Hond weinig interesse in koek/snoep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Hond weinig interesse in koek/snoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 22:34

Ik heb een nu 8 maanden jonge hond, een Duitse dog reu. Uiteraard volg ik cursus met hem en oefen ik thuis ook regelmatig.
Alleen het probleem is dat koekjes/snoepjes hem weinig interesseren, zeg maar gerust niets. Als ik buiten huis oefen met hem dan wil die nauwelijks een snoepje of koekje aannemen en wordt oefenen heel erg lastig.
Wat ik al heb geprobeerd:
- frikandel
- leverworst
- kaas
- gedroogde kipfilet
- 'goedkope sterk ruikend' snoep
- minder Brok geven voordat de cursus begint zodat ie misschien honger heeft

Het werkt allemaal niet. Een speeltje als beloning boeit hem ook niks. Thuis vreet ie alles wat ik hem voor z'n neus houd maar buiten tijdens het uitlaten niet.

Wat kan ik nog doen?

BigOne

Re: Hond weinig interesse in koek/snoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:40

Thuis juist die oefeningen doen ? En belonen ? Misschien werkt het dan buiten ook , raar beest :D .

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 22:48

BigOne schreef:
Thuis juist die oefeningen doen ? En belonen ? Misschien werkt het dan buiten ook , raar beest :D .

Ja thuis gaat het goed, dan eet ie het wel. Maar zodra ik hem ga uitlaten en dezelfde oefeningen vraag heeft ie nauwelijks interesse in iets lekkers, soms pakt ie het aan maar meestal niet.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:49

Ik heb ook zo’n hond . Ook gewone brokken soms wel soms niet . Tenzij ik er sperziebonen door doe . Maar die krijgt hij maar 1 x in de week . Veel last van gehad op gehoorzaamheid cursus . Verder blijft hij wel goed op gewicht en isondertussen 7 jaar .

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:50

fjordjes schreef:
BigOne schreef:

Ja thuis gaat het goed, dan eet ie het wel. Maar zodra ik hem ga uitlaten en dezelfde oefeningen vraag heeft ie nauwelijks interesse in iets lekkers, soms pakt ie het aan maar meestal niet.

Dat klinkt alsof het (nog) te moeilijk is voor hem buiten. Misschien te veel prikkels of teveel spanning (positief of negatief) buiten. Pakt hij het in geen enkele omgeving aan? Niet op het winkelcentrum, maar ook niet in een rustig stuk natuur waar je al een half uur zit zonder dat er iemand langs is gekomen zeg maar?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:50

Mijn honden doen een moord voor de natuurlijke snacks van
https://www.hondinfocus.nl/

Ik gebruik met trainen vooral de vleesbites en trainers.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:54

Hhilde schreef:
Dat klinkt alsof het (nog) te moeilijk is voor hem buiten. Misschien te veel prikkels of teveel spanning (positief of negatief) buiten. Pakt hij het in geen enkele omgeving aan? Niet op het winkelcentrum, maar ook niet in een rustig stuk natuur waar je al een half uur zit zonder dat er iemand langs is gekomen zeg maar?

Mee eens. Klinkt alsof er te veel stress/opwinding is en hij daarom stopt met snoep aannemen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 22:57

Hhilde"
[quote="fjordjes schreef:
BigOne schreef:

Dat klinkt alsof het (nog) te moeilijk is voor hem buiten. Misschien te veel prikkels of teveel spanning (positief of negatief) buiten. Pakt hij het in geen enkele omgeving aan? Niet op het winkelcentrum, maar ook niet in een rustig stuk natuur waar je al een half uur zit zonder dat er iemand langs is gekomen zeg maar?[/quote]

Ik woon in de natuur dus dat zijn voornamelijk de uitlaatplekken voor ons, maar het maakt weinig uit waar het is. Daar is ie net zo afgeleid. Op cursus hetzelfde.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 23:17

Mijn hond ging wilt op kaas uit zo'n spuittube. Of katten snoepjes. Of bifi worstjes.

Maar is dit niet ideaal voor clickertraining? Heel goed in huis oefenen eerst voor je het buitenshuis gebruikt.
Misschien legt hij later wel de link klik = snoepje en dat hij dan wel iets aan wilt nemen?

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 00:20

Ik gebruikte altijd rookworst tijdens de training, hele kleine stukjes zodat het ook weinig kwaad kon als er niet gekauwd werd. Ik sneed de worst in plakjes en uit een plakje haalde ik 8 pizzapuntjes.
Ook heb ik een tijdje smac gegeven, dat werkte ook goed

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 01:10

fjordjes schreef:
Ik woon in de natuur dus dat zijn voornamelijk de uitlaatplekken voor ons, maar het maakt weinig uit waar het is. Daar is ie net zo afgeleid. Op cursus hetzelfde.

Waar raakt hij afgeleid door? Als je dat weet, dan kun je je hond voor zijn en zijn aandacht vragen voordat ie afgeleid raakt. Gewoon met je stem/een geluidje bijvoorbeeld, en als hij een reactie geeft, beloon je dat weer met je eigen enthousiasme; je stem en/of een aai.
Oftewel, je moet de focus van je hond weer op jou krijgen… zonder te veel extra prikkels van buitenaf, zoals eerder genoemd.
Zodra je hond het begrijpt kan je het gaan belonen met voedsel. Ik gok dat het anders te veel en te verwarrend kan zijn.

En in kleine stapjes werken, begin thuis, daarna op de oprit/directe omgeving en zodoende steeds verder weg van huis af. Reageert ie wel direct thuis op jou zonder voerbeloningen? Zo ja, mooi, dan kun je het direct vanuit daar oppakken. Zo nee, dan is dat een goed startpunt om te kijken hoe je wel zijn focus kan krijgen.
Hopelijk is dit een idee en anders kun je natuurlijk nog altijd de instructeur van de cursus benaderen, die kan meer zien dan wij vanachter een schermpje :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:09

Die van mij is precies hetzelfde :)) Ik kan buiten prima iets heel lekkers voeren, maar om de aandacht ergens vanaf te halen werkt totaal niet :+ Alles is interessanter dan eten, al is het maar een geurtje of een vogel op het veld. Ik heb er maar mee leren leven. Ze is inmiddels 12 en geeft nog steeds niks om snoep.
Bij die van mij zit het ook gewoon in het ras, dus is er ook niet of nauwelijks uit te trainen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 08:11

nick_en_ik schreef:
fjordjes schreef:

Waar raakt hij afgeleid door? Als je dat weet, dan kun je je hond voor zijn en zijn aandacht vragen voordat ie afgeleid raakt. Gewoon met je stem/een geluidje bijvoorbeeld, en als hij een reactie geeft, beloon je dat weer met je eigen enthousiasme; je stem en/of een aai.
Oftewel, je moet de focus van je hond weer op jou krijgen… zonder te veel extra prikkels van buitenaf, zoals eerder genoemd.
Zodra je hond het begrijpt kan je het gaan belonen met voedsel. Ik gok dat het anders te veel en te verwarrend kan zijn.

En in kleine stapjes werken, begin thuis, daarna op de oprit/directe omgeving en zodoende steeds verder weg van huis af. Reageert ie wel direct thuis op jou zonder voerbeloningen? Zo ja, mooi, dan kun je het direct vanuit daar oppakken. Zo nee, dan is dat een goed startpunt om te kijken hoe je wel zijn focus kan krijgen.
Hopelijk is dit een idee en anders kun je natuurlijk nog altijd de instructeur van de cursus benaderen, die kan meer zien dan wij vanachter een schermpje :D

Bijvoorbeeld een eend die op vliegt, in de verte een koe die loeit, een veekeersbord/wegbewijzering.
Thuis reageert hij meestal wel op mij maar niet altijd

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:24

Onze hond is net zo, is een kruising duitse dog :Y)
Maakt het trainen buiten heel lastig en zul je anders aan moeten pakken. Die van ons is reactief op alles wat beweegt. Als er verkeer aan komt moet hij zitten en we wachten net zolang tot hij ons aankijkt, pas dan verder lopen. Als er een haas ofzo voorbij rent en hij is daar helemaal :):) van dan loop ik de andere richting uit, dan paar keer heen en weer en dan is het weer oké.
Dus eigenlijk trainen zonder voer en weinig stem, die beide helpen toch niks bij hem.
Inmiddels is hij bijna 2 en gaat het allemaal wat makkelijker.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:26

Mijn eerste herplaatser (Belg)was toen 2,5 en anti-eten. Als die stress had at hij ook zomaar 3 dagen niets.
Van alles geprobeerd- uiteindelijk ging eten wel net een bakje creme fraiche erover- maar dat kun je slecht mee nemen.
Hij was met voer of snoep gewoon niet te paaien. Voor hem was prijzen en aaien de oplossing.
Nu sinds een jaar weer een herplaatser, ook Belg, wel toen 1 jaar en wat alledaagse leven betreft kende zij niets.
Thuis wel snoep maar buiten nada.
Ik was met haar op cursus , daar ook veel te veel prikkels. Dus in overleg de cursus afgebroken en haar wereld even eerst "iets" kleiner gemaakt.
Betekende : paar weken lang iedere keer het zelfde kleine rondje door de wijk en daar in de dus bekende omgeving oefenen.
Maar ook hier : zij is veel meer voor prijzen en aai.
Onze nr 3 dan een een zwarte Belg herplaatser die met 7 kwam... die is een wandelnde stofzuiger, die vreet echt alles... en daar heb ik het juist goed kunnen ombuigen naar prijzen en aai.

Lang verhaal kort : snoep is niet alles :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:29

Ga je wel eens buiten 10 minuten ergens staan of zitten en niks doen? Sommige honden moeten eerst leren dat ze buiten ook kunnen ontspannen. Beginnen op een plek waar ze nog niet mega afgeleid zijn en dat opbouwen. Als je merkt dat hij niet meer zo afgeleid is kun je kijken of hij weer wat lekkers wil aannemen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 09:31

Gaabje schreef:
Ga je wel eens buiten 10 minuten ergens staan of zitten en niks doen? Sommige honden moeten eerst leren dat ze buiten ook kunnen ontspannen. Beginnen op een plek waar ze nog niet mega afgeleid zijn en dat opbouwen. Als je merkt dat hij niet meer zo afgeleid is kun je kijken of hij weer wat lekkers wil aannemen.

Dat heb ik nog niet geprobeerd

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:34

1 van de basisprincipes van training met beloning is dat je uitzoekt wat het te trainen individu als beloning ziet (en in welke situatie, verschil tussen buiten en binnen komt vaker voor!)

Dat kan voedsel zijn,
Maar bijvoorbeeld ook een beloning met enthousiast hoog stemmetje,
Een aanraking,
Even spelen etcetera etcetera.

En dan geldt ook nog dat wat de een als beloning ziet een ander bijna als straf kan ervaren (mijn vorige hond was knuffelhond. Maar als ik haar tijdens serieuze training aan wou raken was ze intens beledigd. We zijn aan t werk, niet aan t knuffelen. Dus daar werkte aanraking niet.
Mijn huidige ervaart een kriebel in zijn nek wél echt als beloning.

Dus kijk eens verder dan voer ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:38

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:42

Wandel je wel eens in de roedel met meerdere honden? Dat kan heel nuttig zijn hem te laten inzien dat buiten 'leuk en ontspanning' is en wanneer de andere honden reageren op voedselbeloning is dat ook weer een trigger. Hij koppelt voedsel niet aan beloning/ontspanning op dit moment.
Ik heb ook veel van dit soort honden gehad, mijn huidige hond is hier ook vrij extreem in (Spaanse mastiff) en is niet te motiveren met wat dan ook. Knakworst deed het hier het beste, inmiddels heb ik het opgegeven en hebben we onze weg gevonden.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:44

Femke_Tweety schreef:
1 van de basisprincipes van training met beloning is dat je uitzoekt wat het te trainen individu als beloning ziet (en in welke situatie, verschil tussen buiten en binnen komt vaker voor!)

Dat kan voedsel zijn,
Maar bijvoorbeeld ook een beloning met enthousiast hoog stemmetje,
Een aanraking,
Even spelen etcetera etcetera.

En dan geldt ook nog dat wat de een als beloning ziet een ander bijna als straf kan ervaren (mijn vorige hond was knuffelhond. Maar als ik haar tijdens serieuze training aan wou raken was ze intens beledigd. We zijn aan t werk, niet aan t knuffelen. Dus daar werkte aanraking niet.
Mijn huidige ervaart een kriebel in zijn nek wél echt als beloning.

Dus kijk eens verder dan voer ;)

Ook een goed punt, buiten was voor onze hond lekkers aanreiken toen hij pup was veel minder interessant. Maar als je er een spelletje van maakte dan was het ineens weer leuk. Lekkers vangen, stukje weggooien of ernaar laten snuffelen is veel leuker. Uberhaupt als je merkt dat je hond erg afgeleid is door dingen die hij ziet is het handig om hem te leren snuffelen op commando. Dat geeft ook meer rust en ontspanning. In huis of tuin oefenen met 1 snoepje weggooien en als hij terugkomt een aantal op de grond. Als hij dat patroon begint te snappen dan koppel je snuffel of zoek ofzo aan het moment dat hij terugkomt om de snoepjes op de grond te zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:54

Herkenbaar ts

Thuis en op de club, simpel voertje en hij hangt nog net niet in je zakken.
Gewoon frolicje ging mee naar de clubles.

Maar buiten, meestal neemt hij het niet eens aan.

Speeltjes ook niet, maar daar geeft hij sowieso weinig om.
Dat was op de clubles ook een "probleem" moest over hoog, dan iets pakken en je dat brengen.
Maar hij wil niks pakken, geen flos, geen blok geen...niets