Labrador ? Wie o wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Janinevv

Labrador ? Wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 18:06

Jaa wie heeft er ook een labrador ?

Wij willen gaan kijken bij een bruine labrador.
Vroeger hadden we een blonde, mijn vriend ook en ouders hebben voor het eerst een zwarte.

Nu lees ik online van alles over de bruine labrador :')

Ben erg benieuwd wat vinden jullie ervan?
Merken jullie verschillen in de verschillende kleuren labs? Of is het gewoon echt kijken naar de ouders?

Ineke2

Re: Labrador ? Wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:09

Net als een paard heeft een goede hond geen kleur.
Ik zou vooral op zoek gaan naar een goede fokker of meerdere en daarmee in gesprek gaan. Wat zoeken jullie in een hond, behalve de kleur?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:09

De zwarte zijn druk en spring in het veld,
De choco's zijn te dik en niet kapot te krijgen,
De blonde verharen oneindig, allemansvriendjes maar is minimaal 1x per jaar iets vreemds mee aan de hand.

Tot zover mijn bevindingen :')

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:12

Ik heb 2 labradors gehad en ben nu langzaam aan op zoek naar mijn derde.
Er wordt vaak gezegd dat een bruine labrador drukker is omdat deze in vroegere tijden meer voor de jacht gebruikt werden,
Of dit klopt?!?
Ik heb geen idee, maar gezien het feit dat ik nog nooit een bruine lab als hulphond gezien heb ben ik er altijd vanuit gegaan dat dat klopt.

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:14

In de jacht kom je bijna geen bruine labradors tegen. Wel veel zwart, blond en rood. Dat zijn wel voornamelijk field trial types. Misschien is het wel handig als je om te starten uitmaakt wat voor type labrador je zoekt want daar zitten werelden van verschil in.

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:15

Volgens mijn instructrice is een bruine lab drukker dan een blonde.

Don't take anything for granted

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:16

Jarenlang een fantastische labrador x rottweiler gehad. Die hond had 50 jaar moeten worden ipv amper 10. Enorm gemis, nog steeds en al 7 jaar zonder hem
Afbeelding

Afbeelding

Tegenwoordig nog steeds een halve labrador. Nu met Duitse jacht terrier gekruisd. Hij is ook een onwijs fijne kameraad en zeer betrouwbaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:33

Bruine zijn heel lang een broodfokkleur geweest met (toentertijd) weinig selectie op karakter en veel inteelt. Niet zozeer drukker als wel ongeremder en onstuurbaarder. Dat is nu echt lang niet altijd meer zo, maar wel een aandachtspunt.

Als je geen jachtlijn wilt, ver weg blijven van alle rode/zeer donker blonde Labradors. Eigenlijk alle rode Labradors hebben in ieder geval gedeeltelijk field trial bloed. Goede fokkers informeren je daarover, maar het is altijd onaangenaam om achteraf erachter te komen dat de fokker toch geen goede was en dit verzwegen had.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:42

Ken er meerdere en hier zijn de 2 zwarte het meest druk.
Dan toevallig 1 bruine, gevolgd door een blonde. En als laatst de 2 andere bruine die ik ken.

Het gaat echt om karakter van de hond.
Zelfs pa en ma kunnen bepaalde karakters hebben, dan nog kan de pup een heel ander karakter hebben.

Heb zelf 2 broertjes (ander ras) in huis en ze zijn enorm verschillend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:48

Yup, hier een bruine. Mijn trainster zei ook altijd dat bruine toch wel drukker zijn dan de andere kleuren. Geen idee.
Het is een fijn beest, stabiel, vriendelijk, allemansvriend. Helaas niet zo sportief als ik had gewild, ik had graag 15km gaan wandelen (of meer), maar hij houdt niet van wandelen :')
Wel van hele dagen buiten zijn en zwemmen en spelen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 18:51

Geen idee wat er precies achter zit het zijn volle labradors. Dorp naast ons, moeder zwart en vader zwart. Maar wel ouders van beide ouder dieren ook bekend. Nestje had blond zwart en bruin.

Bruine komen uit twee zwarte labradors.
Ik hoef geen jacht hond. Vind vooral karakter belangrijk.

Onze blonde had soms kreukel in de kop en rende vaak weg. Gingen de oren zo raar staan en zette ze het op een lopen.

Welke dingen kan ik vragen aan de fokker?
Het is eerste nestje en de puppy’s worden in huiselijke kring opgevoed en opgegroeid.

En waar op letten bij de pup?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:01

Als eerste zou ik vragen hoelang de fokker al honden fokt en of je contact mag opnemen met klanten die puppy’s hebben gekocht bij deze fokker. Zodat je ervaringen hoort.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:04

Ik ga vaak samen wandelen met de baasjes van een bruine labrador reu. Zeer lieve en mooi, eigenlijk prachtig gebouwde hond, stamboom de beste zorg die er bestaat, en toch op zeven jaar heeft hij erge last van arthrose, veel last van onstekingen, in zijn gedrag merk je er weinig van, maar het begint toch zijn tol te eisen.
Hij is altijd mooi op gewicht gebleven, ik ken hem van pup af. Hij is allemans vriend, zeer lieve hond met veel kms in de benen.
Waarom geen field trail? Ik heb de ervaring dat jachthonden of werklijnen toch wat minder problemen hebben met hun gezondheid dan de showlijnen. Ze zijn meestal een stuk minder zwaar en sportiever gebouwd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 19:05

Ineke2 schreef:
Als eerste zou ik vragen hoelang de fokker al honden fokt en of je contact mag opnemen met klanten die puppy’s hebben gekocht bij deze fokker. Zodat je ervaringen hoort.

Dit is hun eerste nestje en fokkers zijn het niet echt, dus kan dat niet na vragen.

Kan wel vragen wat reden was of gewoon voor de leuk ?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 19:07

Manadeluca schreef:
Ik ga vaak samen wandelen met de baasjes van een bruine labrador reu. Zeer lieve en mooi, eigenlijk prachtig gebouwde hond, stamboom de beste zorg die er bestaat, en toch op zeven jaar heeft hij erge last van arthrose, veel last van onstekingen, in zijn gedrag merk je er weinig van, maar het begint toch zijn tol te eisen.
Hij is altijd mooi op gewicht gebleven, ik ken hem van pup af. Hij is allemans vriend, zeer lieve hond met veel kms in de benen.
Waarom geen field trail? Ik heb de ervaring dat jachthonden of werklijnen toch wat minder problemen hebben met hun gezondheid dan de showlijnen. Ze zijn meestal een stuk minder zwaar en sportiever gebouwd.

Oh ja is dat zo? Zijn vaak alleen dan wat sterker en groter ? Of ? Ik doe geen shows of wil ook niet gaan fokken.

Wil een leuke hond waarmee we wandelen en die mee naar pony’s gaat en met ons mee gaat op vakantie en mee gaat hardlopen met mijn vriend :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:07

O… Dat klinkt meer als een oeps nestje ipv goed doordacht fokken.
Zijn de ouder dieren getest?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 19:09

Ineke2 schreef:
O… Dat klinkt meer als een oeps nestje ipv goed doordacht fokken.
Zijn de ouder dieren getest?

Dat staat er niet zo bij, ze zijn geënt gechipt en ontwormd.

Heb sowieso idee dat helft gewoon voor leuk word aangeboden er zijn wel af en toe nestjes inderdaad met stamboek en test.

Schoonouders hebben ook pech mooie hond met papieren om mee te fokken nu heeft het dier iets met beide achterbenen, niet erfelijk of iets maar pure pech. Nu net ene been geopereerd en moet na de zomer het andere been ook.
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 22-07-24 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:10

Mijn eerste bruine lab was super lief,waaks en luisterde erg goed.

Tweede bruine lab is super druk en luisterd voor geen meter. Super lief maar kan nooit los lopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:12

Ik zou in ieder geval de testresultaten voor hd, ed en ecvo willen zien van beide ouders. Hd-a x hd-b vind ik oke, van slechtere uitslagen (hd-a x hd-b of hd-b x hd-b) zou ik geen pup hoeven. Hetzelfde qua ed, ed vrij x ed graad 1 is oke, ed vrij x ed graad 2, of ed graad 1 x ed graad 1, of uiteraard slechter hoef ik niet. Bij Labradors verwacht ik een volledig ecvo-vrij uitslag.

Het ras is te groot om zich te beroepen op behoud van genen waarom er gekozen is om te fokken met een slechtere gezondheid. Het feit dat je nu eenmaal beide dieren hebt, of omdat de reu gemakkelijk beschikbaar was, zijn al helemaal geen argumenten.

Persoonlijk zou ik ook de dna-testen gedaan willen hebben. De Labradors hebben best een rijtje zaken die je niet als lijder bij je hond wilt.

https://www.combibreed.nl/combibreed-la ... retriever/

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:14

Als de ouders getest waren, was dat vermeld. Dit is (aanname) waarschijnlijk gewoon een plezier nestje want "puppies zijn zo schattig".

Hier zou ik dus niet een pup halen. Geen stamboom ala maar erfelijke ziektes niet testen is een no go.
https://www.dierenrecht.nl/rashonden/labrador-retriever

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 19:15

Interessant zal eens vragen hoe en wat getest is.

Kunnen puppy’s hier zelf ook op getest worden?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 19:16

Nyaleti schreef:
Als de ouders getest waren, was dat vermeld. Dit is (aanname) waarschijnlijk gewoon een plezier nestje want "puppies zijn zo schattig".

Hier zou ik dus niet een pup halen. Geen stamboom ala maar erfelijke ziektes niet testen is een no go.
https://www.dierenrecht.nl/rashonden/labrador-retriever

Bedankt en duidelijke uitleg in de link.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:18

De bruine leven vaak korter..kun je googelen…en er wordt gezegd dat ze drukker zijn.Naar mijn idee klopt dat ook !
Verder verharen en stinken labradors erg , meer als andere honden valt me op.En ze zijn vaak net zo lomp als lief.
Niet iedereen is blij als er een groepje labradors aan komt op het speel veld.
En er is veel risico op ziektes .Ik zou zelf voor een kruising labrador gaan als ik er 1 wilde aanschaffen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:34

office schreef:
De bruine leven vaak korter..kun je googelen…en er wordt gezegd dat ze drukker zijn.Naar mijn idee klopt dat ook !
Verder verharen en stinken labradors erg , meer als andere honden valt me op.En ze zijn vaak net zo lomp als lief.
Niet iedereen is blij als er een groepje labradors aan komt op het speel veld.
En er is veel risico op ziektes .Ik zou zelf voor een kruising labrador gaan als ik er 1 wilde aanschaffen.

Sorry maar dat vind ik niet waar. Onze labjes stinken nooit of hij moet in de sloot hebben gelegen.

Lomp. Dat klopt zeker

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:36

Ik heb een zwarte Labrador gehad. Kon je heerlijk stukken mee wandelen en spelen, maar lag vaak ook languit op de bank :+ hij was erg leergierig en leerde snel nieuwe trucjes!
Vriendin van mij en een kennis hebben beiden een bruine en die zijn allebei echt niet vooruit te slepen!

Afbeelding

time flies when you throw a clock