Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigOne schreef:Thuis juist die oefeningen doen ? En belonen ? Misschien werkt het dan buiten ook , raar beest.
fjordjes schreef:BigOne schreef:Thuis juist die oefeningen doen ? En belonen ? Misschien werkt het dan buiten ook , raar beest.
Ja thuis gaat het goed, dan eet ie het wel. Maar zodra ik hem ga uitlaten en dezelfde oefeningen vraag heeft ie nauwelijks interesse in iets lekkers, soms pakt ie het aan maar meestal niet.
Hhilde schreef:Dat klinkt alsof het (nog) te moeilijk is voor hem buiten. Misschien te veel prikkels of teveel spanning (positief of negatief) buiten. Pakt hij het in geen enkele omgeving aan? Niet op het winkelcentrum, maar ook niet in een rustig stuk natuur waar je al een half uur zit zonder dat er iemand langs is gekomen zeg maar?
Hhilde"
[quote="fjordjes schreef:BigOne schreef:Thuis juist die oefeningen doen ? En belonen ? Misschien werkt het dan buiten ook , raar beest.
Ja thuis gaat het goed, dan eet ie het wel. Maar zodra ik hem ga uitlaten en dezelfde oefeningen vraag heeft ie nauwelijks interesse in iets lekkers, soms pakt ie het aan maar meestal niet.
fjordjes schreef:Ik woon in de natuur dus dat zijn voornamelijk de uitlaatplekken voor ons, maar het maakt weinig uit waar het is. Daar is ie net zo afgeleid. Op cursus hetzelfde.
nick_en_ik schreef:fjordjes schreef:Ik woon in de natuur dus dat zijn voornamelijk de uitlaatplekken voor ons, maar het maakt weinig uit waar het is. Daar is ie net zo afgeleid. Op cursus hetzelfde.
Waar raakt hij afgeleid door? Als je dat weet, dan kun je je hond voor zijn en zijn aandacht vragen voordat ie afgeleid raakt. Gewoon met je stem/een geluidje bijvoorbeeld, en als hij een reactie geeft, beloon je dat weer met je eigen enthousiasme; je stem en/of een aai.
Oftewel, je moet de focus van je hond weer op jou krijgen… zonder te veel extra prikkels van buitenaf, zoals eerder genoemd.
Zodra je hond het begrijpt kan je het gaan belonen met voedsel. Ik gok dat het anders te veel en te verwarrend kan zijn.
En in kleine stapjes werken, begin thuis, daarna op de oprit/directe omgeving en zodoende steeds verder weg van huis af. Reageert ie wel direct thuis op jou zonder voerbeloningen? Zo ja, mooi, dan kun je het direct vanuit daar oppakken. Zo nee, dan is dat een goed startpunt om te kijken hoe je wel zijn focus kan krijgen.
Hopelijk is dit een idee en anders kun je natuurlijk nog altijd de instructeur van de cursus benaderen, die kan meer zien dan wij vanachter een schermpje
Gaabje schreef:Ga je wel eens buiten 10 minuten ergens staan of zitten en niks doen? Sommige honden moeten eerst leren dat ze buiten ook kunnen ontspannen. Beginnen op een plek waar ze nog niet mega afgeleid zijn en dat opbouwen. Als je merkt dat hij niet meer zo afgeleid is kun je kijken of hij weer wat lekkers wil aannemen.
BigOne schreef:Thuis juist die oefeningen doen ? En belonen ? Misschien werkt het dan buiten ook , raar beest.
Femke_Tweety schreef:1 van de basisprincipes van training met beloning is dat je uitzoekt wat het te trainen individu als beloning ziet (en in welke situatie, verschil tussen buiten en binnen komt vaker voor!)
Dat kan voedsel zijn,
Maar bijvoorbeeld ook een beloning met enthousiast hoog stemmetje,
Een aanraking,
Even spelen etcetera etcetera.
En dan geldt ook nog dat wat de een als beloning ziet een ander bijna als straf kan ervaren (mijn vorige hond was knuffelhond. Maar als ik haar tijdens serieuze training aan wou raken was ze intens beledigd. We zijn aan t werk, niet aan t knuffelen. Dus daar werkte aanraking niet.
Mijn huidige ervaart een kriebel in zijn nek wél echt als beloning.
Dus kijk eens verder dan voer
Gebruikers op dit forum: dierenfan, MiVita, xoranlover en 15 bezoekers