Van kittenvoer naar kattenvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

debsoleino

Van kittenvoer naar kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-24 21:44

Mijn kitten is bijna een jaar oud en het kittenvoer is bijna op. Ik ben mij aan het oriënteren wat goed voer is maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Informatie over de kitten:
- poes
- eind september 1 jaar
- britse korthaar kruising europese korthaar
- 3 kilo
- niet gesteriliseerd
- kreeg vanaf de fokker RC kitten dus daarmee verder gegaan
- krijgt op dit moment onbeperkt brokjes
- actief en speels

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen! :D

xoranlover

Re: Van kittenvoer naar kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:15

Ga je haar nog laten castreren (ja castreren want ze halen de eierstokken eruit)? Of laat je haar open?

Ik zou dat in iedergeval wel meenemen in de overweging van brok. Krijgt ze alleen brok te eten?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:00

Voor kattenvoeding is het belangrijk om goed naar het koolhydraatgehalte te kijken, dit moet zo laag mogelijk zijn. Vocht liefst zo hoog mogelijk maar met brok zit je al snel maar aan 8-10% uiterlijk. Natvoer er naast geven is voor het vocht beter. Katten drinken snel te weinig met op latere leeftijd nierproblemen als gevolg.

Zelf ben ik erg geschrokken van kattenvoedingen. Vaak een veel te laag dierlijk eiwitgehalte (soms lijkt een eiwitgehalte best netjes, maar zijn het vooral plantaardige eiwitten, terwijl een kat een absolute carnivoor is. En vaak schrikbarend hoog koolhydraatgehalte terwijl katten eigenlijk geen koolhydraten nodig hebben (wel vezels).
Ik ben voor mijn katten uitgekomen op Power of Nature brokjes. Dat eten ze goed en zit qua samenstelling goed in elkaar voor een brok. De Farmina brokjes (sterilized, omdat ik 2 geholpen dames heb) ben ik ook tevreden over, zit wel weer wat hoger in koolhydraten.
En dan afwisselen met natvoer maar dat eten ze matig. Gelukkig drinken ze uit een fontein wel goed. Het liefst had ik ze overgezet op KVV maar dat eten ze helaas niet na hun leven lang op brokjes.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 01:10

Ik heb dit laatst ook compleet uitgezocht voor onze katten, wij zijn Natural Health Large Bite gaan voeren. En Natural Health blikjes natvoer. Tot nu toe bevalt dat goed.

Hierbij even op een rijtje wat belangrijk is en waar je op moet letten:

EIWITGEHALTE
Kwalitatief eiwit is cruciaal voor katten om spiermassa te behouden.
Te weinig eiwit leidt tot afbraak van lichaamsweefsel.
Vlees en eieren zijn de beste eiwitbronnen, plantaardige eiwitten zijn minderwaardig.
Aanbevolen: Minimaal 35% eiwit, bij voorkeur 40-50%. Vermijd plantaardige eiwitten zoals maisgluten, aardappeleiwit, erwteneiwit en soja.

KOOLHYDRATEN
Katten zijn niet aangepast aan het verteren van plantaardige koolhydraten.
Te veel koolhydraten zijn ongezond, ongeacht de bron.
Bereken koolhydraten: 100 – % eiwit – % vet – % vocht – % vezel – % as = % koolhydraten.
Aanbevolen: Maximaal 25% koolhydraten, minder is beter.

VET
Dierlijk vet is beter dan plantaardig vet voor katten.
Goede vetten: kippenvet, eendenvet, gevogeltevet, zalmolie.
Slechte vetten: zonnebloemolie, lijnzaad(olie).
Aanbevolen: Minimaal 0,8% omega 3.

VEZELS
Twee soorten vezels: voor darmbeweging en voor goede darmbacteriën (prebiotica).
Te veel vezels kunnen de opname van voedingsstoffen beperken.
Prebiotica worden niet in analyses vermeld, maar zijn te vinden in ingrediënten zoals cichorei en gehydrolyseerd gist.
Aanbevolen: Maximaal 3% vezels. Wel prebiotica zoals cichorei, MOS, FOS.

MINERALEN
Mineralen worden toegevoegd om voer compleet te maken, sommige zijn beter opneembaar als chelaat (of proteïnaat).
Slecht opneembare mineralen: sulfaten en oxides.
Let op calcium, fosfor en magnesiumgehaltes.
Aanbevolen: Maximaal 1,8% calcium, 1,4% fosfor, 0,1% magnesium. Chelaten zijn beter dan sulfaten en oxides. Seleniumgist is te prefereren boven natriumseleniet.

ANTIOXIDANTEN
Voedsel bevat antioxidanten om vetten te beschermen tegen oxidatie.
Natuurlijke antioxidanten zijn veiliger dan synthetische zoals BHA en BHT.
Natuurlijke antioxidanten: Vitamine E, Vitamine C, rozemarijnextract. Synthetische antioxidanten: BHA (E320), BHT (E321).

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-24 12:35

xoranlover schreef:
Ga je haar nog laten castreren (ja castreren want ze halen de eierstokken eruit)? Of laat je haar open?

Ik zou dat in iedergeval wel meenemen in de overweging van brok. Krijgt ze alleen brok te eten?

Van het voorjaar laat ik haar helpen.
Ze krijgt alleen brokjes.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie