Kat heeft OCD(?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Kat heeft OCD(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 13:12

Hi allen!

Een tijdje terug postte ik al over 1 van mijn katten die deuren open kan maken. Inmiddels hebben we daar een oplossing voor zodat hij ze niet meer open krijgt.

Echter begint het me op te vallen dat hij eigenlijk meer afwijkend gedrag vertoond.
Op de kattenbak krabt hij aan de binnenkant van de deksel, zowel links als rechts. Dit doet hij nadat hij op de kattenbak is geweest, maar ook als hij langs loopt begint hij ermee.

Laatst had ik onze tussen deur open staan, hij is naar de slaapkamer gelopen waar ik was en is meerdere keren aan de deurklink gaan hangen om hem open te maken terwijl de deur dus al open was.

Hij mauwt veel, erg veel. Als ik de kamer uit ga, als ik thuis kom, als ik op de bank zit. We noemen het altijd maar kletsen, maar hij mauwt echt zichtbaar meer dan andere katten.

Hij maakt inmiddels keukendeurtjes open en probeert dan achter de keuken te kruipen. Hier zit een schot voor waar hij dan tussendoor kruipt en zo uiteindelijk onder de keuken terecht komt.
Meerdere keren dat gat dicht gemaakt, met van alles geprobeerd maar hij breekt er telkens weer doorheen. Elk deurtje moet en zal open en ook als het al open staat probeert hij m “open” te krijgen.

Beide katten zijn heel sociaal opgevoed, nu is Simba (de kat waar het om gaat) vanaf het begin al wat meer verlegen/bang geweest, maar hij komt enkel tevoorschijn wanneer ik er ben. Als mijn partner er is zit hij vaak toch verstopt en laat staan met visite op bezoek.

Langzaam aan begin ik het idee te krijgen dat er iets in zijn koppie niet helemaal goed is. Maar de vraag, hoe kom ik erachter?

Al zijn gedrag wijst voornamelijk wel richting OCD, maar daar is nog weinig over te vinden verder.

Wellicht zijn er katten kenners die ons kunnen helpen? :)

Afbeelding

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:16

Dat eerste bij de kattenbak is gewoon normaal gedrag, normaal gesproken begraven ze het in het zand om de geur te maskeren, maar dat lukt niet altijd in een kattenbak dus krabben ze aan de bak zelf. Natuurlijk gedrag.
Waarschijnlijk ruikt ie het nog als ie er langs loopt dus misschien daarom weer het gekrab :+

Wat betreft de andere dingen, tja... Ik had ook een praatgrage kat, die was veel vocaler dan alle andere katten die ik ken. Als het gedrag ineens verandert is kan het wel gek zijn, maar als hij het altijd zo doet lijkt me dat niet perse iets verkeerds.

Keukenkastjes en deuren open doen is vooral irritant gedrag, dat snap ik wel. Maar het klinkt allemaal niet perse heel zorgelijk.
Hoe reageert hij als je weg bent? Of net terug komt? Kan er een stukje verlatingsangst in zitten?
Maar OCD.... Zeker niet. :+

Amado

Re: Kat heeft OCD(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 13:22

Dat zou inderdaad goed kunnen dat hij de geur nog ruikt, al doet hij het wel echt minuten lang.

Hij is vanaf dat hij een half jaar oud is al veel aan het mauwen.
Het deuren etc open maken is vooral irritant ja, maar voordat ik de conclusie trek dat het allemaal wat onschuldig is wil ik dat wel eerst zeker weten.

Al het bovenstaande doet zijn broertje totaal niet.

Als ik weg ben probeert hij continu de deuren te openen, gaat mauwen (tot bijna schreeuwen aan toe :’) ) maar gaat uiteindelijk ergens onder de bank liggen. Wanneer ik terug ben begint het mauwen weer, komt hij aandacht halen en gaat daarna zijn eigen ding weer doen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:29

Hij is rood.

Rooie zijn gewoon net even iets.... specialer dan de gemiddelde kat.
Ons rode gespuis slaapt bijvoorbeeld met regelmaat zo (echt diepe slaap):
Afbeelding

En hij jumpscare-d mensen graag. Miauwt ook gezellig de hele dag. Maakt deuren open, springt ook naar open deuren gewoon omdat het kan. Gooit alles van tafel/vensterbank, ook bloempotten. Doet de kraan open. Neemt bananen mee uit de fruitschaal. Verplaatst de slippers van mijn vriend. Klimt op de keuken achter de koelkast. Hij viel zelfs een keer van de overloop naar beneden terwijl we aan het eten waren, God mag weten wat hij aan het doen was :+ hij krabt ook regelmatig aan het raam, like, for why?!

Tsja. Ik heb heel mijn leven al katten (alle kleuren behalve rood), maar deze oranje malloot is eeeh... nogal extra. Onze 2 andere (Cyperse, 1 is half maine coone) dames zijn ook niet zo raar :')

Als dit niet ineens nieuw gedrag is, zou ik me geen zorgen maken.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:33

Amado schreef:
Dat zou inderdaad goed kunnen dat hij de geur nog ruikt, al doet hij het wel echt minuten lang.

Maar ja, de geur wordt ook niet minder met het krabben van de deksel... :))

Amado schreef:
Hij is vanaf dat hij een half jaar oud is al veel aan het mauwen.
Het deuren etc open maken is vooral irritant ja, maar voordat ik de conclusie trek dat het allemaal wat onschuldig is wil ik dat wel eerst zeker weten.

Al het bovenstaande doet zijn broertje totaal niet.

Als ik weg ben probeert hij continu de deuren te openen, gaat mauwen (tot bijna schreeuwen aan toe :’) ) maar gaat uiteindelijk ergens onder de bank liggen. Wanneer ik terug ben begint het mauwen weer, komt hij aandacht halen en gaat daarna zijn eigen ding weer doen.

Dat zijn broertje niet zo is wil niet zoveel zeggen, weet niet of jij broers of zussen hebt? Grote kans dat jij ook heel anders bent dan zij. :D

Dat gedrag als je weg bent vind ik bijna iets zorgelijker dan al het andere dat je benoemt... Maar ik zou me niet al teveel zorgen maken hoor.

Kan idd typisch een rode zijn. :)) Hou het in de gaten dat het gedrag niet veel extremer wordt of dat hij zich ineens totaal anders gedraagt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:37

Fortitude schreef:
Hij is rood.

Ik denk dat dit het enige goede antwoord is :') Orange cat energy :j

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 13:45

Dank voor alle reacties!

Ik wist inderdaad wel wat me te wachten stond op het moment dat ik 2 rode katers in huis haalde :’) maar fijn om te lezen dat het herkenbaar is en ik me er niet echt zorgen om hoef te maken. Het is inderdaad niet van de 1 op de andere dag zo gekomen.

Ik kan wel om m lachen hoor, af en toe ook achter het behang plakken als ik m weer onder de keuken vandaan moet vissen.
Maar hij is toch wel echt te aandoenlijk om boos op te zijn.. :)

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:08

Mijn rooie smurf destijds maakte ook keukenkastjes open en was ook iets vocaler dan andere katten zeg maar :D
Komen je katten buiten ? Mijne kon absoluut niet tegen het idee dat alle deuren dicht waren en hij dus niet naar buiten kon. Een kattenluikje vond hij dus een geweldig goed plan :')

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 15:15

Ze komen zeker buiten, momenteel zitten ze wel binnen omdat we verhuisd zijn. Maar over 3 weekjes mogen ze weer vrij rond dartelen buiten :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:37

Zo lang hij geen echte tekenen van stress (zoals overmatig likken) vertoont zou ik me niet te druk maken!