Ik tref zojuist een enorme rups aan. Van neus tot einde achterkant zeker 6/8 cm. Aan de achterkant zit ook een soort "antennetje" met een mini wit puntje. En nepogen aan de zijkant. Deze zit rustig op een blaadje te kauwen.
De eerste fotos niet ver ingezoomd geven de juiste kleur aan. De lichtere fotos zijn doorgestuurd en gemaakt met een ander soort camera telefoonstand
callippo
Geplaatst: 27-07-24 13:54
Google Lens gebruikt op je foto: groot avondrood (heb deze rood zelf ook ooit gezien, maar was de naam vergeten)
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 13:59
Ah ik had met wat gezoek net ook een pagina gevonden erover met leuke weetjes ook. We waren al een tijdje aan het zoeken en konden niets vinden nog. Alleen maar harige exemplaren. Die "oogjes" zijn echt indrukwekkend om te zien.
De vlinder hier nooit aangetroffen trouwens. Maar kennelijk zit hij er wel. De rups zit niet op een heel handige plek maar dan maar beschermen, ik durf niet op te pakken en te verplaatsen, veel te bang het dier te beschadigen
lor1_1984
Geplaatst: 27-07-24 21:23
Rups vd Groot Avondrood idd. Ik ben er eens 1 tegengekomen in mijn tuin en heb hem eerst even goed bestudeerd voordat ik hem op eem veilige plek heb uitgezet, waar ik hem vond liep hij nogal veel risico platgestampt te worden of opgepikt door een vogel ofzo. De oog(vlek)jes en dat 'stekeltje' vond ik best fascinerend.
Paar jaar terug ook in de tuin gehad dit is inderdaad Groot Avondrood, de rups wordt ook wel olifantsrups genoemd, sommige hebben dan ook een soort slurfje aan de voorkant
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 15:08
Deze ook, zo schattig, slurfje naar voor om ermee te snuffelen, en de oogjes zo realistisch . Uiteindelijk een blad gepakt en met wat zachte aandrang de rups ermee kunnen verplaatsen naar een veiligere plek waar een paar uur later een spoor van afgeknaagde stukjes blad hier en daar verraadde wat de kruip richting was