Mijn partner en ik wonen sinds een halfjaar samen en zijn rustig aan het nadenken over een hond. Er zijn echter zoveel rassen, en we zien door de bomen het bos niet meer.
Even wat zaken op een rijtje:
- We werken beiden fulltime, allebei 3 dagen in de week vanuit huis. In principe is er dus nooit een dag niemand thuis.
- Mochten we op vakantie gaan en de hond kan niet mee, kunnen in mijn schoonfamilie meerdere mensen bij hen of bij ons op de hond passen.
- We wonen in een rijtjeshuis, dus geen megatuin, maar ook niet niks. En wel buren om rekening mee te houden.
- We hebben genoeg financiële ruimte.
- Mijn partner heeft als kind een gezinshond gehad, ik heb zelf geen hondenervaring. Ik zou dus zeggen dat we niet helemaal zonder ervaring zijn, maar ook niet ervaren. Een makkelijk opvoedbare hond zou wel de voorkeur hebben.
- We zijn redelijk actieve wandelaars, maar ook weer niet dagelijks. Liever geen hond die dagelijks veel uitdaging nodig heeft en energie kwijt moet.
- Liever ook een hond die wel een paar uur prima alleen kan zijn als dit nodig is, en niet te eenkennig is naar andere mensen.
- We hebben geen andere huisdieren of kinderen om rekening mee te houden.
- Ik heb een voorkeur voor een wat kleiner hondje, hoeft geen chihuahua te zijn, maar ongeveer tot een centimeter of 40.
Na een beetje googelen kwamen we bijvoorbeeld uit op een Markiesje. Alleen heeft dat ras een enorme wachtlijst, dus dat zien we niet zo zitten. Honden die we ook mooi vinden zijn bijvoorbeeld Kooikerhondjes, maar die lijken me weer wat veel energie hebben. Of Heidewachtels, maar die zijn weer wat groot.
Kortom, veel mitsen en maren, en uiteindelijk gaat het natuurlijk om de hond zelf en staren we ons niet blind op een ras. Maar we willen wel graag een ras dat in onse situatie past natuurlijk. Pup of herplaatser zijn we ook nog niet over uit.
Dus na dit hele verhaal, wat zouden jullie zeggen wat leuk en goed is om te doen, zowel voor ons als voor de hond?