Kat, oxalaat dieetvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Kat, oxalaat dieetvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 17:32

Ik heb een kater, Baloe, van 10 jaar oud, en vorig jaar had hij een blaasontsteking met bloed in zijn urine. Uiteindelijk bleek dit veroorzaakt te zijn door een steen in zijn blaasje. Operatief verwijderd (en getest, bleek dus oxalaat). En als je mag kiezen heb je liever struviet dan oxalaat, is mij toen aan de telefoon nog verteld. Omdat oxalaat altijd terug komt, met of zonder dieetvoer, alleen met dieetvoer minder snel dan zonder dieetvoer.

Nu krijgt hij brokjes van het merk Trovet expliciet voor oxalaat. En natvoet van de zelfde lijn. Het viel mij op dat de brokjes van Trovet modder vet zijn. Hij heeft de brokjes ook nooit lekker gevonden, maar is er maanden geleden mee gestopt te eten. Hij kreeg al brokjes én natvoer voor het extra vocht. Maar zonder de brokjes viel hij flink af, was een wandelend gratenpakhuis. Meer natvoer was de oplossing, nu elke dag een heel blikje. Hij is langzaam aan weer aan het aankomen en vind het natvoer heerlijk! Maar de brokjes, daar eet hij er geen eentje meer van. Naast zonde, ook niet best voor zijn tandjes. Ik heb liever een mix van natvoer én brokjes.

Als optie kom ik uit op Sanimed Renal, waar ik een beetje een goed gevoel over hebt.
Maar ik merk dat er best wat meningen zijn over de kwaliteit van voeding van verschillende merken, maar het gaat mij er ook om of het werkt. Prijs maakt mij geen zak uit, als Baloe maar gezond en fit is/blijft.

Zijn er mensen die hun mening willen delen over kattenbrokjes voor een oxalaat kat? Welk merk hebben jullie als fijn ervaren? Of kreeg jij aangeraden?
Ik wil vooral dat Baloe er gezond oud mee wordt zo ver dat kan met oxalaat natuurlijk :(

MairiMacBran

Re: Kat, oxalaat dieetvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:50

Onze oxalaatkater kreeg Royal Canin urinary. Hij kreeg zijn eerste blaasoperatie toen hij pas 2 was. Daana aan de RC en toen is het tot zijn 7e goed gegaan, weer een operatie. Hij is helaas niet oud geworden, op zijn 10e begaven zijn nieren het.
Maar hij deed het op het voer prima, zowel de brokjes als het natvoer.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:18

Hier eten ze de Hill's C/D lijn heel graag. Zelfs de katten die geen struviet/oxalaat dieet hoeven lusten het graag. Wel aanrader om als je een ander merk brok gaat voeren voor deze klachten dan ook van dat andere merk het natvoer te geven zodat je een zelfde formule houdt. Overleg ook zeker met je dierenarts of het ok is om te wisselen, je wilt niet onbedoeld weer een oxalaat terug krijgen in zijn blaas.

Trovet had vroeger smaakgarantie, misschien nog steeds dat je de zak terug kan doen?

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 19:25

De hills CD lijn is voor oxalaat én struviet. Maar beide hebben toch een compleet andere oorzaak? Hoe kan een dieet dan goed zijn voor beide? Bij het ene type moet de zuur graad omhoog, bij de ander omlaag. Hoe ik het althans altijd heb begrepen. Vroeger had je bij Prince ook een hele duidelijke scheidingslijn tussen struviet en oxalaat (nu niet meer). Maar ik snap niet helemaal hoe dat dan werkt, met een voer dat goed is voor beide ben ik juist bang het fout te doen.

Echt wisselen met voer ga ik sowieso niet direct nu doen hoor ;). We gaan over 2 maanden verhuizen en zitten voor 6 weken bij mijn moeder (zijn ze opgegroeid, is een bekende omgeving). Dus komende tijd sowieso wat stress. Dus wil niet ook nog eens het voer wisselen nu.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:35

Er zijn heel wat brokjes die ook bij Oxolaat ondersteunen, maar het is vaak toch proberen. De ene kat is gek op het ene, de ander op het andere.
Hill's heeft de c/d, Purina Pro Plan Urinary, Specific FKD, Royal Canin Renal, Calibra Struvite het punt van de combinatie met Renal, wat vaak het geval is en vaak het mooiste aansluit, dat dit gewoon niet de meest smakelijke brok is. Door de aangepaste voedingsstoffen hiervan, is het ook gewoon niet zo heel smakelijk. Proberen is toch wat daarin als enige mogelijkheid is. Hill's en Royal Canin hebben in ieder geval smaakgarantie op kleine zakken, Purina en Calibra dacht ik ook, maar weet ik niet zeker. Specific weet ik niet. Sanimed heeft proefzakjes.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:44

Hier ook jarenlang urinary s/o voor mijn blaasgruis-kat gebruikt. Hij is op zijn 5e of 6e geopereerd aan blaasgruis en heeft daarna nog 10 jaar zonder problemen geleefd. Hij kreeg zowel droogvoer als 1 keer per dag een zakje natvoer van urinary.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 19:48

Lieser schreef:
Hier ook jarenlang urinary s/o voor mijn blaasgruis-kat gebruikt. Hij is op zijn 5e of 6e geopereerd aan blaasgruis en heeft daarna nog 10 jaar zonder problemen geleefd. Hij kreeg zowel droogvoer als 1 keer per dag een zakje natvoer van urinary.

Blaasgruis is altijd Struviet toch? Of was het oxalaat?
Mij is uitgelegd dat oxalaat altijd stenen zijn en gruis altijd struviet.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:29

Montgri schreef:
De hills CD lijn is voor oxalaat én struviet. Maar beide hebben toch een compleet andere oorzaak? Hoe kan een dieet dan goed zijn voor beide? Bij het ene type moet de zuur graad omhoog, bij de ander omlaag. Hoe ik het althans altijd heb begrepen. Vroeger had je bij Prince ook een hele duidelijke scheidingslijn tussen struviet en oxalaat (nu niet meer). Maar ik snap niet helemaal hoe dat dan werkt, met een voer dat goed is voor beide ben ik juist bang het fout te doen.

Echt wisselen met voer ga ik sowieso niet direct nu doen hoor ;). We gaan over 2 maanden verhuizen en zitten voor 6 weken bij mijn moeder (zijn ze opgegroeid, is een bekende omgeving). Dus komende tijd sowieso wat stress. Dus wil niet ook nog eens het voer wisselen nu.

Ik meen dat het meer te maken heeft met de hoeveelheid van bepaalde mineralen in het voer in combinatie met de predispositie van bepaalde rassen/aandoeningen waardoor ze deze niet goed verwerken en in de urine terug terecht komen om stenen/gruis te vormen. Door die mineralen minder aanwezig te laten zijn in voeding veranderd de pH en is er ook minder materiaal aanwezig om struviet of oxalaat aan te maken. Plus natuurlijk zorgen voor voldoende vocht/drinken zodat de urine niet te sterk concentreert. Calciumoxalaat kan ook in gruis voorkomen, net als dat struviet ook stenen kan geven. Als zo'n combinatie dieet niet zou werken dan zouden er lijkt mij nog meer aparte dieeten voor op de markt zijn?

Katten zijn sowieso lastige eters en met zulke dieet brokken/vlees is het soms echt uitproberen... Hier aten ze heel lang prima RC urinary maar daar is een keer iets in de samenstelling veranderd en dat hoeft meneer niet meer... Hill's gaat er gelukkig goed in na nog 2 andere soorten te hebben geprobeerd.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:20

Mijn kat heeft het voor elkaar gekregen om zowel struviet als oxolaat te krijgen.
Beestje was een jaar oud toen hij de eerste keer verstopt zat.
Katheteriseren lukte niet meer omdat hij zo vast zat.
Penisamputatie was toen nog de enige mogelijkheid.
Toen de high dilution van royal canin gegeven en daarna overgegaan op de urinary omdat je de high dilution maar een korte periode mocht geven. Daarna overgegaan naar Prins
Jaar later zat hij weer dicht.
Toen wel kunnen katheteriseren omdat er de ruimte voor gemaakt was gelukkig.
Wederom terug op de high dilution. met ander (urinary van RC) voer ging hij alweer kristallen vormen.
jarenlang high dilution met die reden gegeven.
Totdat Rc de high dilution en de urinary is gaan combineren en de originele versie er dus uit was gegaan.
Toen op zoek gegaan naar ander voer.
Uitgekomen bij de Hills C/D
Hier doet hij het super op, en mijn andere kat zonder problemen trouwens ook.
Inmiddels is hij 11 en ik geef inmiddels denk ik al ruim een jaar of 5 nu de hills c/d
Geen problemen sindsdien meer gehad

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:30

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 17:07

Bij blaasproblemen zou ik sowieso kijken naar natvoer; hoe meer die blaas wordt gespoeld, hoe beter.
Brokken die zowel voor struviet als oxalaat werken... Ik vind er wat van :D Bij struviet wil je de urine lekker verzuren, maar oxalaat komt weer vaker voor in urine met lagere pH. Dus dat matcht inderdaad niet. Bij oxalaat is soms renal voeding beter passend, dan urinary voeding.

Je zou je vraag eens kunnen stellen in de Facebook groep Katten Weetjes; de beheerder van die groep weet ontzettend veel van blaasproblemen en passende voeding daarbij.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 17:20

Moon_light94 schreef:
Bij blaasproblemen zou ik sowieso kijken naar natvoer; hoe meer die blaas wordt gespoeld, hoe beter.
Brokken die zowel voor struviet als oxalaat werken... Ik vind er wat van :D Bij struviet wil je de urine lekker verzuren, maar oxalaat komt weer vaker voor in urine met lagere pH. Dus dat matcht inderdaad niet. Bij oxalaat is soms renal voeding beter passend, dan urinary voeding.

Je zou je vraag eens kunnen stellen in de Facebook groep Katten Weetjes; de beheerder van die groep weet ontzettend veel van blaasproblemen en passende voeding daarbij.

Exact deze gedachte heb ik dus ook…

Hij heeft nu dagelijks een blikje natvoer, 100gr per portie, aangelengd met veel water, dus echt een papje, dus vocht krijgt hij zeker voldoende binnen. Ik wil (als hij brokjes eet) beetje richting 50/50 gaan qua brokjes/natvoer (ook afhankelijk van zijn drink gedrag dan natuurlijk).

Dankjewel voor de tip over de FB groep, ik ga eens kijken!
En ook eens dierenarts bellen morgen voor hun mening.