Kat onbeperkt brokjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Kat onbeperkt brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 17:01

Hoihoi!

Wij hebben nu sinds een weekje een kat vanuit het asiel.
Momenteel geven we haar in de ochtend en avond eten omdat we haar overzetten op een ander merk voer.

Het liefste willen wij onbeperkt brokjes geven, zodat ze zelf kan eten wanneer ze wilt. Als wij een keertje laat thuis zijn dan heeft ze gewoon voer tot beschikking. Ik ben dit zelf ook altijd gewend met andere katten.
Is er een manier om dit te doen/leren? Of is het een kwestie van brokken neerzetten en laten gaan?
Ik denk dat ze, zeker in het begin, best een hoop gaat eten en ik wil ook niet overvoeren.

Heeft er iemand eventueel tips? Of denk ik hier teveel over na? :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Kat onbeperkt brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:03

Ik heb het gewoon neergezet. :+
Ze merken snel genoeg dat het bakje weer wordt aangevuld en dan schrokken ze niet meer.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:04

Pas er wel mee op dat niet elke kat dit kan. De mijne bleef eten en werd zo zwaar dat hij diabetes kreeg.
Die kon er dus niet mee om gaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:09

Ik denk dat je dat snel genoeg wel door hebt. Dan kan je idd beter meerdere keren per dag geven.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:11

Scheelt erg per kat of het kan is mijn ervaring. De ene eet altijd alles op en de ander alleen wat ie nodig heeft.

Wat iedereen dus al zegt, gewoon proberen of het werkt voor je kat.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:14

Ik ben heel groot fan van de meerdaagse hoeveelheid voer!

Wij hebben zelf zoiets staan: https://www.bol.com/nl/nl/p/maelson-com ... 039520739/

Bij alle drie de katten die we hebben gehad hadden we een grote bak waar ze een kleine week mee kunnen doen wat betreft voer.

Het eerste katje van m'n vriend was erop ingesteld te moeten eten. Ze had op straat gewoond en was daardoor gewend om te eten wanneer het kon met als gevolg dat zo gauw het bakje bijgevuld was, ze zo enorm aan het schrokken ging dat ze alles met dezelfde gang er weer uit spuugde. We hadden al een tijd een grotere voerbak zodat we hem minder bij hoefden te vullen en dat werkte grotendeels, tenzij we hem een avond te laat bijvulden en de bodem even in zicht kwam waardoor haar bodemdrang direct weer naar boven kwam op het moment dat haar bakje weer werd bijgevuld.

Nu we de grote voertoren sinds +- een goed halfjaar hebben, merken we dat dit enorm afneemt en eigenlijk heel veel rust biedt: er is genoeg voor iedereen, je hoeft niet te vechten voor je eten en je kunt pakken wanneer je wilt. Overeten gebeurt nagenoeg niet.

De andere poezen die we hadden, was een ouder katje (+- 18) die mager werd en eigenlijk ten alle tijden eten tot haar beschikking moest hebben. Toch heeft ook die nooit overgegeten.

Onze kitten moest er even aan wennen, maar ook die heeft nooit de bak helemaal leeggegeten toen ze het principe na een paar dagen begreep. (Ze had wel kittenbrokken, maar die vond ze niet lekker, al helemaal niet toen ze de andere voerbak in het zicht kreeg en daar veel meer trek in had. :') )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:14

Die van mij krijgt thuis afgemeten porties via een voerautomaat, maar is nu, ivm vakantie, 7 weken logeren op een adres waar hij wel onbeperkt heeft staan.
Ik denk dat ik hem dalijk anderhalve kilo zwaarder ophaal :o

Kortom, niet oedere kat is ervoor gemaakt. De mijne zou zich doodeten als hij de kans kreeg.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:16

Ik heb eerder onbeperkt voer voor de katten gehad, maar merkte toch dat ze best dik werden. Ze zijn beide gesteriliseerd dus dan gaat het dik worden nog makkelijker.

Ik heb nu een voerautomaat die 4x per dag een klein beetje voer geeft. De katten hebben nu beide een steady gewicht. Er mag nog iets af, maar het loopt in ieder geval niet meer op.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:18

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:28

Mijn katten krijgen onbeperkt brokken, en alle katten voor hen ook. Ze hebben wel een actief buitenleven dus verbranden ook veel. Ik geef steeds kleine porties en was dan ook het bakje tussendoor even af. Volle bakken vinden ze vies.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:33

Al mijn katten hebben in het verleden en nu nog onbeperkt voer staan.
Ze mopperen als er een stukje bodem in zicht is _O-
Dus hier weten ze niet beter.
Onze laatste kitten at gewoon met de rest mee en is ook gewoon groot geworden.

In de avond krijgen ze zakje natvoer in 2 delen.
Helft als we uit het werk komen en de andere helft voor het slapen gaan.
De oudste van bijna 19 eet graag alle 3 de bakjes leeg.
Geef ik alles in 1x dan gaat hij spugen.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:44

Hier werken we ook met een voerautomaat. De zelfde als Annette. Bevalt meer dan prima. Ook vijf katten hier, drie die niet buiten komen en twee wel dus er is vaak een moment dat ze wel kunnen eten.
Deze automaat kun je heel fijn aanpassen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:52

3 Katten onbeperkt brokken. De blauwe Rus dames zijn geen grote eters en natvoer eten ze matig. De sibeer eet het liefst natvoer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:59

Mijn stal katten hebben onbeperkt brokjes. Nadeel is dat muizen vangen op een laag pitje staat..

Overigens vind ik het ideaal werken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:01

Bij de ene kat zou dat hier prima kunnen maar de andere kan ik met 3 dagen rollen.

Geloof me, ik heb het idee van, dat stopt vanzelf geprobeerd maar dat gaat echt niet hier.

Dus niet iedere kat/poes is geschikt voor onbeperkt. Dan zijn voer automaten die porties afgeven zoals hier al genoemd is ideaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:03

Ik heb ook onbeperkt,maar ze krijgen wel light voer,dus dat scheelt weer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:04

Mijn laatste kat Nova had in haar oude huis ook onbeperkt eten. Dit resulteerde in een forse dame met artrose van 6 kilo.
Ik zou kijken naar een voederautomaat.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:07

Mijn katten hebben onbeperkt voer maar in speledingetjes, ze moeten er dus iets voor doen om eten eruit te krijgen en kunnen niet uit een schaaltje zomaar eten naar binnen werken. Komt brokje voor brokje. Geloof ook heel erg in goed voer, dus niet supermarkt brokjes maar brokjes met veel vlees en zonder graan. Hier gaan ze allebei erg goed op

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:07

Hier ook zolang als ik mij kan herinneren de katten onbeperkt brokken en de honden ook . Inderdaad wel allemaal buitenkatten. Vanaf kitten af aan kregen ze het hier al mee.
Ik zou gewoon de bak neerzetten en kijken wat de kat doet. Tuurlijk zal die in het begin alles leegeten, maar misschien leert hij het wel. Zo niet, dan is jouw kat niet 'geschikt' voor onbeperkt voer.
Een automaat is natuurlijk ook een idee ja! :D

Ohja, en onze katten zijn eigenlijk altijd dun geweest. Nooit dikke katten gehad

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:09

Onze katten hadden onbeperkt droge brokjes, maar gelimiteerd natvoer. Dat vonden ze veel lekkerder, dus de droge brokjes waren zelden op, maar ze hadden dus wel altijd iets.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:11

Mijn katten krijgen ook allebei onbeperkt. Ik heb het gewoon een keer neer gezet en dat was het :+ Ze krijgen s'avonds allebei wel natvoer. Dat is wel krijsen als ik het ook maar een minuut na half 10 is. Alsof ze nooit te eten krijgen :+

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:18

Je moet alleen bij die voerautomaten wel opletten, er zit een knop op die je kunt indrukken en dan komt er een portie eten uit. Mijn eerste kat kwam daar achter en gaf zichzelf 7 extra porties :') via de app dus gauw uitgeschakeld dat je met die knop nog porties kon geven

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:23

luxx schreef:
Mijn katten hebben onbeperkt voer maar in speledingetjes, ze moeten er dus iets voor doen om eten eruit te krijgen en kunnen niet uit een schaaltje zomaar eten naar binnen werken. Komt brokje voor brokje. Geloof ook heel erg in goed voer, dus niet supermarkt brokjes maar brokjes met veel vlees en zonder graan. Hier gaan ze allebei erg goed op

Denk dat dit wel een goede toevoeging is! Wij hebben er ook voer in dat voornamelijk bestaat uit vlees om deze reden. Supermarktvarianten schijnen over het algemeen veel suikers in te zitten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:29

Hier ook onbeperkt in een slowfeeder, werkt voor alle 4 de katten. Eentje komt van straat en eentje van de boerderij, die hebben echt moeten wennen aan het onbeperkt maar het is voor ons zo veel makkelijker. Katten hebben eigenlijk minimaal 4 keer per dag/nacht voer nodig en dat red ik gewoon niet.

Een brok met een hoog vlees percentage scheelt aanzienlijk net als natvoer bijvoeren, daar zitten minder calorieën in

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 18:30

Thanks voor de tips! Ik ga het gewoon v/d week even proberen. Anders kan ik altijd nog kijken naar een voerautomaat oid.
Ik zal ook wel even haar gewicht in de gaten houden, er hoeven namelijk geen kilo's meer bij haha!
Qua voeding ben ik overgestapt naar Carnilove (ze zat op Purina One), dus dat zou wel goed moeten zitten.