Wie heeft er een kunststof kippenhok?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Wie heeft er een kunststof kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:53

Wij zijn ons aan het oriënteren op een kunststof kippenhok. Bijvoorbeeld van Nestera of Omlet.

We hebben al jaren kippen maar steeds terugkerende bloedluis (wie niet...) Ik gebruik liever geen gif en ken de methodes om het in toom te houden. Maar ontkomen met een houten hok toch steeds in de zomermaanden niet aan spuiten met een gif.
Nu heeft de marter een bezoekje gebracht aan ons hok en hebben we dus even geen kippen meer. Mooi moment om eens een frisse start te maken dacht ik.

Ik dacht dat een kunststof hok misschien wat meer soelaas zou bieden. Vooral omdat ze makkelijker te reinigen zijn. Ik stel me zo voor dat ik dat hok eens in de zoveel tijd in de ochtend insop met schoonmaakmiddel en er desnoods de hogedrukspuit even doorheen haal. En in de avond weer een droog hok heb voor de kippen.

De kosten zijn best een beetje fors en mijn vriend denkt dat die hokjes veel te klein zijn voor het opgegeven aantal kippen.....
Ik heb hem al gezegd dat ze er alleen, naast elkaar op stok, in gaan om te slapen, hoeveel ruimte hebben ze nodig..... maar ik krijg het niet uit zijn hoofd
Dus het is er nog niet van gekomen.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen en eventueel foto's van deze hokken van de diverse merken in gebruik om een beter beeld te krijgen.

Heb je zo'n hok? En zo ja, bevalt het?

belle_boef

Re: Wie heeft er een kunststof kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:21

Ik heb niet een van de hokken die je omschrijft maar als er hier weer kippen komen wordt het indd een kunststof hok om dezelfde rede. Vriend van ons heeft een keter tuinhuis aangepast naar kippenhok. Zoiets zal het hier ook worden.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:35

Ik vind de 2 die je noemt idd ook wel erg klein. Hou rekening met condens en vocht in zo‘n Kunststof hokje. Dit is er geslecht voor je kippen. Ik zou dan eerder gaan voor een kunststof tuinhuisje achtig iets en die ombouwen. Poortje met licht/ donker sensor of tijdschakelaar ertussen tegen marters werkte hier heel goed.

Hier ook altijd bloedluis en eind van de zomer een explosie. Dan ging hok goed leeg en de zit stokken etc in de zonnebloemolie en de klieren met de stoomcleaner. Dasty van de Wibra schijnt er ook echt een wonder middel voor te zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 16:44

Het huisje zou dan onder een afdak komen te staan. Dus ik ben niet zo bang voor condens eigenlijk?

Maar daarom dus ook op zoek naar gebruikerservaringen met een kunsstof hok. Hoeft niet van deze merken te zijn.

Qua zelf doen: we kunnen alles zelf. Maar de klusjes lijst hoeft ook weer niet oneindig lang te zijn dus soms moeten we ook gewoon eens iets kopen ipv alles DIY

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:50

Wij hebben al een aantal jaren een omlet, super tevreden over! Geen last meer van andere beestjes.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:29

Wij hebben een Omlet en hadden er Brahma’s in (nu ook even niet ivm een bezoekje van een vos). Er zit ventilatie in dus geen last van condens.
Schoonmaken echt super makkelijk, wij deden elke maand even de hogedrukspuit erdoor.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:51

Wij hebben ook een Keter tuinhuisje omgebouwd en dat bevalt super. Ik kon toen(7jr geleden) ook geen groot kippenhok vinden in het kunststof.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:19

Ik heb sinds begin dit jaar een nestera hok, de middelgrote en heb er 6 kleinere kippen in.
Mij bevalt het erg goed en qua formaat klopt het denk ik prima met de beschrijving.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:22

Wij hebben in onze stal gelukkig nog nooit bloedluis gehad, dus mochten er ooit nog weer kippen komen dan zou ik waarschijnlijk weer een houten nachtverblijf maken. Ik ben benieuwd of een kunststof hok niet erg condens-gevoelig is en of het wel behaaglijk voor de kippen is. Mocht iemand al gebruik maken van een dergelijk hok, dan hoor ik graag de ervaringen hieromtrent.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:43

Hier ook een Keter tuinhuisje omgebouwd tot kippenhok. Makkelijk schoon te maken en heel fijn dat je er zelf ook rechtop in kan staan. :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:44

Ik vond ze echt heel lelijk, zag wel kunststof keter tuinhuisjes, die kan je makkelijk zelf inrichten als kippenhok en zijn een stuk ruimer en mooier om te zien!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:51

Hier ook een keter tuinhuis en ik wil nooit meer een standaard kippenhok. Schoonmaken is veel makkelijker omdat je er gewoon in kunt staan.
Onder de zitstok heb ik een plank en die veeg je met stoffer en blik. Op de grond heb ik stoeptegels gelegd.. ook voor de stevigheid en ook daar even vegen en klaar :j

Afbeelding

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:00

Wij hebben een Green Frog kippenhok, klik bijna 4 jaar geleden gekocht in Engeland. (Ik zie ze nu als Nestera op internet staan).

Heel eenvoudig te demonteren en schoon te maken.
Als ik m niet vaak genoeg schoonmaak, komt er wel bloedluis in trouwens. Er zijn altijd naadjes en kieren waar ze zich kunnen verstoppen.

Qua grootte vind ik de omschrijving idd erg optimistisch, er zouden 9 krielkippen in passen. Nou kan dat wel, als je het alleen als nachthok gebruikt. Dan heb je, behalve een ren, ook een overdekt "daghok" nodig.
Ik ben wel enthousiast over de duurzaamheid. Dus wel een aanrader wat mij betreft.

Edit: foto gemaakt tijdens het in elkaar zetten.
Afbeelding

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:46

Hier de omlet en extra inloop ren erbij gekocht voor onze kleine kriel kipjes. Super hok. Vind ze wel te klein voor grote kippen. Geen bloedluis met dit hok

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:48

Ik heb een ibc vat opengemaakt. Moeten we enkel nog even ventilatiegaten in voorzien, maar de voorkant is een mooi open stuk. Momenteel hangt er een isolerend ibc hoes over, warmte valt totnutoe mee, ik moet ng even bedenken of ik dit id winter kan beter isoleren. (Ik denk aan isolatiepanelen er rond en daar een stevigere ibc hoes overheen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 06:28

Een vriendin van mij heeft een omlet kippenhok en helaas last van luis gehad tijdens hun vakantie vorig jaar. Nu maakt ze het hok elke week met de hogedrukspuit schoon en spuit het in tegen luis.
Het hok is heel makkelijk schoon te maken dus dat scheelt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:20

@ Veldbloem: Dat lijkt me inderdaad niet groot genoeg voor 9 krielkippen (ik had zelf grote kippenrassen, waarvoor dit zéker te klein zou zijn). Dit zou dan ook echt alleen maar als nachthok kunnen fungeren, niet om overdag beschut in te scharrelen bij slecht weer of ophokplicht. Maken ze er wel goed gebruik van? En hoeveel heb je er uiteindelijk in kunnen houden?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:50

Nadat mijn grote Cochin kippen gestorven waren van bloedluis, heb ik na een jaar zonder kippen een kunststof kippenhok aangekocht. Ik ben dan weer begonnen met kippen, maar dan had ik er één die een andere vorm van parasiet kreeg, ondanks terugkerende dierenartsenbehandeling bleef het terugkeren en heb ik hen (en mijn portemonnee) uit hun lijden laten verlossen. Dus het is niet heilig blijkbaar, helaas.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:56

Wij hebben een omlet met deurtje wat automatisch dicht en open gaat. Ideaal hok, goed schoon te houden, geen condens. Niet groot, maar bij ons lopen ze over het hele erf en hok wordt alleen als nachthok en legnest gebruikt. Vind het niet mooi maar is wel heel praktisch. Afbeelding
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:58

Wij hebben een Omlet go up met een 2m ren voor 4 kippen (sussex en bleu de landes). Nooit bloedluis gehad tot nu toe. Onze kippen lopen wel over ons hele perceel, 1.5 hct.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:26

Shenavallie schreef:
@ Veldbloem: Dat lijkt me inderdaad niet groot genoeg voor 9 krielkippen (ik had zelf grote kippenrassen, waarvoor dit zéker te klein zou zijn). Dit zou dan ook echt alleen maar als nachthok kunnen fungeren, niet om overdag beschut in te scharrelen bij slecht weer of ophokplicht. Maken ze er wel goed gebruik van? En hoeveel heb je er uiteindelijk in kunnen houden?

Ja klopt, het is echt een nachthok met legnesten. Er passen prima 6 krielkippen in, en het is goed af te sluiten tegen marters of vossen, die rovers hebben we in de buurt. Ze gaan er elke nacht even voor zonsondergang uit zichzelf in.