Hond blijf braken, nog geen diagnose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Hond blijf braken, nog geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 16:56

Als eerste wil ik even zeggen dat we uiteraard nog steeds bij de dierenarts lopen, maar misschien hebben bokkers dit ook wel is meegemaakt en is het misschien iets waar wij niet aan denken?

Situatie: ( excuus voor het lange verhaal )

Hond, 6 jaar, gecastreerde reu, Engelse Pointer

Is sinds eind juli aan het braken, de eerste dag dat hij een keer braakte maakte ik me niet gelijk zorgen, kan altijd een keer gebeuren. De dag erna was het echter 2x dus gestopt met vlees voeren en even over op rijst met kip. Helaas het braken bleef.

2 augustus ( vrijdag ) naar de dierenarts, injectie tegen de misselijkheid en pilletjes tegen misselijkheid voor 3 dagen meegekregen. De zaterdag en zondag nog zien overgeven vanaf maandag eigenlijk niet meer.

Vrijdag 9 augustus in de nacht ineens janken, aan de diarree, hij kon het goed aangeven, eerste ontlasting was dun maar niet waterdun. Zaterdag en zondag hetzelfde maar ontlasting werd dunner, wel maar 1x per dag

Maandag 12 augustus naar de dierenarts en diarreeremmers gekregen, diarree stopte maar de woensdagavond moest hij weer overgeven.

Vrijdag 16 augustus weer bij de dierenarts, en kregen een antibioticakuur mee, weer een spuit tegen de misselijkheid en ik moest maandag bellen als het niet verbeterde.

Helaas bleef hij braken, overigens altijd voedsel ( brokken) soms gelijk na het eten maar heel vaak ook pas 2 uur erna, hij heeft nooit enkel gal overgegeven en het is ook zeker niet elke maaltijd meestal 1 a2x per dag, wisselend ochtend/middag/avond

Nou maandag 19 augustus weer naar de dierenarts en bloed laten prikken, algehele waarden van organen waren perfect, snap test liet een minimale afwijking bij de alvleesklier zien, dus bloed naar laboratorium gestuurd om verder te testen, daar vandaag de uitslag van en alvleesklier is helemaal goed

Tja en dan…. Dierenartsen weten het eigenlijk ook niet goed, nu voor donderdag een echo van zijn maag gepland maarja gaat daar iets uitkomen?

Hummer is nooit “ziek” geweest hij heeft een goede eetlust, drinkt goed, is net zo actief als altijd, enkel met de diarree wat janken als de deur naar buiten niet open stond maar verder merk je er niks aan.

Hij is dan aan het slapen en staat ineens op om buiten te braken, ervoor en erna merk je helemaal niks aan hem.

Zijn temperatuur is ook goed en als de dierenarts hem na voelt reageert hij ook nergens pijnlijk op.

Kortom ik word er ondertussen vrij wanhopig van, heb al een maand een “zieke” hond en eigenlijk geen idee waar ze het moeten zoeken.

Iemand misschien ervaringen hiermee, of zoiets ook wel is gezien?

We horen het graag

Groetjes Shari en Hummer

123321

Re: Hond blijf braken, nog geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:02

Het zal vast besproken zijn, maar voor de compleetheid: er was geen wisseling in voer? Wat voerde je voor hij ziek werd? Wat voer je nu?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:04

Een voedselallergie? Maar ik zou wel eerst even dat maagonderzoek afwachten.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:05

123321 schreef:
Het zal vast besproken zijn, maar voor de compleetheid: er was geen wisseling in voer? Wat voerde je voor hij ziek werd? Wat voer je nu?

Hij krijgt altijd in de ochtend en avond vlees, en in de middag wat brokken. Ondertussen krijgt hij alleen maar brok omdat vlees er wel echt elke maaltijd uitkomt helaas.

Brokken zijn van Just Russel :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:06

En van welke eiwitbron? Zowel de brok als het vlees?
Ik zou het de moeite waard vinden om met de DA te overleggen of je tijdelijk over kunt op een andere eiwitbron om uit te sluiten dat het idd een voedselallergie is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:07

Dus het is eigenlijk erg plots begonnen? Ik lees ook “gestopt met vlees geven”. Was dat dan nieuw, voeding die hij voordien niet gewend was?

En ontworming? Wordt de ontlasting daarop gecheckt, of Hummer regelmatig ontwormd?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:08

123321 schreef:
En van welke eiwitbron? Zowel de brok als het vlees?
Ik zou het de moeite waard vinden om met de DA te overleggen of je tijdelijk over kunt op een andere eiwitbron om uit te sluiten dat het idd een voedselallergie is.

Vlees was vooral kip, brokken zou ik even op de zak moeten kijken dat durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen maar zal het donderdag even extra overleggen met de dierenarts!

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:09

Waar kwam het vlees vandaan en hoe bewaar je het voor hij het krijgt? Was het rauw?
En misschien een inkoppertje, maar heeft de dierenarts al getest op giardia of andere parasieten?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:10

Lukasje schreef:
Dus het is eigenlijk erg plots begonnen? Ik lees ook “gestopt met vlees geven”. Was dat dan nieuw, voeding die hij voordien niet gewend was?

En ontworming? Wordt de ontlasting daarop gecheckt, of Hummer regelmatig ontwormd?

Inderdaad plots begonnen, vlees stoppen is pas halverwege het ziek zijn gedaan omdat we dachten dat het daar misschien van zou komen, maar brokken komen er dus ook uit.

Maar goed dus ook weer niet elke maaltijd en hij kan gerust 2 uur na z’n laatste maaltijd ineens gaan braken

Hij wordt via een vast schema van de dierenarts ontwormt!

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:11

ChiVet schreef:
Waar kwam het vlees vandaan en hoe bewaar je het voor hij het krijgt? Was het rauw?
En misschien een inkoppertje, maar heeft de dierenarts al getest op giardia of andere parasieten?

Lotgering, hebben we al jaren, wordt in de vriezer bewaard en avond ervoor in de koelkast gelegd om te ontdooien

Ja er is idd met het bloedonderzoek getest op giardia en parasieten maar daar kwam dus alles goed van terug!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:13

Mijn eerste gedachte was de alvleesklier.
Kunnen ze daar niet alsnog een echo ofzo van maken? Dat geeft namelijk wel echt deze klachten.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:14

Goof schreef:
Kunnen ze daar niet alsnog een echo ofzo van maken? Dat geeft namelijk wel echt deze klachten.

Ja daar hebben ze dus uitgebreid bloedonderzoek naar gedaan maar dat kwam allemaal normaal terug, kan wel vragen of ze het evt donderdag mee kunnen nemen met de echo, als we dan toch bezig zijn

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:29

Ik zou beginnen met een endoscopie te maken van de maag. Gevolgd door eventueel een echo van de darmen. Vind dat er in een maand tijd weinig onderzoek gedaan is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:31

Ik zou dan ook kijken om nu aanvullend een maagscopie te doen. maar ik zou ook aanvullend voor de zekerheid een uitgebreide ontlasting check om wormen maar specifiek giardia uit te sluiten. Preventief ontwormen volgens een schema wil helaas niet zeggen dat je hond niet besmet kan zijn want preventief ontwormen werkt helaas niet. Giardia kan o.a. dus ook van dit soort klachten geven.

Edit:
Sorry ik las nu een reactie van je waarin stond dat de ontlasting gecheckt was! Never mind haha.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-09-24 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:33

Ik ga het donderdag allemaal meenemen, bedankt iedereen voor alle reacties!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:34

Benieuwd wat ze donderdag gaan zeggen en doen. Sterkte! Is echt helemaal niks als je niet weet wat er gaande is :(

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:41

Geen lichaamsvreemd materiaal of mogelijk een tumor?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:45

Ik zou eerst eens kijken of er niet iets vast zit in maag, slokdarm of darmen... dus echo maar zeker ook een foto laten maken.

Ik moet zeggen dat ik het zeer triest vindt dat een dierenarts je zo vaak laat komen eer een foto of echo te maken.

Denk ook nog even aan Giardia en als je konijnen hebt aan Brillendoosjesgist. Let wel dat de giardia test niet altijd uitwijst of je hond het heeft. Je kan Panacur bij med pets bestellen, 3 dagen (ik geef 5) en zien of dat verbetering betekend. Je voert graanvrij?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 02-09-24 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:46

Hoe ziet het braken eruit, oogt hij misselijk of valt het er makkelijk uit zonder zijn buikspieren aan te spannen? Anders is het zeker aan te raden om een röntgenfoto te maken van zijn slokdarm in verband met slokdarmverlamming/megaoesofagus.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:48

Mijn hond had dit ook. Maar daar kwam via bloedonderzoek toch een infectie uit. Waarschijnlijk ( mijn gok) via de pensstaafjes die ze als lekkertje kreeg. Die geef ik niet meer. Geef je naast het gewone voer geen beloningsbrokjes of andere tussendoortjes? Kan hij buiten ergens aan gezeten hebben?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:49

Giardia ?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:51

BigOne schreef:
Giardia ?

Ook mijn eerste gedachte

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 18:01

Tumor ben ik zelf ook bang voor omdat zijn moeder en oma beide aan kanker overleden zijn ( ene aan acute leukemie en de andere aan een milt tumor ) dit heb ik ook aangegeven bij de dierenarts

Hij krijgt graanvrij eten idd, hij krijgt op dit moment enkel zijn brokken en verder niks om dat ook allemaal uit te sluiten maar helaas nog geen verbetering

Hij braakt wel echt vanuit zijn hele lichaam je ziet hem dan echt een paar keer flink bij z’n flanken/buik op en neer gaan

Hij is getest op giardia, maar ik kaart het donderdag nog een keer aan!

Buiten aan iets gezeten hebben zou in het bos kunnen, alleen hij reageerde 0,0 op de antibiotica kuur

Panacur zal ik is naar kijken bij medpets

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:18

scrabbel schreef:
Ik zou beginnen met een endoscopie te maken van de maag. Gevolgd door eventueel een echo van de darmen. Vind dat er in een maand tijd weinig onderzoek gedaan is.

Precies dit, hier dezelfde situatie gehad, maar dan met een kat. Uit de echo kwam naar voren dat de darmen flink ontstoken waren. Het werd een hele zoektocht met oa ander voer en prednison, maar uiteindelijk is het goed gekomen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:27

Shari_B schreef:
Goof schreef:

Ja daar hebben ze dus uitgebreid bloedonderzoek naar gedaan maar dat kwam allemaal normaal terug, kan wel vragen of ze het evt donderdag mee kunnen nemen met de echo, als we dan toch bezig zijn

Het zegt niet alles de echo is belangrijk hierin.!

Labradoodle gehad die jaren bleef spugen en geen waardes liet zien van de alvleesklier maar toch wa amber op de echo’s wel te zien….