Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 15:12

Sinds enige tijd woon ik samen met mijn vriend in een "samengesteld gezin". Daarmee bedoel ik dat ik twee jonge kinderen (parttime) heb meegenomen en hij had al twee honden en vier katten. Heel gezellig, maar soms ook druk.

Nu merk ik dat ik een stukje strenger ben naar wat de honden en katten mogen dan hij en ik ben soms zoekende wat 'normaal' is. Zo vond hij het supergezellig als de katten op de tafel zitten bij het eten of als de honden tijdens het koken achter hem staan.

Ik heb daarvan al gezegd dat ik dat echt niet wil. Ik wil geen bedelende dieren op of om de tafel als we eten, zeker niet vanwege kinderen die ook nog weleens knoeien. Ook vind ik het gewoon gevaarlijk als je aan het koken bent en er lopen honden rond. Je hebt soms spetterend vet of moet kokend water afgieten en dan staan de honden voor je voeten.

Tijdens het koken gaan de honden nu dus in de woonkamer en pas na het eten mogen ze er weer bij. Alleen hij vindt dat zielig, want "ze horen er ook bij". Daar hebben we weleens discussie over.

Qua opvoeding hebben wij een hond van circa 25 kilo (kruising, maar zit iets van herder in) die tegen bezoek opspringt. Ik wil dat absoluut niet en hij heeft ook door dat hij dat tegen mij en de kinderen niet doet. Mijn vriend vindt dat juist heel leuk en stimuleert dat als hij de hond begroet. Is zoiets verwarrend voor een hond of kunnen ze dat onderscheid wel maken? Tegen bezoek zeg ik altijd dat ze hem helemaal moeten negeren en dan stopt hij vaak ook wel.

Op andere punten zitten we wel op dezelfde lijn, maar hij is vooral van het "alles is gezellig" en ik meer van de grenzen. Ik voel me alleen soms zo streng, terwijl ik weer denk dat dieren ook baat hebben bij duidelijkheid.

Ik ben nu gewoon eens benieuwd, welke 'huisregels' er gelden voor jullie honden (en katten)? Ik bedoel expliciet dus in huis. Denk aan:
- wel of niet op of onder de tafel of aanrecht?
- wel of niet op de bank?
- wel of niet op bed?
- wel of niet blaffen? (honden dan, katten snap ik :-))

En welke regels er eventueel nog meer in huis gelden voor de dieren? Ik noem nu hond en kat, omdat die het meeste impact zullen hebben.

LiannePuthzy

Re: Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:14

Katten mogen hier niet op het aanrecht of tafel, gewoon helemaal niet
Ze mogen eigenlijk ook niet boven komen maar dit mislukt elke dag

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:15

voor (grote) hond
- niet op de zetel
- uit de keuken blijven
- bij het eten op zijn matje liggen, dit ook als we snacken
- mag pas eten na commando
- mag niet (mee) naar boven
- bij vertrek uit huis (met hond) is hij verplicht te blijven zitten totdat wij buiten gestapt zijn en commando gegeven hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:16

Opspringen vind ik vervelend, zeker met veel gewicht. Dus nee, dat mag hier niet.
Mijn man wil ze ook niet in de keuken hebben als hij kookt, van mij mogen ze wel bij me liggen. Dat onderscheid snappen ze prima. Ze kennen het commando 'uit de keuken', dus als ik ze zat ben, zijn ze ook zo weg.
Op tafel tijdens het eten vind ik een beetje gek, maar ieder zijn ding.
Op de bank vind ik prima, gezellig.
De honden komen niet boven, dus op bed komen die sowieso niet. Overdag mag mijn kat prima op bed, maar niet in de nacht als ik slaap. Dan ben ik zelf de halve nacht wakker en slaap = heilig.
Blaffen? Liever niet, maar ik krijg het niet afgeleerd helaas.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:17

Een kat met z’n gat op tafel wil ik hier niet hebben. Bah. Of het aanrecht al helemaal niet.

Met koken moeten hier de honden uit de keuken. Stukje veiligheid, ik wil niet over ze struikelen. Als we eten liggen ze er wel bij maar als ze beginnen te drentelen gaan ze de gang in.
Sowieso als ze teveel door huis heen stoeien gaan ze de gang in of naar buiten anders word ik horendol van ze. Buiten kunnen ze spelen en stoeien.

Niet op bed, überhaupt niet boven. Niet in de badkamer, niet op de bank tenzij uitgenodigd. ‘s nachts slapen ze in de hal, ze kunnen zich toch niet gedragen en beschadigen de bank.

Blaffen alleen als er iemand voor de deur staat maar dat snappen ze hier echt niet. Tegen alles wordt geblaft. Vies of natte poten en ze blijven ook in de gang tot ze droog zijn.

Tegen mensen aan springen is ook ongewenst, likken heb ik een hekel aan.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:23

Katten mogen hier op de bank en op het bed. Op het aanrecht en tafel niet al zitten ze er wel op als ik er niet ben. Bedelen is echt een no go.

Een hond die opspringt zou ik ook niet oké vinden.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:28

-kat mag overdag wel op het aanrecht, mits we niet aan het koken zijn. Ze vind het lekker om voor het raam in het zonnetje te zitten/liggen. Ze raakt voor de rest niks aan dus dit is prima :) tafel zit ze eigenlijk niet op, maar wil dit niet stimuleren.
- ze mag wel op de bank, maar dan het liefste op haar eigen hoekje. Dit i.v.m. haar nagels en kneden. Ze heeft een groot dik kussen op de bank waar ze uitgebreid op kan liggen en kneden! Hier ligt ze ook netjes op als we te werk zijn.
-ik vind het gezellig om met de poezels te slapen, maar mijn partner niet. In principe is dus de deur naar de slaapkamer dicht. In de ochtend mag ze wel even naar binnen, maar vaak blijft ze niet lang of gaat ze op mijn nachtkastje zitten.

Voor de rest hebben we de regel dat ze niks van ons eigen eten krijgt. We willen niet dat ze gaat bedelen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:30

Ik ben opzich niet zo streng, maar ze weten wel heel goed wat de grenzen zijn.
Wij eten bijvoorbeeld altijd op de bank, ze mogen er best bijzitten op de bank, maar mijn bord wordt genegeerd. Anders in de mand :j

Met koken idd ivm hete dingen niet achter mij staan, maar ze mogen best op een afstandje toekijken.

Blaffen en springen naar bezoek mag niet maar ze wachten meestal op de bank en kijken eerst even de kat uit de boom wie er komt enzo. Buiten mensen negeren als ze hun ook negeren, als mensen toenadering zoeken mogen ze best even gaan kijken.
Ik heb geen waakse honden (2 windhonden) dus ze zijn van zichzelf ook redelijk afstandelijk naar vreemden.

Ze slapen hier op bed, maar we laten de slaapkamerdeur en de woonkamerdeur open (wonen gelijkvloers) want 1 van de 2 wisselt graag van slaapplaats ‘s nachts en slaapt dan ook wel op de bank of in zijn mand.

Slopen doen ze beide niet, wel eens per ongeluk een speeltje ofzo, maar ze hebben nooit aan de meubels gebeten enzo.

Ze gaan best vaak mee met dingen en ze weten dan heel goed dat ze op hun plaats moeten liggen en mensen en andere honden moeten negeren. Het zijn echt ideale makkelijke honden!

Het zijn gevoelige hondjes dus een “nee” is altijd genoeg als ze iets doen wat niet mag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:30

Katten mogen niet op tafel als wij aan het eten zijn. Mogen niet in de keuken (afgesloten keuken), sturen ze eruit als we aan het koken zijn en de deur open staat. Ze mogen niet schooien en krijgen ook geen hapjes van ons eten.

Helemaal in het begin hadden we bedacht dat ze ook niet op bed mochten slapen maar dat is gierend mislukt :')

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:32

Mijn katten mogen niet op tafel als wij eten en sowieso nooit op het aanrecht. De hond zit voornamelijk buiten, maar als hij binnen is, dan mag hij niet op de bank, niet op tafel, als hij in de weg ligt niet in de keuken tijdens het koken. Bedelen tijdens het eten heb ik een hekel aan, dus wordt hij ook naar zijn kussen gestuurd. Bed komt hij niet bij in de buurt, want hij mag niet naar boven. De katten slapen hier wel op bed. 1 van de katten heeft zelfs een eigen kussen in bed :D
Tegen mensen opspringen doet de hond eigenlijk alleen nog bij mensen die hij HEEEEEEL LEUK vind en dat zijn slechts enkelen die het juist leuk vinden van hem.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 25-08-24 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:34

Onze papegaai:

- Niet op het aanrecht
- Niet in de vuilnisbak
- Niet op de grote tafel wanneer er een puzzel ligt (die vreet ie op)
- Niet proberen mijn orchideeën op te vreten
- Niet in de keuken wanneer ik aan het koken ben (ivm hete pannen).

Verder zijn we helemaal niet streng voor hem <3
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-08-24 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:34

Toen ik nog katten had mochten ze niet op het aanrecht en niet op de eettafel wanneer ik aan het eten was.
Op de stoelen vond ik prima en voor het beginnen met eten uit de koelkast halen ging er standaard even een doekje over het aanrecht omdat ze daar uiteraard gewoon overheen lopen wanneer je er niet bij bent.
Wanneer ik op de bank at mochten ze niet op schoot of zo ongeveer in mijn bord komen zitten.

Met de honden nu heb ik de regel dat ze niet in de keuken mogen hangen wanneer ik daar bezig ben.
Erdoorheen lopen wanneer ze naar de tuin of juist naar binnen willen prima, even water drinken ook prima maar gezelschap houden doen ze maar vanaf de andere kant vd drempel.
Ik ben nl een paar keer op een pootje of staart gestapt en vind dat zeker met hete pannen gewoon een gevaarlijke situatie.
Mijn keuken is ook niet erg groot ofzo, bij een zeer ruime keuken zou ik wsl gewoon een mand in een hoek ofzo neergooien en dat als plek aanwijzen zodat ze er wel bij mogen zijn maar niet in de weg lopen.
Onder de tafel liggen vind ik geen probleem, over de tafel heen gaan met de snuit wel.

Ze liggen hier gewoon op de bank en op bed als ze willen, er liggen ook wat manden en er staan een paar (open) benches zodat ze daar zelf keuze in hebben waar ze liggen.
Zolang ze weggaan wanneer ik dat van ze vraag behouden ze die vrijheid.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:41

De hond mag niet in de keuken tijdens het koken, kent het commando "uit de keuken". Puur uit veiligheid. Tijdens het eten mag hij er bij (ligt graag onder tafel) maar bedelen doen we niet aan. Doet hij ook niet want hij krijgt nooit iets van ons bord.
Hij mag niet op de trap en komt dus niet boven. Verder heeft hij genoeg vrijheden. We hadden bedacht dat hij niet op de bank mocht maar dat is mislukt. Kunnen hem 's nachts moeilijk eraf sturen. Dus nu mag hij er alleen op als het kleed over de bank ligt en dat onderscheid weet hij heel goed. Als er bezoek is mag hij niet op de bank.
Hij blijft af van de vuilnisbak en alles wat op tafel staat, ook de salontafel wat op zijn hoogte is.

De katten mogen zeker niet op tafel en het aanrecht. Wat ze als we niet thuis zijn zeker wel doen :roll: :')
Op bed wil ik ze ook niet.
Laatst bijgewerkt door Leo op 25-08-24 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:41

Ik heb twee katten:

- Op het bureau mag, op mijn toetsenbord niet
- Niet mijn eten stelen
- Niet mijn water opdrinken
- Elkaar plagen en achternazitten mag, elkaar pijn doen niet
- Bij mij in bed mag, bovenop mij liggen als ik wil slapen niet. Vaak kiezen ze een eigen plekje, maar soms heb ik deze discussie nog wel eens :+

En de regel die ze zichzelf aangeleerd hebben: als ik de deur uit ben geweest en terugkom, maakt niet uit hoe lang het is, krijgen ze een snoepje. Ook al ben ik even twee minuten weg om een vuilniszak weg te brengen, de schadevergoeding voor emotionele verwaarlozing moet betaald worden _O-

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 15:44

Dat zijn al veel reacties! En ook veel met grenzen voor de dieren. Dan ligt het toch niet zo aan mij dat ik heel streng ben :-)

Zitten jullie ook op een lijn met je eventuele partner of andere huisgenoten?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:47

Ik heb een dichte keuken met een deur en een drempel. De beesten mogen niet over de drempel (hond en kat) dus ik heb ze niet in de keuken. Verder niet op tafel en de hond mag uiteraard niet opspringen of blaffen in huis. Ze slaapt ook in de bench snachts, de kat ligt vaak wel op het voeteneind.

Wij eten ook op de bank en de dieren mogen best komen kijken maar zelfbediening is verboden haha. De hond is heel gevoelig dus een nee is ook genoeg. Ze pakt nooit voedsel dat haar niet is aangeboden dus ik kan mn boterham ook op de bank laten liggen so to speak (tenzij die oude kat van ons in de buurt is want die gapt het wel :Y) )

Dieren kunnen prima onderscheid maken bij wie is wel of niet mag is mijn ervaring

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:48

Onze katten mogen hier alles. Ik ben alleen iets strenger tegen bedelen dan mijn vriend. Hij laat ze rustig op zijn bord zitten :') Ik leer ze dat zelf af en ze weten inmiddels allemaal dat ze best wel wat krijgen als ze netjes op een klein afstandje wachten. Ook als ze niets krijgen dan accepteren ze dat ook. Bij mijn vriend walsen ze dus wel over hem heen. Dus de onze begrijpen wel enige verschillen per persoon.

Verder mogen ze overal komen. Ook op tafel en op het aanrecht. Het gekke gevolg is dat ze dat dus eigenlijk bijna nooit doen. Ze gebruiken het aanrecht alleen in de zomer vaak als een doorgang van binnen naar buiten, omdat we daar dan een raam open hebben staan.
We hebben een ren in de tuin waar ze in kunnen. Daar kunnen ze ook komen via een kattenluik in de deur, maar via dat raam is ook best.

We zijn echt gek met onze beestenboel en vinden het alleen maar gezellig zo als ze bij ons zijn <3

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:49

Wij hebben een hond, en duidelijke regels in huis.
- Hij mag niet boven (en dus ook niet op bed)
- In principe niet op de bank, tenzij “uitgenodigd” (en nee, hier is geen verwarring over)
- Vanzelfsprekend niet op tafels
- Geen geblaf in huis of tuin
- Niet opspringen tegen mensen of buiten op andere honden/mensen afstormen
- Niets van tafel graaien, ook niet als we even uit beeld zijn

Ik heb wel eens gehoord dat mijn hond “ook niks mag” :+ Onzin! Hij kan en mag heerlijk hond zijn binnen duidelijke grenzen.
Mijn hond gaat altijd mee op vakantie etc. en ik wil geen getrut of een hond die in een hotel/vakantiehuis over het meubilair dendert, bah.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:50

Geen. :')

Ons huis is hond en ook zo ingericht, mogen overal komen en overal liggen. Ik vind het heerlijk. We hebben zelfs een groter bed voor ze gekocht omdat meer honden ervoor kozen om op bed te slapen. <3

Ze mogen niet op het aanrecht en ik wil geen onnodig gekef binnen of buiten. Oh, en ze mogen twee locaties in de tuin kiezen om te graven, niet meer dan dat.

Ze kennen wel het commando "wegwezen" als ik bijvoorbeeld mijn handen met iets vol heb wat gevaarlijk voor ze is. Maar over het algemeen blijven ze rustig liggen en kan ik zo over ze heen stappen, dat is makkelijker dan steeds ze laten schuiven.

Voor de rest vind ik die schaduw veel te gezellig. Wat betreft bezoek, als ze er niet mee overweg kunnen moeten ze wegblijven, dan kom ik wel bij jou op bezoek als je me wilt zien. :+

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:51

beert schreef:
Dat zijn al veel reacties! En ook veel met grenzen voor de dieren. Dan ligt het toch niet zo aan mij dat ik heel streng ben :-)

Zitten jullie ook op een lijn met je eventuele partner of andere huisgenoten?

Wij zitten wel op 1 lijn, maar scheelt dat we de eerste 2 katten 13 jaar geleden samen aangeschaft hebben en 1 jaar later nog 1.
De hond is meer mijn hond dan die van hem, maar ook daarmee zitten we redelijk op 1 lijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:09

Ik heb geen huisgenoten of partner maar wanneer ik bij mijn ouders ben of andersom liggen de regels in grote lijnen gelijk aan de regels voor hun honden.

Mijn ene hond stuur ik gewoon weg met een 'wegwezen' of zelfs 'oprotten', de andere durft nog weleens grote bolle puppy-oogjes op te zetten als ik wat eet en als ik dan zeg 'mag jij schooieren?' doet hij een stap terug, draait zijn kop weg en kijkt dan heel zielig vanuit zijn ooghoek. :')
Als ik dan zeg 'wegwezen' dan gaat hij een stukje verderop zitten en als dat te dichtbij is zeg ik 'verder weg', dan gaat hij vaak op een acceptabele afstand zitten, de keren dat hij alsnog te dichtbij zit herhaal ik het 'verder weg'.
Tegelijkertijd kan ik bij de schooierd een bord eten naast me neerzetten en zal hij hooguit ff testen of hij wat kan jatten maar als ik hem daarin stop is het ook gelijk klaar.
Bij mijn moeder (die vaak niet oplet) jat hij in hetzelfde scenario gewoon het beleg van haar brood. _O-

Berdien

Re: Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:19

Mijn vriend en ik zitten wel op één lijn :j Dat maakt het wel een stuk makkelijker.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:19

Ik heb drie katten, en een paar regels.
Van begin af aan hebben ze nooit iets van mijn bord gekregen en bedelen dus nooit. Als er aan tafel wordt gegeten, mogen ze daar vanzelfsprekend ook niet op zitten.
Ze mogen wel op het aanrecht, daar staat ook een extra waterbakje en kunnen ze uit het raam kijken - maar als ik aan het koken ben mogen ze absoluut niet op die helft (naast het fornuis) komen.
Als ze dat willen, mogen ze gerust op bed slapen. Maar ze mogen niet in de badkamer komen, daar staat een hoog rek met o.a. breekbare parfumflesjes en stapeltjes schone handdoeken die ik graag daar & heel & schoon wil houden :D

Verder ben ik gek met ze, en mogen ze heel veel wèl..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:25

KimD schreef:
Geen. :')

Ons huis is hond en ook zo ingericht, mogen overal komen en overal liggen. Ik vind het heerlijk. We hebben zelfs een groter bed voor ze gekocht omdat meer honden ervoor kozen om op bed te slapen. <3

Ze mogen niet op het aanrecht en ik wil geen onnodig gekef binnen of buiten. Oh, en ze mogen twee locaties in de tuin kiezen om te graven, niet meer dan dat.

Ze kennen wel het commando "wegwezen" als ik bijvoorbeeld mijn handen met iets vol heb wat gevaarlijk voor ze is. Maar over het algemeen blijven ze rustig liggen en kan ik zo over ze heen stappen, dat is makkelijker dan steeds ze laten schuiven.

Voor de rest vind ik die schaduw veel te gezellig. Wat betreft bezoek, als ze er niet mee overweg kunnen moeten ze wegblijven, dan kom ik wel bij jou op bezoek als je me wilt zien. :+

_/-\o_ _/-\o_

Hier net zo.

In principe hebben we de honden liever niet in het keukengedeelte tijdens het koken, omwille van de veiligheid voor hunzelf. Maar we hebben een grote woonkeuken, dus ze zijn dan altijd alsnog wel bij ons.

Verder niet op tafel en niet bedelen om eten (maar dat doen ze hier ook niet!).

Ze mogen op de bank en op ons bed. <3 <3

Voor ons zijn het waardige gezinsleden. :+:

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:29

Wij hebben 2 honden..
En ze komen niet in huis wil ik gewoon niet..weten ze ook :o
Ze hebben een zeer ruime bijkeuken(van +- 8 meter lang en 3 breed) en een tuin van 30 bij 15.
Als er wat met ze is(bijvoorbeeld bang voor vuurwerk of ziek) mogen ze in huis maar niet op de bank o.i.d
En al helemaal niet boven op de slaapkamers e.d.
Ik ben ook niet opgegroeid met honden vriendlief wel maar deze regels hebben we samen afgesproken ook i.v.m spelende kinderen op de vloer
En door ons oudste hond heb ik al verschillende dingen kapot gehad in huis..iets met helemaal lijp worden als ie een kat ziet
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 25-08-24 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt