Nu merk ik dat ik een stukje strenger ben naar wat de honden en katten mogen dan hij en ik ben soms zoekende wat 'normaal' is. Zo vond hij het supergezellig als de katten op de tafel zitten bij het eten of als de honden tijdens het koken achter hem staan.
Ik heb daarvan al gezegd dat ik dat echt niet wil. Ik wil geen bedelende dieren op of om de tafel als we eten, zeker niet vanwege kinderen die ook nog weleens knoeien. Ook vind ik het gewoon gevaarlijk als je aan het koken bent en er lopen honden rond. Je hebt soms spetterend vet of moet kokend water afgieten en dan staan de honden voor je voeten.
Tijdens het koken gaan de honden nu dus in de woonkamer en pas na het eten mogen ze er weer bij. Alleen hij vindt dat zielig, want "ze horen er ook bij". Daar hebben we weleens discussie over.
Qua opvoeding hebben wij een hond van circa 25 kilo (kruising, maar zit iets van herder in) die tegen bezoek opspringt. Ik wil dat absoluut niet en hij heeft ook door dat hij dat tegen mij en de kinderen niet doet. Mijn vriend vindt dat juist heel leuk en stimuleert dat als hij de hond begroet. Is zoiets verwarrend voor een hond of kunnen ze dat onderscheid wel maken? Tegen bezoek zeg ik altijd dat ze hem helemaal moeten negeren en dan stopt hij vaak ook wel.
Op andere punten zitten we wel op dezelfde lijn, maar hij is vooral van het "alles is gezellig" en ik meer van de grenzen. Ik voel me alleen soms zo streng, terwijl ik weer denk dat dieren ook baat hebben bij duidelijkheid.
Ik ben nu gewoon eens benieuwd, welke 'huisregels' er gelden voor jullie honden (en katten)? Ik bedoel expliciet dus in huis. Denk aan:
- wel of niet op of onder de tafel of aanrecht?
- wel of niet op de bank?
- wel of niet op bed?
- wel of niet blaffen? (honden dan, katten snap ik

En welke regels er eventueel nog meer in huis gelden voor de dieren? Ik noem nu hond en kat, omdat die het meeste impact zullen hebben.