Ervaringen Seresto band bij niet-kortharige hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Lukasje

Ervaringen Seresto band bij niet-kortharige hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 17:12

Gezien de opmars van tekenziekten die overgedragen worden op de hond van zodra de teek zich vastbijt, lijkt het me steeds meer aangewezen proberen te vermijden dát de teek zich kan vastbijten. Bij tabletten of spot-on middelen die de teek pas doden enige tijd nadat die zich vastgebeten heeft, loopt je hond nog steeds risico.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen met de Seresto band bij niet-kortharige honden. Ik lees dat de band contact moet maken met de huid om effectief te zijn. Dat lijkt me lastig. Ik heb nl een plukhond. Tegen pluktijd is haar halsband een gaatje ruimer dan wanneer ze net geplukt is.

En dan verder: doen jullie de band 24/7 aan, of enkel wanneer jullie gaan wandelen? Wat bij zwemmen?

Alvast bedankt!

Don't take anything for granted

Sansevieria

Re: Ervaringen Seresto band bij niet-kortharige hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:16

Ik heb langharige honden, de band moet redelijk strak zitten, zodat ie contact maakt met de huid.
En ja, 24-7 aan, ook als ze het water in gaan.
Die band kun je gerust 8 maand om laten, dan is deze uitgewerkt.
Hier gaan ze meestal in april om, tot eind jaar, dan een paar maanden niet, en in het voorjaar een nieuwe.

Zou wel even controleren of je hond er geen kale plek van krijgt (omdat ze toch redelijk strak om moeten), niet dat dit snel gebeurt, hebben we in al die jaren een keer ooit meegemaakt.

Verder werken deze banden goed, eigenlijk de enige die afdoende werken.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:18

Hier ook een langharige hond met al aantal jaar deze banden. Het is even mooi om doen maar als de haren eenmaal goed zitten dan is het prima. Daarom wel jaarrond, zit heel mooi tussen de haren naar de huid. Valt ook eigenlijk helemaal niet op als je de hond ziet

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:26

Bij mijn poedels werkte seresto prima. Hij hoort grotendeels onder de vacht te vallen, namelijk tegen de huid aan. Dan heb je vrijwel geen maatverschil.

Ze moeten 24/7 aan, kunnen ook niet zo gemakkelijk uit als je de gewone manier van bevestigen gebruikt, maar er is wel een lichte voorkeur voor uitdoen tijdens het zwemmen vanwege het aantasten van het waterleven. Alleen aan tijdens wandelen is absoluut onvoldoende.

Veel pipetten werken al bij het in contact komen met de huid. Maar de ervaring is dat ook veel nieuwe tabletten al een afstotend effect hebben bij het in contact komen met het huidvet van de hond, hoewel minder effectief dan pipetten. Officieel is dit echter niet (net zoals officieel Bravecto maar 3 maanden werkt, maar in de praktijk dit vaak 8-9 maanden is).

Vectra 3D pipet werkt officieel afstotend.https://blog.vectrapet.com/be_nl/hoe-we ... en-vlooien
Net als advantix: https://www.dierapotheker.nl/advantix-spot-on-hond - https://www.pharmacy4pets.nl/amfile/fil ... oduct/352/
Citaat:
Het diergeneesmiddel biedt een afwerende (anti-voedende) werking tegen teken, zandvliegen en
muggen, voorkomt zo dat de afgeweerde parasieten een bloedmaaltijd nemen en vermindert zo het
risico op ‘Canine Vector-Borne Disease’ (CVBD) overdracht (ziekten zoals Borreliosis, Rickettsiosis,
Ehrlichiosis, Leishmaniosis).

Ik had toen gekozen voor een band omdat het nalopen van de hond onmogelijk was in die periode (ze verdroeg aanrakingen zeer slecht).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 17:27

Zijn jullie ook midden seizoen omgeschakeld van tabletten naar de band?

Wij gaan mid augustus op wandelvakantie naar Duitsland. Momenteel krijgt mijn hond tabletten. Normaal moet ze die maandelijks maar ik doe om de 2 maanden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:35

Ik durf geen band om te doen omdat we meerdere honden hebben en omdat ik het heel vervelend vind als zo'n band zo strak om de hals zit, gebruik daarom pipetten.
Daarbij hoeven de teken ook niet eerst te bijten.

Verder wel goede ervaringen met Seresto gezien bij een Flatcoat.

Wisselingen in het seizoen niet gedaan.
In principe zou dat niet uit hoeven maken, al zo ik wel wachten tot de tabletten (nagenoeg) uitgewerkt zijn, zodat de hond niet teveel gif in het lichaam krijgt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:39

Ik heb hem bij mijn 2 Jacks inmiddels om sinds Maart en werkt prima

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:29

Wat ik me altijd afvraag bij die banden... Wat dan als je meerdere honden hebt doe graag stoeien met elkaar en daarbij in de nek happen enz?

Die krijgen dan toch ook contact met de band via de mond en dat kan toch niet goed zijn?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:32

Jip heeft een poos ook een seresto band gedragen en dat was eigenlijk het enigste wat afdoende werkte. Hij was ook langharig maar verder geen problemen ermee. Zijn ODH vriend met langhaar draagt hem ook.

Aanvulling; deze twee speelde behoorlijk ruig en eigenlijk kwamen ze nooit ik de buurt van de seresto band. Op de een of andere manier zorgden ze ervoor dat ondanks happen etc. Dat ze de band niet raakten.

Jip, mijn Australian Shepherd vriendje. 03-07-2024 Until we meet again Y;(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:44

Ik heb 3 langharige honden en alle 3 een band. Gaat prima. Ook met spelen geen problemen.

Zelf hebben we een dierenspeciaalzaak en raden we seresto eigenlijk altijd als eerste aan. Pipetten ook prima, maar banden werken langer

Alejandro Z1+9 Dressuur L+10 mennen / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+8 mennen L+8 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 20:08

Oke … dankjewel voor de reacties. Die klinken best positief.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:14

Lukasje schreef:
Gezien de opmars van tekenziekten die overgedragen worden op de hond van zodra de teek zich vastbijt, lijkt het me steeds meer aangewezen proberen te vermijden dát de teek zich kan vastbijten. Bij tabletten of spot-on middelen die de teek pas doden enige tijd nadat die zich vastgebeten heeft, loopt je hond nog steeds risico.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen met de Seresto band bij niet-kortharige honden. Ik lees dat de band contact moet maken met de huid om effectief te zijn. Dat lijkt me lastig. Ik heb nl een plukhond. Tegen pluktijd is haar halsband een gaatje ruimer dan wanneer ze net geplukt is.

En dan verder: doen jullie de band 24/7 aan, of enkel wanneer jullie gaan wandelen? Wat bij zwemmen?

Alvast bedankt!

Ik heb een sheltie, fiks vacht dus.

Maar ook een moeilijker ras omdat er voor veel geneesmiddelen en antipatasitaire middelen gevaarlijke overgevoeligheden zijn.

Bij de mijne gaat seresto prima.
Redelijk strak is wel nodig.

Het houdt niet alles 100,% weg, maar beperkt de ellende wel enorm.
Ik gebruik voor mijn hond van 9.5 a 10 kilo de band voor honden tot 8 kilo.

(Ivm die sheltiegevoeligheid (mdr1))

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:15

Hier ook twee langharige honden. Ik heb de band absoluut niet strak zitten, dat vind ik niet fijn voor de honden, maar werkt prima.
Ze hebben hem van mei tot september/oktober om.
Overigens reageert 1 van de 2 erg slecht op pipetten, dus dat durf ik niet meer te geven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:19

Wij hebben jarenlang een seresto band gehad op onze Doodle. Maar vanwege regelmatige vachtverzorging was het wel echt onhandig soms. Heb ze uiteindelijk in zelfgemaakte halsbanden (paracord) gemaakt. Ideaal! De halsbanden hadden een zwakke sluiting dus konden los als ze klem kwamen te zitten, maar er zat ook een sluiting aan waarmee ze uitgelaten konden worden en de penning zat er dus ook aan. Multi functioneel en de band kon gemakkelijk even af bij zwemmen, bij in bad gaan of met borstelen. Einde seizoen de band eruit en het seizoen erop een nieuwe erin. Werkte ideaal. Had zelfs het idee dat ze langer mee gingen omdat ze dus niet vaak nat werden.

Heb het ook gedaan voor onze toy poedel maar op een een of andere manier heeft hij nooit teken, al zijn hele leven (5 jaar) niet gehad. Heb hem de eerste 2 jaar een seresto bandje om gedaan in een halsband die wel dus 's nachts af ging maar die heb ik dus inmiddels al 3 seizoenen niet meer gebruikt. Zeg niet dat je dat moet doen hoor. Voor de meeste honden werken seresto banden echt heel fijn.

Denk dat die toy zo klein is dat teken hem niet zien aankomen. :')

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:26

Wij gebruiken al jaren en jaren Seresto banden en we verdelen zelfs één band over meerdere honden. Ik maak de halsband zelf van Biothane en klik de seresto daarin. Hij zit wel passend maar zeker niet strak.

Zelfs dit jaar, met het extreme tekenseizoen heb ik denk ik een teek of acht tot twaalf over alle honden eraf geplukt.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 20:28

Ik heb ook al mooie halsbanden waarin de seresto verwerkt zit, gezien maar kan die dan nog wel goed contact met de huid maken, en al zeker met een ruwharige?

Gek dat die kleine uk er geen last van heeft. Maar, goed hé!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 20:31

KimD schreef:
Zelfs dit jaar, met het extreme tekenseizoen heb ik denk ik een teek of acht tot twaalf over alle honden eraf geplukt.

Zaten die dan al vast gebeten, nee toch :wow: ?
Maar dus, ze blijven sowieso dan nog op de hond ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:35

Hier beten ze met seresto nog wel vast ja. Maar veel minder vaak.

De seresto band zat bij mij met een paar dunne elastiekjes vast in de halsband. Op de gesp na zat de band dus gewoon rondom de hals. Het spul verspreid zich ook gewoon via het haar. Je komt nooit helemaal op de huid met een harige hond. Die doodle was ook een en al krul.

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:59

Hier een mastin met 3 dubbele vacht en seresto. Werkt goed maar, bij honden boven de 50 kg is 6 maanden werking toch wel de max merk ik. Nou loopt mijn hond wel dagelijks door het bos en door het land.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:31

Ze happen inderdaad vast, maar dat is het probleem niet, ze gaan vrijwel direct dood. :j

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:54

Ik gebruik ook altijd Seresto banden voor onze Doodle met een vrij dikke vacht. Ik heb hier ook juist voor gekozen omdat ze helemaal niet zouden moeten bijten. Ik wil niet dat er contact met de bloedbaan komt, of dat ze er in huis weer af vallen. Het liefst heb ik dat ze dood neer vallen als ze naar haar kijken :))

Een jaar had ze alsnog regelmatig teken, maar achteraf gezien moet dat gewoon een slecht bandje zijn geweest. Verder heeft ze eigenlijk nooit teken, misschien 1 of 2 per jaar. Dit jaar staat de teller nog op 0. Wij laten de band altijd aan, alleen als we haar wassen en trimmen of volledig borstelen gaat hij af, om de week oid. Ik ben dus heel tevreden, wij gebruiken de band zonder extra halsband en ik vind het los/vast maken eigenlijk wel meevallen. Meestal laat ik 1-2 cm extra zitten zodat hij wat makkelijker los en vast gaat.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 21:55

Het is nou net dat vastbijten dat ik per se wil voorkomen …

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:06

Ik ook, het verbaasd mij om te lezen dat het niet altijd zo werkt. Merken jullie dat de teken zich vastbijten als de band al wat langer om is, zwemmen de honden waarbij ze wel bijten vaak, of maakt dat niet uit?

Mijn hond zwemt er wel mee, maar vaak gaat ze maar tot haar buik het water in. Wij vervangen de band na een maand of 6. Hier werkt het dus gelukkig zoals ik het voor ogen had.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 22:21

melody7 schreef:
Ik ook, het verbaasd mij om te lezen dat het niet altijd zo werkt. Merken jullie dat de teken zich vastbijten als de band al wat langer om is, zwemmen de honden waarbij ze wel bijten vaak, of maakt dat niet uit?

Mijn hond zwemt er wel mee, maar vaak gaat ze maar tot haar buik het water in. Wij vervangen de band na een maand of 6. Hier werkt het dus gelukkig zoals ik het voor ogen had.

Ah toch wel?!

De reden om over te gaan op een seresto band is voor mij dat teken niet meer vastbijten.
Het verbaast me dan ook te lezen dat het dus wel kan gebeuren.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:30

Lukasje schreef:
Het is nou net dat vastbijten dat ik per se wil voorkomen …

Verbaasd mij ook wel...
Hier gebruiken we Advantix. Meerdere honden en lopen door bos en weides.
Advantix werkt veel langer is mijn ervaring en als ik ze dan behandeld heb, geen teken meer, terwijl er hier heel veel zitten. :(