Kat acuut benauwd geweest, diagnose onduidelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Kat acuut benauwd geweest, diagnose onduidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 11:54

Ha allen,

Ik weet dat bokt geen dierenarts is, maar gezien ik ondertussen een maandsalaris lichter ben en nog steeds niet duidelijk heb wat er met mijn kat aan de hand is, was ik benieuwd of er bokkers zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt of willen jullie meedenken over wat er mogelijk aan de hand is. Het is nogal een uitgebreid verhaal, ik probeer het zo kort mogelijk uit te leggen, maar alvast sorry :+

Marley is een 5-jarige kruising (boerderijkat x maincoon/pers mix). Hij is bekend met HCM en eosinofiel granuloom complex. Afgelopen maandagavond zijn we met spoed met hem naar de faculteit in Utrecht gereden omdat hij acuut mega kortademig was. Hij was super oncomfortabel en haalde 75x per minuut adem. In Utrecht is hij direct opgevangen in de zuurstofkooi, waar hij snel al minder benauwd was. Ik kreeg daar te horen dat hij hoogstwaarschijnlijk acuut hartfalen had bij de HCM, kans op volledig herstel was aanwezig, maar prognose op langere termijn was dat 50% na een jaar nog leefde. Ik moest de keuze maken om hem mee naar huis te nemen met plaspillen, of hem daar laten voor verder onderzoek. Ik besloot voor het tweede (met niet-reanimeren beleid), dus hij is daar 's nachts opgenomen en heeft een eenmalige gift intraveneuze plasmedicatie gehad om vocht af te drijven. Op de spoedecho in de nacht zag de arts een vergroot hart, wat voor hem bevestiging gaf van de werkdiagnose hartfalen. In de ochtend was Marley niet meer benauwd en kon hij uit de zuurstofkooi, waarna hij ook niet meer benauwd is geworden. De cardioloog heeft vervolgens een hartecho gemaakt, waarop geen verslechtering van het hart te zien was t.o.v. 2022, dus de diagnose acuut hartfalen ging van de baan. Bloedonderzoek gaf geen bijzonderheden, behalve iets verlaagde witte bloedcellen. Temperatuur was 40.3, maar hij was ook erg gestresst, heeft daar niet geslapen of gegeten. Op de röntgenfoto's van de longen zagen ze geen grote afwijkingen, mogelijk wel aanwijzingen voor lichte astma én een klein plekje wat verdacht zou kunnen zijn voor longontsteking. Omdat hij allergisch is voor de AB die je geeft voor longontsteking, en hij geen (aanzienlijke) infectieparameters in het bloed had, werd de werkdiagnose astma (met longaanval op maandag) en mochten we naar huis. Advies: met eigen dierenarts verder beleid bepalen t.a.v. mogelijke volgende aanval, kan veilig zonder medicatie naar huis.

Feiten
- Marley komt overdag buiten, soms ruzie met buurkatten. Hij is maandag buiten geweest, was al 3 uur binnen voor de benauwdheid begon. Het was erg warm maandag.
- Marley woont samen met zijn broer Skip, die niet ziek is (geweest)
- Eosinofiel granuloom: sinds kleins af aan plaques op zijn lippen, vooral in de zomer. Hypoallergeen dieet gedaan zonder resultaat. Met ciclosporine (en eenmalig een dexamethason kuur) zijn de plaques helemaal weggegaan, waarbij we de ciclo vorig jaar konden afbouwen naar stop. Sinds een week of 3 kwamen weer plaques terug op zijn lippen en hierom ben ik in overleg met de DA op 7 augustus weer begonnen met de ciclo.
- HCM: gevonden nadat hartruisje werd gehoord in 2022. Vanaf kitten af aan soms enkele seconden hijgen na het spelen of na veel miauwen. Hoest heel soms als hij snel heeft gegeten. Conclusie hartecho 2022: Milde SAM zonder verdikte klep, wat forse papillairspieren maar geen verdikt septum en geen fibrosering van de wand. Milde assym HCM meest waarschijnlijk. Geen therapie. Hart als oorzaak benauwdheid niet waarschijnlijk

Tijdlijn en symptomen
- 7 augustus: (her)start ciclosporine & niesziekte vaccinatie gehad
- Tussen 7 en 12 augustus: geen bijzonderheden in gedrag en gezondheid
- 12 augustus: om 22.00 ciclosporine gegeven. Om 23.30 acuut benauwd (ademhaling 75x per minuut, neusvleugelen, niet hijgen, bij plat liggen werd benauwdheid erger, heeft vlak voor vertrek naar Utrecht gepoept op kattenbak (stress?), waarna hij naast de kattenbak ging liggen (wat hij normaal nooit zou doen))
- In Utrecht temperatuur 40.3, zakte in de loop van 13 augustus naar 38.5 zonder medicatie.
- In zuurstofkooi nam benauwdheid af, heeft daarna eenmalig vochtafdrijvende medicatie gehad en 13 augustus butorfanol voor de onrust
- Is zonder verdere medicatie uit 'aanval' gekomen en nu thuis niet benauwd, gewoon zichzelf

Overwegingen
- Astma zou kunnen, maar apart dat hij nooit eerder aanval heeft gehad of typische symptomen (piepende ademhaling)
- Ciclosporine (vloeistof) in luchtwegen terecht gekomen: vindt de spoedarts onmogelijk, gezien geen klachten direct na inname (hoesten)
- Oververhitting? Hoewel het binnen prima te doen was in mijn huis (24 graden).
- DA ziet geen verband is met herstart ciclosporine of vaccinatie ivm te lange tijd ertussen, wel voor de zekerheid ciclo gestopt nu
- Vergiftiging onwaarschijnlijk gezien goede bloedwaarden
- Longontsteking onwaarschijnlijk gezien goede bloedwaarden en acute beeld
- Hartfalen uitgesloten gezien niet verslechterde hartfunctie t.o.v. 2022
- Longworm? Geen typische symptomen (hoesten) en bijzonder dat hij dan nu weer zonder behandeling helemaal OK is

Mijn eigen dierenarts wil hem nu onderzoeken op longworm en een bloeddrukmeting doen. Ze had het ook over een bronchoscopie en evt. longspoeling, wil pas eigenlijk pas astmamedicatie voorschrijven als ze bronchoscopie heeft gedaan. Ik zie bronchoscopie en longspoeling niet zo zitten, gezien A. nogal prijzig en ik heb net > €1000 afgetikt in Utrecht, en B. moet onder narcose, wat ik met zijn HCM niet zo tof vind.

Wie oh wie heeft er ideeën? :)*

Sabbientje

Re: Kat acuut benauwd geweest, diagnose onduidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:19

Misschien een allergische reactie ergens op?

Kat van een vriendin kreeg het iedere keer benauwd bij warmer weer en bleek uiteindelijk hooikoorts te hebben. Krijgt nu medicatie daartegen en is sindsdien niet meer benauwd geweest.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 12:24

Denk het niet. Ciclosporine is een immunosupressor en zou dus allergische reacties tegen moeten gaan... Hij heeft die 1.5 u voor de aanval nog gekregen. Allergisch voor ciclosporine zelf is heel onwaarschijnlijk, gezien hij dat al heel lang heeft gebruikt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:27

Ik zou direct toch z'n hart zeggen, maar als de DA dat niet zo ziet houdt het op.... hier ook een kat met HCM en uit het niets benauwd en aan een zijde draadje ivm vocht bij longen. Met plaspillen knapte hij kortstondig op maar niet voldoende. Hij zit sinds die aanval aan de hart medicatie, daar knapte hij toen direct van op en heeft geen benauwde aanvallen meer gehad. Wel eens hijgen als hij te enthousiast is geweest (of juist veel stress).

Sterkte, naar als je de oorzaak niet kunt achterhalen...

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 12:31

Op de röntgen was geen vocht in/rondom de longen te zien, en de echo van z'n hart was vergelijkbaar met 2022 (welke milde HCM liet zien). Hij knapte vóór de plasmedicatie al op, van het zuurstof, dat zou volgens mij ook niet passen bij acuut hartfalen... Wat fijn dat jouw kat zo is opgeknapt!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:45

Astma kan zeer zeker wel, en geeft over het algemeen geen piepende ademhaling.
Voor katten met astma kun je prima met een inhalator werken als de aerocat met medicatie om de ontsteking te remmen en de luchtwegen te verwijden.
Ik zou dit overleggen met je dierenarts

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:20

Het zou goed kunnen dat het toch de warmte is geweest. Met warmte houdt een kat ook meer vocht vast en ik vermoed dat hij een dikke vacht heeft. Als hij actief is geweest buiten kan de klap ook nog na een paar uur komen. Dus oververhitting en vochtophoping.

Hopelijk valt het mee.
Ik vind het niet herkenbaar voor astma (heb een kat met astma gehad) of acute hartfalen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 10:20

Even update hier...
Het gaat vrij goed met Marley, hij is weer zichzelf en heeft geen aanvallen meer gehad. Longworm-onderzoek was gelukkig negatief.
Door het acuut stoppen met ciclosporine is zijn eosinofiel granuloom behoorlijk toegenomen, dus ben weer begonnen met de ciclo en dat gaat tot nu toe goed.
Ik ga straks met hem naar de dierenarts om een plan te maken w.b.t. mogelijke astma en de eosinofiel granuloom.