Kitten met huidschimmel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Kitten met huidschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 21:02

Hallo Bökkers!

Een maand geleden hebben wij 2 kittens uit het asiel gehaald, Chilli (de rode) en Francis (tijger).

Afbeelding

Al vrij vlot merkten we allerlei problemen met beide kittens (vriendinnen in het asiel) en na 2 weken waren we al voor het eerst bij de dierenarts omdat Francis haar hartje zo snel leek te kloppen en zere oortjes leek te hebben en Chilli kale plekjes kreeg.
Lang verhaal kort: de oormijt leefde niet meer maar ze hadden beide inderdaad hele vieze oren, ze hadden beide een huidschimmel en Francis had een hartprobleem waarvoor we gezien haar leeftijd naar een expert zouden moeten ver weg (wij wonen in Oostenrijk dus veel dingen zijn niet om de hoek).

We zijn voor de schimmel begonnen met Imaverol, om de dag wassen, en Otoact voor de oren. Chilli leek na een week op een alien :')

Na 10 dagen moesten we op controle, oordeel was zo door blijven gaan met het wassen.
Helaas moesten we de volgende ochtend heen met Francis omdat ze zich zichtbaar slecht voelde en maar 36 graden had en moesten we haar ter plekke in laten slapen met als oorzaak hartfalen, de lieverd wordt flink gemist ;(

Nu is Chilli alleen achtergebleven en willen we haar natuurlijk zo snel mogelijk een nieuw vriendinnetje geven want ze is nu erg eenzaam. Hoe lang is dit besmettelijk, wanneer kan er een katje bij?
En nog belangrijker voor nu: hoe komen we hier zo snel mogelijk vanaf?
We zijn nu ook begonnen met het smeren van kokosolie op de plekjes waar ze korsten had zoals haar hoofdje. Op sommige plekken komt nu weer wat haar. Ook hebben we een stoomreiniger besteld om de woonkamer en dan met name de bank goed te kunnen reinigen. Wij zijn namelijk ook allemaal aangestoken, vooral de kinderen zitten onder de plekken (ringworm) en we willen natuurlijk graag dat dit de honden bespaard blijft.
Wie heeft ervaring of tips? Misschien iets anders dan Imaverol, ze zit letterlijk een hele dag te rillen van de kou na het wassen.
We staan onder controle bij de dierenarts, woensdag moet ze weer heen.

Hier het verloop tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Re: Kitten met huidschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:07

Geen dieren erbij tot alles vrij is van en liefst nieuwe eerst in quarantaine dat je niet weer terug bij af bent mocht die weer iets meenemen.
Qua wassen met ivamerol, kan je drogen met een haardroger na de wasbeurt? Want niet uitspoelen/afdrogen is iets anders dan geheel niet sneller laten opdrogen. Het is enkel dat het middel niet van het dier mag zodat het lang genoeg werkt om probleem aan te pakken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:17

Ach, wat een narigheid zeg! Echt zo sneu dat Francis het niet gered heeft en dat Chilli het door de omstandigheden zonder maatje moet doen op deze jonge en belangrijke leeftijd. En wat een werk en zorgen voor jullie!
Ik duim dat jullie snel van de ringworm af zijn, bij iedereen! En dat er dan zonder zorgen een leeftijdsgenootje bij kan. Sterkte.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:24

Schimmel is poedersuiker, bij alle dieren en zeker bij kittens. Imaverol is niet gezond, maar het alternatief: oraal ketoconazole of andere medicatie is ook erg belastend. Heb er zelf al enkele kittens mee moeten behandelen en ze verdroegen het gelukkig erg goed. Soms tot 6 weken orale medicatie!
Heb ook al kitten gehad, die nadat ze uit slechte omstandigheden goed verzorgd werd, zelf van de schimmel vanaf geraakt is (maar niet voordat de eigenaars besmet waren) :)

Voor na het wassen: warmtelamp (infraroodlamp) en/of een kersenpittenkussen warmen voor haar.
Als ze eenmaal droog is, eventueel borstelen zodat de vacht terug wat openkomt ipv in plukken bijeen staat :)

Daktarin zalf/daktozin zalf zou ook nog kunnen maar dan enkel op de plekjes lokaal. Durf niet zeggen hoe goed dit zou werken bij kittens maar in theorie zou het moeten werken :)

Sowieso GEEN nieuwe dieren zolang er iets of iemand aangetast is. Door verandering en stress zijn nieuwe dieren ook extra vatbaar :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 22:43

Bedankt voor de reacties.
Haarföhn lukt niet, kruiken leg ik bij haar neer maar ook dat werkt niet voldoende. We hebben van een oude sportsok een pakje geknipt om uit te proberen :')

Afbeelding

Gisteren hebben we haar in de reismand buiten gezet met mooi weer en dat deed haar echt zichtbaar goed. Ze ging heerlijk liggen alsof ze bij mama lag en heeft sindsdien ook duidelijk weer meer energie. Dus dat lijkt wel te helpen voor na het wassen, moet het qua weer natuurlijk kunnen.
Ik zal morgen de hondenbench buiten neerzetten dan kan ze daar in na het wassen.

Afbeelding

Verder nog middeltjes of tips?
We wachten natuurlijk sowieso af wat de dierenarts zegt over wachttijd. Het asiel denkt ook goed met ons mee en zij voelen zich erg rot over alles.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 14:02

Vandaag was het weer wasdag.
Je ziet dat de plekjes mooi schoon zijn en er ook weer wat haar begint te groeien.
In de tuin is ze mooi snel droog en ze lijkt het wel een fijne afleiding te vinden want er is natuurlijk genoeg te zien. Er is 1 plek in haar nek die korstig is en ook de korsten in de omgeving van haar oren zijn erg hardnekkig. De andere plekken zien er mooi schoon en rustig uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:09

Hier in Nederland wordt huidschimmel normaal gesproken behandeld met itrafungol, een oraal middel. Werkt goed, moet wel lang gebruikt worden, week of 6. Dacht tot 2 weken na ern negatieve schimmel kweek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 10:52

Is dat ook voor kittens?
De dierenarts zei de 1e keer dat er een oraal middel is maar dat dit erg belastend is voor zulke kleintjes.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:33

Elke orale anti schimmel is heel belastend voor kleintjes :) het is allemaal iets met -conazole vanachter. Er zijn niet veel dingen die oraal gaan werken. Kan ook heel belastend zijn voor volwassen hoor, dus lokaal behandelen is misschien beter. De imaverol is ook niet gezond, maar je kan ook niet niets doen als het niet weggaat en erger wordt :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:34

Molkosan Van A Vogel in een plantenspuit en water aan toe voegen, dan in sprayen. Ze mogen het op likken het is heel erg goed voor de darmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:37

Zijn jullie zelf al van de ringworm af?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 11:51

BigOne schreef:
Zijn jullie zelf al van de ringworm af?

Nee helaas niet.
De kinderen hebben elk een stuk of 6 plekken en wij zijn zelf ook afgelopen week van 1 naar 4 gegaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 11:52

marleen_usar schreef:
Molkosan Van A Vogel in een plantenspuit en water aan toe voegen, dan in sprayen. Ze mogen het op likken het is heel erg goed voor de darmen.

Maar helpt het ook tegen de schimmel? Of is het meer een soort probiotica?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:53

Dan ook jullie zelf fiks behandelen. Alle spullen op zo hoog mogelijke temperatuur in de was. Je krijgt/hebt het druk want het is schoonmaken tot de max.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 11:54

We hebben een stoomreiniger besteld, die komt maandag. Dan gaan we in elk geval de bank uitgebreid schoonhouden en ook andere delen van de woonkamer/keuken. We hebben een zuig/dweilrobot dus dat scheelt gelukkig veel werk.

Zelf behandelen we onze plekken met canesten en dat helpt.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:55

Ik zou zeker voor de intrafungol gaan. Ik heb begin dit jaar 4 kittens in de opvang gehad met ringworm. Waren over het algemeen in verschrikkelijke staat (mager, diarree, groeiachterstand), maar heb ze wel met intrafungol behandeld. De medicatie verdroegen ze prima. De behandeling duurt lang (1 week behandelen, 1 week niet en dat 3x), en dan erna een huidschraapsel om te kijken of ze schoon zijn, anders verlengen.
Ik was er op deze manier met 4 kittens na die 6 weken vanaf. Ik heb ze niet gewassen, het constant moeten drogen en dus het koud krijgen hadden hun niet getrokken.

Daarnaast stofzuigen! De besmette schilfertjes die je kat overal loslaat, zijn met goed stofzuigen al een stuk te verminderen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:08

Oef ik zie hier een kitten dat veel zieker lijkt als van alleen maar schimmel/ ringworm... als ze hun 3e ooglid zo laten zien zijn ze echt hondsberoerd. Ik zou zeker fip in mijn achterhoofd houden na al deze ellende en ms alvast wat info opzoeken op de fipwarriorsite want het zou me niets verbazen met dit verleden helaas..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 12:27

Dat ooglid was mij ook al opgevallen, dat zien we bij haar heel vaak.
De dierenarts was vanaf het begin al sceptisch over de gezondheid van de kittens, zij zei dat er bij beide misschien wel iets onderliggends is want gezonde katten worden niet zo ziek vond zij.
De gezondheidszorg is erg goed hier dus we kunnen van alles laten onderzoeken.
Ik hoop dat ze er goed doorkomt. We hebben kortgeleden onze 19 jarige poes moeten laten inslapen door nierfalen, een week aan het infuus in de kliniek hier mocht niet meer baten (en kostte ons €2000 := )

Een paar week later liepen we tegen deze schatjes aan maar moesten we afscheid nemen van Francis al na zo'n korte tijd. Ik hoop dat Chilli wat anders gegund is ;(

Zou het dan bij Francis FIP kunnen zijn geweest? Zij had ook een wat bol buikje. We konden alleen niks onderzoeken, zelfs uit de halsader kon geen bloed meer worden gehaald, anders hadden we nog de bloedwaarden laten onderzoeken voor de zekerheid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:30

Opisop de Molkosan werkt ook tegen de schimmel en jeuk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:31

Itrafungol heeft niet zoveel bijwerkingen, waar ik het ingezet heb ging het in ieder geval altijd goed.
Je zou wel op FIV en FELV kunnen laten testen. Kan me een geval herinneren van een kitten met schimmel die later aids bleek te hebben. Voor de test heb je maar een paar druppels bloed nodig, kan uit het oor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 14:37

Oke bedankt ik zal woensdag alles even voorleggen aan de arts

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:51

Achgoss wat een hummeltje :(:)
Je bent een goede eigenaar!

Ben het er wel mee eens, vind haar er erg slecht uit zien voor "alleen een schimmeltje" zegmaar.. Ze lijkt er ook slechter uit te zien dan de eerdere foto's. Al ziet een natte kat er natuurlijk al snel dramatisch uit :+
Ben het er wel mee eens dat een FIP test op z'n plek is en het verbaasd me dat de dierenarts dit niet heeft voorgesteld na het overlijden van Francis.
Heeft Chili koorts? Eet ze goed? Groeit ze goed?
Haar blijven wegen lijkt me anders een goed idee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 14:54

Temperatuur hebben we niet bijgehouden. Ze eet goed. Wegen hebben we niet gedaan maar wordt wel elke keer bij de dierenarts gedaan dus dat kunnen we wel gaan vergelijken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:53

Ze ziet er heel erg slecht uit. Misschien toch eens een andere dierenarts raadplegen. Ik zou haast maken als dit een van mijn katten was. Zorgelijke situatie.

Veel sterkte!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 20:19

We hebben haar net toch maar even getemperatuurd en ze had 39 graden dus dat lijkt mij Oke?

Ze komt gewoon lekker bij je op schoot liggen spinnen als je haar aait en heeft ook behoefte aan contact en gezelschap. Tussendoor slaapt ze maar voelt ze zich denk ik niet al te fijn.
Ik hoop dat het meevalt.
We zijn ons al wel aan het inlezen over FIP.