Wat voor rups/ vlinder is dit?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Roosje01

Wat voor rups/ vlinder is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 03:01

Hoi bokkers vanavond vond mijn vriend een nieuw “huisdier” op zijn pc. Welke nu omgedoopt is tot gerard. En inmiddels zit gerard een ander tijdelijk verblijf met wat bramen en appelboom takken en bladeren. Maar wat is gerard voor rups en wat voor vlinder word hij ik ben heel benieuwd. Morgen even kijken voor een andere oplossing of we laten hem weer terug de natuur in. Maar stiekem wil ik hem ook wel houden om te kijken hoe hij ontpopt, maar het welzijn van gerard gaat voor natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 03:07

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Roosje01

Re: Wat voor rups/ vlinder is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 03:15

Dat lijkt idd wel op gerard ja.

[OV] [PG]Gezocht solana

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 03:18

Inderdaad een witvlakvlinder. Is een nachtvlinder. Waardplant o.a berk, wilg en hazelaar.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 03:20

Apart geen van die bomen groeien hier vlakbij. Wilgen groeien wel verderop in het park. Maar dan zou gerard zelfs een straat moeten hebben overgestoken.

[OV] [PG]Gezocht solana

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 03:29

Er zijn nog wel meer bomen en struiken die ze als waardplant hebben. Wel alleen loofbomen. Zou hem uiteindelijk gewoon weer in je tuin uitzetten.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 03:38

Ja als vlinder gaat die zo ie zo terug de natuur in. Morgen even kijken wat we gaan doen met Gerard. Opzich is het hele pop proces ook wel interessant om eens mee te maken. Maar wil Gerard geen kwaad doen natuurlijk.

[OV] [PG]Gezocht solana

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 03:48

Dat is ook zeker interessant. Hier op bokt is er ook net een topic over misschien dan ook leuk om te volgen.
[BB] Motten/Vlinders kweken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:22

Wat leuk :D

Ik denk dat Gerard het wel waardeert als je hem binnen een veilig plekje geeft om te groeien en verpoppen :j

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 15:12

Dan gaan we gerard goed verzorgen tot die een grote vlinder word. En mag hij daarna terug de natuur in. Ik ga eens kijken in bovenstaande topic. Voor wie leuk vind zal dan af en toe updates plaatsen over gerard zijn proces in het leven.

[OV] [PG]Gezocht solana

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-24 04:46

Afbeelding

Inmiddels heeft gerard een villa gekregen met wilgentakken. Dat hij maar een mooie grote vlinder mag worden.

[OV] [PG]Gezocht solana

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:00

Ik had vorige 6 rupsen. Paar bij de voordeur en 3 binnen. Eentje door de woonkamer heen, de andere was al halverwege de trap. Geen idee wat ze binnen wilden doen maar ik heb ze buiten in de tuin gezet.
Ik heb gegoogled en dat waren Wapendrager rupsen.

https://mp.reshift.nl/zoom/03EB219ECFA7 ... jpg?w=1132

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:52

Roosje01 schreef:
[ Afbeelding ]

Inmiddels heeft gerard een villa gekregen met wilgentakken. Dat hij maar een mooie grote vlinder mag worden.

Ik zie veel waterdruppels. Rupsen halen al hun vocht uit vers blad, alleen net uit het ei is wat druppels water aanbieden een goed idee.
Hou hem niet te vochtig, zeker als er maar weinig ventilatie is, dan kan hij het loodje leggen door schimmel

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-24 15:01

Oh had de bak omgespoeld voor ik hem erin deed dacht dat geen kwaad kon om hem niet te drogen.

[OV] [PG]Gezocht solana

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:50

:) Dat kan ik me voorstellen

Ventilatie is de sleutel tot succes :j Veel blad in een klein bakje geeft ook al een hogere luchtvochtigheid.
Je kan eventueel met een elastiek een stuk panty eroverheen spannen dan weet je zeker dat het niet te vochtig blijft, alleen oppassen met regen dan :D

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-24 15:56

Hij zit nu in soort van doorzichtige emmer dus best veel ruimte. We hebben wat gaatjes gemaakt in de deksel. Maar zal zo ff een panty kopen als ik naar de winkels ga. Hij woont nog steeds binnen maar kan hem eventueel onder de partytent zetten.

[OV] [PG]Gezocht solana

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:00

Waarom doe je hem niet gewoon naar buiten?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:23

Roosje01 schreef:
Hij zit nu in soort van doorzichtige emmer dus best veel ruimte. We hebben wat gaatjes gemaakt in de deksel. Maar zal zo ff een panty kopen als ik naar de winkels ga. Hij woont nog steeds binnen maar kan hem eventueel onder de partytent zetten.

Goed plan :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-24 19:31

Suzanne F. schreef:
Waarom doe je hem niet gewoon naar buiten?

Zou kunnen maar vind het leuk om het proces naar vlinder te volgen, want zo vaak krijg je die kans niet. Plus in een veilige omgeving heeft die meer overlevingskans dan wanneer ik hem gewoon buiten “gooi”.

[OV] [PG]Gezocht solana

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:36

Als die veilige omgevings tenminste juist ingesteld is... Rupsen zijn kwetsbaar en het gaat al mis met de ventilatie en luchtvochtigheid...

Straks is er een rups minder ipv een vlinder meer en da's toch ook niet de bedoeling...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-24 23:48

Ik volg de gegeven tips uit het topic. Hij zit in een hele grote plastic bak met wilgen takken en panty gekocht voor er overheen zodat er genoeg ventilatie is. Staat buiten op een droog en veilig overdekt plekje. Hadden we hem niet gevonden in huis, had hij zo ie zo gestorven zonder eten. Nu kan die rustig aansterken ipv opgegeten worden. Dus zie het probleem niet.

[OV] [PG]Gezocht solana

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 00:27

Little_Gift schreef:
Als die veilige omgevings tenminste juist ingesteld is... Rupsen zijn kwetsbaar en het gaat al mis met de ventilatie en luchtvochtigheid...

Straks is er een rups minder ipv een vlinder meer en da's toch ook niet de bedoeling...

Dat is nogal overdreven. Vlinders leggen veel eitjes waarvan maar een minuscuul percentage daadwerkelijk uitgroeit tot een nieuwe vlinder, en buiten hebben ze veel meer last van weersinvloeden qua temperatuur, vochtigheid enz, dus een bak binnen of buiten in de schaduw is juist ideaal. En heel interessant.
Ik heb nu drie koninginnepage poppen in een aquarium zitten. Super leuk!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:35

Roosje01 schreef:
Ik volg de gegeven tips uit het topic. Hij zit in een hele grote plastic bak met wilgen takken en panty gekocht voor er overheen zodat er genoeg ventilatie is. Staat buiten op een droog en veilig overdekt plekje. Hadden we hem niet gevonden in huis, had hij zo ie zo gestorven zonder eten. Nu kan die rustig aansterken ipv opgegeten worden. Dus zie het probleem niet.

Ik vermoed dat sommige mensen vinden dat je ze in de natuur moet laten zitten of in jouw geval terug plaatsen in de natuur, prima en gewoon lekker je ding doen, ik vind dat je goed bezig bent :j

Ik heb nog geen ervaring met inheemse soorten kweken 8nnemieke, ja 1 keer als klein meisje en dat liep niet goed af voor de pop/vlinder ;( :knuffel: Maar stel dat de Koninginnepages niet uitkomen dit jaar nog en wachten tot het voorjaar, dan is buiten zetten voor de verwarming aan gaat wel beter denk ik?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 04:44

Gerard heeft het helaas niet gered denk de combinatie van te verzwakt, en het koude weer wat hem de das om heeft gedaan. Heb ook geen idee hoe lang hij al in huis verbleef voor we hem vonden.

[OV] [PG]Gezocht solana

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:11

Ach wat jammer, ik denk niet te koud hoor, je hebt niks verkeerd gedaan maar heeft inderdaad te lang niet kunnen eten. Als een rups 24 uur niet heeft kunnen eten is dat best een probleem.