Kat mee op bezoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Kat mee op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 08:17

Hallo,

Sinds een week hebben mijn vader en ik een poesje en kater uit hetzelfde nest. Ze zijn van 5 juni.
Mijn vader woont tegenover ons en de katten hebben eerst tot afgelopen dinsdag bij mij gezeten en dus sinds dinsdag is de kater bij mijn vader plus zijn hond.
Dat gaat super samen.

Nu willen wij eigenlijk dat de katten aan elkaar gewend blijven, hoe pak je zoiets aan?
1x per week de kat mee op bezoek en dat afwisselend per huis of vaker of is het onbegonnen werk en willen ze hierdoor proberen te ontsnappen en naar elkaar toe gaan.
Wij wonen in een doodlopende straat met weinig verkeer en maar een paar huizen. Wij willen de katten liever alleen in de tuin hebben. Niet op straat.

De katjes
Afbeelding

Elisa2

Re: Kat mee op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:39

Kat mee op bezoek is niet iets wat ik zou doen, is vaak niet iets waar ze van houden. Mij lijkt het idee een beetje onbegonnen werk als jullie ze niet op straat willen hebben eigenlijk. Sowieso moeten katten 6 weken binnen blijven in hun eigen huis om aan hun eigen huisje te wennen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:54

Mijn kat ging toen die jonger was vaak mee naar een vriendinnetje of in het park eten. Als ik naar mijn ouders ging. Ging die ook gewoon mee. Hij was overal snel thuis. Alleen in de auto vond die niet leuk. Maar met de fiets weg vond die heel leuk. Naast mijn ouders woonde mijn kat zijn zus en moeder. Dit ging ook gewoon goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:02

Ja hoor, dit kun je een kat prima aanleren. Kk zou het wel meteen van kleins af aan doen.
Mijn kat logeert tijdens mijn vakanties ook in een huis waar andere katten zijn, hij is het reizen gewend en ook de andere katten, terwijl hij bij mij thuis alleen is.

Vraag jezelf wel al waarom je dit wil, katten worden niet persé vriendjes omdat je ze bij elkaar zet.
Laatst bijgewerkt door Goof op 14-09-24 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:03

Waarom willen jullie dat de katten aan elkaar gewend blijven? Is dat om praktische redenen, dus bijvoorbeeld met vakanties? Of gewoon gezellig?

Zelf heb ik een kat gehad die wel mee kon naar een vast ander huisje als ik daar heen ging (wel echt voor meerdere dagen) of daar sliep als ik op vakantie ging. Zij was daar flexibel genoeg voor. Ze ging zelfs mee in de trein of de bus. Als ik een paar uurtjes weg was dan zou ik haar nooit meenemen. Maar ook dit kan niet bij elke kat. Ik zou het gewoon proberen en goed het gedrag van beide in de gaten houden :)

Oh en een klein ongevraagd tipje: denk aan castratie van beide. Incest bij katten is zo gebeurd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:47

Onze Britse Korthaar vond mee op bezoek geweldig.
Was ook heel makkelijk daar in.
Gewoon doen. Als het niet werkt, dan zij dat zo.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:56

Vanaf jongs af aan leren kan zeker :D . Wij hebben onze poes vanaf 3 maanden geloof ik meegenomen naar de volwassen kat van mijn ouders. Uit praktische overwegingen, wij wonen namelijk een uur van elkaar vandaan. Maar met bijvoorbeeld kerst/andere dingen blijven we vaak slapen. Dus voorzichtig geïntroduceerd en ze zagen elkaar elke 2-3 maanden ongeveer. In het begin namen we onze poes vooral mee als we even ging koffie drinken (dus 1-3 uur) en later bleef ze ook mee slapen. Ideaal voor de vakanties, ze is er ook eens 2 weken geweest. Voordeel was wel dat ze echt dol op elkaar waren, onze kat het vanaf jongs af aan gewend is geraakt en heel relaxed is met huizen wisselen (ook vanaf jongs af aan veel mee geoefend). Ze ziet het huis van mijn ouders dan ook echt als 2e huis.

Inmiddels is hun kat overleden en hebben ze 2 nieuwe jonge poesjes. We hebben weer op dezelfde manier geïntroduceerd en op dit moment is onze poes daar ook aan het logeren <3

Mijn tips: eerst kort, dan langer, dan een keer een nachtje etc (als je het ook doet ivm vakanties). Neem ook de tijd om de reis erheen zo comfortabel mogelijk te maken (reismandje = leuk! Of aan een tuigje?). En kijk ook hoe je kat reageert als hij/zij weer thuis is: was dit te veel qua stress of niet?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:57

Hebben de katten elk in hun eigen huis nog een kat?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:57

Tja kijken hoe het gaat denk ik.

Ik verwacht wel dat als ze wel de tuin uit gaan (wat je natuurlijk kan voorkomen door heel goed af te zetten) je wel de kans hebt dat ze een favo huis gaan kiezen, niet perse dat wat jullie nu gepland hebben. Best kans dat jij of je vader straks hoofdverzorger worden van beide katjes.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:04

Dit kun je ze prima aanleren! Mijn kat ging al vanaf zeer jong mee naar mijn ouders, die ook 5 katten hebben. Hierdoor is hij helemaal gewend aan zijn reismandje, de auto en zijn tweede huis. Hij vindt het juist leuk om te reizen, als hij zijn mandje ziet gaat hij er zelf al in. Soms gaat hij wel 3-4 keer in de week mee, voornamelijk omdat hij daar meer ruimte heeft en in de tuin kan. Hij blijft daar ook gewoon als ik op vakantie of dagje weg o.i.d. ben :)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:10

Ik heb het zelf nooit gedaan maar ik ken iemand die haar kat ook meeneemt. De kat ligt graag in de reismand met de deur open vind de auto maar ook de rugzak prima. Deze kat leek totaal niet gestrest en keek gewoon nieuwsgierig rond en at normaal op andere plaatsen. Dus ik denk dat je het afhankelijk van de kat en de leeftijd wanneer je begint het gewoon kan leren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:31

Als jullie tegenover elkaar wonen zou ik beide katten laten wennen aan meelopen aan een tuigje en zo regelmatig samen op bezoek gaan bij elkaar. Zeker als je dit van jongs af aan veel doet dan kan dat prima. Reismandje is niet nodig, dus veel minder stress.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:51

Wat een schattig stel? <3 Jong geleerd is oud gedaan. Hartstikke leuk voor ze om elkaar te blijven zien. En aankijken hoe dit zich ontwikkeld. Mocht een kat stressgevoeliger zijn hiervoor merk je dat vanzelf.

Ik zou het zeker vaker doen dan 1 keer per week en inderdaad afwisselen van huis. Jouw kitten laten wennen aan een hond is ook handig, zeker als jullie op elkaars dieren gaan passen tijdens vakanties.

Als je een buitendeur open laat staan gaat zo'n beetje elke kat op onderzoek uit dus met het idee dat ze willen gaan ontsnappen naar elkaar toe hoef je het niet voor te laten.
Niet over straat laten gaan vind ik een goed idee, zo lopen je katten veel minder gevaar. Hoe makkelijk is het om jullie tuinen af te gaan zetten?
Als ze later wel over straat mogen heb je wel kans dat ze (samen) een voorkeur gaan krijgen van huis om vaker of altijd te zijn.

Reismand hoeft geen stress te zijn, laat de mandjes ook eens open staan in de kamer. Ze wennen er gemakkelijk aan, zeker als er iets leuks komt na het vervoeren.
Ik haalde de kat van mijn broer die fulltime werkte altijd lopend op met de pet buggy, sprong er zelf in om een dagje met mij mee naar huis te gaan. En dit was een herplaatser die dat helemaal niet gewend was als jonkie. En liep dan hier rond tussen 2 katten en 2 honden.
Leuke was dat ze eind middag weer zelf in de buggy sprong en klaar was om weer naar huis te gaan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 12:07

Ik zou zeker met een harnastraining beginnen en de katjes zoveel mogelijk veilig mee nemen.
Niet eens zo zeer omdat het familie is, maar vooral om de katten op een rustige en vriendelijke manier zo veel mogelijk ervaring te laten op doen.

Ik wandel met een van mijn katten.
Deze gaat ook mee op huisbezoek en heeft ook bezoekjes aan verzorgingshuizen gebracht.
Daar zijn we mee gestopt omdat we steeds zwaardere gevallen kregen toegewezen.

Maar vooral spelenderwijs de omgeving verkennen, en goed blijven kijken naar de kat.
Inmiddels heb ik een speciale rugzak voor de mijne, en ook daar trainen we dagelijks een paar minuten mee.

Een kat kan zoveel meer.
En zoals voor alles geld ook hier jong beginnen, zonder druk en spelenderwijs, mee op de fiets, mee in de auto, mee in de trein………

Alles is goed behalve als je merkt dat het stress oplevert.
Mijn kat is een binnenkat die dus aan de lijn buiten wandelt.
Zij heeft zelfs een Buurtkat die graag meewandelt opgedaan.
En hij ziet zichzelf als een grote broer.
Heel beschermend als er een hond wat te opdringerig is, maar komt inmiddels zelf ook mee bij de buren op visite.
En ze gedragen zich prima.
En de buren??
Die hebben naast koekjes nu ook kattensnoepjes op hun boodschappenlijstje staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 12:47

Och kijk die snoezels nou heerlijk liggen samen :+:

Ik zou het gewoon doen hoor, regelmatig bij elkaar op bezoek, zie geen reden waarom niet want als je het idee krijgt dat het toch beter is van niet, dan stop je er gewoon mee. Ook al is het maar voor een paar uurtjes, ze hoeven er niet voor in de auto of niets, het is even naar de overkant van de straat dus totaal niet belastend verder qua serieuze stress ofzo.

En nogmaals, mocht je wel zien dat het teveel stress geeft, dan stop je er gewoon mee immers :)

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 12:59

Je kan ze ook afwisseld bij jou of bij je vader houden samen.
Zo doet een collega dit met een hele goede vriend omdat ze fulltime werken.
Elke 4 dagen wisselen de 2 katten, die gek op elkaar zijn, van huis. En delen de baasjes dus de zorg. Dit gaat goed. Deze katten komen overigens niet buiten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 16:36

Bedankt voor alle reacties. We gaan eens kijken hoe het loopt. Het is niet de bedoeling dat ze echt samen gaan wonen dus afwisselen gaan we niet doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:41

De main coon van een kennis van mij gaat overal mee naar toe! Zit op de passagiersstoel in de auto en is pissig als er nog iemand mee moet en hij achterin moet :+

Vanmiddag zag ik in het dorp nog iemand met een siamees aan een lijntje lopen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:07

Beter hou je ze bij elkaar. Kittens horen niet alleen...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:11

Kat gewoon meenemen als jullie naar elkaar toe gaan, van beide kanten. Daar wennen ze van jongs af aan het beste aan. Niet te moeilijk doen, zolang het goed gaat is het prima en kunnen ze lekker spelen met elkaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:30

Wat is de reden dat jullie ze hebben gescheiden? Ze hebben echt wel een soortgenoot en zeker als kitten een leeftijdsgenoot nodig.

Als antwoord op je vraag, lijkt het mij prima mogelijk om bij elkaar op bezoek te gaan. Als je zo vlakbij elkaar woont en in een doodlopende rustige straat zou ik ze gewoon naar elkaar toe laten gaan in plaats van ze mee te slepen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:51

Een soortgenoot? Katten zijn solitair en geen kuddedieren.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:08

Benzz oneens.
Sommige katten zijn solitair,niet allemaal.

Ik plaats mijn Siamees kittens niet bij iemand die geen andere kat heeft.
Ze hangen te erg aan een soortgenoot.

Ik vind het sneu dat de kittens kennelijk alleen wonen. Laat ze dan samen in een huis wonen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:18

Vroeger ging mijn binnenhuiskat, een pers, altijd mee wanneer ik naar mijn ouders op bezoek ging. Ze was daar prima op haar gemak.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:24

luuntje schreef:
Benzz oneens.
Sommige katten zijn solitair,niet allemaal.

Ik plaats mijn Siamees kittens niet bij iemand die geen andere kat heeft.
Ze hangen te erg aan een soortgenoot.

Ik vind het sneu dat de kittens kennelijk alleen wonen. Laat ze dan samen in een huis wonen.

Prima dat jij het met wetenschappelijk onderzoek oneens bent. Maar katten zijn solitaire wezens.