Huiselijke honden opvang jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Huiselijke honden opvang jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 15:56

Ik heb al jaren een huiselijke hondenopvang, ook heb ik een uitlaatservice en laat de honden individueel uit. Daar is echt vraag naar omdat er best veel honden zijn die niet met een grote groep honden mee kunnen. Ik hoor heel vaak van baasjes dat er best wel een tekort is aan huiselijke adressen waar de hond niet de hele dag in de bench zit. Ik heb dat ooit met eigen ogen gezien en dat was best heftig, vanwege het blaffen waren de benches afgedekt met een kleed en als ze gingen blaffen dan ging dat kleed opzij en werd er flink gespoten met een plantenspuit.
Het logeren dat kan bij mij niet meer mits de hond al jaren komt en we elkaar goed kennen. Ik heb namelijk een hobby en dat is meestal in de weekenden. Ik zorg dan altijd dat er iemand thuis is, en de dagopvang is ook lekker druk en dan bedoel ik niet dat het huis vol is met honden. Heb jij ook een huiselijke opvang?

nikkel

Re: Huiselijke honden opvang jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:24

Hi, ik vang honden op sinds ik mijn baan verloor in 2005, ze zitten nooit in een bench. ik heb verschillende ruimten (keuken, gang, kantoor) waar ze rustig kunnen zitten, ook in de huiskamer. Hekje voor de trap voor de klauteraars. De meesten zijn ca 10 jaar. ik doe vakanties en dagopvang. Sinds enige jaren ben ik aan het afbouwen en neem geen nieuwelingen aan. Tip: laat de hond bij logeren een nacht proef draaien, dat voorkomt verrassingen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 21:35

Hier komen ze ook proefdraaien, 2 hondjes waren een keer een dag geweest ze konden niet met katten en ik heb katten. Ze keken er niet naar om, dus ik dacht dat zit wel goed. Nou ze hebben er 2 weken achter aan gehold dus dat nooit meer.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 00:50

Ik denk er over na om ook op hondjes te gaan passen. Ik heb de mogelijkheid om de gehele dag thuis te blijven bij oppas hondjes en ze zouden hier gewoon lekker mee kunnen draaien in het gezin (ik, ons hondje en mijn man).

Maar zit je hier niet mee aan regels gebonden? Als ik ga googelen dan moet ik een opleiding doen en mag ik niet zomaar overal een opvang beginnen.. Hoe doen jullie dit?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 05:56

In het zwart denk ik :')

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:25

Stipje. Ik run een dagopvang. Legaal. Dus met UBN nummer en juiste papieren. Er gelden zeker regels voor het bedrijfsmatig opvangen van honden. Ook in je eigen huis en gezin.

Benches zijn bedrijfsmatig niet toegestaan. Ik ben nu druk met werk maar wil later wel wat toelichten als er vraag naar is.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:16

Flux schreef:
Stipje. Ik run een dagopvang. Legaal. Dus met UBN nummer en juiste papieren. Er gelden zeker regels voor het bedrijfsmatig opvangen van honden. Ook in je eigen huis en gezin.

Benches zijn bedrijfsmatig niet toegestaan. Ik ben nu druk met werk maar wil later wel wat toelichten als er vraag naar is.

Ik zou het ontzettend waarderen als je hier meer over zou willen vertellen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:21

Ik vind dat het te weinig verdient helaas. Anders zou ik dit graag doen in plaats van mijn werk. Ik vind meer dan 1 hond eigenlijk te veel in m’n huisje namelijk. :j

Heb het wel een tijdje gedaan naast m’n studie. En doe het soms nog incidenteel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:35

Wij zouden heel erg graag een hond willen ( het liefst eigenlijk 2 samen). Maar voor gemiddeld 4 dagen in de werkweek zouden we overdag oppas nodig hebben.
En omdat dat dat niet in de buurt zit houdt dat ons tegen om nu honden te nemen.
Als we over een paar jaar allebei een dag minder kunnen werken, met een thuiswerk dag daar bij dan gaat het ineens een stuk beter mogelijk worden.

Maar het niet beschikbaar zijn van prettige honden oppas in de buurt is nu dus de rem...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:42

Ik heb geen opvang, maar mis soms wel eens een fijne vakantieopvang in huiselijke sfeer waar mijn vier honden naar toe zouden kunnen. Ik heb van alles wat en dat is vaak het probleem bij reguliere pensions. En samen kunnen ze nooit ergens, ook jammer.

@marlinderooz, misschien kun je vakantieoppas aan huis werk doen in de zomer? Ik denk dat er best veel vraag zal zijn naar iemand die bij je thuis komt oppassen in de zomermaanden en dat het ook best leuk kan verdienen, zekers met meerdere honden op een adres.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:53

Ik lees ook mee. We passen bij ons thuis op, maar 1 hond per keer( tenzij de eigenaar er meer heeft dan mag twee of meer wel, dus v zelfde eigenaar)
Het lastige is dat er ook heel vraag is naar dagopvang, bijv elke woensdag, maar dat dat v mij niet handig is want dan kan ik geen vakantie opvang doen. Doordat die woensdag al vol is kan de hele week niet zeg maar
Dus doe ik geen vaste dag opvang, alleen vakantie, mensen mogen vragen v een dagje maar als er een hond is kan t niet
Ik vind vakantie opvang ook leuker, dan is de hond er een hele week bijvoorbeeld en dan wen je ook aan elkaar, erg gezellig!
Heb ook vaak honden die niet in een pension kunnen bijv vanwege niet met andere honden overweg kunnen

Maar levert niet super veel op idd. Dan kan misschien dag opvang waarbij ik juist wel meerdere neem beter.
Lastig dilemma

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:48

Symke schreef:
Ik lees ook mee. We passen bij ons thuis op, maar 1 hond per keer( tenzij de eigenaar er meer heeft dan mag twee of meer wel, dus v zelfde eigenaar)
Het lastige is dat er ook heel vraag is naar dagopvang, bijv elke woensdag, maar dat dat v mij niet handig is want dan kan ik geen vakantie opvang doen. Doordat die woensdag al vol is kan de hele week niet zeg maar
Dus doe ik geen vaste dag opvang, alleen vakantie, mensen mogen vragen v een dagje maar als er een hond is kan t niet
Ik vind vakantie opvang ook leuker, dan is de hond er een hele week bijvoorbeeld en dan wen je ook aan elkaar, erg gezellig!
Heb ook vaak honden die niet in een pension kunnen bijv vanwege niet met andere honden overweg kunnen

Maar levert niet super veel op idd. Dan kan misschien dag opvang waarbij ik juist wel meerdere neem beter.
Lastig dilemma

Maar welk tarief vraag je dan per hond per dag?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 16:09

Er zijn adressen die vragen 50 euro voor 24 uur, dan verwacht je echt een 5 sterrenopvang. De prijzen verschillen echt heel erg, zo zijn er ook maar een paar die een puppie aan nemen. Hier komen ze van pup tot hoogbejaard, maar ook suikerziekte, epilepsie, doof en blind enz die komen ook. Er zijn er dus ook die medicijnen nodig hebben, en dan is het echt heel moeilijk om een oppas te vinden dat hoor ik dan van die baasjes.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:07

Wispeltuur schreef:
Flux schreef:

Ik zou het ontzettend waarderen als je hier meer over zou willen vertellen!

Zeker! Als er specifieke vragen zijn hoor ik dat ook graag.

Anyway aan het bedrijfsmatig (dus voor een vergoeding) opvangen van honden zitten best wat regels tegenwoordig. In Nederland geldt dat als in 12 maanden tijd meer dan 20 honden opvangt je gezien wordt als bedrijfsmatige opvang. Een bedrijfsmatige opvang moet een locatieregistratie krijgen via het RVO, je krijgt dan een uniek UBN nummer. Aan die locatie zit een beheerder gebonden, deze beheerder moet in bezit zijn van een Bewijs van Vakbekwaamheid. Op de website van de RVO kan je nog meer indicaties vinden om uit te zoeken of jouw situatie bedrijfsmatig is of hobby.

Als bedrijf heb je een KvK nummer en draag je dus ook belasting af.

Er zijn regels voor het bedrijfsmatig houden van honden qua verzorging en huisvesting. Zo moet onder andere een grote hond dat binnen gehouden wordt minimaal een oppervlak van 3m2 hebben met een minimale hoogte van 1.80m. Benches zijn dus verboden. Honden moeten minimaal 2 uur per dag uit die ruimte kunnen. In een huiselijke setting is dat doorgaans geen issue. Ook moet je administratie op orde zijn en dien je aan te kunnen tonen dat alle honden op jouw terrein up to date zijn met de vaccinaties.

Wij hebben hebben maximaal 25 honden per dag op ons terrein. Hier wonen wij niet dus het is echt een externe locatie waar het bedrijf gevestigd is. We doen dagopvang met een vast klantenbestand. Dat betekent dat er alleen hondjes komen spelen die elke week weer komen. Zo kunnen we een relatief stabiele roedel samenstellen waarbij honden elkaar kunnen leren kennen en we de risico's zo laag mogelijk kunnen houden. We runnen de bende met zn tweeën en hebben beide een achtergrond in de dieren. Het is geen vetpot en het zijn lange dagen, maar o zo leuk! We zijn geopend van 7 - 18u op alleen doordeweekse dagen.

Ik hoor heel vaak van mensen die op honden passen "erbij" doen en dan denken dat ze hobbymatig bezig zijn. Veel te vaak blijken die dan eigenlijk in de categorie bedrijfsmatig te zitten en voldoen dan toch niet aan de wet- en regelgeving. De boetes van de inspectiedienst dieren zijn niet mis. Kijk goed op RVO.nl in welke categorie jij hoort!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:20

Ik ben op zoek naar huiselijke opvang, mag ik meezen?
Ons hondje is een echte gezelschapshond en zou heel ongelukkig worden in een pension.
Tot nu toe is hij altijd mee geweest op vakantie maar willen ook de mogelijkheid hebben om eens zonder hem op vakantie te gaan. Voorwaarde is wel dat we een fijne plek voor hem hebben.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:51

Stipje
Ik werk in een hondenhotel op zzp basis. Met huiskamers en met kennels.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:14

marleen_usar schreef:
Er zijn adressen die vragen 50 euro voor 24 uur, dan verwacht je echt een 5 sterrenopvang. De prijzen verschillen echt heel erg, zo zijn er ook maar een paar die een puppie aan nemen. Hier komen ze van pup tot hoogbejaard, maar ook suikerziekte, epilepsie, doof en blind enz die komen ook. Er zijn er dus ook die medicijnen nodig hebben, en dan is het echt heel moeilijk om een oppas te vinden dat hoor ik dan van die baasjes.

Dat vind ik echt veel te duur idd. Dat betaal je bij een pension met huiskamers nog niet eens. Ik heb een hele lieve reu, maar die kan niet met vreemde honden, dat is altijd een dingetje. Vroeger kon ik nog wel eens een prive huiskamer met privetuin huren in een pension, zodat mijn roedeltje samen was. Maar tegenwoordig zeggen ze dat ze in een huiskamer ook prima ruim 10 honden kwijt kunnen, dus dan pies je weer buiten de pot zeg maar.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:27

Dat soort honden komen vaak bij ons idd :j
Geen vreemde honden, hele dag iemand thuis , eventueel kan uitlaten en spelen op prive terrein als nodig is

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:30

Symke schreef:
Dat soort honden komen vaak bij ons idd :j
Geen vreemde honden, hele dag iemand thuis , eventueel kan uitlaten en spelen op prive terrein als nodig is

Ik heb 4 honden, die prima gaan samen en rustig zijn in huis. Alleen buiten en met andere honden is voor de reu een probleem. Hele dag thuis zijn, is niet nodig. Vandaar dat ik een privekamer en privetuin op pension ook altijd een geweldige oplossing vond. Maar ze persen liever 10 honden in een kamer.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:30

@Flux: Jij beaamd inderdaad een beetje wat ik ook al gevonden had. Weet jij toevallig hoe het zit qua locatie? Ik zou het graag kleinschalig houden met 2, max 3 honden op een dag en gewoon in huis in een flatgebouw met tuin. Maar ik kan nergens vinden of dit mag van de wet en regelgeving.. In het buitengebied mag het wel maar daar woon ik helaas niet.

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:42

marleen_usar schreef:
\

Belachelijk hoge prijzen vindt ik dat! Bij ons mogen honden komen wanneer ze 6 maanden aaneengesloten bij een eigenaar zijn. Vanaf 6 maand tot ook hoogbejaard. Voorwaarde is wel dat de honden goed in de groep functioneren, we hebben de ruimte ook niet voor prive velden of huiskamers. En medicatie is geen enkel probleem. Verplicht zelfs als we zien dat een hond ongemakken vertoont. Je ziet het nog wel eens dat een oudere hond stram loopt van de artrose, die hond moet gewoon ondersteuning krijgen in de vorm van medicatie anders is het einde opvang.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:09

Ik doe zeer, zéér kleinschalig oppaswerk.
Momenteel 1 oppashond die bij mij thuis komt, zowel op werkdagen als weekenden en vakanties afhankelijk vh rooster en de sociale plannen vd eigenaar.
En 1-2 honden van familie, die komen logeren wanneer de baasjes op vakantie zijn.
En dat is meer dan genoeg, wanneer mijn familie 1 hond bij mij brengt kan de oppashond gewoon komen, brengen ze er 2 dan hou ik het op maximaal een dagdeel voor de oppashond.
Ook ivm uitlaten en het niet alleen thuis kunnen zijn vd oppashond.
Eigenaar heeft nog wat achtervang voor die situaties dus als ik het ruim vantevoren aangeef is dat ook geregeld.

Medische dingen zijn geen probleem hier trouwens.
De oppashond heeft achterhandverlamming gehad, kon wel omtlasten maar had moeite met urine ophouden en moest elke 1,5-2 uur even voor de deur uit om te plassen en had dan de luier regelmatig vol.
In die situatie heb ik hem alleen een tijdje niet 's nachts opgevangen, dat was voor mij niet haalbaar.
En één vd familiehonden is stokoud en behoorlijk dement, vergeet dat hij gedronken heeft, gaat dus geregeld opnieuw drinken en tilt vervolgens zijn poot op in huis. :+
Ook die heeft een luier om binnenshuis welke afgaat bij de uitlaatrondjes en krijgt bij binnenkomst een nieuwe om.
Niet mijn keuze, maar het is niet mijn hond en hij komt alleen als het echt niet anders kan. :)

Ik ben geen professional oid,doe dit oppassen vnl om mijn eigen honden een buiten de roedel vriendje te geven en hij draait volledig mee in het ritme hier.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:38

Ik pas ook af en toe op, alleen op niet verharende honden :D wil er niet te veel aan vast zitten maar de baasjes kunnen een bericht sturen en dan kunnen we kijken of het wel of niet uit komt. Ik pas dus bijvoorbeeld niet een standaard dag elke week op.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:47

@wispeltuur of dat wel of niet mag hangt waarschijnlijk eerder af van je gemeente. Onze gemeente heeft bv een plek op het industrie aangewezen voor activiteiten met honden. De hondenscholen zitten hier allemaal ook bv. Het UBN nummer mag gewoon aan een woonadres gekoppeld worden. Voor zo kleinschalig denk ik niet dat je zo snel in de problemen komt trouwens tenzij je heel veel overlast veroorzaakt. Maar een belletje met het RVO zou je kunnen helpen, al weet ik uit ervaring dat ze daar ook niet echt op de hoogte zijn van alle regels omtrent hondenopvang :+