Kwaliteit van leven bij (zieke) kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Kwaliteit van leven bij (zieke) kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 16:26

Hoi allemaal,

Mijn ouders en ikzelf zitten met een dilemma. Eén van hun katten, een gecastreerde kater van 10 jaar oud heeft sinds oktober diabetes. Na vrijwel wekelijkse dierenartsbezoeken is de diabetes semi onder controle. En het semi is ook meteen het probleem.

De kat blijft hoge waardes (20?) hebben, waar hij lager dan 12 moet hebben. De waardes schommelen ook heel erg gedurende de dag. Alleen direct na de insuline spuit gaat het omlaag, het werkt dus wel. Daarnaast ziet hij er raar uit, hij is theoretisch gezien op gewicht maar heel erg onbespierd, hij heeft dus echt een buikje. Voor het insuline spuiten was dat er niet, dus er is wel sprake van enige gewichtstoename. De insuline zit op dit moment vrijwel op het maximale wat de dierenarts dat oké is om te geven (7, max is 8, we hebben opgebouwd vanaf 0.5 met steeds 0.5 per keer).
Hij is ook nog steeds vrij sloom en gewoon niet 100%, maar lijkt geen pijn te hebben. De bloedwaarden van zijn organen zijn oké (vorige week getest nog ivm langdurig dun zijn) en er lijken geen onderliggende factoren te zijn die insuline opname remmen (dit is in december al uitgetest).
Er zijn op dit moment niet veel opties volgens de dierenarts. Eén is wisselen van insuline, maar dat kan dan niet meer gegeven worden zoals nu en wordt lastiger. Mijn vader vindt dit lastig, want zoals het nu gaat lukt het hem net. Volgens mij waren er niet heel veel meer opties dan dit, behalve nog een keer een 24-uurs meting.

Hij weet gewoon even niet meer wat handig is en wil heel graag weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en vooral kunnen helpen met bedenken: hoeveel kwaliteit van leven heeft de kat?? Is hij gelukkig?
Hij gaat regelmatig naar buiten, krijgt 2x per dag natvoer (waar hij 1 uur van te voren al over loopt te zeuren natuurlijk, maar dat is niets nieuws), hij slaapt, wast zich redelijk (maar kan beter), knuffelt zo nu en dan wat (wel echt minder dan normaal, maar dat kan ook zijn omdat mensen hem liever niet aaien want enkel en alleen maar botjes aaien), maar jaagt ook (en vangt ook zo nu en dan wat helaas..). Hij doet dus wat hij altijd deed, maar dan op een lager pitje. Ik zelf heb zijn (waarschijnlijk) zus, die is dus even oud en wel echt een stuk actiever. Zoomies heeft hij namelijk niet, en zij wel. Vroeger zaten ze op hetzelfde niveau, hij zelfs wat actiever dan zij.

Dus heeft iemand hier ervaring mee? Diabetes die niet helemaal ingeregeld kan worden? En hoe gelukkig leek jouw kat? Zijn er opties die we over het hoofd zien? En vooral: Zou de kat lijden? Of zijn lagere energie niveau accepteren en daarmee gelukkig zijn?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:33

Oei wat verdrietig. Ik heb ervaring met diatbeteskatten en ik schrik van de hoeveelheid insuline die steeds meer is opgebouwd. Kennen jullie het somogyi effect? Hebben je ouders wel eens thuis de dagcurve getest? Suiker thuis testen is heel erg belangrijk.

Je zou je verhaal op het diabeteskattwn forum kunnen plaatsen, daar kunnen ze je specifiek helpen over de diabetes. Wisselen van insuline etc kan ook helpen. En koolhydraatvrij voer. Als je ouders niet bij machte zijn de zorg voor de diabeteskat te handelen zou je ook kunnen kijken of de kat herplaatst kan worden. Heel veel beterschap.

https://www.diabeteskatten.nl/viewtopic.php?t=4403

LoveBodin

Re: Kwaliteit van leven bij (zieke) kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 16:44

Bedankt voor je snelle reactie!

Het opbouwen van de insuline is steeds met 0.5 in 2 weken gegaan, allemaal op advies van de dierenarts natuurlijk. Later, omdat hij lichamelijk gewoon niets veranderde is dit sneller gegaan (0.5 per week geloof ik?). Ik weet niet of dat snel is? Maar ik ben bang dat als we het langzamer hadden gedaan, hij dood was geweest. Nu is hij echt al maanden te mager geweest, vandaar de angst voor orgaanfalen.

Die 24 uurs test hebben ze inderdaad gedaan, het schommelde heel erg door de dag heen, maar het kwam eigenlijk niet onder de bovenste grenswaarde, enkel na de insuline. Eronder is het nooit geweest. Ik weet dus niet of het somogyi rebound effect relevant is dan? Nog een 24 uurstest kan eventueel wel. Verder moesten ze natuurlijk ook altijd x aantal uur (ik dacht 3?) na insuline geven bij de dierenarts komen, dat deden ze pretty much wekelijks.

Kat staat ook op koolhydraatvrij voer, ook al langere tijd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:16

Er kan echt vanalles aan ten grond liggen waarom de suiker niet wilt dalen. Kan ook aan de hypofyse liggen. Zouden je ouders naar een internist willen? Bij het UKG Utrecht zit Hans Kooistra, hij is echt topper kwa endocrinoloog/internist en weet alles over diabetes bij katten.

Tegenwoordig heb je ook het drankje senvelgo. Suiker kan ook voor een paar dagen (tot het los laat) soms wel een volle week gemeten worden door een freestyle libre meter.
https://www.degraafschapdierenartsen.nl ... bre-sensor

Ik denk dat je dierenarts iets beperkt en ouderwets klinkt kwa behandeling diabetes en evt in combi met wat je ouders aan kunnen.

Er is wel hoop. Ik denk wel dat je kat zich nu echt niet lekker voelt. Evt hoofdpijn. Misselijk. Diabetes vergt soms echt een zeer gepersonaliseerde aanpak. Sommige gaan mega snel in remissie en andere katten hebben lang nodig voor je de juiste insuline en hoeveelheid etc uitgevonden hebt en andere katten hebben een andere oorzaak voor de hoge waardes en hebben nog bijkomende behandelingen nodig.

Testen jullie bloedsuiker meerdere keren per dag? Het beste is eerst glucose testen en dan pas insuline spuiten en voer geven.

Heeft de kat ketonen in de uribe?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 17:25

Ik zal het met ze overleggen. Na 10 maanden (en laten we het over het geld maar niet hebben) zijn ze wel een beetje moegestreden ben ik bang. En ze zijn nu op vakantie, dus dat duurt sowieso even.
Ze hebben weleens zo'n ding opgeplakt wat dan regelmatig meet, maar hij wist het er vrij vlot (een dag?) weer af te werken. Maar dat is dus zeker nog wel een keer een optie.
Ze hebben overigens niet 1 dierenarts, maar gewoon een dierenartsenpraktijk en hebben dus alles langsgehad, van net afgestudeerde tot oude rotten in het vak.
Ketonen meet je ook via bloed toch? Want dat is vorige week dus nog gecheckt.

Edit: goed om te weten hoe hij zich nu zou kunnen voelen, dat is eigenlijk wel wat ze wilden weten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:43

Ik zou zeker wisselen van insuline want dit werkt gewoon niet (of deze insuline helemaal opnieuw in gaan stellen). Spuiten ze nu 1 of 2 keer per dag?

Ze moeten ook gewoon thuis gaan meten, dat doen ze nu niet begrijp ik? Dat valt echt wel te leren, zeker met hulp van het forum wat hierboven al aangehaald wordt.

Het is heel naar dat het nu zo gaat, maar opgeven vind ik te vroeg bij een kat die nog zo jong is. Als hij goed ingesteld raakt kan hij nog heel wat jaren op een fijne manier door. Maar er moet inderdaad wel echt iets veranderen, zoals het nu gaat is het niet goed.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:54

Een kattenmaag is binnen drie uur leeg. Dus als er 2x per dag gevoerd wordt is het niet heel gek dat hij een uur eerder al begint te vragen om eten ;)
Is daar vwb pieken in insuline nog winst te behalen? Vaker kleine porties geven bedoel ik dan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 18:00

Ze spuiten 2x per dag (ik nu dus ;) ). Elke 12 uur, vaste tijden, zit max 15 min verschil in.
Thuismeeting is gedaan, met zo'n freestyle libre, die waardes vlogen alle kanten op (behalve de lage kant). Maar er is dus regelmatig, over langere tijd, thuis gemeten. Er zat wel een soort daling in, maar niet zoals gewenst blijkbaar. De dierenarts heeft dat natuurlijk ook allemaal bekeken. Met metingen op de kliniek houden ze er natuurlijk ook rekening mee dat hij dan stress heeft, daarom gaan ze ook voor een deel uit van het klinische beeld. En dat was dus ook een beetje de vraag hier, over het klinische beeld.

Opgeven (als in inslapen) staat trouwens zeker nog niet op de agenda... Sinds hij is aangekomen en dat vast houdt en de organen goed zijn heeft dat niet meer op de agenda gestaan.

We gaan nu een afspraak maken voor andere insuline, hopelijk helpt dat!
Het is in elk geval goed om te weten dat nog meer bloedprikken (wbt organen e.d.) niet per se nuttig is, dus dat wachten we nog even af.

Wbt eten: hij krijgt dus 2x per dag natvoer en heeft altijd eten (koolhydraat arme brokjes) staan. Daar eet hij ook gewoon regelmatig van. Hij drinkt trouwens niet abnormaal veel op dit moment.
Het zeuren om eten is echt gewoon van het lekkere voer, dat doet hij namelijk al heel erg lang, ruim voor de diabetes al :+

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:13

Wat voor brok en vlees krijgt hij?
Is het een optie om te kijken of hij rauw zou willen eten? Ik heb hele goede ervaring met een kat die ook hele hoge waardes had en dit was niet onder controle te krijgen. Daarna rigoureus alles omgegooid. Helemaal over op rauw voer en vriesdroog snacks. Daarna is de kat zo opgeknapt dat ie met een minimale dosis insuline kan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:34

LoveBodin schreef:
Ik zal het met ze overleggen. Na 10 maanden (en laten we het over het geld maar niet hebben) zijn ze wel een beetje moegestreden ben ik bang. En ze zijn nu op vakantie, dus dat duurt sowieso even.
Ze hebben weleens zo'n ding opgeplakt wat dan regelmatig meet, maar hij wist het er vrij vlot (een dag?) weer af te werken. Maar dat is dus zeker nog wel een keer een optie.
Ze hebben overigens niet 1 dierenarts, maar gewoon een dierenartsenpraktijk en hebben dus alles langsgehad, van net afgestudeerde tot oude rotten in het vak.
Ketonen meet je ook via bloed toch? Want dat is vorige week dus nog gecheckt.

Edit: goed om te weten hoe hij zich nu zou kunnen voelen, dat is eigenlijk wel wat ze wilden weten.

Ketonen meet je in de urine. Met stripjes.

Vervelend dat jullie continue andere dierenartsen hebben. Onze kliniek heeft bijvoorbeeld een diabetesconsulente. Goedkoper en meer kennis. Ook heeft een internist meer kennis. Ik zou ook zeker zelf z’n glucosewaardes thuis gaan meten en bijhouden zodat je precies weet wat het lijf doet sober, na eten, na zijn insuline en wanneer zijn dip is. Dat wil je precies weten. Ik vind echt dat zijn diabeteszorg vanuit de kliniek echt als ondermaats klinkt, en zo ben je idd mega duur uit.

Urine sticks, glucosemeter, strips, prikpen kosten heel weinig.

Koolhydraatarm is onvoldoende bij zo’n kat als die van jou, en überhaupt onverstandig voor iedere diabeteskat. Een groot deel van de katten met diabetes gaat op een gegeven moment in remissie op 100% koolhydraatvrij eten en insuline kun je dan afbouwen en stoppen. Koolhydraatvrij kun je het beste voeren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:39

Er komt eerdaags in oktober een infomiddag trouwens gegeven door oa Hans Kooistra.

Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 18:51

Hananas, ik merk dat ik je toon het hele topic heel erg belerend vind en dat komt erg vervelend over bij mij. Vind dat lastig, wij doen hier echt ons best namelijk, maar lijken niets goed te doen....
Ik ga daarom ook niet reageren op je berichten, merk dat het me namelijk steeds in het verkeerde keelgat schiet en je mijn uitleg (via via he.. ik heb de dierenarts niet zelf gezien) opvat als dat alles slecht gaat hier en we blijkbaar hij een hele slechte praktijk zitten.
Bedankt dus voor je tips, ze komen helaas niet over zoals je ze waarschijnlijk bedoelt. Ik heb geen zin me steeds te verdedigen en ga dat ook niet meer doen.

We gaan in elk geval binnenkort weer naar de dierenarts.

Vers vlees gaat helaas niet, dat eet de andere kat niet (en die heeft zn eigen problemen waardoor chips e.d. niet gaat). Heel erg jammer, zou echt goed geweest zijn.
In elk geval bedankt voor alle tips.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:57

Ik zelf heb niet veel ervaring met een kat met diabetici

Wel met een kat met ernstige nierfalen als blijvend gevolg van een middenrifbreuk.
Ook hem hebben we destijds met behulp van het voer natuurlijk forum en Barfplaats omgezet naar BARF
Zijn neerwaardes zagen hier er perfecter uit dan op een nierdieet

Als ik in de plaats van jouw ouders zou staan zou ik dit echt ook proberen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:00

LoveBodin schreef:
Hananas, ik merk dat ik je toon het hele topic heel erg belerend vind en dat komt erg vervelend over bij mij. Vind dat lastig, wij doen hier echt ons best namelijk, maar lijken niets goed te doen....
Ik ga daarom ook niet reageren op je berichten, merk dat het me namelijk steeds in het verkeerde keelgat schiet en je mijn uitleg (via via he.. ik heb de dierenarts niet zelf gezien) opvat als dat alles slecht gaat hier en we blijkbaar hij een hele slechte praktijk zitten.
Bedankt dus voor je tips, ze komen helaas niet over zoals je ze waarschijnlijk bedoelt. Ik heb geen zin me steeds te verdedigen en ga dat ook niet meer doen.

We gaan in elk geval binnenkort weer naar de dierenarts.

Vers vlees gaat helaas niet, dat eet de andere kat niet (en die heeft zn eigen problemen waardoor chips e.d. niet gaat). Heel erg jammer, zou echt goed geweest zijn.

Oei excuses dan. Al voelt dat misplaatst. Heb mijn berichten terug gelezen en in mijn ogen heb ik het steeds over je dierenarts. Zie nergens die toon aan het adres van jou of je ouders, in tegendeel zelfs.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:04

Wat rot zeg! Diabetes kan heel lastig zijn.
Als je ouders het willen, is Hans Kooistra inderdaad wel echt een hele goede (bij de UKG in Utrecht dus).

Ook zou je je vraag hier eens kunnen stellen: https://www.facebook.com/share/g/otfBt9JzovuKYKG5/
In deze groep zitten ook een paar leden die heel erg veel weten van diabetes en hoe dit onder controle te krijgen. Die weten ook veel over de juiste voeding en hoe dit aan te passen. Want zomaar voeding gaan switchen met dezelfde hoeveelheid insuline kan ook niet op stel en sprong; voor je het weet schiet je dan ineens de andere kant op naar een hypo.

Als de kat een kandidaat is voor Senvelgo (dat nieuwe drankje), dan is dat helemaal mooi meegenomen. Dat is veel makkelijker reguleren namelijk dan insuline. Maar dat moet maar wel net kunnen ook bij deze kat.

Sterkte TS! Diabetes is gewoon lastig :(:)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:07

Kun je niet die ene kat rauw geven en dan de andere ander vlees? Hier eten ze ook niet allemaal rauw. Je kunt het niet laten staan. Dan zou je bijvoorbeeld 3 keer per dag wat vlees kunnen geven of 4 keer zelfs.

Lastig als het niet gaat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 19:13

Voor wat betreft vlees en rauw: hij (kat 2) eet alleen brokjes. Geef je m keuze tussen vlees rauw en brok gaat ie voor het brok. T is een rare.. en vanwege net herstellend van ziekte (van kat 2 dus, zit nog aan de antibiotica) kunnen we even niet veel met het dieet.

Ik ga mee naar het eerstvolgende dierenarts afspraak en zal dan ook Hans Kooistra benoemen. De bedoeling is namelijk echt een gesprek en dus hopelijk andere insuline etc.
Mijn ouders hebben geen Facebook dus als ik weer thuis ben ga ik kijken. Goed om te weten dat het dieet niet zo maar om ma en dat dat gevaarlijk kan zijn!

Volgens mij hebben ze het eerder over senelgo gehad en ik geloof dat dat nu nog niet kon. Maar zal het meenemen. Bedankt voor je medeleven!
Ze hebben mede hierom kat nr3 (zonder issues) herplaatst, deze twee samen zijn genoeg (geven gelukkig ook heel veel liefde en plezier!)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:50

Het is gewoon echt een onwijs lastig probleem als je de kat niet ingesteld krijgt en hier qua communicatie nóg lastiger om daar advies bij te krijgen omdat jij het weer uit derde hand hebt. Fijn dat je je ouders helpt, hopelijk gaat het lukken.

Citaat:
Thuismeeting is gedaan, met zo'n freestyle libre, die waardes vlogen alle kanten op (behalve de lage kant). Maar er is dus regelmatig, over langere tijd, thuis gemeten

Maar zolang hij niet ingesteld is zul je moeten blijven meten, niet 'regelmatig' maar echt blijvend. Dat hoeft niet met zo'n libre (als de kat die niet laat zitten) maar kun je gewoon zelf telkens even prikken. Dan hoef je ook niet iedere week op de kliniek te laten prikken, dat is ontzettend zonde van al het geld en tijd.

LoveBodin schreef:

Wat bedoel je met 'chips e.d.'?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 14:40

Bedankt voor de reacties, heb het met mijn ouders overlegd en we nemen alles (ook BARF/vlees) mee naar de dierenarts morgen. De kat gaat ook mee, mijn vader wil graag uitleg over zelf meten (en dan niet met die pleister), dus dan is het handig om daar te kunnen testen natuurlijk.

Hij heeft er ook vertrouwen in dat kat 2 misschien wel vlees wil eten.

GDG: chips e.d.: van die voerbakken die enkel werken met de juiste chip. Kat 2 eet op dit moment niet super en heeft weinig reserve, dus die moet wel gewoon blijven eten. Hij is net heftig ziek geweest en heeft nog steeds ook medicatie. Maar we gaan ander voer ook meenemen.
Wel even kijken hoeveel we in 1x veranderen natuurlijk, want alles (insuline én voer) in 1 klap omgooien is natuurlijk niet goed.