Oude schapen bijvoeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaa_

Oude schapen bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 12:05

Hallo! :)

Wij hebben 2 oude schapen (12 en 14 jaar), die inmiddels een beetje aan het invallen zijn. We willen ze graag wat extra's geven zodat ze weer wat bij komen, of in ieder geval op gewicht blijven. Heeft iemand tips wat en hoeveel we ze zouden kunnen geven? Ik zat zelf te denken aan luzerne, maar ik weet niet zo goed hoeveel ze daarvan zouden moeten hebben..

Alvast bedankt!

Groetjes Saskia :)

Karlijnxxx

Re: Oude schapen bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:10

Ga eens langs bij bijv. de Welkoop! Die kunnen juist advies geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:31

Wat krijgen ze op dit moment? (zowel wat als hoeveel)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:23

Ze staan vol in het gras en krijgen daarnaast de schillen ed van het fruit (is vrij veel, mijn moeder heeft een dagverblijf). 's Winters krijgen ze hooi en biks bijgevoerd. Hoeveel hooi dat is durf ik niet te zeggen, maar ze krijgen het in ieder geval vaak net niet op. :) Biks is ongeveer een halve kilo per dag, per schaap.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:08

Je zou ze eventueel nu ook biks kunnen gaan bijvoeren. Dat hoeft niet alleen in de winter gevoerd te worden.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:10

Mijn oude schaap voer ik ook zomers biks bij voor extra vitamines en mineralen en er ligtualtijd een plak hooi en stro in het hok om te knabbelen. DAt eet ze graag. Uit gras haalt ze niet genoeg voedingstoffen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:58

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze schapen extra voeding nodig hebben. Ze zijn uiteraard niet drachtig, en bejaard, dan zakken de flanken in. Dat heeft niets met hun voedingsbehoefte te maken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:34

Mijn ervaring is dat ze door kiesproblemen minder herkauwen en waarschijnlijk daardoor tekorten hebben. Niet wetenschappelijk bewezen, maar praktijkervaring.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:54

Daar zit wat in, vraag me ook af of ze nog snijtanden hebben, die zijn ook meestal al uitgevallen op een dergelijke hoge leeftijd.
Wij laten geen schaap zo oud worden.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:56

wij voeren de schapen voederbieten bij vinden ze heerlijk

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:57

Mijn oude schapen zijn gek op van die suikerbietpulp brokken, geen idee eigenlijk of dat goed voor ze is maar voer het ze al aantal jaren ze doen het nogsteeds :)

hafpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:32

Ik voer mijn schapen bietenpulp met muesli bij.
Zet ik iedere avond bietenpulp brokken in het water,dag daarna is het een brei geworden en dat schapenmuesli er door heen.
En natuurlijk fruit en groenten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:44

Oud brood en wortels daar zit veel energie in.Volgens de dierenarts.Mijn oude geitje kreeg in de zomer ook brok.Niet zo veel als in de winter.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 10:18

Bedankt voor de tips!
Gebit hebben we inderdaad al eens naar gekeken, dat zag er nog wel redelijk goed uit. :)

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:34

Ons schaap van 16 kreeg elke dag (ook in de zomer) onbeperkt hooi, een kwart schep schapenbrokjes, een kwart schep luzerne, oud brood, een winterpeen of een appel in stukjes en onbeperkt gras. Ze was alsnog wel aan de magere kant maar ik denk dat dat altijd wel blijft met oude schapen, als we al dit eten aan ons jongere schaap zouden geven zou ze binnen no-time moddervet zijn vrees ik. :Y) Helaas is ze vorig jaar overleden aan artrose, maar aan eten kwam ze naar mijn idee niets tekort.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:06

Tumvum schreef:
Helaas is ze vorig jaar overleden aan artrose, maar aan eten kwam ze naar mijn idee niets tekort.

Overleden aan artrose? Bedoel je dat je haar hebt laten inslapen vanwege artrose?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:18

Onze DA beval seniores priores aan voor oude schapen en geiten. Zit veel in en kauwen hoeft niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:23

Ik zou voor bietenpulp gaan. En misschien toch nog wat hooi en biks erbij?

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:52

Kuggur schreef:
Tumvum schreef:
Helaas is ze vorig jaar overleden aan artrose, maar aan eten kwam ze naar mijn idee niets tekort.

Overleden aan artrose? Bedoel je dat je haar hebt laten inslapen vanwege artrose?

Ja dat bedoel ik natuurlijk, het speelde al een tijdje maar toen ze haar benen ineens helemaal niet meer kon buigen hebben we besloten haar in te laten slapen.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:35

Ahww, sneu Tumvum! Wel een prachtige leeftijd. Hoop dat die van ons ook nog zolang bij ons mogen blijven. :)

Bedankt voor de tips weer! Heb alles aan mijn ouders doorgegeven, ben momenteel niet thuis, dus zij mogen het spul nu gaan halen en kijken wat werkt. :Y)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:54

Wij hebben alleen maar oude schapen,13 stuks. De oudste is 16 , de jongste 9. Een aantal hebben geen snijtanden meer, en hoe het er met de kiezen voorstaat weet ik eigenlijk niet. Ze krijgen van mij 'smorgens Subli seniores priores, en 'savonds geweekte bietenpulp met muesli er door. Verder hebben ze wel hooi, maar daar eten ze niet veel meer van. Ze eten ook bijna geen gras meer dat krijgen ze niet meer weg. Ik kan het zien omdat het gras maar groeit en groeit en voorheen was het mooi kort.
Wat nog wel redelijk gaat, is Hartog Compact gras.Dat is al heel fijn gesneden en dat kunnen ze nog wel eten. Als dat niet meer gaat, geef ik ze geweekte grasbrok extra door het voer.Dan zijn ze niet meer afhankelijk van het gras of van hooi of een ander ruwvoerprodukt.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:07

Zo even oude topic opgehaald :D

Ik lees dat jullie subli seniores priores aan oude schapen geven, klopt dit? Want als ik het opzoek bij de welkoop staat erbij pony/ paardenvoer. En weken jullie dit dan ook op voor de schapen? Hoelang?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:34

...en ook ik schop dit topic even omhoog, want welke hoeveelheid seniores prior en/ of bietenpulp gaven jullie je schapen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:19

Ik gebruik Seniores priores voor mijn oude landgeiten (grote geiten). Ze krijgen daarnaast hooi, of lopen in de wei. Krijgen ook vaak groente-afsnijdsels etc. Ze hebben ook een mineralenlikblok voor geiten.

Ik geef mijn oude geiten dagelijks elk een halve schep Seniores in ruim water geweekt. Ik begin meestal als ze een jaar of 8 zijn. Destijds is Seniores mij aangeraden door de dierenarts, want het voorkomt problemen met de pens, iets wat bij oudere herkauwers nogal eens speelt.

Ze eten het graag.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:33

Juut schreef:
...en ook ik schop dit topic even omhoog, want welke hoeveelheid seniores prior en/ of bietenpulp gaven jullie je schapen?

Hier in geval blauwtong een halve gele voer schep . Ochtend / avond en flink weken. Moet zeggen dat het zinnige dieren zijn; wat ze niet kennen eten ze niet snel.
Bierenpulp ook als extra zo’n halve schep.