Nagels knippen bij een Jack Russel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Nagels knippen bij een Jack Russel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 20:07

En wel bij deze dame.

Afbeelding

Man, man, wat een gedoe.
Aangezien je zo’n schattig diertje niet in de bankschroef kunt steken, heb ik maar een alternatief bedacht.

Had haar buiten in een tuinstoel onder mijn oksel geklemd, haar oren prikkend in mijn ogen en friemelend om los te komen kon ik ze gelukkig netjes knippen.

Uiteraard liep de Rottweiler er ook nog omheen te springen om er zeker van te zijn dat ik zijn lieveling niet doormidden zou knippen.

Op insta zag ik een filmpje van een man die zijn voorhoofd insmeerde met pindakaas, en zo zijn hond afleidde van het drama.

Nu de afstand van Billy’s hoofd, mijn hoofd en haar pootjes echt te kort is, heb ik dit niet eens geprobeerd.

Hoe knippen jullie de nagels van jullie honden?

Ibbel

Re: Nagels knippen bij een Jack Russel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:11

Gewoon, poot vastpakken en nagel knippen :))
Met een fatsoenlijke tang, niet zo'n baggerding uit een dierenwinkel, dat dan weer wel.

Overigens hoef ik hier alleen de hubertusklauwnageltjes te knippen, de rest slijt sowieso wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:12

Met zijn 2-en. De ene houdt hem beet en de ander knipt. Geen probleem eigenlijk. Beetje kriebelen tussendoor.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:15

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:21

Je zou ook naar een dremel/elektrische vijl kunnen kijken ipv knippen. Dat is vaak net wat praktischer. Zullen ze wel ook even aan moeten wennen.

En evt in combinatie met bv een likmat. Je hebt ook likmatten welke je tegen muren e.d. kunt ‘plakken’ wat hierbij handig zouden kunnen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:24

Bij die van mij knip ik ze gewoon als ze in de mand ligt :+ Kijkt meestal wel even op, ‘moet dat nou, ik lig net lekker’.. en dan slaapt ze gewoon verder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:32

Ik wacht tot ze echt moe is en ligt te slapen en dan is het een fluitje van een cent. Hier ook alleen de hubertusklauwtjes die geknipt moeten worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:38

Het helpt inderdaad als ze al slaperig zijn. :j

Mijn hondje van nu 9 maanden is de eerste die gewoon op d'r billen zit en me een pootje geeft alsof ze een manicure krijgt. Mijn hond daarvoor ging plat op de grond liggen raakte gewoon in een soort afstandelijke coma om het allemaal maar niet mee te hoeven krijgen! :D Ik heb he beide op dezelfde manier aangeleerd, maar ze beleven het toch duidelijk verschillend.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 20:41

Kidde schreef:
Ik heb zelf geen hond, maar op internet zie ik dit soort opvangbakken wel langskomen: https://www.bol.com/nl/nl/p/hondenverzo ... gJP4fD_BwE

Misschien dat dat iets is?

Dat is ook nog wel te fabrieken van een oude handdoek. De haken hangen al in de schuur.

Met zijn tweeën is ook nog een optie.

De Rottweiler hoef ik helemaal niet te knippen. Ook de hubertusklauwen niet.
Ons overleden teefje ging netjes op haar rug liggen, even de tang erlangs, en klaar was ze.

Een Jack Russel is toch een slag apart. Tenminste deze. :+

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:36

Hier ook meerdere Jack Russells die het absoluut niet grappig vinden en wat vroeger een hele strijd was.
Of ik plak een likmat tegen de muur en knip ze dan, maar meestal op schoot en dan na iedere 2 nageltjes die ik geknipt heb, krijgen ze iets héél lekkers (iets heel kleins, maar wat voor hun echt een heel hoge waarde heeft).

Heb het heel rustig aangepakt.
Eerst op schoot en praten. Dan tang laten zien. Zorg dat lekkers binnen handbereik ligt. En tijdens het knippen prijzen hoe knap ze zijn!
Rustig blijven, positief praten, snel werken en lekkers zijn de oplossing geweest hier voor allemaal. Nu laten ze het allemaal goed toe gelukkig, maar nog steeds vinden ze het niet echt leuk.

Ik ben wel heel trots op ze, dat het nu zo lukt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:42

Ik heb een kleine mini die heel boos kan doen als het gaat om zijn pootjes. Ik heb zo'n elektrisch vijltje en daarmee gaat het heel goed. De pootjes zijn te fragiel om echt goed vast te klemmen en hij trok elke keer met knippen waardoor het pijn ging doen. Met de vijl doet het nooit zeer.

Mijn vriend houdt hem trouwens vast en koopt hem om met kaas. We hebben van een operatie nog zo'n plastic kap over en die zetten we sindsdien altijd op. Kan ie ook gewoon niet boos doen naar mijn handen. Lekker rustig. :')

En ja ik probeer hem al sinds pup hierop te trainen maar hij haat alles omtrent zijn pootjes. Vasthouden, knippen, borstelen.. Dus bij lastige honden: zo'n elektrisch vijltje. :j

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 22:29

Dank jullie wel Myfairytale en Celebi.

Ik zal eens “droog” gaan oefenen met de tang en wat lekkers erbij.
Een likmat heb ik idd ook.

Het is al lastig genoeg met alleen zwarte nageltjes. Durf ze niet erg kort te knippen, dus het moet gewoon vaker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:33

Ik vind het zo lastig om te zien tot waar ik kan knippen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:55

tones schreef:
Dank jullie wel Myfairytale en Celebi.

Ik zal eens “droog” gaan oefenen met de tang en wat lekkers erbij.
Een likmat heb ik idd ook.

Het is al lastig genoeg met alleen zwarte nageltjes. Durf ze niet erg kort te knippen, dus het moet gewoon vaker.

Hier ook zwarte nageltjes. Vind het ook heel eng om ze te knippen wat dat betreft.
Wil nog wel eens kijken naar een goede elektrische vijl.

Succes met het knippen/vijlen TS!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 23:00

Ik zou met donkere nageltjes ook echt kijken om elektrisch te gaan. Net even wat makkelijker om daar stukje bij beetje dan van de nagel mee weg te halen en minder kans om meteen flink in het leven te zitten wat met knippen al sneller gebeurd als je te ver zit. En als je handigheid hebt kan t helpen om een klein lampje van de telefoon of zaklampje achter de nagel er tegenaan te schijnen of door iemand anders te laten doen; ook bij donkere nagels kun je dan vaak het leven zien zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 06:39

Die van mij heeft gelukkig aan de voorpoot één witte nagel en achter ook eentje, dus ik kijk daar altijd hoe ver het leven loopt, en blijf bij de rest van de nagels ook ruim voorbij die lengte.
Één keer iets te ver en ze blijven het eng vinden voor de rest van hun leven, dus ik laat ze liever iets te lang :+
Elektrisch vijlen klinkt ook handig.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:04

ik gebruik een dremel voor de dramaqueen. Ze wil weleens derpootje ineens intrekken of naar voren duwen waarbij al een keer een oeps is gebeurt. Met de dremel kan ik makkelijker kleine stukjes afvijlen en als ze een keer beweegt gebeurt er maar weining.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:27

Ik ben nu bijna 17 jaar hondentrimster en ik heb eigenlijk nooit problemen met het knippen van de nagels, bij geen enkele hond. En als ik wel een ''lastige'' klant heb dan heb ik speciale hangmat waar ze dan in hangen en de pootjes steken er dan uit en kunnen ze zich niet afzetten of mij bijten, vaak vinden ze het nog lekker ook zo hangen :D . Maar ik heb die denk maar 2 x gebruikt en dat was bij een hond waarbij de klant zelf halve nagel al had kapot geknipt dus niet bepaald gezellig ervaring voor de hond.

Ikzelf heb ook 2 JR en die zijn braaf en doen nooit moeilijk. De tip die ik heb... zet de honden op een tafel, als je op de grond, bank of mand gaat proberen zit je in hun eigen veilige omgeving wat dan strijd kan geven, op tafel heb je meer overwicht en treuzel niet om te knippen, zodra ze dat doorhebben dat je twijfelt gaan ze vaak met de poot trekken.

En nog belangrijker!! oefen dat zo vaak mogelijk.. zet op tafel, pak een poot doe net alsof je knip geef wat lekker en klaar. Herhalen herhalen herhalen maak het een leuke ervaring en dan is het nog geen 1 minuut werk.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:52

Hier een hondje met lange nagels en lang leven.
Van jongs af aan altijd met veel snoepjes gewerkt.

Ik knip tussendoor weleens, maar echt milimeter voor milimeter.
Ik heb een elektrische vijl voor honden aangeschaft, echt ideaal.
Eerst geoefend met flink wat snoepjes natuurlijk.
Nu gaat ie heel mooi liggen of zitten voor zijn manicure.

Met knippen, zolang je aan de onderzijde wittig ziet zit je nog goed.
Op het moment dat er in het midden een zwart puntje tevoorschijn komt moet je gaan uitkijken.
Dus echt beetje bij beetje i.p.v. teveel in 1x met het risico dat je te ver zit.
Afbeelding

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:21

Als ik het hier niet mag vragen moet je het aangeven TS, dan vraag ik een mod om het te verwijderen.

Ik zie meer reacties voorbij komen over elektrische vijlen, welke hebben jullie en bevallen goed?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:23

Ik heb die van MOSER. Heel tevreden over. Krijg je bij zooplus, bol en nog veel meer shops.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 16:55

Goed plaatje CS. Dankjewel.

Er schijnt hier een dremel in de schuur te liggen.
Zal eens zoeken of ik t met dat ding aandurf.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:57

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:09

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 22:13

_CS_ schreef:
Wel uitkijken, kort vijlen want word snel te heet aan de nagel.

Heb zelf ook een gewone dremel maar toch eentje speciaal voor honden gekocht.
Daar zit een mooi kapje op waar je zo de nagel tussen kan doen.
Schiet je ook niet zo snel weg (ik heb niet zo' hele vaste hand namelijk).

Myfairytale
Ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/auronic-elektrische-nagelvijl-voor-dieren-oplaadbaar-draadloos-diamant-vijlkop-hond-katten-wit/9200000110156532?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Die ziet er goed uit!
En qua prijs ook goed te doen.