Kat tuft vloeibare medicatie uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Kat tuft vloeibare medicatie uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 10:59

Mijn kat moet i.v.m. eosinofiel granuloom dagelijks een spuitje met ongeveer 1ml medicatie (ciclosporine) in zijn bek. Mijn kat is een grote lieverd, maar medicatie is hij geen fan van :+ en dat is dus iedere dag een behoorlijke strijd. Hij vindt het vreselijk smerig en gaat hard met zijn kop schudden en tong naar buiten gooien als hij de vloeistof heeft gehad, waardoor het voor het grootste deel weer op de vloer belandt. Ik heb al geprobeerd om hem een tijd vast te houden, over keel wrijven, in 2 etappes geven, etc., maar hij krijgt het toch voor elkaar om niet door te slikken en wel uit te tuffen… over (nat)voer heeft geen zin, want het is heel vies spul met een duidelijke geur. Hij is ook niet zo van de snacks, dus omkopen lukt ook niet. Iemand nog ideeën?

Roosch

Re: Kat tuft vloeibare medicatie uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:00

Ja das een uitdaging. Wat ik bij de mijne doe is het door Kattovit Urinary drink mengen. Dat gaat super. :j en als dat niet werkt spuit ik het stukje bij beetje in een Easypill. :+ soms moet je creatief zijn.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:13

Ik zeg ook Easypill :j Balletje maken, medicatie erin spuiten en gaan. Evt eerst een stukje zonder medicijn geven, zodat ze het niet meteen wantrouwen, en dan erna nog een stukje om de smaak te vergeten :D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:30

Even een andere vraag. Hoe bescherm jezelf bij het toedienen van deze medicatie?
Doe je wel handschoenen aan en ook met het opruimen doe je voorzichtig? Het is namelijk voor jezelf niet echt gezond spul.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:48

Niet met dit specifieke middel, maar wel met iets anders smerigs. Dat gaf ik toen verdund in een groter spuitje met 5 mL water erbij. En goed achterin de keel spuiten. Met genoeg vocht moet hij uiteindelijk wel slikken als je z'n snuit omhoog houdt.
Desnoods hield ik z'n snuit omhoog en spoot het tussen z'n wang en kiezen, zo dicht mogelijk bij de achterste kiezen. Vloeistof wil altijd naar het laagste punt, dus slikken wordt dan een must.

Succes, want dit is echt een handigheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:51

Hoofd wat achterover , beetje water bij medicatie in en neus dichthouden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:54

Hoe handig ben je? Anders wellicht nog een spuitje met water erachteraan.

Je kan omkopen met Easypill proberen, maar als de kat al niet zo gek is op eten weet ik niet of dit het gaat doen. Ze vinden het vaak wel lekker, maar er zijn ook katten genoeg die zich ook dan nog niet laten foppen :+

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 11:56

Ik ben wel handig en mijn kat is gelukkig geen krabber/bijter, maar hij knijpt gewoon zijn keel stijf dicht, hoe lang ik ook zijn snuitje omhoog houd, het loopt er op een bepaald moment gewoon uit zijn mondhoek uit... Easypill vind ik behoorlijk prijzig en ik verwacht eigenlijk dat hij dat ook niet hoeft, hij is niet zo van de snoepjes/snacks. Dat urinary drink zou ik misschien nog wel kunnen proberen om te mengen, alleen vraag me af of dat lang houdbaar is na openen? Anders is het best zonde om iedere keer zo'n blik weg te gooien omdat ik maar 2 ml nodig heb :+

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:01

Je kunt nog mengen met van die smeerkaasblokjes of leverworst proberen. Of iedere dag een vloeibare liquidstaafje en degenen die ze erg lekker vindt het daar voortaan doorheen mengen
Laatst bijgewerkt door Sabri op 10-08-24 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:02

Als je iets vloeibaars lekkers wil proberen kan je ook van die lick sticks kopen en wat verdunnen. Kan online, maar ook gewoon bij de supermarkt. Mijn ervaring is dat ook hele zieke dieren die verder echt niks willen, daar nog wel eens wat van willen hebben.

Het idee om het spul met meer water in de bek te spuiten, is niet zo gek. Zachtjes in de neus blazen wil ook nog wel eens helpen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:04

Verder achterin zijn keel spuiten.
Probleem is hier ook bekend.

Ik pak het nekvel, spuitje in mn rechterhand, met mn vuis kan ik zo zn kop klemmen.
En ik druk het helemaal achterin leeg. Geen enkele mogelijkheid tot uitspugen want ik spuit het achter zn huig langs zo ongeveer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:06

Siamsmeesje schreef:
Niet met dit specifieke middel, maar wel met iets anders smerigs. Dat gaf ik toen verdund in een groter spuitje met 5 mL water erbij. En goed achterin de keel spuiten. Met genoeg vocht moet hij uiteindelijk wel slikken als je z'n snuit omhoog houdt.
Desnoods hield ik z'n snuit omhoog en spoot het tussen z'n wang en kiezen, zo dicht mogelijk bij de achterste kiezen. Vloeistof wil altijd naar het laagste punt, dus slikken wordt dan een must.

Succes, want dit is echt een handigheid.

Die van mij ging dan een paar minuten later ergens in een hoekje staan overgeven -O-

Waar mogelijk probeerde ik altijd langwerkende injecties te laten toedienen door de DA. Easypill werkte hier ook wel redelijk. En verder door het natvoer en iedere dag wisselen van smaak. En dan op goed geluk en hopen dat ze genoeg binnen kreeg.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:07

xLoki schreef:
Ik ben wel handig en mijn kat is gelukkig geen krabber/bijter, maar hij knijpt gewoon zijn keel stijf dicht, hoe lang ik ook zijn snuitje omhoog houd, het loopt er op een bepaald moment gewoon uit zijn mondhoek uit... Easypill vind ik behoorlijk prijzig en ik verwacht eigenlijk dat hij dat ook niet hoeft, hij is niet zo van de snoepjes/snacks. Dat urinary drink zou ik misschien nog wel kunnen proberen om te mengen, alleen vraag me af of dat lang houdbaar is na openen? Anders is het best zonde om iedere keer zo'n blik weg te gooien omdat ik maar 2 ml nodig heb :+

Waar woon je? :)

Het is ook gewoon lekker om te smullen, die van ons slobbert zo een heel blik weg.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:14

Heb je overlegd met de dierenarts of het niet in een andere vorm te krijgen is? En hebben ze het ook voorgedaan hoe het vloeibaar gegeven kan worden? Wij kunnen gewoon langsgaan als het niet lukt en dan laten ze het zien en leggen het uit

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 12:33

Bedankt voor de tips! Zo'n likstaafje kan ik eens proberen, feit blijft alleen helaas dat het medicijn écht heel vies is, je ruikt het al heel duidelijk als je het klaarmaakt, soort alcohol achtige lucht. Hij houdt van natvoer, maar 1 druppel ciclosporine erop en hij komt niet binnen een straal van 2m bij het bakje. -O-

Amber_anne schreef:
Heb je overlegd met de dierenarts of het niet in een andere vorm te krijgen is? En hebben ze het ook voorgedaan hoe het vloeibaar gegeven kan worden? Wij kunnen gewoon langsgaan als het niet lukt en dan laten ze het zien en leggen het uit

Heb het van de week gevraagd, ciclosporine is niet in andere vorm te geven, en andere medicatie is niet wenselijk gezien ciclosporine het enige is wat zeer weinig bijwerkingen heeft.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 10-08-24 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:34

Foaly schreef:
Ik zeg ook Easypill :j Balletje maken, medicatie erin spuiten en gaan. Evt eerst een stukje zonder medicijn geven, zodat ze het niet meteen wantrouwen, en dan erna nog een stukje om de smaak te vergeten :D

Ik zou dan deze tactiek proberen, werkt hier ook. :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:00

Ik zou ook verstoppen in iets met sterke geur proberen.
Hier moeten beide katten trouwens niets hebben van de easypil. De Bengaal eet pilletjes uit de hand, alsof het snoep is. De Noor krijgt het met haarbalpasta.

Vloeibaar Novacam neemt de Bengaal met een stukje kipfilet vleeswaren.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:37

Hier ook een kat op de ciclosporine gehad (vorige jaar laten inslapen) hij vond het enorm smerig en het ging steeds moeilijker om te geven. Ik ben toen op Atopica capsules van de hond overgegaan, hoor ook dat het ingevroren wordt gegeven.