Schoenen voor hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lifeofmarit

Schoenen voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-24 09:39

Hej allemaal!

Wij hebben 2 honden, 1 portugese straathond en 1 laika x björnhund. De laika mix gebruiken we voor het jagen hier in het bos! Veel onregelmatig terrein (denk aan bosgrond, moeras, rotsen, stenen, struiken enz).

Vorige week zondag tijdens het oefenen kwam ze hinkend terug. 1 teen aan de buitenkant stond hoger en in een andere hoek. Video consult gehad met de DA en de dag erna fotos laten maken. Conclusie was uit de kom en er was een klein haar scheurtje te zien maar verder niks ernstig. Teentje is gezet en nu heeft ze 3 weken rust.

Nu dacht ik of het misschien handig is als we haar een schoentje om doen tijdens de jacht. Puur voor wat extra ondersteuning van haar tenen, desnoods alleen om het geblesseerde pootje.

Ik ben totaal niet thuis in schoenen voor honden, en zie door de bomen het bos niet meer (pun intended).
Is het ook een goed idee om schoentjes om te doen in het bos? (Omgeving Värmland, Zweden) of is het beter op blote voeten?

Alvast bedankt voor de input!

Femke_Tweety

Re: Schoenen voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:39

Risico is hittemanagement.

Dat vergeten mensen vaak,
Dat een deel van afkoeling gaat via tong, hijgen,
En poten.

Relatief weinig (tot niets) via de rest van het lijf (zoals bijvoorbeeld bij paarden en mensen wel, door zweten)

Dat betekent dat àls je voor schoenen kiest, zeker in fysiek intense situaties,

Je extreem alert moet zijn op oververhitting.

Zelf zou ik er niet voor kiezen.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:24

Hier ook een jachthond, maar ik zou geen schoentjes aanraden tijdens de jacht. Het is een ander verhaal als hij dagelijks zijn voetzooltjes kapot loopt. Maar dat is bij jullie niet het geval.
Onze hond draagt alleen sokjes als hij lang in de sneeuw moet lopen. En met sokjes kan hij nog steeds zijn voet vrij bewegen, dit is met een hondenschoen met harde zool niet altijd zo.

Mocht je echt op zoek zijn naar wat extra bescherming, dan zou ik non stop booties aan kunnen aanraden. Je hebt ze met verschillende diktes en voor verschillende weersomstandigheden. Deze zullen niet beschermen tegen een gebroken teen. Wel voor het beschermen van voetzooltjes.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:31

Het nadeel van schoentjes met zool is dat ze veel minder feedback krijgen van de ondergrond, dus juist sneller zullen verstappen. Je verstoort als het ware hun natuurlijke proprioceptie. Ook moet het voetbed voldoende breed zijn dat de tenen optimaal kunnen spreiden, maar heb je dan nog de steun die je zoekt.
Wij hebben ervaring met een teenbreuk, na de periode gips en rust hebben we ook een poosje een ondersteunend schoentje aan gedaan, maar die zat vaker gedraaid of scheef tijdens het wandelen dan goed. Smaller zou zijn bewegingen te veel beperken.

Wel goede ervaring met booties van Non Stop, maar die doe ik eigenlijk alleen aan met extreme warme oppervlakten, scherpe stenen of met pekel gestrooide wegen/paden. En dan zo kort mogelijk.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:45

Kijk nog iemand in Zweden leuk! Ik zou ze niet aanlaten tijdens de jacht, maar dat is persoonlijk :) ik zou kijken naar schoenen die ze gebruiken in de sledesport.

ik ben op het moment zelf aan het kijken naar deze, voor mijn hond die een wondje heeft aan haar pad, de meeste vallen zo snel af ook dus hoop dat dit werkt

https://www.vetsstore.se/product/dragra ... gKV8PD_BwE

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy RIP 17/04/2011 24/05/2024 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:34

Mijn herder dame draagt nog wel eens schoenen (en sokken) van Ruffwear. Ze is niet zo gewend aan veel harde wandelpaden en op vakantie wandelen en hiken we best veel over veel verschillende ondergronden die we in ons kikkerlandje niet hebben, waaronder split en hardere ondergronden.
Omdat dat gaat irriteren aan haar zolen doe ik vaak bij langere wandelingen schoenen aan. Maar daar mee heb ik wel opgebouwd om een beetje eelt te kunnen kweken zodat ze de schoenen aan kan, die dingen hebben namelijk heel andere drukplekken.

Tevens hou ik haar goed in de gaten qua tempratuur want oververhitting is best een ding. Daarom heb ik ook het liefste alleen voor schoenen aan want dan kunnen ze achter nog wat warmte kwijt terwijl de voeten die de meeste gewicht dragen en het snelste stuk zijn wel bescherming hebben.
Wat wel nadelig is, is dat schoenen en vocht erg slecht samen gaan. Dan krijgt ze echt schuurplekken. En op grote gladde delen heeft ze beduidend meer grip zonder schoenen dan met. Dus denk aan grote keien en sneeuw/ijs. Die omstandigheden en verminderde grip moeten ze ook echt aan wennen.
Soms moet je ze bijna wel gebruiken als je een hond hebt die gevoelige voeten heeft maar wel veel buiten loopt. Maar er zijn ook veel situaties waar ik ze liever uit laat als het even kan. Denk dat door terrein heen ploeteren zoals de Zweedse natuur mijn voorkeur zou hebben zonder schoenen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:05

Je kunt er ook aan denken om voeten extra te ondersteunen dmv paw wax na wandelen + eventueel een supplement inzetten ter ondersteuning. Fastdog heeft bv het FastFeet supplement, wat pootjes/zooltjes/nagels ondersteunt (krijg je oa bij runwithpride.nl) dmv specifieke ingrediënten zoals onder andere vitamine E.

En verder zou ik van schoentjes met zool idd weg blijven, wat al vaker is aangekaart. Niet bevorderlijk voor de poten en algeheel lichaamsgebruik van je hond op de lange termijn.

Als je iets wilt gebruiken voor wat voor reden dan ook, altijd voor een goed merk gaan welke booties heeft, zonder zool < ik snap echt niet dat schoentjes met zool nog gemaakt, verkocht en gepromoot worden want ze kunnen echt schadelijk zijn bij veel gebruik. En bij booties dus ook goed kijken naar welk materiaal; voor welk doeleinde het specifiek is. want voor sneeuw ondergrond heb je qua materiaal andere booties nodig als voor warm asfalt, scherpe ondergronden, etc.

Wij hebben van Non-Stop ondertussen verschillende soorten Booties liggen, alsook eentje van een ander merk; VIP dogwear, die ik inzet verschillende situaties. Ik heb er die ik gebruik op paden met echt veel kleine/scherpe steentjes of op van die ijzeren bruggen/trappen e.d. omdat onze hond idd zooltjes heeft die wat gevoeliger kunnen worden als we veel van dat soort ondergronden hebben (ik heb die dus altijd standaard mee op vakantie en met wandelingen in specifieke plekken zitten ze in de wandel rugzak zodat ik ze altijd tijdelijk kan inzetten wanneer nodig omdat je nooit weet wat je tegen kunt komen in buiten gebied, zeker in andere landen ook). Gewone natuur paden heeft ze niks om verder, ook met hoogteverschil lopen niet zoals hier in Zuid-Limburg tenzij we dus zo’n stenen pad tegenkomen of ijzeren brugjes/trappen etc. Ik zet het dus echt alleen maar in voor specifieke situaties waar mijn hond specifiek voordeel bij heeft, tijdelijk. Ook voor de sneeuw heb ik nu andere gekocht omdat ze met haar lange haren aan poten ook rond vriespunt dan snel ijsvorming krijgt waar ze last van krijgt, dus daar ga ik de specifieke sneeuw booties dan voor gebruiken om uit te helpen. Ook kunnen sommige booties tijdelijk in de zomer met hete dagen wel prettig zijn om op warm asfalt te gebruiken, dat soort dingen - niet dat wij gaan wandelen met zulke hoge temperaturen maar soms moeten ze wel in ieder geval even behoeftes doen bv. en hier is veel stoep dus dan is zoiets wel prettig tot aan het gras. En voor bv mensen die actief canicross uitoefenen met de honden of voor de step etc en daar ook asfalt paden meenemen, zou ik booties ook inzetten bv.

Ik heb ze ook nooit zo lang om dat dit qua temperatuur/oververhitting een probleem zal zijn. En zoals gezegd, heb je verschillende soorten booties, voor verschillende doeleindes en dus ook verschillende materialen. Hier dus ook altijd even goed naar kijken zodat je het juiste materiaal gebruikt. Maar imo alleen inzetten voor echt specifieke doeleindes en idd niet standaard voor langere periodes. Met een jacht training zou ik ze dus ook niet perse standaard inzetten tenzij je op plekken bent waar een specifieke ondergrond aanwezig is waar ze last van kunnen krijgen zoals scherpe steentjes etc en dan dus goed kijken wat je qua bootie specifiek nodig zou kunnen hebben.

Ik vind booties an zich wel fantastisch, want ze kunnen je hond echt ontzien en dingen voorkomen, helpen etc, maar het moet idd wel met beleid gebruikt worden. :j Wij hebben het bv ook gebruikt na een teen amputatie bv, waar de poot dan beter mee beschermd was tegen vuil van buiten. Dat was toen we weer gingen opbouwen met wandelen en nog niet alles 100% geheeld was dan ook een uitkomst. En met booties kunnen ze in principe gewoon op een juiste manier hun poten gebruiken en ondergrond nog steeds voelen, wat met een zool/schoentje dus niet kan, dus je kunt dat in die zin wel een stuk makkelijker veilig gebruiken.

“She thought a lot about forward movement these days— and standing still. Sometimes, even if you were peddling for all you were worth, it was hard to tell if you were getting anywhere. But every day she told herself she was making this work. She would makes this work. She kept her dreams small, so they were reachable.” — Mary e. Pearson

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-24 10:26

Thanks voor alle input! Zeer gewaardeerd!

Het was puur om te kijken of ze evt wat extra ondersteuning zou kunnen krijgen voor haar teentje. Zoals wij bv een vinger tapen bij een blessure. Maar zoals ik het lees is het beter haar blootvoets te laten gaan (ben ik zelf ook meer fan van, zeker in dit terrein).

@karmaChansy wat leuk!! Welke omgeving zit jij?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:13

cursebreaker schreef:
Ook voor de sneeuw heb ik nu andere gekocht omdat ze met haar lange haren aan poten ook rond vriespunt dan snel ijsvorming krijgt waar ze last van krijgt, dus daar ga ik de specifieke sneeuw booties dan voor gebruiken om uit te helpen.

Welke heb je voor sneeuw? Ik zie de bui hier namelijk ook een beetje hangen met mijn Poedel kruising.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:29

Miepmiept schreef:
cursebreaker schreef:
Ook voor de sneeuw heb ik nu andere gekocht omdat ze met haar lange haren aan poten ook rond vriespunt dan snel ijsvorming krijgt waar ze last van krijgt, dus daar ga ik de specifieke sneeuw booties dan voor gebruiken om uit te helpen.

Welke heb je voor sneeuw? Ik zie de bui hier namelijk ook een beetje hangen met mijn Poedel kruising.

Ik heb deze, een hoog model zodat het ook minder snel af zou zakken met hogere sneeuw. Al blijven de lage booties ook wel altijd zitten over t algemeen maar nu ze een hoge variant hebben lijkt me dat veel fijner

https://www.nonstopdogwear.com/en/produ ... otie-high/

Bij ons is sneeuw an zich normaal geen probleem wanneer het qua temp gewoon boven 0 is. Maar afgelopen winter zijn we veel gaan wandelen rond vriespunt of eronder met als gevolg dat de sneeuw wat idd rond de poten gaat zitten ijs word en daar had ze idd echt last van met lopen want ging tussen de tenen zitten enz ook dus kon telkens pulken. Ik wil de tenen enz wel nog beter gaan scheren dan tegen die tijd maar alle haren krijg ik tussen de tenen gewoon niet weg dus dan zijn die booties idd ideaal.

“She thought a lot about forward movement these days— and standing still. Sometimes, even if you were peddling for all you were worth, it was hard to tell if you were getting anywhere. But every day she told herself she was making this work. She would makes this work. She kept her dreams small, so they were reachable.” — Mary e. Pearson

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:56

Thnx, iets hoger lijkt me idd ook fijner gezien de beharing op zijn poten.

Veel sneeuwt het niet meer, maar dan kunnen ze een hondenleven lang mee.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:08

Miepmiept schreef:

Ja idd, deze dingen kunnen prima een hondenleven lang mee. Ik vind ze ook nog best betaalbaar voor zo’n hele set en NS heeft altijd wel echt top spul :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:21

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:42

cursebreaker schreef:
Miepmiept schreef:

Ja idd, deze dingen kunnen prima een hondenleven lang mee. Ik vind ze ook nog best betaalbaar voor zo’n hele set en NS heeft altijd wel echt top spul :j

Zijn ze ook waterdicht?
Mijn Mechelaar loopt graag op de stoep/ fietspaden tijdens ons rondje, maar heeft in de winter last van het zout.
Als ze niet waterdicht zijn trekt het strooizout erin denk ik en hebben ze geen nut.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:50

Voor asfalt en strooizout zou ik voor deze gaan, in het geval van Non-Stop:
Deze zijn sowieso aan te raden wanneer je je hond op asfalt laat lopen langere stukken, maar idd zeker met strooizout of wanneer de temperaturen alweer wat omhoog gaan in voorjaar/zomer.
https://www.nonstopdogwear.com/en/produ ... or-bootie/

Ze zijn ook in een hogere variant te krijgen nog:
https://www.nonstopdogwear.com/en/produ ... otie-high/

En zolang er idd geen water of iets dergelijks van bovenaf in loopt, zijn ze waterdicht.
Wij gebruiken dit model al jaren voor oa idd heet asfalt, strooizout, grindpaden, ijzeren bruggen/trappen, na de teen amputatie, dat soort dingen < heel breed inzetbaar is deze met hoge bescherming.

Die anderen wat ik hierboven linkte in het topic, voor sneeuw, zijn echt specifiek voor sneeuw/ijs dus wanneer je echt sneeuw wandelingen zou gaan maken. Of deze waterdicht zijn durf ik niet zeker te zeggen. Ze zijn qua materiaal anders/dunner als die protector bootie bv. en zitten ook maar op een 2 in de schaal van ‘protection’ dus die zou ik persoonlijk niet op asfalt e.d. gebruiken. Ik denk dat ze dan snel kapot gaan sowieso, door slijtage - dat is met de protector bootie bv niet zo snel het geval omdat die echt ontwikkeld zijn voor pittigere ondergronden, strooizout e.d.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:00

Ik kom hier ook even binnenvallen. Mijn jachthond heeft haar zool kapot en zit nu in herstel. Om het verband droog te houden heeft ze een medical pet boot tijdens het uitlaten maar dit gaf me het idee om tijdens de jacht misschien ook te kijken naar schoenen.

Ze is inmiddels 4 jaar, nooit schoenen gedragen en tijdens trainen ook niet ontzien in de ondergrond maar bramen, distels en brandnetels blijven lastig. Bij de decathlon heb ik een mooie ergonomische en ademende set gezien: https://www.decathlon.be/nl/p/mp/i-dog/ ... f277e32866

Zijn er nog andere suggesties?

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:09

Schuur_ schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen. Mijn jachthond heeft haar zool kapot en zit nu in herstel. Om het verband droog te houden heeft ze een medical pet boot tijdens het uitlaten maar dit gaf me het idee om tijdens de jacht misschien ook te kijken naar schoenen.

Ze is inmiddels 4 jaar, nooit schoenen gedragen en tijdens trainen ook niet ontzien in de ondergrond maar bramen, distels en brandnetels blijven lastig. Bij de decathlon heb ik een mooie ergonomische en ademende set gezien: https://www.decathlon.be/nl/p/mp/i-dog/ ... f277e32866

Zijn er nog andere suggesties?

edit.

Ik denk als je naar de conclusie van dit topic kijkt met wat de meesten zeggen, en dat door hebt gelezen, dat je sowieso het beste kunt kijken voor booties en geen schoentjes met (rubberen) zool, waardoor schoentjes zoals die van Decathlon imo af zouden vallen. De decathlon schoentjes zou ik persoonlijk nooit inzetten, ook al verkopen ze het mooi met een ‘ergonomisch’ praatje eromheen - ik denk dat er geen makers achter zitten wie echt verstand hebben van honden anatomie en het gebruik van hun lichaam en het teveel vergelijken met mensen voeten (al is daar ook al discussie over met hoe goed zolen zijn voor mensen bv, daar zijn ook steeds meer aanhangers voor alternatieve schoenen ed). Ik zou dus kijken naar merken welke zich al focussen sowieso op honden en ook op de actieve hond. Schoentjes met zool zijn op lang termijn/met meer gebruik, altijd een nadeel voor een hond. Ze ontnemen de hond het natuurlijk gebruik van hun poten en dit kan dus invloed gaan hebben op stand/bouw van de hond, manier van lopen en blessures gaan opleveren.

Schoentjes zoals de Protector Bootie van NS zijn dan beter geschikt - of andere alternatieve merken met vergelijkbare booties. Deze zijn speciaal ontworpen ook voor scherpe ondergronden e.d. dus met bv die protector bootie zijn de poten zeker weten goed beschermd ook, daar is geen zool voor nodig. Rundog.nl of runwithpride.nl bieden meerdere merken en modellen booties aan, allemaal voor verschillende gebruiksdoeleinden. *zijn qua prijs ook nog eens voordeliger tov Decathlon (de NS krijg je bv voor 31e per set van 4) en dus zeker weten beter qua gebruik voor je hond’s lichaam.

Er zijn ondertussen al vaak soortgelijke topics voorbij gekomen op Bokt, maar de conclusie is eigenlijk altijd hetzelfde; blijf beter weg van schoentjes met zool, hoe mooi een verkoop/marketing pagina van een product nog kan zijn - ik ben normaal fan van Decathlon hoor, begrijp me niet verkeerd en zeker voor schoeisel voor mensen weten ze echt wat ze doen maar ik vind wat ze voor de hond ontwikkeld hebben hier echt niet optimaal. Als je buiten bokt om ook navraag zou doen bij bedrijven als rundog en run with pride welke onafhankelijk zijn, zullen ze je ook absoluut aanraden om voor Booties te kiezen - zeker als je het structureler/vaker zou in willen zetten :j

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:52

Ik heb schrik dat de zachte booties niet voldoende bescherming bieden tegen bramen en distels. Die gaan nl ook los door mijn broek. Maar volgens jou zou dat wel moeten gaan? Ik heb ze het liefste barefoot rennen omdat je nooit de hele breedte van een poot kan opmeten in volle galop. Ik ga verder kijken naar booties (zakjes :)) )

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:58

Daarom is idd de juiste bootie kiezen wel belangrijk idd. Omdat er verschillende materialen worden gebruikt voor verschillende doeleinden. Die protector bootie van NonStop is bv zeker geschikt voor bramen e.d. maar er zijn ook booties van ander materiaal waarbij iets als bramen wel er doorheen gaat - zoals de snow booties welke ik heb liggen van ook NonStop, deze zijn weer anders als de protector booties en zet je dus ook anders in. Merken als NonStop, of andere alternatieve merken zoals VIP dogwear oa, houden rekening ermee dat een hondenpoot breder word tijdens gebruik en je kunt dus gewoon opmeten zoals zij aangeven dat nodig is; de breedte van de poten meten en met het maken van dit soort booties word er bij elke maat rekening gehouden dat ze genoeg ruimte hebben tijdens gebruik, ook met galop. Dit soort merken en booties worden veel gebruikt door honden die echt langere tijd ook actief zijn outdoor, denk aan canicross, bike- step jöring, hiken op oneven/scherpe ondergronden e.d. en zijn daar speciaal voor gemaakt allemaal. Dit soort merken en booties zijn ook gewoon al bewezen goed ook en getest door professionals, maar worden door de fabrikanten zelf ook gewoon al goed ontwikkeld omdat ze weten waar ze mee dealen en waar ze het voor maken :j

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:20

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:43

Schuur_ schreef:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Graag gedaan, ben benieuwd wat en of het allemaal gaat bevallen tzt wat je gaat gebruiken :j

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie