Pup snapt mand niet helemaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Pup snapt mand niet helemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 17:36

Ik heb een 7 maanden oude pup die onder andere een mand heeft waar hij in mag liggen of op de bank. Hij kent ook het commando in de mand, deze gebruik ik als hij een kauwsnack krijgt of als ik moet dweilen en hij niet over de vloer kan lopen. Ik gebruik het niet als strafplek. Als hij uit de mand mag komen van mij dan roep ik hem met kom maar en dan is het oké. Maar hij gaat uiteraard ook uit zichzelf in de mand liggen maar als hij er dan weer uit wil gaat hij liggen piepen alsof ik hem het commando mand heb gegeven en hij er niet uit mag terwijl hij van mij mag gaan wanneer ie wil ik heb hem immers geen commando gegeven. Maar op de 1 of andere manier begrijpt hij niet dat hij er dan zelf uit mag. Hoe leg ik hem dat uit?

Dahlia85

Re: Pup snapt mand niet helemaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:39

Geniet ervan haha! Maar zijn er signalen voor het piepen dat hij uit zn mandje wil? Dan zou ik bij die signalen lokken met een beloning. Niet pas bij het piepen om te voorkomen dat dat hij gaat piepen voor een voertje

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:41

Dahlia85 schreef:
Geniet ervan haha! Maar zijn er signalen voor het piepen dat hij uit zn mandje wil? Dan zou ik bij die signalen lokken met een beloning. Niet pas bij het piepen om te voorkomen dat dat hij gaat piepen voor een voertje

En hoe creëer je een verwende hond die gaat afdwingen? Precies zo! :+
Belonen is het laatste wat je wil doen.

Ts; Ik denk dat je pup het prima doorheeft, jij hebt plaats geoefend (en hem waarschijnlijk beloond als hij het goed deed), nu wil hij beloond worden.
Ik zou er geen big deal van maken en hem gewoon negeren als hij piept.
Je kan hem vrij geven of een release als hij zelf in de mand is gaan liggen en nog niet wil opstaan, zodat hij weet, het is oke om op te staan als ik dat wil.
Tevens een goede voor jou om je training aan te passen;
Je hebt je hond geleerd “kom maar” na het opstaan, maar beter zou zijn hem “vrij” te leren (of dus een andere release).
Want “kom maar”, is wederom een commando voor interactie met jou, terwijl je juist de zelfstandigheid van je pup wil vergroten. :)

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:50

BarbaLala schreef:
Dahlia85 schreef:

En hoe creëer je een verwende hond die gaat afdwingen? Precies zo! :+
Belonen is het laatste wat je wil doen.

Ts; Ik denk dat je pup het prima doorheeft, jij hebt plaats geoefend (en hem waarschijnlijk beloond als hij het goed deed), nu wil hij beloond worden.
Ik zou er geen big deal van maken en hem gewoon negeren als hij piept.
Je kan hem vrij geven of een release als hij zelf in de mand is gaan liggen en nog niet wil opstaan, zodat hij weet, het is oke om op te staan als ik dat wil.
Tevens een goede voor jou om je training aan te passen;
Je hebt je hond geleerd “kom maar” na het opstaan, maar beter zou zijn hem “vrij” te leren (of dus een andere release).
Want “kom maar”, is wederom een commando voor interactie met jou, terwijl je juist de zelfstandigheid van je pup wil vergroten. :)

2e deel van je verhaal ben ik het mee eens maar vind het overdreven om te zeggen dat ie meteen verwend word als je m eens uit de mand laat komen voor een beloning. Ik bedoel dit voor enkele keren om m te laten merken dat het gewoon kan en mag, niet als standaard oefening of commando.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:27

Monique Bladder doet regelmatig de Magische mat chalenge
Ik weet niet wanneer deze weer komt ( is gratis om aan deel te nemen )
Maar misschien kan je er wat info over vinden online :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:32

higgins schreef:
Monique Bladder doet regelmatig de Magische mat chalenge
Ik weet niet wanneer deze weer komt ( is gratis om aan deel te nemen )
Maar misschien kan je er wat info over vinden online :)

Ze kan beter de magische verdwijntruc doen wat mij betreft, die heeft totaal geen kaas gegeten van daadwerkelijke hondentraining.
Wel van koekjes strooien, dat dan weer wel.. :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:46

BarbaLala schreef:

Geen hond die zo denkt :')
Jij zegt dat als de hond de mand opzoekt, zij al moet releasen... Tegen dat de hond dan uren geslapen heeft in de mand en daarna wakker wordt, zal die nog weten dat baasje al gereleased had uren daarvoor toen die net de mand in ging...
Dat is natuurlijk totaal niet hoe een Hondenbrein werkt ...

Honden kunnen heus linken leggen en verbanden maken maar een commando geven op een moment dat hij net aan een actie begint zodat hij uren later aan dat commando zou terugdenken om zijn volgende actie uit te voeren, is absurd.

Door te releasen terwijl hij nog in de mand wil blijven, doet hem heus niet beseffen dat hij voortaan zelf uit de mand mag wanneer hij wil en zonder release.
Dat doet hem denken dat hij gewoon de mand niet meer in zal gaan of willen want hij vliegt er gelijk uit als hij er eigenlijk in wil liggen

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:56

Geef je hem na de boodschap "kom maar" (dus nadat jij hem het commando gaf in de mand te gaan) ook telkens een voedselbeloning? Zo ja, dan zou ik beginnen met dat patroon te onderbreken. Om te vermijden dat hij "ik moet de mand in" gaat linken aan "ik krijg een beloning" en daarom de mand opzoekt; om een koekje los te peuteren.

En los daarvan: leer hem ook het commando "blijf".
Dan kan je toekomstgericht dus 1 òf 2 commando's geven.
1) "Mand" (of nest, plaats, watjijdanookzegt) betekent dan: ik wil dat je in je mand gaat zitten - puur voor de link van het woord "mand" met het voorwerp (de mand) te kunnen leggen.
2) En "blijf" betekent: ik wil dat je hiér blijft. Dat kan in de mand zijn, maar ook eender welke andere locatie.

Die mand, sleep die ook even mee na andere ruimtes. De mand is en blijft de mand, ook op andere locaties. "Mand" betekent "in de mand", waar die ook staat.

En het "blijf" oefen je - in het begin los van de mand - ook op alle mogelijke locaties. "Blijf" betekent "hier moet je blijven", ongeacht de locatie.

Als die 2 begrippen 100% aangeleerd en beheerst zijn, kan je ook "blijf" toepassen in de mand.

Gaat hij zelf in de mand liggen - dat mag uiteraard - dan roep jij hem daar niét uit. Hij is er zelf gaan in liggen, hij mag er ook zelf weer uitkomen.
Pas wanneer jij hem daadwerkelijk in zijn mand dirigeert, moet hij ook wachten tot jij hem daar weer uit roept.

7 maanden is jong, commando's kunnen nog verwarrend zijn.
Bevestig die knopjes even, stel ze goed af. Zorg dat hij weet wanneer hij ergens effectief moet blijven, en dat dat blijven niet verwacht wordt wanneer hij zelf in die mand gaat liggen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 19:59

Nee krijgt geen voedselbeloning, alleen een 'goed zo'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:27

Ik zou het vooral wat tijd geven, en het ook benoemen "je mag er gewoon af, kom maar" - met een andere toon dan het commando. (En ik zou ook kiezen voor een duidelijke andere reactie dan 'goed zo' om het los te koppelen van jouw commando, bijvoorbeeld 'hee, ben je er weer'. Zodat je wel een aantal hints geeft dat de situatie anders is.) Maar verder zou ik vooral waarderen dat de puppy de regels serieus neemt, goed kan blijven, en jou duidelijk vraagt om wat de bedoeling is.

Er komt waarschijnlijk een tijd dat 'ie de grenzen daarvan wel op gaat zoeken en ook een andere link legt. Dat lijkt mij qua ontwikkeling namelijk heel logisch - een associatie van een plaats met 'blijf' is veel makkelijker dan een 'als ik hier kwam vanwege het 'mand'-commando moet ik blijven maar als ik het zelf deed mag ik weg.' De meeste honden kunnen dat beslist goed begrijpen, uiteindelijk. Maar het is een veel complexere associatie en duurt dus langer om te ontwikkelen.

Gebeurt dat helemaal niet, dan zou ik een andere plek kiezen voor het verplichte blijf-met-release.