren. Dit is niet te vergelijken met idd een tand verliezen op een normale manier tijdens een wissel fase.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 11:12

Ja ik ga morgen even bellen inderdaad!
Tand zit er nog in, nog wel net zo los als gister,

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 12:59

Hij is er nu uit! Kan de tand niet terugvinden.

Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding

Laatste foto is op de kop zie ik haha het is een tand aan de bovenkant. En het lijkt bloederig? Is geen bloed in ieder geval, niet in het gat en niet op het tandvlees.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:01

Ziet er netjes uit. Even in de gaten houden komende dagen, maar dat komt wel goed.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:57

Tand zal hoogstwaarschijnlijk wel doorgeslikt zijn. Weet je heel zeker dat er geen stukje is achtergebleven in het gat etc omdat je de tand nu niet hebt gezien? Heb je toevallig een spuit thuis? Evt even een beetje doorspoelen met een zoutoplossing een paar keer per dag. Ik zou er wel alsnog een DA naar laten kijken maar dat ben ik - dan kan de DA misschien even beter kijken of het gat/de wond echt schoon is ook. Vanaf de foto vind ik het omliggende tandvlees toch wel wat rood namelijk, maar kan misschien ook bloed zijn of irritatie en dus een misinterpretatie vanaf foto. Is lastig te zeggen vind ik vanaf een foto natuurlijk. Mocht je geen DA bellen nog; Bij twijfel de komende dagen omtrent heling, zou ik iig wel snel aan de bel trekken zodat je geen ontstekingen gaat krijgen bv.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:53

Nee het is echt geen bloed, lijkt op de foto zo maar is normaal bij hem. Beetje bruinig tandvlees, zie je bij z'n ondertanden ook. En kan niet goed zien of alles weg is nee.

Ik bel morgen sowieso even de DA om te overleggen, en als hij adviseert even langs te komen doen we dat. Better safe than sorry!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:34

Zou idd ff overleggen. Hier werd zoon gat gehecht en AB meegekregen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:01

Persoonlijk zou ik het gewoon even aankijken. Kijken of het lijf het zelf oplost. Zolang het mooi rustig blijft zou ik er niets aan doen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 15:36

Dierenarts gesproken; hoeven niet langs te komen, klinkt alsof het in z'n geheel eruit is. Omdat hij totaal niks laat zien van pijn of last. Maar wel goed in de gaten houden, inderdaad een keer uitspuiten (wat iemand hier al noemde) en komende week alleen brokjes en geen vlees.