Hond blijft dun en slechte ontlasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Hond blijft dun en slechte ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 14:07

Hoi hoi!

Ik wil even het verhaal kwijt over onze hond en hoop op een gouden tip.. Sorry voor de lap tekst!

Wij hebben een border collie reutje van 2 jaar oud en hij is 1,5 jaar in ons bezit.

Hij blijft wat dun en zijn ontlasting is erg slecht. Het wisselt van zo dun als water tot 'gewoon' iets te slap. Ik zal even een tijdlijn maken..

Vorige eigenaar gaf aan het hij altijd al slechtere ontlasting heeft gehad, maar nooit echt waterig. Hij kreeg daar psyllium bij om het een beetje oké te houden. Verder kreeg hij daar diverse soorten KVV.

Dit heeft hij bij ons nog een tijdje gehad en daarna zijn we overgegaan naar een kip/rijst brok. Overgang naar brok was voor het gemak, we hebben een kleine vriezer en ook geen ruimte voor een grotere/extra. Meerdere keren per week voer halen zagen we niet zitten… (inmiddels kijk ik daar anders tegen aan, maar weet ik ook niet zeker of de oplossing in kvv ligt) Zijn ontlasting werd niet beter van de brok, dus zijn we in overleg met de dierenarts steeds eiwit/koolhydraat bronnen gaat elimineren. Hij ging over op een hypoallergene zalm/rijst brok, lam/rijst brok en wild/zoete aardappel brok. Het maakte allemaal geen verschil. Heeft ook verschillende probiotica supplementen gehad, zowel op dierlijke basis als niet. Maakte geen verschil. Ik weet de merken niet meer allemaal, maar stuk voor stuk claimde ze ‘de beste’ te zijn en waren de reviews lovend.

Giardia is hij één keer positief op getest en voor behandeld, maar zijn ontlasting werd daarna niet beter.

Uit uitgebreid onderzoek bij dierenarts bleek alleen dat hij een ernstige dysbacteriose had in zijn darmen en hier werd dus weer een andere probiotica voor aangeraden. Dat deed niks. DA adviseerde toen ook om over te gaan op een insect/rijst brok en dat is toen één van de betere stappen geweest! Het werd hier zeker beter van, maar gewoon nog niet zoals het hoorde.

Daarna zijn we het alternatief gaan zoeken en kwamen we bij bioresonantie uit. Heb/had hier veel vraagtekens bij, maar het hielp echt enorm. Er bleken van allerlei dingen in zijn lichaam niet lekker te zitten (tekorten en disbalansen) en 4 dagen na de behandeling was zijn ontlasting 100% goed!! Voelde als een wonder na ruim een jaar puzzelen.

We hebben daar ook alle soorten voer/snacks door gemeten en eigenlijk kwam er uit dat hij intolerant is voor rund/kip/paard/zwijn/lam/hert etc. maar insecten en vis wel goed kan hebben. Uiteindelijk ben ik overgegaan op zijn huidige brok (Renske Oceaanvis), omdat daar theoretisch echt veel meer voedingsstoffen in zaten dat in de insectenbrok die hij kreeg.

Het probleem op dit moment is, dat we ongeveer 4 maanden bezig zijn met de bioresonantie. Na behandeling gaat hij goed (2x per dag goede ontlasting), maar na een week of twee/drie stort het weer helemaal in (ziek, niet willen eten, 10x per dag waterdunne ontlasting). Na een paar dagen is hij dan weer fit, maar zijn ontlasting wordt niet meer vanzelf beter, waardoor we dus weer opnieuw moeten behandelen. Dit was hetzelfde met de reguliere medicatie trouwens, dat hielp hem er even bovenop maar na een paar weken stort het weer in en moest het opnieuw.

De reguliere dierenarts denkt dat hij heel snel intoleranties opbouwt en uiteindelijk dat dus voor insect en vis ook gaat opbouwen. Maar ja wat dan? Ik weet ook niet waarom hij na een paar weken steeds weer achteruit had, maar zijn immuunsysteem is met slechte darmen + wat ondergewicht natuurlijk sowieso niet helemaal goed. Dus hij kan van alles oppikken. Ik weet niet zo goed waar ik het nog zoeken kan en hoop eigenlijk op iemand met dezelfde ervaring en een succesverhaal.

En zie absoluut geen doodzieke hond voor je hoor, want buiten zijn ‘zielige’ dagen om is het echt een ontzettende vrolijke energieke hond.

Heeft iemand ervaring met een geperste brok bij zo'n hond? Alles tot nu toe getest waren krokante brokken. Of toch een bepaalde KVV? Maar dan niet één waar hij een intolerantie voor heeft?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:13

Ik zie dat hij positief getest is op Giardia, is het zeker dat dit weg is? Giardia is ontzettend ontzettend hardnekkig. Is er na de besmetting ook wat gedaan aan het herstellen van de darm?
Het beeld wat je schetst past eigenlijk nog heel goed bij Giardia. Daarnaast kunnen ze ook heel snel en makkelijk herbesmet worden, dus al was het weg kan hij mogelijk toch opnieuw besmet zijn.

Ik zou er zeker nog een test aan wagen (bij het woud bijvoorbeeld). Want ook intoleranties kunnen heel makkelijk voorkomen als de darmwand kapot is gemaakt door de Giardia.

Wij worden momenteel actief geholpen voor een voedingsdeskundige, dus daar zou je misschien ook nog eens naar kunnen kijken.

Edit: even de typfouten weggehaald :')

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 14:17

love_mandy schreef:
Ik zie dat het positief getest is op Giardia, is het zeker dat dit weg is? Giardia is ontzettend ontzettend hardnekkig. Is er na de besmetting ook wat gedaan aan het herstellen van de darm?
Het beeld wat je schetst past eigenlijk nog heel goed bij Giardia. Daarnaast kunnen ze ook heel snel en makkelijk herbesmet worden, dus al was het weg kan hij mogelijk toch opnieuw besmet zijn.

Ik zou er zeker nog een test aan wagen (bij het woud bijvoorbeeld). Want ook intoleranties kunnen heel makkelijk voorkomen als de darmwand kapot is gemaakt door de Giardia.

Wij worden momenteel actief geholpen voor een voedingsdeskundige, dus daar zou je misschien ook nog eens naar kunnen kijken.

Dankje voor de reactie! Hij is daarna regelmatig nog getest op giardia, maar dit was altijd negatief. Maar weet niet of vals-negatief bij giardia een ding is? Ga hier zeker even naar kijken.

En voor het herstellen van de darm enkel dus probiotica, ik weet niet of je daar op doelt of op wat anders?

Voedingsdeskundige is ook een goede, ik ga daar even voor rondzoeken.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:21

SUSANNEx schreef:
love_mandy schreef:
Ik zie dat het positief getest is op Giardia, is het zeker dat dit weg is? Giardia is ontzettend ontzettend hardnekkig. Is er na de besmetting ook wat gedaan aan het herstellen van de darm?

Dankje voor de reactie! Hij is daarna regelmatig nog getest op giardia, maar dit was altijd negatief. Maar weet niet of vals-negatief bij giardia een ding is? Ga hier zeker even naar kijken.

En voor het herstellen van de darm enkel dus probiotica, ik weet niet of je daar op doelt of op wat anders?

Voedingsdeskundige is ook een goede, ik ga daar even voor rondzoeken.

Ja vals negatief komt zeker voor, de cystes worden in een bepaalde cyclus uitgescheiden.
Darmherstel gaat helaas wel wat verder dan alleen probiotica, heel veel dierenarts onderschatten Giardia en vooral de lange nasleep en ‘nazorg’ hierbij.

Ik stuur je even een pb voor de voedingsdeskundige die ons nu helpt!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:24

Giardia wordt niet consistent uitgescheiden dus het kan inderdaad heel goed vals negatief testen. Daarnaast gaat de darm kapot door aanhoudend giardia. Op zo'n moment probiotica toedienen kan dan ook juist schadelijk zijn; de bacteriën kunnen door de beschadigde darm in de bloedbaan terecht komen. Ook is de kans groot dat hij een doorlaatbare darm ontwikkelt bij aanhoudende giardia of disbalans. Door disbalans en slechte darmgezondheid wordt het dier ook vatbaarder voor pathogenen als giardia, dus dan zit je al vrij snel in een negatieve spiraal.

Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een Integraal Voedingstherapeut. Ik ben nog in opleiding, maar als je me een PB stuurt kan ik je wat namen doorgeven.

Eloya

Re: Hond blijft dun en slechte ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:31

Ik heb er verder geen verstand van dus daar kan ik je niet mee helpen.

Maar wij voeren KVV van DARF en die hebben veel verschillende soorten vis rolletjes. Met enkelvoudige eiwitten. Als je dat zou willen proberen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:50

Ik zou Royal Canin anallergenic gaan geven, en als tweede stap zelf koken. Rauw vlees is echt te heftig voor een hond met kapotte darmen. Panacur zou ik ook herhalen voor de zekerheid. En werken met een therapeut aan opbouwen buik, dat betekend nog geen probiotica.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:08

Panacur is behoorlijk heftig voor de darmen, dat zou ik alleen herhalen bij een positieve test/vastgestelde giardia infectie en in samenspraak met een deskundige die adviezen kan geven over toevoegingen om de darm gelijktijdig te ondersteunen. Zeker nu de darmen waarschijnlijk al behoorlijk uit balans zijn.
Daarnaast is panacur geen garantie voor een schone lei; giardia kan zich ook nestelen onder een biofilm en worden dan niet gedood door de panacur.
Belangrijk is dus echt om gericht te werken.

Absoluut eens dat kvv te heftig is. Indien de hond giardia heeft, zou ik ook (tijdelijk) van de brok af gaan ivm hoog gehalte koolhydraten, wat juist voeding is voor de giardia. Zelf koken, of kookmaaltijden als Butternut of Dogchef is dan een goed idee, of bijvoorbeeld gestoomde worsten van Ritzenberger (geen koeling/vriezer nodig).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:16

Ik heb momenteel hetzelfde probleem maar dan met mijn kat dus ik volg even mee.

De dierenarts wilde voor ons wel een verwijzing maken voor een internist om te kijken naar ibs/pds. Heb je het hier al over gehad?

Ik heb ook nog een oppas hond gehad met dezelfde symptomen inclusief Giardia gehad. Die had ook erge verlatingsangst en is uiteindelijk teruggegaan naar de fokker waar hij 24/7 tussen de honden zat. Daar is de slechte ontlasting ook over gegaan. Stress is heel erg slecht voor je darmen. Is er iets waar de hond stress van kan hebben ondanks dat hij blij oogt

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 17:15

Bedankt voor de reacties!

Mijn dierenarts heeft het niet gehad over iets als ibs/pds nee. Wel goed om even in het achterhoofd te houden dat zoiets zou kunnen. Voor nu heb ik voor volgende een afspraak staan met een voedingstherapeut om samen even naar zijn situatie te kijken.

En qua stress.. Hij was als pup heel bang en daarom hebben we de focus heel erg gelegd op verwerken van z'n prikkels en zelf kunnen ontspannen. Daar plukken we nu wel de vruchten van, hij is nu best een relaxte hond geworden. Alleen aangelijnd dicht langs andere honden lopen bouwt de stress snel op, dus proberen te ook te vermijden. Maar andere externe prikkels of alleen thuis blijven zijn inmiddels absoluut geen probleem meer. Maar al met al denk ik dat dat onzekere/bange gedrag als pup dan ook niet heeft meegeholpen in die periode met giardia..

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:35

Ik zou eens contact opnemen met Dimphy. Zij is een goede orthomanuele voedingsdeskundige. Helpt ook veel honden die Giardia hebben (gehad).
https://www.haldicoaching.nl/

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 04:33

Heb je al eens wormenonderzoek laten doen? Daarnaast zou ik opnieuw test op giardia op het moment dat hij slechte ontlasting heeft.

Wat betreft voeding zou ik ook een Integraal Voedingstherapeut inschakelen. Ik heb dit net zelf gedaan met mijn hond met zowel voedsel- als omgevingsallergie en merkte al snel verbetering. Er wordt dan ook gekeken naar natuurlijke middelen om de darmen te ondersteunen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:43

Een van mijn honden gaat ook alleen goed op KVV. Een tijdje goede kwaliteit ander voer geprobeerd en dat ging lang goed. Toen werd hij heel ziek. Veel onderzoeken gehad. Eigenlijk al bijna opgegeven. De hond uiteindelijk als een soort noodgreep op KVV gezet… en de volgende dag was het een andere hond. Alle issues die hij al weken had, waren weg. Dierenarts wil het niet geloven. Maar hij is er nog en weer in blakende gezondheid. De andere hond staat op een goede kwaliteit brok en doet het daar super op.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 11:29

Bedankt nog voor de laatste adviezen!

Heb inderdaad contact gehad met Dimphy. Hij is weer positief getest op giardia helaas (laatste negatieve test was in mei) en ga nu van start met haar traject. Heb er best wel vertrouwen in dat dit ons kan gaan helpen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:06

Opzich helaas maar aan de andere kant ook "gelukkig" dat hij positief getest is....

Dan kun je nu weer tegen giardia behandelen