Hond mag dikker.. welk voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Hond mag dikker.. welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 16:37

Zoals de titel al zegt.

Het onderwerp
- bowser
- rescue uit Roemenië
- klein middelmaatje
- nu 10 kilo net aan.
- zeer actieve hond
- we wandelen ongeveer 2 uur per dag. Hij loopt dan los. Sprint de hele tijd in het rond.
- bowser heeft snel stress. Ik vermoed dat hij hierdoor ook veel energie verbruikt.

Bowser krijgt nu "onbeperkt" carniveaux classic anti stress brok.
Hij eet dan ongeveer 200 gram per dag.

Na veel proberen blijkt hij dit lekker te vinden.. en krijgt hij er geen jeuk van (van goedkopere " supermarkt " brok wel)

Verder kook ik elke avond wat vlees/kip/vis met wat groenten voor hem.

Toch blijft hij mager, je voelt zijn ruggengraat.
Op aanraden van de dierenarts extra olie over zijn brok gedaan. Maar dan eet meneer het niet meer. Verder is hij goed gezond.

Ik ben op zoek naar een smakelijke toevoeging, die niet voor meer energie zorgt, maar wel aanzet.

En aangezien bokt alles weet, hebben jullie vast een goed advies voor me.

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:42

Dikker worden (of afvallen) is een rekensom.
Calorieën er in minus calorieën er uit is aankomen of afvallen.
Ik zou geen vis voeren, dat is mager. Groenten ook niet, dat is buikvulling zonder veel calorieën.
Niet twee uur lopen maar korter en stukken aan de lijn. Gewoon lopen dus, niet racen.
Van verschillende merken kan je high energy brokken kopen. Die heb ik ook een tijd gevoerd aan een van mijn honden, dat werkte goed.
Dus; geen dingen van laag calorische waarde geven.
Minder racen.

Op de foto is het lichaam van je hond niet goed te zien. Hij lijkt mij niet vreselijk mager.
Ben je bekend met de body condition score voor honden? https://www.huisdierenoppas.nl/nl/blog/ ... ergewicht/

Succes met je leuke vriendje.

Olikea

Re: Hond mag dikker.. welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 16:51

Niet los laten lopen is echt geen optie.. Dan breekt hij ons hele huis af.
Hij is heel gevoelig voor stress. met behulp van een gedragstherapeute is het al heel veel beter. Maar dat rennen heeft hij echt nodig.

De vis en groenten daar ga ik inderdaad eens kritisch naar kijken.

Je ziet het inderdaad niet. Hij heeft een hele dikke vacht. Maar je voelt alle botjes zitten op het moment.

En dank je.. het is zo'n lieverd..

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:52

Ik heb ook een zeer actieve hond die schraal bleef. De tip die ik kreeg was Havermout aanmaken met wat (geiten)melk of water en toevoegen aan zijn voer. Helpt ontzettend goed! Hoeveelheid hangt af per hond, daarin zal je even moeten uitproberen.

Je kan eventueel ook wat natvoer toevoegen aan zijn maaltijd. Eend is vet. Of eens een eendennek toevoegen voor de afwisseling.

Juist je hond niet minder beweging geven! Laat hem maar lekker racen. Lekker blijven wandelen. Je hond moet happy en fit blijven, niet depressief en dik. Net als bij mensen, kunnen honden ook met de juiste voeding op een gezonde manier aankomen. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:58

Cavom

Onze vorige hond (Hollandse herder) was erg beweeglijk en mooi daarmee.

Onze huidige krijgt nu minder cavom met wat brokjes aangevuld met minder calorieën want hij werd te dik.

De jack russel eet overigens met gemak de cavom dus ook kleine hondjes kunnen die brok makkelijker kauwen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:00

Olikea schreef:
Niet los laten lopen is echt geen optie.. Dan breekt hij ons hele huis af.
Hij is heel gevoelig voor stress. met behulp van een gedragstherapeute is het al heel veel beter. Maar dat rennen heeft hij echt nodig.

De vis en groenten daar ga ik inderdaad eens kritisch naar kijken.

Je ziet het inderdaad niet. Hij heeft een hele dikke vacht. Maar je voelt alle botjes zitten op het moment.

En dank je.. het is zo'n lieverd..

Ik zeg niet "niet los laten lopen" Tussen 2 uur racen en alleen maar aan de lijn zit een mooi grijs gebied van gedoseerd bewegen.
Gewoon proberen wat werkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:07

Kun je niet meer voeren dan die 200 gram?
Na iedere wandeling een lekker stuk kauwmateriaal erin?

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:09

Ik heb ook even het voer opgezocht wat je nu geeft. Ik lees dit op de website:
"Met een lager vet- en eiwitgehalte is Classic Rustgevend perfect afgestemd op de behoeften van honden die een rustgevende levensstijl willen."

Het is dus geen wonder dat je hond schraal blijft. Het voer bevat weinig vet en eiwit. Als ik jou was zou ik zoeken naar een brok met een hoger vlees percentage. Ik denk namelijk niet dat er zoiets bestaat als "anti stress voer". Ik denk dat dat marketing is. Je kunt beter investeren in een goede kwaliteit brok en daarnaast een anti stress supplement geven als je dat nodig zou vinden. :)

meliss2102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 23:25

Onze zeer actieve hond (ze loopt 2 x in de week behendigheid) krijgt Darf Rundactive. En Darf lam. Om ook in de brokken af te kunnen wisselen. En ik geef haar ook 1 x op een dag Darf vers vlees worsten. En omdat onze hond ook wel een streskipje is krijgt ze bloesemmix van de homeopaat wat bij haar goed helpt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 23:34

Zolang hij actief is en niet afvalt qua gewicht zou ik denk ik niet eens wat veranderen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 23:50

Pippa13 schreef:
Ik heb ook even het voer opgezocht wat je nu geeft. Ik lees dit op de website:
"Met een lager vet- en eiwitgehalte is Classic Rustgevend perfect afgestemd op de behoeften van honden die een rustgevende levensstijl willen."

Het is dus geen wonder dat je hond schraal blijft. Het voer bevat weinig vet en eiwit. Als ik jou was zou ik zoeken naar een brok met een hoger vlees percentage. Ik denk namelijk niet dat er zoiets bestaat als "anti stress voer". Ik denk dat dat marketing is. Je kunt beter investeren in een goede kwaliteit brok en daarnaast een anti stress supplement geven als je dat nodig zou vinden. :)

Hier ga ik in mee.
En anders eens een goede voedingsdeskundige inschakelen die een plan voor je maakt.

Cavom werd eerder genoemd, maar daar zou ik weg van blijven, daar zit veel zout in en gaan honden vrij veel van drinken. Buiten dat is er veel beter op de markt. :o

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 06:19

Mijn zeer actieve working Cocker krijgt sinds kort Prins Super Active en doet het daar heel goed op. Ze hebben ook nog wel brok die nog hoger in calorieën zijn.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 07:17

Je geeft nu een brok met een vetgehalte van maar 6,8 procent. Eiwit is ook erg laag. Gemiddelde brok van kwaliteit heeft tussen de 15 en ruim 20%. Geen wonder dat je dus geen vet erop ziet. Deze brok zit nog lagere waarde in dan een senior brok voor honden die weinig bewegen.

Zeker dus daar naar kijken.

Nu vind ik het op de foto meevallen maar wellicht vertekent dat want kan de zijkant niet beoordelen.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 07:26

Twee of drie keer per week een rauw ei geven. Was een tip die mijn hond heeft geholpen. Naast de gewone voeding en snacks.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 07:32

Greenheart summerstyle maar ook hun andere brokken zijn aanraders. Greenheart is brok ontwikkeld door grote musher uit de sledehonden wereld. Ze hebben ook voer met enorm hoog vet gehalte. Ben de naam kwijt Greenheart sportline waarschijnlijk of zelfs daarboven nog een optie.

Indien slechte eter kun je ook geperst gaan voeren. Dat is veel zwaardere brok van zichzelf waardoor je qua volume minder voert voor hetzelfde aantal grammen. Zo kun je toch hoeveelheid ophogen. Farmfood eten ze hier goed. Cavom is absoluut een optie maar bij gevoeligheid niet aan te raden. In de drukste jaren van mijn honden vaak gevoerd. Nu niet meer omdat ze inmiddels vlot dik worden op cavom. Tuurlijk kan er betere brok zijn maar dat blijf je houden. Niet voor niets zoveel merken op de markt. Royal canin heeft ook een lijn voor sporthonden.

Qua anti stress ga gewoon toevoeging erbij geven. Puur nervo, puur rust zijn al fijne opties of enkel magnesium citraat dat kan al wereld van verschil geven.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 08:10

De brok die je nu voert bevat niks om de claim "anti stress" waar te maken maar zet in op een hele lage energiewaarde. Tevens van lage kwaliteit. Het is niet heel vreemd dat je hondje hierop geen vetjes kweekt.

Ga alsjeblieft niet over op een vette sportbroek, je hond eet nu nauwelijks vet en die overstap kan zijn alvleesklier wel eens te veel zijn.

Ik zou wel kijken naar een iets vettere brok, zon 10-12% bijvoorbeeld. Liefst ook met ingrediëntenlijst die begint met een herkenbare dierlijke eiwitbron (één waar geen "verse" voor staat).

Let wel op, brokken hoger in vetgehalte oxideren (worden sneller ranzig) dan brokken lager in vet. Onbeperkt voeren heeft hierin niet mijn voorkeur. Een hoger vetgehalte gaat in principe wel hand in hand met een hogere smakelijkheid, dus hopelijk trekt dat jou kieskeurig hondje ook over de streep. Succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 08:12

Ik ben fan van de brokken van Riverwood.
Hebben verschillende smaken op de markt.
Brikken bevatten minimaal 50%vlees/vis.
Geen granen etc.
Honden met jeuk doen het vaak ook goed hierop.
En als dikke plus, ze eten het graag.

Zelf een prakje koken voor je dier zou ik niet meer doen, en dat vervangen naar brok.
Overigens kunnen sommige vissoorten wel. Zalm is bv weer een vettere vissoort.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:08

Sowieso als je gaat overstappen, heel rustig mengen. Anders krijg je echt problemen van normale hoeveelheid vet en eiwit. Zeker geen sportbrok. Maar zou nu niet gaan romnelen met supplementen omdat de basis niet in orde is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 17:19

Wow.. heel erg bedankt voor alle tips. Hier gaan we mee aan de slag.
Meneer is een hele kieskeurige eter, ik ga eens wat proef zakjes en zo aanvragen.

En over die 200 gram.. er staat meer. Maar hij eet gewoon niet meer.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:51

Ik geef altijd schapenvet ( van lotgering ) door het voer als m’n hond moet aankomen. Heb een hele oude herder en die heeft wel eens periodes dat ze moeite heeft om op gewicht te blijven. Even schapenvet door het eten doet dan wonderen en helpt ook met mooie vacht

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:54

Olikea schreef:
Wow.. heel erg bedankt voor alle tips. Hier gaan we mee aan de slag.
Meneer is een hele kieskeurige eter, ik ga eens wat proef zakjes en zo aanvragen.

En over die 200 gram.. er staat meer. Maar hij eet gewoon niet meer.

Op een leuke manier aanbieden?
Bv verspreiden tijdens een wandeling, als speelgoed in zo'n bal of Kong of trucjes oefenen en goed belonen met voer?
Dan pakken ze het soms Makkelijker dan dat het maar saai in de voerbak ligt.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:33

Ik ben positief over cavom.
Maar over voer van honden zijn Zoveel meningen

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:39

Als je straks ander voer hebt en hij komt nog niet aan, kun je ook paardenvet geven. Van duodog dacht ik, is er vloeibaar maar ook in hapklare stukken, ziet er een beetje uit als grote klonten oorsmeer.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:58

Een brok geven met meer calorieën. Bij een kwalitatief goede brok houdt dit een hoog aandeel dierlijk eiwit in, icm kwalitatief goede vetten.
Mss dat je op deze site ook wat wijzer wordt:
https://voerwijzer.com/

Om je hond meer innerlijke rust te geven zou ik uitkijken naar supplementen daarvoor, eerder dan een brok te geven waar geen energie inzit.

Ik begrijp dat je met een hond die bruist van energie geneigd bent veel te lopen maar zo bouwt hij natuurlijk ook meer conditie op.
Heb je al eens gekeken naar hersenwerkjes? Daarom niet per se de dure, ingewikkelde puzzels maar de simpele met huis-tuin-keuken materiaal (Ikea, Action). Heel erg leuk om doen en hoe stom het soms lijkt, toch worden ze daar ook moe van!
https://hersenwerkvoorhonden.nl/

Of, speuren of detectie ….

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:07

Toen onze hond te mager was en van de dierenarts iets dikker mocht zijn we op advies van onze trainster over gegaan op Cavom. Hij is nu een mooie 40 kilo en zit perfect in ze velletje.

Ook een vriend van mij zijn border collie doet het hier perfect op. Die was aan het begin ook wat te mager.

Wie weet is het iets voor jou hondje.