Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 18:31

Zijn er nog meer Bokkers die Motten en/of Vlinders kweken? Lijkt me leuk om hier dingen over te delen.
Ik ben er net zelf mee begonnen en vind het nog veel leuker dan gedacht <3
Ben begonnen met 2 wat makkelijkere soorten Motten, de Atlas Attacus en de Antherina Suraka. Voordeel is dat ze als Mot niet kunnen eten en daardoor makkelijker zijn in de verzorging als Mot, nadeel ze leven daardoor ook niet zo lang. Ze kunnen max 2 weken op de reserves die ze hebben

Ik had 25 eitjes van de Antherina Suraka maar 10 kwamen er uit, gaandeweg vielen er wat ''slachtoffers'', waarom weet ik niet. Nu zijn er 4 sterke over waarvan er 2 dit weekend zijn verpopt.

Inmiddels heb ik nog 8 rupsjes van deze soort opgehaald een week geleden die nu in L2 en L3 zitten. Gaat tot L5.

Van de Atlas Attacus had ik 11 kleine rupsen L1 gekocht, alleen de laatste week 3 verloren. 1 kwam niet goed uit een vervelling en de andere 2 weet ik niet, hopelijk geen virus.
Nog 8 over waarvan er 2 van flink formaat zijn. Deze soort heeft nog een stadium extra, de L6.

Antharina Suraka
Foto's van net uit het ei heb ik niet, het geel is er dan nog niet.
L2
Afbeelding

L3
Afbeelding

L4
Afbeelding

L5 De rupsen van deze Mot heeft veel variëteit in aftekening en kleur. Dat maakt ze extra leuk vind ik <3
Afbeelding

En ongeveer 24 uur voor het verpoppen kan de rug verkleuren naar blauw blauw/groen. Ze staan allebei startklaar voor verpoppen en maar 1 heeft die kleur erbij gekregen. Net toverballen :D

Afbeelding

De laatste 2 op de foto nu poppen
Afbeelding

En nog een filmpje
https://www.facebook.com/jis.hofland/vi ... 9817517212

Atlas Attacus
L2
Afbeelding

Afbeelding

L4
Afbeelding

L4 Deze kwam helaas niet goed uit de vervelling, bibs erg beschadigt en haalde het niet.
Afbeelding

L5/L6 De stadiums vind ik naarmate ze ouder worden lastiger in te schatten bij deze soort.

Afbeelding

Afbeelding

En een kort stukje film van een vervelling waar ik tegenaan liep bij het verschonen van de verblijven
https://www.facebook.com/jis.hofland/vi ... 4161888367

Oja ze eten in een flink tempo ook :D
https://www.facebook.com/jis.hofland/vi ... 6953193678

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:40

Wauw wat een joekels :wow:
Leven die ook in Nederland?
Edit: ik zie al op google dat het exoten zijn.
Van welke waardplant eten ze dan?

Ik kweek soms koninginnepages op, maar die haal ik gewoon als eitjes uit de tuin van de venkel en laat ze ook meteen weer los als ze ontpopt zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 18:45

Wat gaaf! De Koninginnepage zit (nog) niet bij ons in de buurt helaas. Wel gezien en gefotografeerd in Italië <3

Nee dit zijn tropische Motten, mag je niet loslaten. Er is veel keus uit waardplanten voor beide. Liguster wordt het meest gebruikt, maar hier gaven ze de voorkeur voor bladeren van de Pruim.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:54

Ik zie dat ze gigantisch worden, vind je dat dan niet zielig dat ze niet lekker kunnen rondvliegen?
Of heb je daar een speciale ruimte voor of zoiets?

De konninginnepage is heel simpel te „lokken“ door (wilde) venkel te planten. Ze lijken ook daarna steeds weer terug te komen, dus wellicht wat eitjes kopen als ze echt niet vanzelf op bezoek komen. Dan kun je ze daarna in eigen tuin uitzetten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 18:56

Mungbean schreef:
Ik zie dat ze gigantisch worden, vind je dat dan niet zielig dat ze niet lekker kunnen rondvliegen?
Of heb je daar een speciale ruimte voor of zoiets?

De konninginnepage is heel simpel te „lokken“ door (wilde) venkel te planten. Ze lijken ook daarna steeds weer terug te komen, dus wellicht wat eitjes kopen als ze echt niet vanzelf op bezoek komen.

Ik heb daar een speciale ruimte voor :j En het zijn geen lange afstandsvliegers, zeker de vrouwen niet.

Se Koninginnepage wil ik zeker ook een keer kweken, en loslaten :j

Mungbean

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:02

Ik neem aan dat ze ook flinke hoeveelheden poep genereren _O-

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:07

Wat interessant dit, ik lees mee
Wat een joekels die rupsen :wow:

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:20

Wow, mooi hoor! Zulke grote rupsen zullen ook behoorlijk wat eten, moet niet makkelijk zijn om ze genoeg eten te geven :D

Ik ben zelf bioloog en doe onderzoek naar hoe insecten reageren op dingen als klimaatverandering en verstedelijking en doe daarvoor experimenten met vlinders en rupsen in het lab. Vlinders kweken is dus (deel van) mijn werk, en ik heb op het moment rupsen en poppen van zo'n 700 klein geaderde koolwitjes :))

Leuk om hier mee te lezen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:23

Oooh brrrrr. Ik heb een motten en vlinderfobie. Zelfs zo erg dat ik van angst flauw kan vallen := De rupsen vind ik prachtige dieren. En die van jou zijn groot! Hoe groot worden de vlinders wel niet? :wow: Ik weet wel dat ik nooit een voet in jouw huis zal zetten _O- Maar heel knap dat je ze zo op kan laten groeien.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:32

Ik vind het nog steeds een wonder van de natuur dat er uit zo'n rups een vlinder of mot kan komen. :D
Hoeveel van deze motten kan jij houden voordat het er te veel worden? Hoe groot is vliegruimte?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:48

Oh wauw, die rupsen zijn enorm! :wow:

Tof om te volgen, mooie foto’s ook.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:53

Ik vind ze doodeng, zowel als rups..als als vlinder/mot. Maar.. het intrigeert me ook wel dus ik ga wel volgen.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:54

Zelf heel veel met verschillende insecten gekweekt. Maar nooit actief met vlinders. Eigenlijk een beetje omdat ik vlinders/motten zo kwetsbaar vind. Maar wel heel erg mooi.

(Ik heb nog wel mieren zitten)

Ik lees dus ook even mee. Omdat het wel mooi is om wilde vlinders te kunnen helpen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 20:14

Ik zie dat ik de naam verkeerd om heb gezet, het is niet Atlas Attacus maar Attacus Atlas :o

Mungbean schreef:
Ik neem aan dat ze ook flinke hoeveelheden poep genereren _O-

Zeker, very mucho poep en keutels groeien behoorlijk mee ja :P maar het stinkt niet :D

Leuk vikawiek!

@Firebug, Wat een super interessant werk, jammer dat het nodig is wel. Leuk dat je mee kijkt hier.

@Maureen,Oh dan is het geen goed plan om ze na het verpoppen nog te komen bekijken hier. Ik vind de Rups stadium geweldig <3 Ze zitten op zolder dus beneden is het veilig :D maar dit zijn juist wel soorten om van je angst af te kunnen komen omdat ze zo rustig zijn en daarom vrij voorspelbaar zijn.

@Bellatrix, Ja prachtig hè! Ik weet het niet precies maar ik vind het aantal wat ik nu heb wel genoeg als het tegelijk uit gaat komen. Maar dat laatste hoeft niet zo te zijn. Is ook even aankijken zo de eerste keer. De kamer is 4 bij 5 en het plafond is een schuin dak en loopt op naar bijna 4 meter. Maar ik wil niet dat ze daar in het wilde weg eitjes gaan leggen dus daar moet ik ook even rekening mee houden. Zodra dat afgehandeld is laat ik ze daar vrij.

@ievie, Dank je! ja joekels zijn het en dat zijn ze als Vlinder ook. Leuk dat je gaat volgen.

@Muronia, Leuk dat je ondanks dat toch gaat volgen.

@Gothico, Gave diertjes ook Mieren :j Met kweek inheemse soorten helpen, zodra ik genoeg ervaring heb, vind ik wel leuk om te gaan doen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:17

Ik had voor mijn wandelende takken toen een vlinder/insectenkooi van gaas.
Ik geloof dat hij 60*60cm grondoppervlakte was en 90cm hoog.
Daar kun je de meeste vlindersoorten wel ruim in kwijt gok ik zo. :)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:17

Gaaf zeg, kun je op deze manier hier wilde (in Nederland inheemse) vlinders ook vermeerderen? Dat zou een geweldig project zijn als meerdere mensen op meerdere plaatsen zo vlinders 'fokken' en terug uitzetten in de natuur! Daar zou ik ook graag voor open staan op mijn biologische boerderij en een oase hier voor insecten en wilde dieren <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 20:37

@ lor1_1984, heb ik 1 van staan en daar zitten nu de Atlassen in. Vrijdag komt een nog grotere van 1,22 hoog binnen. En ik ga een paar van die Ikea wasmanden halen nog. Dat is dan om de Motten (eventueel) te koppelen, daar worden dan ook de eitjes in gelegd.

Afbeelding

@Grainey, je kan online op verschillende plekken Vlindereitjes kopen van inheemse soorten :j Wat gaaf dat je een biologische boerderij hebt! <3

Het verschil in keutel van een grote Rups en dat van 1 van ongeveer 2 weken oud :D

Afbeelding

Op de kamer is het nu 28 graden, hoog raam op het Zuiden, en de luchtvochtigheid is 70%

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:49

Grainey schreef:
Gaaf zeg, kun je op deze manier hier wilde (in Nederland inheemse) vlinders ook vermeerderen? Dat zou een geweldig project zijn als meerdere mensen op meerdere plaatsen zo vlinders 'fokken' en terug uitzetten in de natuur! Daar zou ik ook graag voor open staan op mijn biologische boerderij en een oase hier voor insecten en wilde dieren <3

:j

Zie mijn post

Je kunt zelf eitjes verzamelen door heel gericht waardplanten in je tuin te zetten of eitjes kopen.
Het is dan wel handig om daar dan ook de waardplant voor in je tuin te zetten ivm (onbespoten) voedselbron. Ik heb bijv ook een doorgeschoten „nutteloze“ koolplant in mijn tuin voor de vlinders en bergmunt voor de muntvlinders.

Ik heb afgelopen winter 12 poppen van de konninginnepage overwintert en begin mei als vlinder losgelaten.

TS, ik neem aan dat ze een specifieke plant nodig hebben om hun eitjes af te willen zetten?
Of zijn deze daar niet zo kieskeurig in?
Je hebt er dan natuurlijk wel al snel veel te veel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:11

Ze zijn makkelijk en leggen de eitjes zelfs tegen het gaas aan.
Ik ga de eitjes (als ik ze bevrucht krijg) allereerst kosteloos aanbieden bij Vlindertuinen, alle eitjes houden is niet te doen inderdaad. Wordt wat prijzig steeds biologische Liguster kopen. Pruim uit de tuin, 1 boom, kan ik niet constant blijven geven helaas.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:20

Mungbean schreef:
Grainey schreef:

:j

Zie mijn post

Je kunt zelf eitjes verzamelen door heel gericht waardplanten in je tuin te zetten of eitjes kopen.
Het is dan wel handig om daar dan ook de waardplant voor in je tuin te zetten ivm (onbespoten) voedselbron. Ik heb bijv ook een doorgeschoten „nutteloze“ koolplant in mijn tuin voor de vlinders en bergmunt voor de muntvlinders.

Ik heb afgelopen winter 12 poppen van de konninginnepage overwintert en begin mei als vlinder losgelaten.

TS, ik neem aan dat ze een specifieke plant nodig hebben om hun eitjes af te willen zetten?
Of zijn deze daar niet zo kieskeurig in?
Je hebt er dan natuurlijk wel al snel veel te veel.

Nou ja, wat stom. Die van firebug had ik wel gelezen, stom dat ik die van jou gemist had! :+
Ik volg dit topic en ik ga mij er even in verdiepen. Ongespoten voedsel hebben we hier genoeg dus we hadden gelukkig ook behoorlijk veel vlinders maar ik las dat ze nogal in aantallen verminderd zijn. Dus ik wil graag een bijdrage leveren om de vlinders een steun in de rug te geven :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:25

Wel handig dat de poep niet stinkt Jis :D
Ik las hier over spinnen en mottenfobie, nu heb ik daar dan weer 0 problemen mee prachtig zelfs maar rupsen vind ik echt heel akelig, zeker van dit formaat :D
Ik volg ook hier! Leuke hobby's heb je toch.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 09:44

Nou zeker gelukkig, ze produceren er behoorlijk wat van :P

Ik wist dat de Atlas rupsen groot werden maar zo groot niet :D <3 Die kamer is wel met deze temperaturen heel gunstig denk ik om ze mooi groot te laten worden. Duurt niet lang meer en dan zal de eerste een plek gaan zoeken om te verpoppen.
De Antherina doet dit nogal eens op de grond, de eerste 2 hier dan weer niet :D maar ik zag net dat er 1 naar de bodem is gegaan, ik hoop om te verpoppen en niet omdat hij ziek is geworden. Eind van de dag nog weer eens kijken. Deze soort spint soms geen cocon (is niet erg) en dan ligt er dus gewoon alleen een pop, waarom is (nog) geen verklaring voor.

Ook weet men niet waarom de Atlassen rupsen een poederlaagje vormen boven op hun lijf.
Zij verpoppen wel graag tussen de bladeren, morgen ga ik groot blad van de Laurierkers aanbieden. Dit eten ze ook maar ze kunnen het blad ook gebruiken om zich aan vast te maken. Ze gebruiken ook wel het gaas om te verpoppen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:53

Super tof Jis!!

Heb je ook een foto van de ruimte waar ze los mogen vliegen? Heb je geen problemen met je katten die de vlinders proberen te vangen? Waar heb je de eitjes/poppen vandaan? (of start je enkel van eitjes), misschien een tip voor een website? Verwarm je de kamer ook extra of gaat alles op kamertemperatuur? (sorry heel veel vragen haha)

Ik droom al lang van een vlinderkamer vol tropische planten en dan vol tropische vlinders <3 mijn vriend is helaas nog niet helemaal on board :')

We hebben wel een vlinder in huis, nouja bijna. Het is nu nog een pop. Met mijn zoontje van twee jaar lezen we vaak het boek van 'Rupsje nooitgenoeg' en hij is helemaal wild van de rups die een cocon maakt en dan een vlinder wordt. Dus hebben we uit de tuin een rups van de dagpauwoog gepakt (die eet enkel netels, heel handig), samen een bakje ervoor klaargemaakt en nu is de rups een cocon geworden! Over een week of twee verwacht ik de vlinder :D (gaat uiteraard dan gewoon terug naar buiten)

Afbeelding

Afbeelding

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:59

Oh wat gaaf!! Ze zijn zo prachtig in alle fases! Ik ga meegluren :D
Ik heb vorig jaar voor het eerst koolwitjes gehouden van eitje tot wegvliegen, ze zaten op mijn spruitplanten en aangezien ik erg graag eens vlinders wil kweken maar nooit gedaan heb, dacht ik, ik begin hier wel en help zo mijn planten ook :Y) Was erg succesvol en leerzaam en hoop het vroeg of laat wat serieuzer aan te kunnen pakken :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:12

Wat een gaaf topic!
Wij hadden vorig jaar rupsen van de koninginnepage in de moestuin op de venkel planten en op de wortelen <3
Nooit er bij stilgestaan dat je die natuurlijk makkelijk binnen in een aquarium kan zetten totdat ze ontpopt zijn. En laat ik nu nog een leeg aquarium hebben staan :D

Dit jaar heb ik helaas nog geen rupsen gezien. Maar dit lijkt me wel geweldig gaaf voor volgend jaar!