Maden konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jesito

Maden konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 05:32

Lekker veel plek hebben ze hier, achterom en een tuinhuis als hok.
En dan zitten ze nu in de kelder noodgedwongen.
Deze plek is absoluut koel en vliegvrij.
Mijn grote duitse hangoor heeft altijd veel last van vliegen. Ze heeft vooral in de zomer wel eens last dat de blinde darm keutels blijven plakken, maar hier letten we goed op en maken alles schoon incl hok steeds. Ik spuit haar geregeld in met dat anti myasis of hoe dat heet en zelfs met vliegenspray voor paard op haar kont.
Desondanks vond ik dat ze gister raar deed en heb haar meteen gepakt en mijn angstig vermoeden klopte. Meteen alles in de aanslag met pincet en heb er 4 grote en 2 kleintjes af gehaald en er was een klein wondje.
Alles schoon gemaakt en vanmorgen al om 5.00 gaan kijken of ik nog wat zag, gelukkig niet. De komende dagen met het hete weer blijft ze binnen en als alles goed hersteld is wil ik ze snachts buiten laten.

Ik snap alleen niet waarom zij met warm weer zoveel last daarvan heeft, in de winter lijkt ze ook geen last te hebben van die keutels zo extreem en haar gewone poep is goed. Heb al een tijd groenvoer echt geminimaliseerd en geen brokjes maar dit bleef eigenlijk, maar alleen met warm weer. Vind het zo zonde dat ze nu in de kelder zitten. Maar dat is de enige plek waar het lekker koel is, geen vliegen en waar ze wel gewoon lekker kunnen lopen.

Ze krijgen smorgens en savonds een beetje groen, de rest eet ze goed aan het hooi. Brokjes krijgt ze maar een klein beetje en als dat op is pas de volgende dag nieuw.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 30-07-24 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: I.o.m. TS titel aangepast.

Maartje1990

Re: Maaien konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 07:31

Misschien je titel evwn aanpasen naar maden ipv maaien.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 07:48

Maartje1990 schreef:
Misschien je titel evwn aanpasen naar maden ipv maaien.

Zo goedemorgen, inderdaad _O-

Tja, zomer is gewoon vliegen- en madentijd. Denk dat je niet veel anders kunt doen dan je al doet.

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 07:55

Ohh ja, is iets Limburgs, maaien.
Tis een kwestie van geduld, totheel Holland limburgs l*lt, zullen we maar zeggen.

We hebben haar onderkant net helemaal nog eens gecheckt en gewassen met badedas (zat nog zo'n vieze lucht aan)
Ik had een beetje gehoopt op een middel dat ze uiteindelijk toch weer buiten kan blijven.
Maar denk dat ik het niet eens meer durf.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:03

Zolang de wond open is, binnen houden. Zo'n wond is een magneet voor vliegen/maden.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:47

Kun je haar niet gedeeltelijk scheren? Bij schapen met dit probleem is dat altijd de eerste stap.

Levi <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:53

Happy16 schreef:
Kun je haar niet gedeeltelijk scheren? Bij schapen met dit probleem is dat altijd de eerste stap.

Ik wilde ditzelfde zeggen.
Tondeuse eroverheen.

Maar warm weer is sowieso een grote trigger. Uitkijken geblazen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:00

Onbedoeld geeft je titel de oplossing al aan: even je konijn maaien, hoewel we dat in de rest van Nederland scheren noemen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 16:56

Mij lijkt juist met scheren dat de vliegen er dan sneller aan kunnen, die vacht beschermd ook nog wat, if denk ik dan weer verkeerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:59

Vliegen zoeken een vochtige plek om eitjes te leggen, hoe droger je dier is hoe minder aantrekkelijk. Scheren helpt om snel droog te worden/droog te blijven en een spray (aluspray bv om die wond af te dekken) werkt dan ook beter.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:06

Afbeelding
Ik scheer zieke en konijnen met een vieze reputatie, standaard het achterste. Op zieke konijnen willen de vliegen ook nog wel eens op de rug gaan zitten. Ik check ze twee maal daags. Ik had vorige week een konijn vol met eitjes. Deze is vanaf de rug dus nu geschoren en gewassen en in het anti myasis middel. Zijn nachthok is voorzien van horren en zijn ren voor overdag is iets kleiner dan normaal en daar heb ik horrengaas overheen. Van die doeken die je krijgt bij een partytent zeg maar. Zo kan hij toch lekker naar buiten.
Ook heb ik overal van die zakken hangen met zo een ranzige geur, die overstijgt een eventuele konijnengeur. Scheelt een hoop. Verder de buitenverbijcen elke dag compleet schoon met dit weer en elke avond gooi ik er nu een behoorlijke hoeveelheid water met schoonmaakazijn over.
Een hoop gedoe is het in ieder geval wel, maar heb ze alle 9 nu nog wel vliegvrij kunnen houden zo.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:12

jesito schreef:
Mij lijkt juist met scheren dat de vliegen er dan sneller aan kunnen, die vacht beschermd ook nog wat, if denk ik dan weer verkeerd.

Vacht blijft de viezigheid aan hangen, dus liever er af dan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 21:17

We hebben haar net goed geknipt en weer helemaal na gekeken. Gelukkig niks meer gezien.
Ze zit echt fijn koel in de kelder en dan zie ik ook geen plakpoep. Vind het alleen best triest, konijn in de kelder. Ze hebben wel de hele kelder, maar buiten hebben ze meer plek en daglicht.
Als het extreme weer voorbij is wil ik ze in ieder geval de nachten naar buiten doen. Hopelijk kan dat wel en is er dan geen gevaar. Maar vind het wel lastig.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:48

Je kunt ze ook elke 3-4 weken een roze pipet stronghold geven ter preventie

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:00

Ik denk dat konijntjes de koele kelder helemaal niet zo erg vinden met de aanstaande hete dagen. Konijnen houden niet van warmte. Ze zitten normaal gesproken overdag toch het liefst onder de grond in een koel hol. Dus niet druk over maken, het is helemaal prima zo!

Over de IJssel

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 22:25

Je ziet duidelijk ook dat ze zich beter voelt met de lagere tempratuur. Overdag laten we natuurlijk het licht aan en nu we de nacht in gaan hebben we een acculamp hangen die langzaam leeg gaat en dus steeds zwakker schijnt, alsof de zon onder gaat. Als het weer koeler wordt gaan ze snachts lekker naar buiten. Maar de komende dagen zal het toch wel heel benauwd worden

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:48

jesito schreef:
Tis een kwestie van geduld, totheel Holland limburgs l*lt, zullen we maar zeggen.

We hebben haar onderkant net helemaal nog eens gecheckt en gewassen met badedas (zat nog zo'n vieze lucht aan)
Ik had een beetje gehoopt op een middel dat ze uiteindelijk toch weer buiten kan blijven.

Hok inpakken met vitrage

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-24 14:32

veranadautje schreef:
jesito schreef:

Hok inpakken met vitrage

Lopen normaal los door de tuin. Beetje lastig

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:25

jesito schreef:
veranadautje schreef:

Hok inpakken met vitrage

Lopen normaal los door de tuin. Beetje lastig

Maar ansich een prima tip ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:03

jesito schreef:

Op zich is in de kelder houden geen gek idee, wat een andere Bokker al zei, van nature zitten ze met dit warme weer graag in een hol onder de grond. Onze dierenarts waarschuwde ons altijd wel, dat we niet moeten denken dat een konijn binnenshuis helemaal geen last krijgt van vliegen, dagelijks controleren blijft helaas noodzakelijk.
Wij hadden een konijn met incontinentie, is daaraan geopereerd en bleek een open verbinding tussen blaas en baarmoeder te hebben, is redelijk goed verholpen, maar konijn bleef met een boogje naar achter plassen...Konijn bleek een kween, dus het plasgedeelte was sowieso anders gevormd dan andere konijnen, vandaar dat de zomers voor ons ook altijd oppassen waren met dit konijn.

Wij wasten haar niet met Badedas, maar hondenshampoo voor honden met een gevoelige huid. Misschien dat ze tegenwoordig iets beters hebben voor konijnen.
We bespoten het konijn ook nog met anti-myasis.

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

jesito

Re: Maden konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 07:00

Zeker goed idee hok afschermen maar is nooit 100% vliegvrij.

Ik heb al vanalles gedaan en geprobeerd, inspuiten met enti myasis deed ik al en blijf ik doen.
Kelder is echt vliegvrij, nog niet 1 gezien. Het is er heerlijk koel en daar heeft ze ook nog steeds een schone kont. In de winter heeft ze ook geen last van plakpoep, alleen als het warm is en dat werkt als lokaas.
Vanavond als de vliegen wat weg zijn wil ze voor de nacht buiten doen, kan ze weer lekker sprinten en dan overdag in de kelder. Lijkt me voor nu even het beste.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie