Een tijdje terug postte ik al over 1 van mijn katten die deuren open kan maken. Inmiddels hebben we daar een oplossing voor zodat hij ze niet meer open krijgt.
Echter begint het me op te vallen dat hij eigenlijk meer afwijkend gedrag vertoond.
Op de kattenbak krabt hij aan de binnenkant van de deksel, zowel links als rechts. Dit doet hij nadat hij op de kattenbak is geweest, maar ook als hij langs loopt begint hij ermee.
Laatst had ik onze tussen deur open staan, hij is naar de slaapkamer gelopen waar ik was en is meerdere keren aan de deurklink gaan hangen om hem open te maken terwijl de deur dus al open was.
Hij mauwt veel, erg veel. Als ik de kamer uit ga, als ik thuis kom, als ik op de bank zit. We noemen het altijd maar kletsen, maar hij mauwt echt zichtbaar meer dan andere katten.
Hij maakt inmiddels keukendeurtjes open en probeert dan achter de keuken te kruipen. Hier zit een schot voor waar hij dan tussendoor kruipt en zo uiteindelijk onder de keuken terecht komt.
Meerdere keren dat gat dicht gemaakt, met van alles geprobeerd maar hij breekt er telkens weer doorheen. Elk deurtje moet en zal open en ook als het al open staat probeert hij m “open” te krijgen.
Beide katten zijn heel sociaal opgevoed, nu is Simba (de kat waar het om gaat) vanaf het begin al wat meer verlegen/bang geweest, maar hij komt enkel tevoorschijn wanneer ik er ben. Als mijn partner er is zit hij vaak toch verstopt en laat staan met visite op bezoek.
Langzaam aan begin ik het idee te krijgen dat er iets in zijn koppie niet helemaal goed is. Maar de vraag, hoe kom ik erachter?
Al zijn gedrag wijst voornamelijk wel richting OCD, maar daar is nog weinig over te vinden verder.
Wellicht zijn er katten kenners die ons kunnen helpen?