Hoe ziet het voerschema van jullie Golden Retriever eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

onpaard

Hoe ziet het voerschema van jullie Golden Retriever eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-24 10:16

Wij hebben een Golden Retriever van 10 maanden en ze is niet altijd even dol op haar brokken. We zijn zoekende naar iets anders maar zijn er niet uit wat precies. Ze krijgt nu 2x per dag Royal Canin Golden Retriever puppy brok, 1 boterham, soms wat fruit en 1x per week een ei. Dit schema kregen we van de fokker mee.

Hoe ziet jullie voorschema eruit?
Misschien kan ik zo iets vinden dat bij onze hond past.

Esther

Re: Hoe ziet het voerschema van jullie Golden Retriever eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:11

Ze kan in ieder geval al over op andere brok, puppybrok hoeft niet meer, ze groeit niet zoveel meer.
Kijk eens naar een ander merk en misschien naar geperste brok. Veel honden vinden de Vol brok van Darf lekker.
Brood heeft niet echt een toevoeging in het dieet van een hond, koolhydraten kun je in de vorm van gekookte volkoren rijst toevoegen als honden echt mager blijven. Eieren kun je meer van geven, gekookt wordt beter verteerd dan rauw.
Fruit en gekookte groenten (zonder kruiden/zout) kunnen altijd als tussendoortje of als aanvulling.

Sprakeloos

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:14

Ik zou gewoon eens wisselen van brok. Een goede kwaliteit brok zit alles in wat ze nodig heeft, hele ingewikkelde schema’s zijn niet nodig.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:25

Heb je van je fokker niet een voerschema gekregen?

Onze 2 goldens (inmiddels 6 en 9) doen het super op een half pakje smuldier, vlees compleet in de ochtend en een ons of 3/4 Eukanuba large breed voor volwassen honden in de avond. Dit is er ook voor jongere honden. Ik zou toch contact opnemen met de fokker van je hond. Hij/zij kan je veel beter voorlichten.

En kijk vooral naar je hond, het eerste jaar gaan ze voornamelijk de lucht in en het 2de jaar de breedte.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:56

Op die leeftijd kreeg mijn hond 's ochtends en 's avonds voer uit de voerbak, en daartussenin een aantal trainingssessies met haar gewone brokken als beloningsvoertjes.

Deel van het voer ging dus in de voerbak, ander deel was voor de trainingen. Incidenteel een keer een iets anders tussendoor (kluisje, wortel, komkommer) maar niet structureel.

Als je hond goed op gewicht is (voor een jonge hond mag dat echt behoorlijk slank zijn) hoef je je geen zorgen te maken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:11

Super dat je ook dingen als fruit en eitje er bij geeft, super gezond en ze leert ook omgaan met andere structuren en smaken dan brok! +:)+

Bij Royal Canin brokken is vaak een hoofdingrediënt mais of graan. Ik heb even de brok die je noemt opgezocht en de bestanddelen zijn inderdaad niet hoogwaardig op diverse vlakken. Ik denk dat je met een brok welke een hoog gehalte (specifiek) dierlijk eiwit heeft al wat meer smaak en nuttige voedingsstoffen aan haar dieet toevoegt. Ik zou tot 12 maanden nog wel puppybrok voeren inderdaad. :)
Brokken die ik zelf hele goede kwaliteit vind zijn de nieuwe van Ydolo (semi-moist en heel smakelijk, worden goed gegeten en zitten geen onnodige toevoegingen of vulmiddelen in), brokken van Essential Living, en N&D Farmina.

Hoeveelheid verschilt erg per individu. Een goed uitgangspunt bij een hond in de groei is de het voorschrift op de zak en dan goed blijven kijken en voelen. Je kunt ook caloriebehoefte laten berekenen als je dat graag wilt.

Om de smakelijkheid nog wat te verhogen kun je bijvoorbeeld een paar eetlepeltjes bottenbouillon toevoegen, meteen ook als extra vocht. Heel goed voor de darmgezondheid en ze vinden het over het algemeen super lekker!

Qua eitjes; rauw en (zacht)gekookt zijn beide prima. Voor haar formaat zou ze ongeveer 3 eitjes per week mogen. Ik wissel rauw en zachtgekookt af, beide vormen hebben voordelen en eigenlijk geen nadelen. Bij te lang koken gaan wel wat nutriënten verloren. :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-24 19:25

Fijn om jullie ervaringen te lezen.

@Esther, we willen voorlopig nog puppybrok blijven voeren. Dat wordt toch aangeraden. Ook door de fokker.

@Vanillia We gaven eerst Eukaneuba en dat wilde ze 1,5 maand geleden ook niet meer eten. Dus we zijn overstapt op Royal Canin. Maar daar is ze nu ook klaar mee.

@karrij We hebben inderdaad een schema van de fokker meegekregen. Maar soms laat ze een hele dag haar brokken staan. Smuldier kunnen we wel eens proberen.

@Mjelleke, ze ziet er goed uit. Maar het zou fijn zijn als ze haar eten ook lekker vindt.

@leo dank je. Waar zoek je de bestandsdelen op? Ik zie door de bomen t bos niet meer met al het aanbod in voer. Wat is belangrijk in een brok. Ik dacht dat RC een goed merk is. Bottenboullion kunnen we ook proberen. En extra ei.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:29

Onze leonberger krijgt in de ochtend een bekertje brokjes (geen A merk, de brokken zijn puur vulling), overdag iets lekkers te kauwen en wat snoepjes. Na ons avondeten krijgen de honden wat restjes als ze geluk hebben maar vaak ook niet. En in de avond krijgen ze 400-500 gram versvlees van smuldier of Kivo. Soms met een rauw eitje of een vleesje nog van t avondeten. In de nacht voor het slapen nog een mini dentastick.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:47

onpaard schreef:
@leo dank je. Waar zoek je de bestandsdelen op? Ik zie door de bomen t bos niet meer met al het aanbod in voer. Wat is belangrijk in een brok. Ik dacht dat RC een goed merk is. Bottenboullion kunnen we ook proberen. En extra ei.

Als je de brok op google invoert kun je bij een verkopen de ingrediëntenlijst inzien en de analytische bestanddelen (percentages eiwit, vet, mineralen, enz.), dit is verplicht te vermelden door een verkoper. Heel veel brokken vermelden maar een paar percentages bij ingrediënten, als ze dat al doen. Ook worden er vaak percentages opgesplitst. Etiketten leren lezen is echt niet simpel, dus heel erg begrijpelijk dat je door de bomen het bos niet ziet! Het wordt mensen echt niet makkelijk gemaakt. :n

Er zijn diverse punten die ik vasthoud om een brok snel inhoudelijk te beoordelen. Als je hier niet in thuis bent, kan ik sowieso de volgende 3 punten aanraden om naar te kijken bij het uitkiezen van een brok. Dit plaatste ik een poosje terug op instagram, even copy/paste dus. :)

Citaat:
1. Eiwitten: het is belangrijk dat het eerste ingrediënt op de lijst een specifiek dierlijk eiwit is. Met specifiek bedoel ik bijvoorbeeld: kippenvlees of lamsvlees. Vermijd brokken die starten met een plantaardig ingrediënt of een niet gespecificeerd dierlijk eiwit als "vleesmeel" of "gevogeltemeel/eiwit".
Voorkeur is een combinatie van vers vlees en gedroogd vlees of vleesmeel, allen van een specifiek benoemde diersoort.

2. Koolhydraten: houd een maximaal gehalte van 40% Koolhydraten aan. Heel vaak staat het percentage koolhydraten echter niet specifiek benoemd in de analyse. Dit kun je wel eenvoudig zelf bereken. Stuur me een PM als je wilt weten hoe!

3. Ingrediënten: bekijk de hele ingrediëntenlijst of alle genoemde ingrediënten gespecificeerd zijn, zoals "Kippenvet". Niet gespecificeerd zijn bijvoorbeeld "gevogeltevet" of "plantaardig vet".
Niet gespecificeerde bronnen kunnen betekenen dat de inhoud wisselt of van minder goede kwaliteit is.

Natuurlijk zijn er naast deze 3 tips nog veel meer zaken waar je op let als je een etiket van een voeding goed wilt analyseren. Denk aan vezels, vetten, mineralen, bijproducten, smaakstoffen, conserveringsmiddelen... en nog veel meer.

Zeker voor een pup omvat dit niet alles natuurlijk, en dan zijn ook de individuele behoeftes voor ieder dier verschillend. Maar het geeft een kleine houvast om in ieder geval al wat brokken weg te strepen.

..
The music of this awe

..

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:56

Heb je al geprobeerd om de brokken op een andere manier aan te bieden? Bijvoorbeeld in een kong wobbler of snuffelmat, of uitstrooien in het gras. Voor sommige moeilijke eters zijn precies dezelfde brokken ineens veel lekkerder als ze er meer moeite voor hebben mogen doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 22:02

Ik zou overstappen op ander voer en die boterham skippen. Dat is geen hondenvoer.
Probeer voer in spelletjes aan te bieden zoals snuffelmatten of schrokbakken.
Hier heel tevreden over carnilove. De smaken kun je evt ook afwisselen.
Je zou ook kunnen kijken naar wolf of wilderness die hebben heel veel smaken dus kun je wat afwisselen.
Mijn honden krijgen naast de carnilove nog kvv van dogmeat. Afgewisseld met darf of kivo.

Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.specialmuchi.nl - Instagram: @specialmuchi

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-24 09:12

We gaan overstappen op een andere brok. Ydolo semi-moist spreekt mij wel aan. Maar is dat een zachte brok? Volgens mijn man hebben ze harde brokken nodig voor t gebit, klopt dat?

Misschien dat we de brok af en toe gaan aanvullen met Kivo of smuldier. De botten bouillion wordt ook aangeschaft.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:34

Honden kauwen amper, hardheid van de brokken maakt weinig uit voor het gebit. De hoeveelheid koolhydraten in de brok maakt wel uit en aanleg/samenstelling speeksel.

Mijn honden kregen kvv, reu had mooie witte tanden maar teefje kreeg toch wat aanslag.
Wat helpt is kauwbotten, bij mij krijgen ze die witte botten van Farmfood.

Sprakeloos

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:21

onpaard schreef:
We gaan overstappen op een andere brok. Ydolo semi-moist spreekt mij wel aan. Maar is dat een zachte brok? Volgens mijn man hebben ze harde brokken nodig voor t gebit, klopt dat?

Misschien dat we de brok af en toe gaan aanvullen met Kivo of smuldier. De botten bouillion wordt ook aangeschaft.

Het is een stevige brok, wel iets minder "krokant". Ik vind de samenstelling voor een brok echt goed.

Qua gebit: dat krokantebrokken helpen tegen tandplak is niet waar, dat is ooit een marketing geweest. Tandplak ontstaat mede door koolhydraten, dus brokken stimuleren eerder de vorming van tandplak. Niet alleen natuurlijk, per individu kan het verschillen en dat heeft weer te maken met de balans van het speeksel. Vaak wordt gezien dat bij verse voeding minder tandplak vormt.
Gedroogde kauwsnacks, zoals kophuid, helpen de tanden de "poetsen".

..
The music of this awe

..

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-24 10:27

Ydolo en bottenbouilion besteld. Ik hoop dat ze het lekker vind.

Bedankt voor alle reactie's. Het is mijn eerste hond dus alle hulp is fijn.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:32

Je ziet rond deze leeftijd vaker dat ze minder gaan eten omdat ze minder hard groeien. Maak je dus geen zorgen als je hond minder eet. Het is waarschijnlijk een vorm van zelfregulatie. Ze eet niet meer dan ze nodig heeft. Veel fokkers van golden retrievers houden van wat dikke honden. Vijf kilogram boven de gebruikelijke norm is geen uitzondering. Dus het referentiekader is bij de Golden retrievers, en bij vele andere rassen ook trouwens, een beetje lastig om als nieuwe honden eigenaar te bepalen wat een gezond gewicht is. Een hond in de puberteit mag slungelig en schraal zijn. Dit is op de lange termijn veel gezonder voor je hond.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-24 17:40

Het Ydolo proefpakket is eindelijk binnen. We hebben t gemengd met haar eigen brok en ze at alles op. We gaan een zak aanschaffen. En hopen dat ze het lekker blijft vinden. RC vond ze eerst ook lekker maar opeens moest ze t niet meer. So fingers crossed

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:00

Het is sowieso niet erg om smaken en/of merken af te wisselen. Mits je hond er geen last van heeft.
voerwijzer.com is overigens een fijne website met veel informatie over hondenvoer.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:22

onpaard schreef:
Het Ydolo proefpakket is eindelijk binnen. We hebben t gemengd met haar eigen brok en ze at alles op. We gaan een zak aanschaffen. En hopen dat ze het lekker blijft vinden. RC vond ze eerst ook lekker maar opeens moest ze t niet meer. So fingers crossed

Onze jack russel at ook altijd eerst enthousiast haar brokken en na een week of 2 niet meer..
Vers eet ze alles op.
En sinds we er een hond bij hebben eet ze ook ineens haar brokken altijd op :')

Sommige honden houden van afwisseling.
Wij geven Acana, deze is in 3 verschillende smaken. Deze wisselen we af (en dus 1x per dag vers vlees van Wolf)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-24 10:46

Helaas is ze met de nieuwe brokken ook weer klaar. Ook afwisselen met de vorige brok werkt niet. Ze is niet mager dus ik maak me niet direct zorgen maar vind t wel vervelend om dure brokken te kopen die vervolgens niet gegeten worden.

Ook als ik er iets doorheen meng dan eet ze om haar brok heen. Ze likt ze af maar eet t niet op.

Kan het zijn dat ze met wisselen een priode slecht eten? Ze is nu 11 maanden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:29

Kleinere porties geven wil wel eens helpen, het kan zijn dat de aanbevolen hoeveelheid te veel is voor haar. De aanbevolen hoeveelheid is een richtlijn, ook omdat je schrijft dat ze niet mager is.
En geen/weinig tussendoortjes geven omdat je haar zielig vindt omdat ze niet eet, dan leert ze dat ze toch wat anders krijgt als ze niet eet. Je kunt nog proberen wat warm water over de brok te doen, dan komt er meer geur vrij.

Met wisselen kunnen ze wel wat slechter eten, maar dat zou nu toch wel klaar moeten zijn.

Sprakeloos

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:07

Esther schreef:
En geen/weinig tussendoortjes geven omdat je haar zielig vindt omdat ze niet eet, dan leert ze dat ze toch wat anders krijgt als ze niet eet.

Ik zou het ook in deze hoek zoeken, ze weigert de brokken omdat ze andere dingen lekkerder vindt. Als ze door krijgt dat ze moet eten wat de pot schaft, kan het best zijn dat ze het daarna nog lekker gaat vinden ook.

Als het gedrag wil doorbreken: even een week of twee helemaal geen tussendoortjes, geen beloningssnoepjes, niks extra's. Portie brokken aanbieden, wil ze die niet, dan weer weghalen, volgende maaltijd weer een kans. Kan soms heel snel gaan zo.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-24 20:21

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Omdat ze niet altijd luisterd probeer ik goed gedrag buiten te belonen met gezonde snacks zoals kippenlevertjes gedroogd of zalm. Verder gaat ze mee met mn man naar de zaak, daar weet ze ook vaak wat te scoren. Eens kijken hoe het gaat met eten als ze geen tussendoortjes krijgt.

Bedankt!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-24 18:30

Na de laatste post hebben we niks tussendoor gegeven. Brokken aangeboden (moest ze telkens niet) en weer weggehaald. Vanavond voor t eerst 3/4 bak leeg gegeten. De rest weer weggehaald. Kijken hoe het morgen gaat.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:01

Hier geen gr, maar een witte herder die erg moeilijk is met eten.. Hij is nu bijna 2 en eindelijk hebben we gevonden waar hij het goed op doet en wat hij lekker vindt..

Sochtends half bekertje brok amanova en een half kuipje vlees natures health.. En savonds hetzelfde.. Het vlees heb ik in diverse smaken en de brokken wissel ik ook af..

Toos paardloos